2014-12-10, 22:24
Medlem
Hur insyltad är Arnstad i socialdemokratin egentligen? I ett långt och mot Arnstad oerhört kritiskt blogginlägg (läs gärna hela!) skriver Johan Westerholm så här:

Citat:
Den svenska valrörelsen inför extravalet har dragit igång. Frågan är om den sparkat igång på rätt sätt när nu den största diskussionen tycks vara om Sverigedemokraterna är ett fascistiskt parti eller inte dominerar mitt partis företrädares uttalanden. Lövfen, Andersson och Wallström tycks tro det i varje fall. Detta samtidigt som vetenskapsjournalisten Henrik Arnstad fått SSU förtroende att utbilda framtidens socialdemokrater och sätta tonen i debatten.
http://ledarsidorna.se/2014/12/valets-viktigaste-fraga/

Tidigare i tråden har det rapporterats om SSU-möten med Arnstad på Bommersvik, se detta inlägg av Baiser:

(FB) DN:s Henrik Arnstad ljög om examen

Arnstad framträder dessutom ofta på olika ABF-arrangemang.

Har Arnstad möjligen en inofficiell ställning som historieguru hos sossarna? Indoktrineras partiarbetare runt om i landet i hans irrläror? Någon som vet?

Denna text från en lokal S-avdelning i Kristianstad ger faktiskt ett rätt hjärntvättat intryck:

Citat:
Om detta bör vi veta.

Det är hög tid att ta Högerextrema rörelser på allvar och visa vem de är egentligen.

Forskaren Henrik Arnstad har kartlagt de högerextrema partierna i Europa.

Det har lett honom till följande iaktagelser, dessa partier vill framstå som ”vanliga partier” och lockar fram missnöjen, sanna eller osanna.

Så agerar Le Pen i Frankrike, jobbic i Ungern och Sverigedemokraterna i Sverige.

Vidare konstaterar Arnstad att Sverigedemokraterna uppfyller alla de kriterier man måste ställa upp, för att kalla ett parti för facistiskt.

Fascism och nazism är närbesläktade med den skillnaden att nazismen utgår från ras och renhet.

När Sd vill inkludera och exkludera medborgare i Sverige kan man med fog kritisera SD för nazism.

Känns 30-talet igen ? Det finns väl ingen som tror att dessa partier i dag skulle uppträda uniformerade, nä fy det kan ju skrämma folk, nä vi vill vara klädda som alla andra, är den bild SD visar upp.

Dessa högerextrema rörelser i Europa vill i ”sin vanlighet” ta plats i kommuner, landsting och Riksdag och med sin ”övertygelse” försvaga demokratin och skapa ett annat samhälle.

Det är dags att alla sanna demokrater hjälps åt att avslöja SD dolda agenda.
http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Arbetarekommuner/Kristianstad/Var-politikny/Kommunpolitik/Debattarkiv/Om-detta-bor-vi-veta/

Är detta med "fascismen" den nya partilinjen, så att säga? Något som S har tänkt gå till val på? Gud hjälpe Partiet i så fall ...
Citera
2014-12-10, 22:31
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tidigare i tråden har det rapporterats om SSU-möten med Arnstad på Bommersvik, se detta inlägg av Baiser:

Är det månne Måna själv som är hjärnan [sic] bakom Löfvéns fascism-anklagelser?
Oy vey! i så fall, och inte så j-a konstigt om det blir en enda stor dikeskörning av det hela.
Citera
2014-12-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Oy vey! i så fall, och inte så j-a konstigt om det blir en enda stor dikeskörning av det hela.
Kanske är Måna den skyldiga. Expo som organisation backar dock inte upp Arnstad vad gäller fascismanklagelserna. Alex Bengtsson är t.o.m. märkbart irriterad på honom (se t.ex. debatten på Aftonbladet-TV; det finns något surt tweet också).

Margot Wallström är en annan kandidat. Den stackars indoktrinerade sossefarbrorn som jag citerade i förra inlägget använde formuleringen "Om detta må vi veta". Margot lovade för en tid sedan att det skulle ordnas en antirasistisk kampanj vid namn "Detta behöver vi förstå".

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/wallstrom-sa-vill-vi-bekampa-rasismen_3886684.svd

Det låter onekligen som att farbrorn blandat ihop Margots kampanjuttryck med Göran Perssons "Om detta må ni berätta".

Men var kommer Arnstad in? Ingen sosse som vill skvallra?
Senast redigerad av Nebeltag 2014-12-10 kl. 22:52.
Citera
2014-12-10, 22:56
Medlem
Baisers avatar
Många undrar i dessa dagar hur Arnstad över huvud taget kunnat få något publicerat i Svensk media? främst med tanke på hur oseriös hans källor är och hans bristande metodik.

Många har framfört media vänsterns ideologiska behov av Arnstad, men räcker det?

