2015-03-24, 15:26
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lite ältande om "järnrör" & den gängse referensen till Hitler. Kan ni inte bättre?
Järnrören var inte av järn och tillgreps i en situation där Almqvist m.fl hade anledning att känna sig hotade. Språkbruket "hora" och "blattelover" är olämpligt förvisso, men kanske begripligt ändå i sammanhanget sett till hela bilden. Värre saker sägs av andra i liknande sammanhang utan motsvarande fördömande reaktioner. Ibland får det dock konsekvenser, som i fallet med SSU-ordföranden som tvingades avgå efter en fylle-konflikt med en dörrvakt. Hon har dock fått komma in i stugvärmen igen i ett annat sammanhang. Så klart!

Hitler-referenserna är faktiskt lite pinsamma... Framför allt mot bakgrund av att SD nog är Riksdagens enda sant israelvänliga parti. Och med en hög andel både aktiva, väljare och medlemmar med utomnordiska rötter.

Beträffande uttalandena om islam och muslimer, så finns det en hel del som talar för att det faktiskt finns anledning att förhålla sig med viss skepsis och försiktighet till fortsatt invandring från dessa miljöer. Inte minst av demografiska skäl. Det finns knappt nio miljoner etniska svenskar i världen. Vi är fan som pandor i sammanhanget. Det finns hur många miljoner muslimer som helst, varav 20% säger sig förespråka en islamistisk stat baserad på sharia-lagar och som tror det är någon sorts slutmål för mänsklighetens utveckling: att alla ska bli muslimer! Även om en och annan bosnier, alban eller iranier är helt sekulär och skiter i all vidskeplighet, så är muslimer som regel långt mycket mer religiösa än västerlänningar i allmänhet och svenskar i synnerhet. Det är helt rätt att förhålla sig negativ till en fortsatt omfattande (och mycket dyr) invandring av muslimer.

Sedan vet jag inte vilka Drullknull menar när han snackar om en aggressiv nätmobb, men jag antar att en gubbe som jag förmodas ingå i densamma. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag antar att jag knappast är unik på något sätt. Jag röstade SD förra valet, ja. Men inte valet dessförinnan och heller aldrig tidigare. Jag sympatiserar inte med SD inom alla frågor, är inte aktiv inom partiet och har aldrig varit medlem av detsamma. Funderar inte ens på att bli medlem eller aktivera mig politiskt inom detta parti. Hur ska SD kunna ta ansvar för vad en person som jag ger uttryck för i skriven text på ett anonymt internetforum eller i något kommentarsfält någonstans? Det är ju självfallet rent befängt! Om partisekreteraren ringer upp mig i dag och ber mig ge fan i att skriva förklenande om negrer på Flashback, så kommer jag att be honom/henne att dra åt helvete med en viss fart!

Beträffande puckot som söp bort sin plånbok och skyllde på blattar, så var ju detta ett sällsamt dumt tilltag. Det är ju inte så precis att det saknas verkliga och skarpa exempel på den där typen av aktiviteter, så att hitta på något så korkat och dra det ur tomma luften, var fullkomligt befängt. Dock är det samtidigt så att ANDRA partier inte precis saknar idioter i sina led. Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg Åsa Romsons Bottenfärgsgate eller Rossana Dinamarcas taxi och flygnotor? Eller Marjasins restaurangkvitton, Rosengrens porrklubbsbesök, Sahlins privatekonomi och dess flytande gränser gentemot tjänstekortet, Göran Perssons tsunamiförehavanden, Ljugholts och Freivalds lägenhetsaffärer mm mm...
Citera
2015-03-24, 15:42
Medlem
Med anledning av Anstads famösa tweet Snart på Skavlan: Mysig intervju med nazistledare invänder en arnstadkritiker:

Citat:
Är detta rimligt? Arnstad alltmer radikal.

Arnstad svarar:

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Vi får väl hoppas att jag har fel! Mörk utveckling. Är det radikalt att inte gilla nazism så visst är jag radikal
https://twitter.com/arnstad/status/580356745752629248

Arnstadkritikern menar rimligtvis att Arnstad blir alltmer radikal eftersom han tycks tro att

1) Nazimen är på väg att normaliseras i Sverige
2) Skavlan banar väg för denna utveckling genom att bjuda in "ledaren för det svenska fascistpartiet" till sitt program.

