2012-12-03, 23:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
https://www.flashback.org/t994707

Kort och gott.

Jo, jag vet. Jag var egentligen mest nyfiken på om man kan bli avstängd för att skriva ett användarnamn baklänges. Rent generellt.

Kanske även andra undrar.
Citera
2012-12-04, 06:40
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo, jag vet. Jag var egentligen mest nyfiken på om man kan bli avstängd för att skriva ett användarnamn baklänges. Rent generellt.

Det beror helt på vilka omständigheter som finns kring uttalandet. Bedömer vi att det kan ligga en risk för användarens anonymitet med inlägget så bör man inte bli förvånad om det åtminstone blir taget till en omröstning. Däremot betyder det inte automatiskt att inlägget blir fällt.

Men som sagt, allt beror på under vilka omständigheter uttalandet görs, så jag kan inte säga något i utfallet på förhand. Enklast är väl helt enkelt att låta bli att referera till användare på annat vis än deras användarnamn.
Citera
2012-12-04, 13:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Självklart kan du det. När du skriver ett användarnamn baklänges så finns det ju om inte annat en viss sannolikhet att du skriver ett annat befintligt nick - och vips har du sammankopplat två kontot .... En dålig bortförklaring med ett litet fniss om baklängeslekar kan ju knappast slå ut 1.06 då.
Citera
2012-12-04, 15:47
Medlem
Zelogaths avatar
Kan i vissa fall hålla med om att det är för mycket foliehatt gällande 1.06 bland annat.

Samtidigt kan jag tycka att skriver man något som TS i ett PM till användaren (t.ex "insåg precis att nevörisåmksif blir fiskmåsiröven baklänges *ASG*) så är det, enligt min åsikt, inget som hotar användarens anonymitet.

Skriver man samma sak fast i en tråd som handlar om något helt annat så skulle jag heller inte se det som brott mot 1.06, utan snarare 0.03.

Nu har jag inte kollat om det faktiskt finns någon användare med detta nick som jag använde som exempel, så vi får väl se om jag åker på 1.06 också nu då
Citera
2012-12-04, 15:57
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Kan i vissa fall hålla med om att det är för mycket foliehatt gällande 1.06 bland annat.

Samtidigt kan jag tycka att skriver man något som TS i ett PM till användaren (t.ex "insåg precis att nevörisåmksif blir fiskmåsiröven baklänges *ASG*) så är det, enligt min åsikt, inget som hotar användarens anonymitet.

Skriver man samma sak fast i en tråd som handlar om något helt annat så skulle jag heller inte se det som brott mot 1.06, utan snarare 0.03.

Nu har jag inte kollat om det faktiskt finns någon användare med detta nick som jag använde som exempel, så vi får väl se om jag åker på 1.06 också nu då
Har du lust att utveckla den första meningen i inlägget? Resten av inlägget håller jag nog med om i stort, men det känns lite som att du underskattar betydelsen 1.06 har. Om FB var ett land och jag vore politiker så hade 1.06 varit min absoluta kärna.
Citera
2012-12-04, 16:03
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Har du lust att utveckla den första meningen i inlägget? Resten av inlägget håller jag nog med om i stort, men det känns lite som att du underskattar betydelsen 1.06 har. Om FB var ett land och jag vore politiker så hade 1.06 varit min absoluta kärna.
Denna tråden är ett typexempel på att det är mycket foliehatt kring 1.06.
Om samtliga användare skulle kunna gå samma öde till mötes så skulle man aldrig kunna prata om en användares nick utan att bli avstängd, mitt exempel i parentesen skulle ju mycket väl också kunna resultera i en avstängning.
Det är ju inte direkt så att man har skrivit "Bosse Larsson" utan bara påpekat en kul grej om ett till synes påhittigt användarnamn.
Citera
2012-12-04, 18:41
Medlem
Cpt-Gaish-Wayzs avatar
Citat:
Denna tråden är ett typexempel på att det är mycket foliehatt kring 1.06.
Om samtliga användare skulle kunna gå samma öde till mötes så skulle man aldrig kunna prata om en användares nick utan att bli avstängd, mitt exempel i parentesen skulle ju mycket väl också kunna resultera i en avstängning.
Det är ju inte direkt så att man har skrivit "Bosse Larsson" utan bara påpekat en kul grej om ett till synes påhittigt användarnamn.

