2012-11-30, 21:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det enklaste vore att godkänna inläggen innan de "läggs ut" så slipper man bli varnad stup i kvarten för att ha svarat på ett "icke godkänt" inlägg. Om ett inlägg finns så tar man ju för givet att det kan bemötas, det skapar dessutom en kedjereaktion för andra om det är mot reglerna.
Det ena briljanta förslaget efter det andra i den här tråden...

Det har hittills idag postats strax över 14 000 inlägg, och förmodligen passeras 15 000 inlägg innan dagen är slut. Att godkänna dessa i någorlunda acceptabelt tempo är fullständigt omöjligt utan att mångdubbla antalet moderatorer så hela forumet hade tappat något oerhört samtidigt som väldigt många blivit förbannade på att de inte får svara.

Varför ska vi då enligt förslaget göra detta? Jo, för att folk ska slippa ta ansvar själva utan hellre vill känna sig som dagisungar där någon annan hela tiden ser till att allt funkar.

Att du tar för givet att det är okej att bemöta ett inlägg bara för att det postas så är mitt tips till dig att inte bli förvånad när varningarna börjar hagla. Du ansvarar själv för vad du skriver och det är aldrig en godtagbar förklaring att säga att det var någon annan som började. Det är inte moderatorerna som ska se till att du följer reglerna, det ligger helt och hållet på dig. Känner du trots allt att du inte vet var gränsen går för när du - som i det här fallet - passerar vad som är tillåtet enligt 1.06 så är mitt råd att du helt avstår från att skriva.
Citera
2012-11-30, 21:43
Medlem
Bonkabonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det stämmer. Men om du är väldigt mån om din anonymitet, inte skulle du ta ditt riktiga namn, skriva det baklänges och sedan använda det som nicknamn här på FB?

Det kanske jag har? Mitt riktiga namn kanske är Aknob Aknob?

Förlåt för OT, kunde inte låta bli.

Sammantaget känns det väll som man ska ge fan i frågor som ens snuddar vid 1.06 eftersom det är forumets heliga ko. Ge fan i att försöka koppla ihop nick och person eller liknande. Det blir bara problem.
Citera
2012-11-30, 22:08
Bannlyst
Har försökt få både moderatorer för gällande forumsdel och admins att plocka bort uppgifter om min identitet i evigheter men det har inte hänt ett piss och jag har inte fått svar, så nog har det ballat ur alltid.

Här är vi inte anonyma.
Citera
2012-11-30, 22:10
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det enklaste vore att godkänna inläggen innan de "läggs ut" så slipper man bli varnad stup i kvarten för att ha svarat på ett "icke godkänt" inlägg. Om ett inlägg finns så tar man ju för givet att det kan bemötas, det skapar dessutom en kedjereaktion för andra om det är mot reglerna.
Att skriva någons namn baklänges och tro att man är "smart" borde snarare resultera i en utredning om personen har fyllt tolv år ännu!
Även om det skulle finnas folk nog att kontrollera alla inlägg som postas varje dag så skulle forumet inte kunna fungera alls som det gör idag, rent juridiskt.
Idag är alla som postar upphovsmän till sina inlägg, om flashback skulle granska dem innan publicering så skulle forumet i sig vara ansvariga för allt som sägs och yttrandefriheten skulle strypas något ofantligt.

Enklaste lösningen är ju att alla bara läser reglerna och ger fan i att outa eller sammankoppla andra användare.

Just detta fall är ju en ickefråga då TS inte ens fällts.
Citera
2012-11-30, 22:19
Medlem
pacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Det kanske jag har? Mitt riktiga namn kanske är Aknob Aknob?

Förlåt för OT, kunde inte låta bli.

Sammantaget känns det väll som man ska ge fan i frågor som ens snuddar vid 1.06 eftersom det är forumets heliga ko. Ge fan i att försöka koppla ihop nick och person eller liknande. Det blir bara problem.

Men tjena Aknob! Jag visste val att det var du!

Tror inte att TS behover oroa sig sa mycket. Det kanns som att det inte behover bli alltfor allvarliga foljder. Lite ansvar har man ju nar man skapar sitt namn ocksa, om man nu vill vara anonym. Och om nagon har rapporterat inlagget sa ar det klart att det behover foljas upp.

Jag tycker for ovrigt att 1.06 skots bra i allmanhet. En av grundstenarna i Flashback helt klart och vard att tas pa allvar.
Citera
2012-11-30, 22:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UslaVesslan
Har försökt få både moderatorer för gällande forumsdel och admins att plocka bort uppgifter om min identitet i evigheter men det har inte hänt ett piss och jag har inte fått svar, så nog har det ballat ur alltid.

Här är vi inte anonyma.
Fast det beror på att du vill få inlägg raderade trots att de inte bryter mot regelverket.

