Citat:
Ursprungligen postat av
urverksapelsin
Boktips till er, Barbara Tuchmann Dårskapens vägar; historiebok om tjockskallighet och dumhet hos härskare i historien; boken väckte en helt ny värld för mig. Ni kommer gilla den!
Jag har läst
Det stolta tornet och
En fjärran spegel av Tuchman och uppskattade båda böckerna, men
Dårskapens vägar hade jag inte hört talas om. Tack för tipset! Den kan nog vara relevant om man vill förstå den svenska masspsykosen när det gäller migration, mångkultur och integration. För kanske är det den svenska offentligheten som är sjuk (obs! syftar inte på s.k. vanligt folk här, de är snarare att betrakta som gisslan) snarare än Arnstad. Han är nog mer ett symtom. I ett friskt samhälle hade han aldrig släppts fram på samma sätt. Han skulle förmodligen inte heller ha varit en låtsasgod PK-fanatiker utan kanaliserat sin av allt att döma outsinliga energi på vettigare saker som scooteråkning eller skriverier om dataspel. Kanske kan långbågeriet vara en reträttväg för Arnie om vinden vänder?
Intressant boktips som sagt, men vi måste nog tyvärr ta med i beräkningen att Arnstad anser att det är resten av världen (d.v.s. alla utanför hans lilla twitterbubbla) som är dårar. Varför förstår inte danskarna, norrmännen, finländarna, lantisarna o.s.v. att de är rasister? Varför förstår inte Europas folk att fascisterna är på väg att ta makten? Varför hör de inte trampet av stövlar? Varför ser de inte att det mörknar mot natt? Varför lyssnar de inte när jag ropar VARG! VARG!?
Risken finns tyvärr att Henke får vatten på sin kvarn om han läser Tuchmans bok. Jag läste på lite om
Dårskapens vägar och såg att von Papens beslut att ge Hitler rikskanslerposten finns med som ett exempel på historisk dårskap. Det håller väl de flesta av oss med om. Men Henke drar som bekant paralleller mellan detta och dagens Europa. (Vilket förstås är en dårskap i sig.)
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Det skedde ganska agiterade regeringsförhandlingar mellan Hitler och von Papen 1932-1933. Hitler förhandlade mycket skickligt. NSDAP var Tysklands största parti, det var detta som Hitler kunde erbjuda von Papen. von Papen erbjöd Hitler posten som vice rikskansler. Hitler tackade nej. Allt eller inget, var hans strategi. Hitler krävde — och fick — posten som rikskansler. And the rest is history.
Historiens tragedi. Som upprepar sig i Europa idag.
https://twitter.com/arnstad/status/470867554693812224
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
SD protesterar, hävdar att von Papen erbjudit dem posten som rikskansler i hemliga förhandlingar.
https://twitter.com/arnstad/status/548794488853123073
Vi får helt enkelt försöka hålla denna av allt att döma mycket läsvärda bok hemlig för Arnie.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Underbart, verkligheten överträffar återigen dikten.
Bara att ge upp. You Can't Make This Shit Up.
Det är precis sådana här saker som gör Arnstad så skojig. Man irriterar sig på honom samtidigt som han ständigt bjuder på nya gapskratt. Fast han kan nog vara farlig med sitt polariserande. Men underhållande är han, det kan ingen ta ifrån honom.