Citat:
Ursprungligen postat av SnigelUno
Jag är medveten om detta. Jag orkar inte leta fram rättsfall som visar att jag har rätt. Ställ dig däremot frågan, får inte en kinesisk läkare kalla sig för läkare i Sverige? Jo det får kinesen helt klart. Däremot får inte kinesen påstå att kinesen är legitimerad. Läs lagparagrafen så förstår du.
sidospår förstås. men:
Det kan dock noteras att den som obehörigen inkräktar på ensamrätten träffas av särskild straffsanktion endast i fråga om tandläkaryrket. Det finns dock andra straffbestämmelser som kan bli tillämpliga för övriga yrken i denna kategori.
Skyddad yrkestitel
Till denna kategori förs – utöver de ovan nämnda – arbetsterapeuter, audionomer, biomedicinska analytiker, dietister, kiropraktorer, logopeder, naprapater, optiker, ortopedingenjörer, psykologer, psykoterapeuter, röntgensjuksköterskor, sjukgymnaster, sjukhusfysiker, sjuksköterskor och tandhygienister.
Man får således inte kalla sig psykolog om man inte har legitimation som psykolog (eller genomgår föreskriven praktisk tjänstgöring). Den som bryter mot ensamrätten till yrkestitel kan dömas till böter.
http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/vadinnebarlegitimation
men visst, det kan vara skillnad på lagen och socialstyrelsens tolkning av den. de vill väl inte att folk ska springa runt och kalla sig läkare.