2015-04-08, 20:45
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det är inte helt ovanligt att folk i den offentliga debatten av prestige-skäl vägrar avvika från en åsikt de redan har propagerat starkt för. Att acceptera en invändning blir för dem att erkänna att de har investerat en massa tid och resurser på något som egentligen är fel. Det är inte konstigare än en politiker som alltid ställer sig bakom sitt partis linje trots att de andra partierna kan ha rätt i någon fråga. .
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
I sådana fall kunde man efterlysa mer besinning, eftertanke och efterforskningar innan man väljer att ta ställning i en debatt som man vet är offentlig. Det duger liksom inte riktigt att godtyckligt eller av opportunism utvälja åt sig en åsikt, vilken som helst, som man sedan helt monomant försvarar, kosta vad det kosta vill. Det verkar rättshaveri...ingen riktigt sund människa vägrar ju fullständigt att ta reson när hela det övriga folket för länge sedan insett vilken överväldigande bevisbörda som hopas till förmån för kontra-sidan. Är man så pass tjurskallig eller högmodig är inte galenskapen långt borta, i vilket fall som helst.
Boktips till er, Barbara Tuchmann Dårskapens vägar; historiebok om tjockskallighet och dumhet hos härskare i historien; boken väckte en helt ny värld för mig. Ni kommer gilla den!
Citera
2015-04-08, 21:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Gratis stalltips till Arnstad:
Citat:
William Hahne = Ernst Röhm
Citera
2015-04-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Boktips till er, Barbara Tuchmann Dårskapens vägar; historiebok om tjockskallighet och dumhet hos härskare i historien; boken väckte en helt ny värld för mig. Ni kommer gilla den!
Ska kolla upp den. Jag gissar redan nu att den handlar om makthavare som omger sig med ja-sägare och därför tappar greppet om verkligheten. Jag kan föreställa mig att Arnstad har drabbats av något liknande. Det är nog högst mänskligt att man får en förvrängd verklighetsuppfattning om man rör sig i alltför snäva kretsar åsiktsmässigt sett.
Citera
2015-04-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Han var före dig: http://www.metro.se/metro-debatt/henrik-arnstad-sd-konflikten-ett-skolexempel-pa-fascistisk-taktik/EVHodh!4A1G0t7mSivGM/

Citat:
Det mest kända exemplet är annars ”de långa knivarnas natt” 1934 då Adolf Hitler säkerställde makten inom den tyska nazismen. Brunskjortorna inom stormavdelningen SA utmanade Hitler.
Citera
2015-04-08, 22:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ska kolla upp den. Jag gissar redan nu att den handlar om makthavare som omger sig med ja-sägare och därför tappar greppet om verkligheten. Jag kan föreställa mig att Arnstad har drabbats av något liknande. Det är nog högst mänskligt att man får en förvrängd verklighetsuppfattning om man rör sig i alltför snäva kretsar åsiktsmässigt sett.
Skillnaden är väl att Arnstad inte omger sig med någon. Han sitter ensam & våndas i sin lägenhet.
Citera
2015-04-08, 22:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Han var före dig: http://www.metro.se/metro-debatt/henrik-arnstad-sd-konflikten-ett-skolexempel-pa-fascistisk-taktik/EVHodh!4A1G0t7mSivGM/
Underbart, verkligheten överträffar återigen dikten.

Bara att ge upp. You Can't Make This Shit Up.
Citera
2015-04-08, 22:38
Medlem
Citat:
Jag har läst Det stolta tornet och En fjärran spegel av Tuchman och uppskattade båda böckerna, men Dårskapens vägar hade jag inte hört talas om. Tack för tipset! Den kan nog vara relevant om man vill förstå den svenska masspsykosen när det gäller migration, mångkultur och integration. För kanske är det den svenska offentligheten som är sjuk (obs! syftar inte på s.k. vanligt folk här, de är snarare att betrakta som gisslan) snarare än Arnstad. Han är nog mer ett symtom. I ett friskt samhälle hade han aldrig släppts fram på samma sätt. Han skulle förmodligen inte heller ha varit en låtsasgod PK-fanatiker utan kanaliserat sin av allt att döma outsinliga energi på vettigare saker som scooteråkning eller skriverier om dataspel. Kanske kan långbågeriet vara en reträttväg för Arnie om vinden vänder?

