2015-09-03, 13:41
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Vad är det egentligen som Arnstad vill ska göras åt SD?

Mer statliga pengar till svenskfientliga organisationer?

Lagar som förbjuder SD?

Vad menar han?
Det får du kanske besked om i morgon. GP har utlovat en artikel av vår hjälte där han bland annat ska "krossa myter" om SD.
Citera
2015-09-03, 13:47
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Det får du kanske besked om i morgon. GP har utlovat en artikel av vår hjälte där han bland annat ska "krossa myter" om SD.
Verkligen? Jag hade intrycket att GP numera sållade bort de värsta dårarna
och att tidningen nu faktiskt gick att läsa utan att kräkas.

Och jag som hade avaktiverat Adblock för GP!

Nåja, det tog 5 sekunder att aktivera det igen.
Citera
2015-09-03, 13:49
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Verkligen? Jag hade intrycket att GP numera sållade bort de värsta dårarna
och att tidningen nu faktiskt gick att läsa utan att kräkas.

Och jag som hade avaktiverat Adblock för GP!

Nåja, det tog 5 sekunder att aktivera det igen.
Äsch, man får ju trots allt underhållning i världsklass. Detta kan man gott sponsra.
Citera
2015-09-03, 16:25
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu

Artikeln ligger ute nu
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2821530-henrik-arnstad-fem-myter-om-sd-och-invandringen
Citera
2015-09-03, 16:48
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Artikeln ligger ute nu
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2821530-henrik-arnstad-fem-myter-om-sd-och-invandringen

Svagt av GP att publicera artikeln. Anser dom verkligen att den håller måttet?
Arnstad handplockar åsikter och "forskning" fritt från alla håll, enda kravet är att utsagorna råkar överensstämma med hans egna teser. D v s SD är nassar, de som röstar på SD är rassar, svenskarna älskar invandring -- ju större desto bättre samt Sverige har alltid haft massinvandring.
Citera
2015-09-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Artikeln ligger ute nu

Citat:
Vetenskapsjournalisten Henrik Arnstad tar forskningen till hjälp
Hm.. Jag trodde han var historiker? Eller har han sadlat om?
Citera
2015-09-03, 16:58
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Svagt av GP att publicera artikeln. Anser dom verkligen att den håller måttet?
Arnstad handplockar åsikter och "forskning" fritt från alla håll, enda kravet är att utsagorna råkar överensstämma med hans egna teser. D v s SD är nassar, de som röstar på SD är rassar, svenskarna älskar invandring -- ju större desto bättre samt Sverige har alltid haft massinvandring.

Troligtvis kommer det väl en replik från en riktig historiker som sänker Arnstad till den milda grad att han får tvångströja på obestämd tid.
Citera
2015-09-03, 17:22
Medlem
burberrys avatar
Pansargeneralens 5 "myter" kommer bli klassiska som Ullenhags myter.

Någon som orkar läsa igenom stollens källor? Jag är rädd att han har terjat, manipulerat och misstolkat de vetenskapliga artiklarna.
Citera
2015-09-03, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Hm.. Jag trodde han var historiker? Eller har han sadlat om?
Arnstad har aldrig varit en s.k. "historiker". Han är ingenting, mer än en vilsen s.k. skribent, som ljög om sin utbildning.
Citera
2015-09-03, 17:37
Medlem
hashflashs avatar
"Henrik Arnstad är regelbunden medarbetare på GP Kultur"

Dåliga nyheter för GP (minskat förtroende) men goda nyheter för SD! Arnstad och resten av skrik- och skrålvänstern har empiriskt visat sig vara utmärkta valarbete för SD. Finns nog en och annan där ute som blivit SDare på grund av Arnstads infantila anklagelse om fascism (byggd på en prototyp av definition som knappast råder någon konsensus om).

Arnstads dos för verkligheten:
Bara fortsätta på samma spår. Låt invandringsfesten fortgå men öka den gärna! Alla som röstar på SD är rasister. Sverige har inte förändrats alls och konflikter för inte invandringen med sig alls! Kritiken mot utanförskapsområden är helt befängd för Sverige är bäst i Europa på integration!