Om du själv kopplar samman ditt användarkonto på Flashback med en pseudonym på annat håll, och sen själv på någon extern sida går ut med uppgifter om vem du är bakom pseudonymen så är det ingen annan än du själv som outat dig. Det bryter inte mot regelverket, och du får själv ta ansvar för det du skriver här.
Citera
2012-11-30, 22:32
Bannlyst
Hur röjer man någons identitet genom att skriva ut deras användarnamn baklänges? Är det alltså förbjuder att skriva "raksub"?
Citera
2012-11-30, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Även om det skulle finnas folk nog att kontrollera alla inlägg som postas varje dag så skulle forumet inte kunna fungera alls som det gör idag, rent juridiskt.
Idag är alla som postar upphovsmän till sina inlägg, om flashback skulle granska dem innan publicering så skulle forumet i sig vara ansvariga för allt som sägs och yttrandefriheten skulle strypas något ofantligt.

Enklaste lösningen är ju att alla bara läser reglerna och ger fan i att outa eller sammankoppla andra användare.

Just detta fall är ju en ickefråga då TS inte ens fällts.

Yttrandefriheten stryps väl fast i efterhand snarare.
Citera
2012-11-30, 23:30
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Hur röjer man någons identitet genom att skriva ut deras användarnamn baklänges? Är det alltså förbjuder att skriva "raksub"?
Jamen det är väl för fan ingen som påstått att det är att röja någons identitet...Det rör sig om ett enda inlägg som är uppe för omröstning, en omröstning som ännu inte är slutförd.

Självklart kan ett bakvändande eller omkastande av bokstäver i ett namn röra sig i kanterna av 1.06, om det uppfattas som att det finns uppsåt att outa någon med detta ordlekande.

Samtidigt som det förstås vore rätt korkat av mig att exempelvis välja användarnamnet "grebdniL" om jag hette Lindberg och inte ville att någon skulle kunna lista ut det. Man har ju ett visst eget ansvar för sin anonymitet också.

Nu gäller det bara för moderatorerna att i det specifika fallet avgöra vart någonstans på gråskalan det aktuella inlägget hamnar, och vidta eventuella åtgärder.
Citera
2012-11-30, 23:40
Medlem
crillecrilles avatar
Även om 1.06 alltid är ett intressant och viktigt ämne, så får man vänta tills man eventuellt fälls innan man tar upp ett specifikt fall. Alla inloggade användare kan rapportera inlägg för regelbrott. Det betyder att många RP förmodligen är åt helvete.

Det är väl som så att 1.XX alltid tas upp för omröstning i Outlaw?

Jag har själv fått flera PM om 1.06/1.08-omröstningar och rent spontant undrat vafan moderatorn i fråga sysslar med. Vad gjorde jag? Jo, jag frågade moderatorn och fick ett vettigt svar istället för att grina offentligt.
Detta har handlat om inlägg i exempelvis hockeymatchtrådar där tonen kan vara ganska omogen och hård men samtidigt harmlös. Sen händer det att man i ABoK ligger nära gränsen, men med lite erfarenhet och tålamod så lär man sig precis hur man bör tänka kring det här. I grund och botten är det faktiskt väldigt enkelt att följa reglerna.

På frågan "Har Flashback spårat ur när det gäller 1.06" så är svaret jävligt enkelt. NEJ. Är det något som ska bestå så är det anonymiteten. För att dra en Djurgårds-parallell; ALLTID OAVSETT. Tummar man på det så kommer Flashback Forum dö ut.
Citera
2012-11-30, 23:51
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är väl som så att 1.XX alltid tas upp för omröstning i Outlaw?
Nej, man ska inte väcka obefogade åtal (i brist på ett bättre uttryck), men är man osäker ska man alltid starta en omröstning. Vad gäller sånt som kan viftas bort direkt är ofta misstolkningar av framför allt 1.06 och 1.08. T.ex. att en dömd brottsling hängs ut med namn. Sen är det rätt många som tror att 1.08 är applicerbart när någon har skrivit (i RP:arens tycke) elaka saker om en kändis. Man får då upplysa RP:aren att 1.06/1.08 ej är applicerbara på inlägget i fråga.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2012-11-30 kl. 23:53.
Citera
2012-11-30, 23:57
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Nej, man ska inte väcka obefogade åtal (i brist på ett bättre uttryck), men är man osäker ska man alltid starta en omröstning. Vad gäller sånt som kan viftas bort direkt är ofta misstolkningar av framför allt 1.06 och 1.08. T.ex. att en dömd brottsling hängs ut med namn. Sen är det rätt många som tror att 1.08 är applicerbart när någon har skrivit (i RP:arens tycke) elaka saker om en kändis.
Det är ju fakta att folk tokrapporterar en massa inlägg för 1.06 bara för att ett namn skrivs ut. Ditt 1.08-påstående håller jag också med om, det kan handla om helt vanlig hård ton utan att ens något angrepp mot en användare/person görs. Detta baserar jag på undersökningar jag ibland gör genom att klicka på RP på inlägg där felaktig RP är trolig.

Men okej. Så om jag RPar ett inlägg för 1.XX så kan alltså den enskilda moderatorn vifta bort det utan att starta omröstning? Inte för att jag inte har förtroende för mods rent generellt, men det finns en brist där.
Citat:
Ursprungligen postat av NutKick
! resug ellähmas kcabhsalf snegad i rerotaredom agilmoS -
Du stavade sista(första?) ordet fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här