2012-12-02, 22:02
Medlem
neguins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Citat:
Henrik Arnstad ‏@arnstad:
Jag har tilldelats Stiftelsen Olle Engkvists stipendium om 60.000 kr för arbetet med min bok "Älskade fascism". Oerhört rörd och tacksam!
30 Jan 12
https://twitter.com/arnstad/statuses/164024047540244480

Det är dock inte första gången som Henrik Arnstad har haft anledning att vara "oerhört rörd och tacksam" över ett stipendium från "Stiftelsen Olle Engkvist".
Citat:
Henrik Arnstad
23 augusti, 2005 | har fått ett stipendium på 60 000 kronor från Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare för sitt arbete med en biografi om Sveriges utrikesminister under andra världskriget, Christian Günther.
http://temp.journalisten.se/folk/stipendier?page=36

Henrik Arnstad
12 maj, 2009 | Stockholm, har erhållit stipendium från Stiftelsen Olle Engkvist på 60 000 kronor.
Han får stipendiet för arbetet med sin kommande bok Skyldig till skuld - en europeisk resa i Nazitysklands skugga.
http://www.journalisten.se/folk/stipendier?page=17

Så här beskrivs Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästares ändamål:
Citat:
Ändamål

Stiftelsens huvudsakliga ändamål är att främja

1) vård eller uppfostran av barn,

2) vård av behövande ålderstigna, sjuka eller lytta och

3) vetenskaplig forskning

Stiftelsens anslagspolicy är att den helt övervägande delen av utgivna anslag skall tilldelas vetenskaplig forskning.

Övriga ändamål, punkterna 1 och 2 ovan s k välgörande, tilldelas resterande medel företrädesvis som "indirekt främjande". Detta innebär att anslag främst ges till föreningar och andra organisationer som i sin tur främjar ändamålen.

Utrymmet för bidrag till privatpersoner blir därför begränsat.

http://www.engkviststiftelserna.se/i...elsen/aendamal

Är Henrik Arnstads böcker på Bonnierförlagen att betrakta som "vetenskaplig forskning"? Hur går det till när man söker ett stipendium för "vetenskaplig forskning" med endast ett par universitetskurser på grundnivå i bagaget? 2005 hade Arnstad t.ex. sammanlagt 27hp från SU på meritlistan.

År 2005 och 2009 har, så vitt jag vet, Arnstad inte påstått att han har en kandidatexamen - vilket borde betyda att han fått stipendiet på andra grunder än sina akademiska färdigheter. Om hans "kandidatexamen" har bidragit till att han fick stipendiet även 2012 låter jag vara osagt.

Vad är Stiftelsen Olle Engkvists för typ av stiftelse?

edit: Missade din sista mening. Du konstaterade samma sak som jag. Mitt fel.
Senast redigerad av neguin 2012-12-02 kl. 22:36.
Citera
2012-12-02, 22:03
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det är inte alls ovanligt att stora bluffmakare avslöjas via en mindre lögn, någon börjar dra i tråden och sitter till sist med ett helt nystan av osanningar i famnen. När nu Arnstads akademiska trovärdighet är bortsopad så vore det önskvärt med en kritisk, "peer-reviewed" granskning av hans produktion, särskilt den som har akademiska anspråk.
Amen to that!

Det var precis vad som hände med Jesus Alcala.
Det var hans assistent Michaela Sjögren som bara hittade några märkligheter i hans affärer och ställde några ödmjuka frågor till sin chef, men fick en skur av ovett och påhopp som svar. Bl a kallades hon förstås "paranoid".
Citat:
Ursprungligen postat av Afrobladet
Bland annat har han falskeligen uppgivit sig vara utländsk gästprofessor, ordförande i internationella juristkommissionen samt nära vän med den tyske journalisten och författaren Günther Wallraff.’
Den som först fattade misstankar mot Jesús Alcalá var Michaela Sjögren som skötte projektet åt honom i Paraguay. Pressen på henne har varit mycket hård och hon bröt ihop efter sitt vittnesmål mot Alcalá.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10216285.ab

Fil.arns svar till dem som sakligt pekar på att han inte har den kandidatexamen han påstår sig ha, har varit att kalla dem fascister och extremister. Ett svar som gör att han erkänner sig som guilty as charged.
Citat:
Ursprungligen postat av Afrobladet
Det är nu många som drar en suck av lättnad över att rättegången äntligen är över. Dramat har delat Sverige i två läger och på Alcalás sida har det funnits en stor mängd kulturpersonligheter.
Men även flera av hans gamla vänner gav till slut upp inför de överväldigande bevisen.
Citera
2012-12-02, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Kan det mailet verkligen stämma? Jag hade förväntat mig typ "finnishgov.fi" eller något som domän på mailet, inte hotmail. Men han skulle ju förstås kunna ha en privat sådan, men det är också lätt för någon att skapa just det kontot och fakea svaret.