Arnstad försöker dock vrida till detta till att hans kritiker menar att det är radikalt att ogilla nazism. Typiskt arnstadskt ordvrängeri.

Jag uppfattade nazistledartweeten på samma sätt som Grisbrottaren, d.v.s. Arnstad påstår inte att Åkesson är nazist men han antyder att vi är inne på ett sluttande plan. D.v.s. först bjuds Siv Jensen in, därefter Åkesson och till slut sitter nazisterna där i Skavlans fåtölj.

Redan detta resonemang är förstås att gå över gränsen. Att kalla Åkesson "ledaren för det svenska fascistpartiet" som Arnstad gjorde i en annan tweet under gårdagen är också att gå över gränsen. Det värsta är att Arnstad bidrar till ett slags avtrubbningseffekt. Det är faktiskt rätt otäckt att man börjar vänja sig vid att sverigedemokrater kallas fascister. Arnstad tror säkert att han avskräcker folk från att rösta på SD genom att kalla dem diverse fula saker. Jag tror tvärtom att de som oskyldigt anklagas för att vara "rasister" och "fascister" hamnar i en försvarsposition. Till slut börjar folk kanske till och med identifiera sig själva som rasister och fascister.

Henrik Arnstad bidrar till polarisering av debattklimatet och till radikalisering både till höger och vänster. Han är en farlig människa.
Citera
2015-03-24, 16:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Alltså. Borde inte denna ständiga vetenskapliga ohederlighet kunna leda till att Arnstad blir avstängd från sitt universitet? Jag antar att han förtjänar sitt uppehälle på något sätt genom någon form av lektorstjänst, forskningsprojekt eller, tja, postdoktorat, fast för C-studenter. Är han knuten till något speciellt lärosäte? Snart ruttnar någon på den ständiga förnedring och usla publicitet som Arnstads utspel genererar, tänker jag.
Citera
2015-03-24, 16:08
Medlem
Arnstad intervjuas i GP med anledning av Åkessons medverkan i Skavlan.

Citat:
- SVT bidrar till normaliseringen av rasismen i samhället genom att ge Jimmie Åkesson utrymme i ett mysigt pratprogram. Det här en propagandatriumf för Sverigedemokraterna, menar författaren Henrik Arnstad som i sin bok Älskade fascism drar en linje från Mussolinis svartskjortor via nazister och ungerska pilkorsare fram till dagens fascistiska rörelser, dit han räknar Sverigedemokraterna.

Henrik Arnstad menar att Skavlan-programmet har en "problematisk historia" och säger bland annat att Fredrik Skavlans tidigare intervju med norska Fremskrittspartiets ledare Siv Jensen helt saknade kritiska frågor.

- Jag har ju inte sett intervjun med Åkesson, men med tanke på att Fredrik Skavlan aldrig ställer några tuffa, kritiska frågor skulle jag bli mycket förvånad om han börjar med det nu, säger Henrik Arnstad.

... Att SVT väljer att släppa fram Jimmie Åkesson just i fredagsunderhållningen Skavlan är också det som väckt kritik.

- Det är en triumf för Sverigedemokraterna att Jimmie Åkesson återlanseras som partiledare just i Skavlan. Men jag tycker det är djupt beklagligt att svenska folket ska behöva utsättas för ett fascistiskt partis pr-kupp lagom till fredagstacon, säger Henrik Arnstad.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2665874-svt-forsvarar-akesson-intervju

Även av detta med fascism till fredagstacon lyckas personen bakom skämtkontot få till en rolig parodi (se även bilden).

Citat:
Ursprungligen postat av Heinrich Arnstad
Snart även mitt i ditt fredagsmys, i chipspåsen, nedrörda i tacosåsen och i surdegsbrödet. Stå det onda emot! #svpol
https://twitter.com/harnstad/status/580124769762295808
Citera
2015-03-24, 16:14
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Med anledning av Anstads famösa tweet Snart på Skavlan: Mysig intervju med nazistledare invänder en arnstadkritiker:

Arnstad svarar:

https://twitter.com/arnstad/status/580356745752629248

Arnstadkritikern menar rimligtvis att Arnstad blir alltmer radikal eftersom han tycks tro att

1) Nazimen är på väg att normaliseras i Sverige
2) Skavlan banar väg för denna utveckling genom att bjuda in "ledaren för det svenska fascistpartiet" till sitt program.

