2012-11-30, 19:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bejs
Ni måste väl förstå att inlägget han skrev kan tolkas som att han visste identiteten på användaren och antydde detta genom att skriva hans inlägg baklänges. Tänk om en användare heter typ Grebredös_Nahoj och man skriver "eller hur, Johan_Söderberg?". Ett extremexempel, visst. Men ni ser ju vad som kan antydas.

Skriver man sitt namn baklänges och använder det som nick tycker jag att man redan outat sig själv, till stor del. Då är man ju inte så angelägen att dölja sin egen identitet.
Citera
2012-11-30, 19:49
Medlem
Bonkabonkas avatar
Den starkaste kraften med hela Flashback är anonymitet. Själv uppskattar jag hårda tag när det gäller 1.06. Det finns säkert tillfällen då man kan fria eller fälla typ 50/50, men om vi användare inte kan lita på att man är anonym här så hade jag i alla fall dratt snabbt som satan.
Citera
2012-11-30, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok. Så det är alltså ett regelbrott att skriva ett användarnamn baklänges?

Japp. Det är även regelbrott att säga t.o.m att man har skrivit inlägget baklänges också. Alltså en motivering varför man skrev så.
För att visa ett exempel så använder jag ord istället: Jag vill inte skriva ditt användarnamn baklänges då det kan vara brott mot 1.06.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-11-30, 19:51
Medlem
Bonkabonkas avatar
Citat:
Ni måste väl förstå att inlägget han skrev kan tolkas som att han visste identiteten på användaren och antydde detta genom att skriva hans inlägg baklänges. Tänk om en användare heter typ Grebredös_Nahoj och man skriver "eller hur, Johan_Söderberg?". Ett extremexempel, visst. Men ni ser ju vad som kan antydas.
Men ja, sen finns det ju märkliga tillfällen, men det kanske är lika bra att låta bli att påpeka detta?
Citera
2012-11-30, 19:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Den starkaste kraften med hela Flashback är anonymitet. Själv uppskattar jag hårda tag när det gäller 1.06. Det finns säkert tillfällen då man kan fria eller fälla typ 50/50, men om vi användare inte kan lita på att man är anonym här så hade jag i alla fall dratt snabbt som satan.

Det stämmer. Men om du är väldigt mån om din anonymitet, inte skulle du ta ditt riktiga namn, skriva det baklänges och sedan använda det som nicknamn här på FB?
Citera
2012-11-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Men ja, sen finns det ju märkliga tillfällen, men det kanske är lika bra att låta bli att påpeka detta?
Jag vet vilken användare som har blivit "outad" med sitt namn baklänges. Det var inte så farligt, och förmodligen så kommer inte the wise gentlemans inlägg att tas bort.

Nu drog jag ett extremexempel som sagt. Men det kunde ju lika gärna ha varit så att någon användare skapade en ny användare som hette likadant som sin tidigare användare fast med namnet bak-och-fram. Då är det ju inte tillåtet att koppla ihop dessa.

Om ansvaret inte ligger lite hos den "outade" användaren också är ju en annan diskussion.
Citera
2012-11-30, 20:05
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
Japp. Det är även regelbrott att säga t.o.m att man har skrivit inlägget baklänges också. Alltså en motivering varför man skrev så.
För att visa ett exempel så använder jag ord istället: Jag vill inte skriva ditt användarnamn baklänges då det kan vara brott mot 1.06.
Börjar det inte bli tråkigt att ha fel i vartenda ett inlägg i den här tråden? Jag försökte till och med förklara för dig genom att lista de olika stegen, men om du skickar PM så kan jag förklara det i korta meningar och med fåstaviga ord.

Inlägget ligger uppe för omröstning, inget regelbrott har konstaterats än.
Citera
2012-11-30, 20:29
Medlem
Bonkabonkas avatar
Citat:
Jag vet vilken användare som har blivit "outad" med sitt namn baklänges. Det var inte så farligt, och förmodligen så kommer inte the wise gentlemans inlägg att tas bort.

Nu drog jag ett extremexempel som sagt. Men det kunde ju lika gärna ha varit så att någon användare skapade en ny användare som hette likadant som sin tidigare användare fast med namnet bak-och-fram. Då är det ju inte tillåtet att koppla ihop dessa.

Om ansvaret inte ligger lite hos den "outade" användaren också är ju en annan diskussion.
Det är väll lika bra att lägga allt ansvar hos den som eventuellt bryter mot 1.06. Det är ju inte ett brott mot forumets regelverk att vara dum i huvudet?
Citera
2012-11-30, 20:30
Medlem
Det är bra tycker jag. 1.06 är liksom hela ryggraden till detta forum. Utan anonymitet hade det kanske funnits max 50 medlemmar här.
Citera
2012-11-30, 20:50
Medlem
som-alis avatar
Citat:
God middag!

Alldeles nyss fick jag ett PM där moderator skulle rösta om det är ett brott eller icke ett brott angående regeln 1.06.

Jag tycker bland annat att Flashback har spårat ur på den punkten. Jag sa till en användare på forumet och sedan sa jag hans namn baklänges och syftade på en matematisk enhet(radie).
Jag sa verkligen att det blev hans namn baklänges.

Och det utgör kanske ett brott på forumet. Kan det vara så att Flashback har spårat ur på den punkten?
Anledningen varför jag tar upp detta har med friheten att yttra sig. Jag anser att när man kallar en användarens namn baklänges är inte ett bort mot 1.06 då det inte styrker några personuppgifter alls. Däremot om man skriver personens namn, efternamn och liknande motiv för att verkligen avslöja identiteten så är det självklart ett brott.

Men vad tycker ni? Är det ett brott att skriva "Eller hur yarekcahT D notssniW, som blir ditt användarnamn baklänges?" mot 1.06

/ Winston D Thackeray

JAg är inte moderator men jag anser att det du skrev bryter mot regeln om anonymitet.
Klarar du inte av att följa denna regeln så finns det ju alternativa forum för såna som dig som inte kan hålla käften om sekretess m.m
Flashback bygger på anonymitet och den skall vi inte tumma på!

Sparka ut han mods, ni har min välsignelse
Citera
2012-11-30, 21:21
Avslutad
Det enklaste vore att godkänna inläggen innan de "läggs ut" så slipper man bli varnad stup i kvarten för att ha svarat på ett "icke godkänt" inlägg. Om ett inlägg finns så tar man ju för givet att det kan bemötas, det skapar dessutom en kedjereaktion för andra om det är mot reglerna.
Att skriva någons namn baklänges och tro att man är "smart" borde snarare resultera i en utredning om personen har fyllt tolv år ännu!
Senast redigerad av pe11e 2012-11-30 kl. 21:25. Anledning: tillägg
Citera
2012-11-30, 21:26
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Jag har förståelse att de måste behandla alla inlägg. Men jag bara lurar på att det kommer gå igenom.
Flashback borde också tillämpa att man bör få skriva en motivering. Sen ska moderatorerna avgöra.

/ Winston D Thackeray

Eller så ger man helt enkelt fan i att spekulera i andra användares identitet. Regeln är ändå (anser jag) forumets absolut viktigaste regel. Om man gör det behöver man inte hålla på att gnälla över en omröstning som ännu inte är avslutad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in