Tror du misstolkar en del saker, om någon bara skulle råka snurra runt lite bokstäver en dag leder inte det till att man blir fälld för 1.06.

Men av någon outgrundlig anledning flörtar "bokstavssnurrare" väldigt ofta med 1.06 genom att lägga till gliringar och andra små finesser. Sånt ska man ge fan i, enkelt uttryckt.
Citera
2012-12-04, 21:16
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt-Gaish-Wayz
Tror du misstolkar en del saker, om någon bara skulle råka snurra runt lite bokstäver en dag leder inte det till att man blir fälld för 1.06.

Men av någon outgrundlig anledning flörtar "bokstavssnurrare" väldigt ofta med 1.06 genom att lägga till gliringar och andra små finesser. Sånt ska man ge fan i, enkelt uttryckt.
Vad exakt är det jag misstolkar?
Är det bara en slump att TS har skapat denna tråden och är till synes avstängd?
Citera
2012-12-04, 22:13
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Är det bara en slump att TS har skapat denna tråden och är till synes avstängd?
Ja, det hör inte ihop.
Citera
2013-05-02, 20:41
Bannlyst
Lånar tråden för en fråga i samma ämne.

Är det generellt hos moderatorerna eller bara hos Fina Gubben som förståelsen av 1.06 inte riktigt tar hissen ända upp?

Fick ett meddelande om att jag skulle upp på omröstning för 1.06 för ett meddelande till en medlem på forumet. Men det jag finner märkligt angående en 1.06:a här är nedanstående två anledningar;

1. Fina Gubben har hittat 1.06:an i ett privat meddelande mellan mig och den andra medlemmen. Alltså det är BARA jag och den andra medlemmen som kan se detta, så hur kan jag då beskyllas för att riskerat den medlemmens anonymitet? Detta är mig en gåta!

2. Jag skriver överhuvudtaget inga namn eller ens gör en antydning till vem medlemmen kan vara, varken i det verkliga livet eller som annan medlem på FB. En liknelse - som om Fina Gubben skulle påstå att Ånkelgunnar säkert skriver med annat konto och säkert har 1000 inlägg på det nicket utan att ens nämna något nick eller ens en antydning om var det kontot finns någonstans.

"Omröstningar" på FB är säkert som på alla andra platser rena ryggdunkningar, så jag förstår att medlemmar stängs av för sånt här, där vi ju alla tycker att moderatorerna åtminstone borde förstå regelsystemet. Vad gör Admin och de äldre grinigare Moderatorerna åt sånt här?
Citera
2013-05-02, 20:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2die
"Omröstningar" på FB är säkert som på alla andra platser rena ryggdunkningar, så jag förstår att medlemmar stängs av för sånt här, där vi ju alla tycker att moderatorerna åtminstone borde förstå regelsystemet. Vad gör Admin och de äldre grinigare Moderatorerna åt sånt här?
Fast tror du verkligen vi skulle göra oss besväret att skicka ett låtsas-PM till dig, vänta några dagar och sen kanske slänga ut dig? Om jag skulle strunta i reglerna så hade jag garanterat inte gjort mer än bara bannlyst folk och helt skippat allt besvär med PM hit och dit.

Det är dessutom intressant att du lyckas hitta tråden, men inte läsa mer än ett eller två inlägg. Precis som TS fick förklarat för sig, så gäller även i ditt fall att det du skriver ligger uppe för omröstning. Ingenting annat.
Citera
2013-05-02, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast tror du verkligen vi skulle göra oss besväret att skicka ett låtsas-PM till dig, vänta några dagar och sen kanske slänga ut dig? Om jag skulle strunta i reglerna så hade jag garanterat inte gjort mer än bara bannlyst folk och helt skippat allt besvär med PM hit och dit.

Det är dessutom intressant att du lyckas hitta tråden, men inte läsa mer än ett eller två inlägg. Precis som TS fick förklarat för sig, så gäller även i ditt fall att det du skriver ligger uppe för omröstning. Ingenting annat.
Sökte bara efter en tråd som gällde 1.06. Har inte läst ett enda inlägg här.

Jag undrar bara varför det ska gå till omröstning när det inte är i närheten av att vara ett regelbrott. Den moderatorn verkar inte förstå reglerna överhuvudtaget här. Därför är jag nyfiken på hur andra moderatorer ser sånt här så att andra ska slippa få gå till omröstning för att en del moderatorer inte förstår regelverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in