Intressant boktips som sagt, men vi måste nog tyvärr ta med i beräkningen att Arnstad anser att det är resten av världen (d.v.s. alla utanför hans lilla twitterbubbla) som är dårar. Varför förstår inte danskarna, norrmännen, finländarna, lantisarna o.s.v. att de är rasister? Varför förstår inte Europas folk att fascisterna är på väg att ta makten? Varför hör de inte trampet av stövlar? Varför ser de inte att det mörknar mot natt? Varför lyssnar de inte när jag ropar VARG! VARG!?

Risken finns tyvärr att Henke får vatten på sin kvarn om han läser Tuchmans bok. Jag läste på lite om Dårskapens vägar och såg att von Papens beslut att ge Hitler rikskanslerposten finns med som ett exempel på historisk dårskap. Det håller väl de flesta av oss med om. Men Henke drar som bekant paralleller mellan detta och dagens Europa. (Vilket förstås är en dårskap i sig.)

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Det skedde ganska agiterade regeringsförhandlingar mellan Hitler och von Papen 1932-1933. Hitler förhandlade mycket skickligt. NSDAP var Tysklands största parti, det var detta som Hitler kunde erbjuda von Papen. von Papen erbjöd Hitler posten som vice rikskansler. Hitler tackade nej. Allt eller inget, var hans strategi. Hitler krävde — och fick — posten som rikskansler. And the rest is history.

Historiens tragedi. Som upprepar sig i Europa idag.
https://twitter.com/arnstad/status/470867554693812224

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
SD protesterar, hävdar att von Papen erbjudit dem posten som rikskansler i hemliga förhandlingar.
https://twitter.com/arnstad/status/548794488853123073

Vi får helt enkelt försöka hålla denna av allt att döma mycket läsvärda bok hemlig för Arnie.

Citat:
Underbart, verkligheten överträffar återigen dikten.

Bara att ge upp. You Can't Make This Shit Up.
Det är precis sådana här saker som gör Arnstad så skojig. Man irriterar sig på honom samtidigt som han ständigt bjuder på nya gapskratt. Fast han kan nog vara farlig med sitt polariserande. Men underhållande är han, det kan ingen ta ifrån honom.
Citera
2015-04-08, 23:00
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Citat:
William Hahne = Ernst Röhm

Haha, ja - det vi upplever just nu är de långa knivarnas natt.
Citera
2015-04-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Haha, ja - det vi upplever just nu är de långa knivarnas natt.
Eller de långsökta liknelsernas natt.
Citera
2015-04-08, 23:07
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Eller de långsökta liknelsernas natt.

Fast, nu var ju SA dom "snälla" och SS dom dumma extremisterna. Liknelsen haltar lite.
Citera
2015-04-08, 23:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag respekterar Tuchman som historiker trots att jag egentligen bara är bekant med mastodontverket Augusti 1914, som jag självfallet inte läst från pärm till pärm. Ska hur som helst kolla upp det där! Tack för tipset.
Senast redigerad av Blot-Sven 2015-04-08 kl. 23:16.
Citera
2015-04-08, 23:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Skillnaden är väl att Arnstad inte omger sig med någon. Han sitter ensam & våndas i sin lägenhet.
Haha, så sant, så sant! Tråkigt nog kan karlns aningen påfrestande tjatighet knappast skyllas på denna självvalda isolering. Hade han tjatat för döva öron hade han för länge sedan slutat tjata. Att han trots allt tycks ha någon sorts mindre publik som lyssnar på hans tjat är förstås ett mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in