Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Det fungerade mig veterligen bra i ett stort antal år under vilka det var helt ok att visa att användare X minsann hade sagt si och så med sitt konto på forum Y i fråga Z. Så det kan rimligtvis inte vara svårare än att man går tillbaka i tiden och tittar på den regelutformning, och tillhörande praxis, som fanns då.
Det var före min tid, med ett mycket mindre forum. Jag vet inte hur det funkade. Men framför allt låter du som om förändringen genomfördes på ren idioti. Riktigt så kan det inte ha varit. Det måste ha funnits ett syfte bakom regeländringen. Vilket var det?
Citat:
Det är ju inte som så att den nuvarande oerhört strikta utformningen och tolkningen av 1.06 har varit given från början utan det är en, i mina ögon olycklig, utveckling som skett över tid sannolikt med goda intentioner men som så ofta här i detta land så går man för långt för att skydda den upplevt svaga.
Men vilket är då egentligen problemet med detta? Varför är det så oerhört viktigt att skydda de flashbackare som inte ids läsa reglerna? Det står ju mycket klart och tydligt i regelförtydligandet till regel 1.06 att det inte är tillåtet att sammankoppla konton. Kan det verkligen kosta så mycket att rätta sig efter detta?
Citat:
Jag skulle kunna ge exempel på användare i de forum som jag frekventera vilka alla som har varit med ett tag vet om med 100 % säkerhet att de har haft andra konton tidigare. I debatter kan dessa ge uttryck för åsikter som kan leda till att man skulle vilja säga "men du, tidigare har du sagt så här. Hur kan du få dina resonemang att gå ihop?". Men skulle man göra det så skulle man direkt fällas för 1.06
Varför är det intressant att kunna göra överhuvudtaget? Enheten på Flashback är användare, inte individ - ända tills man kommer i klammeri med regelverket. Jag kan inte se att det någonsin öht skulle vara debattmässigt legitimt att hänvisa till vad ett annat konto har skrivit. Varför skulle det vara det minsta konstigt eller klandervärt att argumentera för olika saker eller efter olika linjer med två olika konton? Vad skulle man kunna få för debattvinst på att påtala det?
Citat:
Det är inte det syfte 1.06 ursprungligen hade och det borde inte heller vara det syfte regeln skall ha. Det är inte tänkt att man skall kunna få fördelar i debatten genom att byta konto, att använda det för att få antagonister avstängda o.s.v. Vill man inte bli ihopkopplad med sina andra konton så får man faktiskt se till att inte debattera så att sådana misstankar uppstår.
Jag ser fortfarande inte problemet. Att föröka få faktiska fördelar i debatten genom att byta konto hindras av regel 1.07, och om man misstänker detta ska man rapportera för brott mot den regeln, inte sammankoppla i tråden. I övrigt får man ju inga faktiska fördelar av att ha använt flera konton på olika ställen på forumet. Vad är det egentligen för argument du far efter som skulle kunna ha någon giltighet? Ponera att vi häver sammankopplingskravet. Om jag därefter skulle stöta på en användare som bemötte mig med med ett inlägg av typen
Jassåru, du påstår att straffen för övergrepp i rättssak borde skärpas. Men kolla här, va, i mars 2008 postade du med ditt alternativa konto mögligt_fläskben och gnällde över att den tilltalade fick ett väl hårt straff just för övergrepp i rättssak, vasarunurå? Gotcha! så skulle jag nog bestämma mig för att den användaren inte var riktigt frisk, meningslös att debattera med, och förmodligen borde iggas. Så argumenterar man ju bara om man är helraspig.
Citat:
Och vad spelar det egentligen för roll om det är rätt eller fel? Det är ju bara att säga "nej, du det där är inte mitt gamla konto". Vad är problemet?
Det är du visst! Är jag inte alls! Ta den om rödluvan också! Tycker du att det är för lite metatjafs på forumet som det är?
Citat:
Vad skulle kunna hända om någon skulle hävda att du och jag är samma person? Blir det tjafs eller inte är relevant för debatten så är det bara att radera inläggen och dela ut varningar för 0.03.
Se ovan. Jag tycker inte man ska be om mer sånt, när vinsten är så oklar
Citat:
Tvärtom, det är väldigt FB att man får ta eget ansvar snarare än något sossigt "oroa dig inte, är du klantig och inte kan ta hand om dig själv så gör vi det"
Isåfall är ju det osossigaste som finns att inte ha någon regel 1.06 alls. De som fverkligen örtjänar skydd är ju bara de som garanterat aldrig kommer att bli outade. Hur skulle någon någonsin kunna bli outad utan att ha varit åtminstone
lite oförsiktig?
Citat:
vilket även får till följd att vi skyddar de som inte vill ha något skydd, de som använder skyddet som vapen mot sina antagonister samt att vi straffar saker som bara är helt vanlig retorik.
Om du har ett konto i sexforumet eller drogforumen, hur ska dessa kunna sammankopplas med dina vanliga konton om det inte är användaren själv som gör att det är möjligt? Vad har en diskussion om politik med en om sex att göra som innebär att man kan fatta att det är samma person?
Men det är inte så folk tänker. Det är en risk som man inte vill ta, och så minskar diskussionen i ajabajaforumen oavsett de faktiska riskerna. Framför allt
finns det redan en massa användare som har ett mindre rumsrent konto. De skulle kollektivt generera ett medelstort svampmoln om admin så mycket som andades om att tillåta sammankopplingar av konton.
Den hästen startar helt enkelt inte i loppet längre. Gjort är gjort.
Citat:
Personligt ansvar, är det så farligt?
Regeln har gått överstyr.
vad jag förstår av dina argument är de enda problemen idag a) att folk som antingen inte läser reglerna eller skiter i dem åker dit när de sammankopplar i tråden i stället för att som man ska RP:a för 1.07, samt b) att vissa höggradigt besynnerliga sätt att argumentera som främst torde återfinnas bland rättspsykpatienter inte kan användas på forumet. Jag håller med om att regel 1.06 i vissa lägen skadar debatten påtagligt, men då handlar det om den snöpande effekt regel 1.06 får på krim- eller skvallertrådar när GM/trådens ämne själv deltar i tråden utan att outa sig. Och därvidlag måste man noga väga fördelar mot nackdelar. Jag kan inte säga att jag är klar med mitt eget tänkande där - det är inte lätt att skydda allt som bör skyddas samtidigt som man diskuterar allt som bör diskuteras - men i de sammanhangen finns det i alla fall en påtaglig diskussionsförlust som vi ska vara öppna med.
Men någon sådan har jag svårt att se när det gäller förbudet mot att sammankoppla konton. I vart fall ingen av tillnärmelsevis den digniteten.