"Att bygga debatten på kunskap har visat sig vara ett dokumenterat fungerande sätt att motverka rasismens politiska triumf."
- Henrik "kunskapen gestaltad" Arnstad

Fastän Arnstad läser och läser så firar SD triumf på triumf.
Senast redigerad av hashflash 2015-09-03 kl. 18:00.
Citera
2015-09-03, 17:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Pansargeneralens 5 "myter" kommer bli klassiska som Ullenhags myter.

Någon som orkar läsa igenom stollens källor? Jag är rädd att han har terjat, manipulerat och misstolkat de vetenskapliga artiklarna.
Han kör cherrypicking i kombination med att han inte förstår att läsa vare sig diagram eller vad forskarna kommer fram till. Vidare är åtminstone de svenska källorna av lägre vetenskaplig kvalitet.

Sen sitter det en cyklop med hjärnskador och skriver ihop resultaten så blir det en klassisk Arnstad.
Citera
2015-09-03, 17:43
Medlem
Att bygga debatt på kunskap är så att säga inte Arnstads starka sida. Men det lät ju fint som ett citat. Det blir dock snart uppenbart att Arstad inte fattat någonting. GP artikeln är minst sagt komisk. "Myter". Arnstad skall göra upp med myterna och avslöja sanningarna för oss. Man vet redan här att detta kommer bli komik.

Redan i första "myten" drar han fram nasse kortet för att visa att SD minsann är precis som Adolf. Han återupprepar sedan tricket i "Myt" 5. Återupprepning brukar vara en bra sätt när man vill få fram sitt budskap. Att likställa allt man inte gillar med Adolf är däremot en högst tveksam metod.

Genom hela artikeln får vi åter bekräftat att Arnstad inte har fattat någonting av sin akademiska utbildning. Att handplocka en forskarrapport här och en där som stödjer din redan förutfattade mening är inte en vetenskaplig metod! Man undrar onekligen om han satt och sov på sin metodkurs, han kan knappast ha varit mentalt närvarande. Det finns inte ens ett försök till att belysa något från en alternativ förklaring.

Hela artikeln är mer av ett varnande exempel på hur man gör om man inte vill vara vetenskaplig alls.

Arnstad hänvisar till "forskning" av olika slag utan att ange varken, namn, titlar eller sidor. Det är den akademiska varianten av "finns i sjön". Detta i någon tro att författarna bara skrivit en rapport i hela sitt liv och den är en sida lång. När verkligheten som Arnstad har så svårt för är snarast det omvända. Praktexemplet på detta är att Statsvetarna Hood och Morris har visat vad i vad och när? Det blir rätt uppenbart här att Arnstad inte vill bli ifrågasatt och att någon skall kolla upp vad det är han har gjort eller läst för något.

van der Brug, Fennema, van Heerden och de Lange. Återigen inget namn på en rapport som fyra personer har varit med och skrivit. Lite letande senare hittar jag en artikeln med ett par år på nacken i "Journal of Ethnic and Migration Studies" med titeln "The immigrations and integration debate in the Netherlands: discursive and programmatic reactions to the rise of anti-imigration parties". Den ligger bakom en paywall så ingen utan akademisk tillgång lär någonsin läsa den. Jag förstår däremot varför Arnstad inte uppgav titeln - den handlar rätt uppenbarligen om ett Holländskt perspektiv och är inte nödvändigtvis generaliserbar utanför det landets gränser. Jag vet naturligtvis inte om det är denna artikeln som Arnstad menade, för han säger inte vilken det är. Men den sammanfaller med personer och ämne.

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369183X.2013.830881#abstract

Arnstad hänvisar till en antologi som är betalad av FORES och ELF där slutsatserna sammanfaller med de som har betalt för dem. Det är lite som att läsa rapporter från tobaksbolag som inte hittar några samband mellan deras produkter och lungcancer men istället ser man ju så kool ut när man röker.

Man önskar att Arnstad kunde bli retroaktivt underkänd på kurser han har läst för han har så uppenbarligen inte fattat någonting. Men det var ändå lite torsdagsunderhållning ...
Senast redigerad av 101000111 2015-09-03 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in