Citat:
Ursprungligen postat av Algol
Jag tycker det är yttrandefrihet att kunna koppla ihop användare, det ingår i yttrandefrihet att både koppla ihop och outa. Flashback är en skyddad ankdamm där folk känner en falsk säkerhet. Men så är det inte.
För att få en helhetsbild över användaren man pratar med är det väl bra att veta att personen är ett troll eller inte. Hur personen agerar i andra frågor, är det värt att slösa min tid? Jag tycker det är fånigt att man inte får koppla ihop användare, det är väl upp till de som läser om de vill tro på det eller inte. Ganska simpelt egentligen.
Exempel på debattvapen förekommer i tråden och det har jag själv sett. Folk kan bara säga av bara farten något och så snyftar någon fitta till en mod och så blir det en 1.06 varning utan att det var menad som det var. Det handlar helt enkelt om tysta yttrandefrihet, regel 1.06 används just på det viset.
Därmed anser jag regel 1.06 skall gälla alla flashbackare även sådana som är outade i media eller helt enkelt slopas helt. Jag föredrar det senare.
Den har ändrats tidigare och kan ändras igen. Regel 0.10 är inte tillräcklig.
Jag tycker att du har flera poänger gällande regel 1.06. Det borde läggas mer ansvar hos användare att hålla sig anonyma. Om de ger uttryck för samma åsikter på flashback och t.ex. ett annat forum så att det är uppenbart att det är samma, om de byter konto men alla fattar att det rör sig om samma person o.s.v. Så borde det var ok att göra den sammankoppling OM DET ÄR RELEVANT FÖR DEBATTEN.
Som det är nu så kan man regga ett nytt konto om man gör bort sig med det gamla. Man argumenterar på ett sätt som gör att det är uppenbart för alla att det rör sig om samma person men nu får de andra debattörerna inte längre hänvisa till vad du har sagt i tidigare debatter trots att det kan vara relevant i den nya pågående debatten.
Kort sagt, vill man vara anonym så får man faktiskt själv se till att vara det. Det är användaren själv som läcker information eller skriver på ett sätt så att det är uppenbart vem det rör sig om. 1.06 är för långtgående och träffar även rent retoriska inlägg. Om någon uttrycker sig som en riktigt PK-ärkesosse så kan man bli varnad för att man skriver "Kom igen nu Mona, det där tror du inte själv på". Det är uppenbart att man inte menar att användaren är Mona Sahlin utan att det bara är retorik, retorik som ofta används i debatter f.ö., men uttrycker man sig så på FB så kan man bryta mot 1.06. Löjligt.
Sedan gällande att använda det som vapen. Klart att man kan, man byter konto och fortsätter att debattera precis som man alltid har gjort. Har man haft en väldigt säregen debattstil så fattar alla ens meddebattörer att det är samma person. Vissa kommer att bli provocerade och hänvisa till saker som har sagt med personens gamla konto. En sammankoppling har skett och vips så kan man genom att byta nick ha fått en gammal antagonist avstängd.
Så min personliga åsikt är således att 1.06 borde luckras upp till vad den var tidigare. Även tidigare var grova outningar otillåtna men det lades mycket större vikt till användares eget ansvar för att hålla sig anonym.