Arnstad försöker dock vrida till detta till att hans kritiker menar att det är radikalt att ogilla nazism. Typiskt arnstadskt ordvrängeri.

Arnstad gör här ett argumentationsfel, kallat strawman, bara att påpeka det som svar till tweetet.
Citera
2015-03-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Alltså. Borde inte denna ständiga vetenskapliga ohederlighet kunna leda till att Arnstad blir avstängd från sitt universitet? Jag antar att han förtjänar sitt uppehälle på något sätt genom någon form av lektorstjänst, forskningsprojekt eller, tja, postdoktorat, fast för C-studenter. Är han knuten till något speciellt lärosäte? Snart ruttnar någon på den ständiga förnedring och usla publicitet som Arnstads utspel genererar, tänker jag.
Arnstad är knuten till journalistutbildningen vid Södertörns högskola. "Att skriva för webben" har jag för mig att hans kurs heter. Tyvärr kryllar det av aktivister vid svenska universitet och högskolor, så Arnstad ses nog knappast som ett problem. Han är inte alls unik, även om han kanske är något mindre förfinad än de flesta av sina likar. Uppfattas man som en förkämpe för det goda är det mesta tillåtet.
Citera
2015-03-24, 16:27
Medlem
guderis avatar
Varför Arnstad var tvungen att ljuga om sin examen ter sig ju ganska uppenbart nu. För att få en kand i historia på en svensk högskola krävs nog att man VET vad en nazist är och vad en nazist inte är
Citera
2015-03-24, 16:38
Medlem
Mikojans avatar
Nazismen är på väg att normaliseras därför att en partiledare, som kommunisten Arnstad hatar, sitter i TV och berättar om en sjukdom som annars vanligtvis publikt bara drabbar kvinnor med ambitioner.

Sorry Arnstad. Många plus åt Åkesson för detta. Det känns som att han gör mer nytta än studentens twittrande…
Citera
2015-03-24, 16:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Arnstad gör här ett argumentationsfel, kallat strawman, bara att påpeka det som svar till tweetet.
Undrar om Arnstad har slutat slita sönder kattungar?
Citera
2015-03-24, 16:52
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Undrar om Arnstad har slutat slita sönder kattungar?

Arnstads svar i tweetet är ju mer eller mindre ett skolexempel på en strawman . Det borde sparas och användas i utbildningssyfte.
Citera
2015-03-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Han använder sig ofta av halmgubbar, ja. Guilt by association är en annan favorit, helst i kombination med hitlerkortet, liksom argumentum ad nauseam (upprepa "SD är fascister" tillräckligt många gånger tills folk tror det). Ad hoc-definitioner är också vanliga hos Henke. Hans minst sagt originella definition av begreppet fascism är ett bra exempel. Han använder sig dessutom ofta av falska dikotomier och svartvit argumentation. (Jaså, du tycker att invandringen är för stor? Vet du inte att det leder till Auschwitz-Birkenau? Vi har faktiskt facit.)

Tyvärr är det svårt att försvara sig mot just nazist- och rasiststämpling. Anklagelserna är svåra att tvätta bort, även om de är osanna och bygger på argumentationsfel. Även om felen gör resonemanget logiskt ogiltigt så fungerar de rent psykologiskt. I Henkes fall är det nog bättre att tala om argumentationsknep än om argumentationsfel. Han vet nog precis vad han gör.
Senast redigerad av Nebeltag 2015-03-24 kl. 17:22.
Citera
2015-03-24, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Arnstad är undervisande lärare i en distanskurs vid Södertörns högskola som heter Att skriva för webben och interaktiva medier. Lektor kan han inte bli eftersom han inte avlagt doktorsexamen. Att någon vid Södertörns högskola skulle surna till på honom tror jag inte är någon stor risk. Det där jävla låtsaslärosätet passar honom som handen i handsken. Båda är lika trovärdiga typ.

Dock kan man ju hoppas att någon får upp ögonen för vad det är för en tokstolle och han sakta men säkert glöms bort. Media borde ju skämmas som använder sig av honom men gör det inte. Inte heller blir det bättre när tokstollar som Löfven och Ernman är han största fans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in