http://meritwager.wordpress.com/2006/10/21/parlament-skall-inte-lagstifta-om-historiska-sanningar/

"Lite tufft och coolt är det också att utrikesministern har en Hotmail-adress dit man kan skicka sina kommentarer; erkkituomioja@hotmail.com! När får vi se också den svenska utrikesministern, som var en av de första att starta ett "elektroniskt nyhetsbrev", börja skriva dagbok på UDs hemsida samt skaffa sig en Hotmail-adress som folket kan sända sina åsikter, reaktioner, kommentarer och frågor till? Som det är nu kan han nås endast via ett e-postformulär och via registrator…"

Får tyvärr inte länken att fungera men om man kopierar in länkadressen i ett nytt fönster så ska den fungera..
Senast redigerad av F-lashback 2012-12-02 kl. 22:11.
Citera
2012-12-02, 22:06
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://meritwager.wordpress.com/2006/10/21/parlament-skall-inte-lagstifta-om-historiska-sanningar/

"Lite tufft och coolt är det också att utrikesministern har en Hotmail-adress dit man kan skicka sina kommentarer; erkkituomioja@hotmail.com! När får vi se också den svenska utrikesministern, som var en av de första att starta ett "elektroniskt nyhetsbrev", börja skriva dagbok på UDs hemsida samt skaffa sig en Hotmail-adress som folket kan sända sina åsikter, reaktioner, kommentarer och frågor till? Som det är nu kan han nås endast via ett e-postformulär och via registrator…"

Ok, utmärkt! Tack för klargörandet.
Citera
2012-12-02, 22:13
Medlem
Citat:

Den finns som "Ge feedback" -adress på hans personliga hemsida.
http://www.tuomioja.org/index.php?mainAction=showPage&id=5
Citera
2012-12-02, 22:15
Medlem

Citat:
Kan det mailet verkligen stämma? Jag hade förväntat mig typ "finnishgov.fi" eller något som domän på mailet, inte hotmail. Men han skulle ju förstås kunna ha en privat sådan, men det är också lätt för någon att skapa just det kontot och fakea svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback

Får tyvärr inte länken att fungera men om man kopierar in länkadressen i ett nytt fönster så ska den fungera..

Citat:

Nu är det kanske redan klargjort att Tuomioja har en hotmaildrass. Kan nämna att bloggredaktionen googlade på adressen och den presenteras på många ställen på webben. Dessutom sände Erkki Tuomioja även ett mejl till oss, som vi bedömde vara högst trovärdigt.

Därefter publicerades bloggartikeln om detta.

Henrik Arnstad har för övrigt beretts möjlighet till genmäle men har ej hörts av.

Senast redigerad av Kandidatexamen 2012-12-02 kl. 22:44. Anledning: tillägg i nedre spoiler
Citera
2012-12-02, 22:15
Medlem
som-alis avatar
Ja en annan har inte så mycket kanske att tillföra tråden, men jag vill ändå passa på att tacka alla duktiga detektiver och spårhundar som grävt i denna bedragares historia om lögner och falska CV.
Underbart kul att läsa och det är sånt här som gör en stolt över att få tillhöra ett socialt forum av denna kalibern.

Passa på att anmäla honom till både polisen och till Finnarna som kanske vill ha återupprättelse.
Skicka gärna ett mail även till den pissiga tidningen DN för att höra var de står i den här frågan.
Blir dock inte förvånad om något svar uteblir för dessa journalister har huvudet för långt upp i anus för att kunna erkänna någonting. De har jämt jobb med att idiotförklara alla oss som röstar på SD och ogillar PK-media.

Som sagt - stort tack alla skribenter!
Citera
2012-12-02, 22:17
Bannlyst
Citat:
Bra att ni håller tempot uppe i tråden, Arnstad ska känna trycket från folket Några tweets från Arnstads sida, men inget om hans fil arn.
Citera
2012-12-02, 22:19
Medlem
Vireks avatar
Förresten, hur stor tror ni sannolikheten är för att denna tråden skall räknas som "näthat" av twittereliten ?
Citera
2012-12-02, 22:30
Medlem
dr kavorkins avatar
Är karl'n fortfarande anställd på Dagens Nyheter?
Jag ska fan ringa och säga upp min prenumeration om han inte får sparken därifrån!
Citera
2012-12-02, 22:32
Medlem
Det finns uppenbara likheter mellan Arnstad och Reefat
Citera
2012-12-02, 22:43
Medlem
Vindhlers avatar
Härligt jobb av alla engagerade och snygg bloggsida! Vilken jävla pajas denne Arnstad. Försöker sprida vit arvsskuld ytterliggare och dessutom livnära sig på det, men där gick han till slut bet. Han kommer inte sova gott om nätterna de närmsta veckorna. Halva hans liv har passerat och han har precis blivit avslöjad som en bluffare av rang. Ajajaj, blir inte så roligt för denne Arnstad att kolla vänner och familj i ögonen framöver. Hur kunde du, Henrik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in