Jag skulle vilja peka på solklart fall av nepotism. Arnstads far var ju känd expressen och AB journalist, det var också Sam Olofson, med 100% säkerhet gammal kollega till Lennart Arnstad.
(vill också påminna om två inlägg i den här tråden med skribenter som arbetat med Lennart, där L uttryckt sin oro över sonens svaga karriärsutveckling)

Citat:
Sune Olofson ‏@olofson_sune · 17 Oct 2013
@arnstad Minns debatten som startade på SvD Brännpunkt under min tid som debattredaktör. Oj, vad finnarna ringde !

Citat:
Henrik Arnstad ‏@arnstad · 17 Oct 2013
@solo7868 Haha, ja! Det var den debattartikeln som satte igång allt. Tack för att du tog in den!

Citat:
@solo7868 Minne du professor Meinander? Han granskas hårt i antologin, angående sin nedvärderande syn på Förintelsen. Med rätta.

Citat:
@arnstad Jodå, han var lätt upprörd, men många finska samhällsdebattörer och journalister menade att du hade rätt.

Citat:
@solo7868 Så här i efterhand var det där jag hittade drivet. Många kritiserade, men ingen kunde sätta fingret på exakt var jag hade fel.

Citat:
@solo7868 Och ju längre tiden gick fick jag allt fler på "min" sida, till slut fanns bara Meinander kvar. Dessutom diskrediterad.

Citat:
@solo7868 Men det var hårda år som tärde på mig. Det var inte lätt och jag ifrågasatte mig själv.

Citat:
@arnstad Det måste man ju göra, men jag förstår pressen. Du hade starka krafter mot dig.

Ur flera aspekter en skrämmande läsning!
Citera
2014-12-10, 23:03
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

Glöm inte partisekreteraren Carin Jämtin. Hon är naturligtvis djupt insyltad i sossarnas katastrofstrategi. Arnstad kommer ingen vart om inte hon är med.
Citera
2014-12-10, 23:29
Medlem
Det oroväckande här är att man inte längre verkar veta skillnaden mellan propaganda och fakta.
Det har varit otaliga artiklar i media med uppenbara lögner, statistiska lögner, medvetna fel och ren propaganda.

Någonstans fanns ändå tryggheten att lögnare visste att allt var lögn. Nu ser man till sin förskräckelse att lögnaren själv tror på tramset. Arnstad tas på fullt allvar. Det han säger är sant.

Jag blir uppriktigt rädd för vad de kan få för sig att göra med en intellektuell elit som består av sådana som Arnstad. Dumma människor är farliga.
Citera
2014-12-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Många undrar i dessa dagar hur Arnstad över huvud taget kunnat få något publicerat i Svensk media? främst med tanke på hur oseriös hans källor är och hans bristande metodik.

Många har framfört media vänsterns ideologiska behov av Arnstad, men räcker det?

Jag skulle vilja peka på solklart fall av nepotism. Arnstads far var ju känd expressen och AB journalist, det var också Sam Olofson, med 100% säkerhet gammal kollega till Lennart Arnstad.
(vill också påminna om två inlägg i den här tråden med skribenter som arbetat med Lennart, där L uttryckt sin oro över sonens svaga karriärsutveckling)

Citat:
@arnstad Minns debatten som startade på SvD Brännpunkt under min tid som debattredaktör. Oj, vad finnarna ringde !

Citat:
Citat:
@solo7868 Haha, ja! Det var den debattartikeln som satte igång allt. Tack för att du tog in den!

Citat:
Citat:
@solo7868 Minne du professor Meinander? Han granskas hårt i antologin, angående sin nedvärderande syn på Förintelsen. Med rätta.

Citat:
Citat:
@arnstad Jodå, han var lätt upprörd, men många finska samhällsdebattörer och journalister menade att du hade rätt.

Citat:
Citat:
@solo7868 Så här i efterhand var det där jag hittade drivet. Många kritiserade, men ingen kunde sätta fingret på exakt var jag hade fel.

Citat:
Citat:
@solo7868 Och ju längre tiden gick fick jag allt fler på "min" sida, till slut fanns bara Meinander kvar. Dessutom diskrediterad.

Citat:
Citat:
@solo7868 Men det var hårda år som tärde på mig. Det var inte lätt och jag ifrågasatte mig själv.

Citat:
Citat:
@arnstad Det måste man ju göra, men jag förstår pressen. Du hade starka krafter mot dig.

Ur flera aspekter en skrämmande läsning!
Suck. Det är sådana yttranden av Arnstad som gör att man vill berätta om de tiotusentals karelare och finländare som mördades av judar i Östkarelen under 30-talet. Man vill inte sänka sig till hans nivå bara.

Hoppas att detta fortsätter att tära på Henrik Arnstad.
Citera
2014-12-10, 23:58
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Arnstad devalverar sitt eget värde genom att kasta ur sig fascist till höger och vänster, det slutar med att inte ens sossarna törs använda honom som referens.

Ingen borde använda honom som "referens", det har förvisso sagts till förbannelse, men karln har några strökurser i historia, han har inte ens en kandidatexamen, men i media heter det "expert", "har forskat kring..." etc etc, löjeväckande. En undermålig skriftställare, det är vad han är.
Citera
2014-12-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Hur insyltad är Arnstad i socialdemokratin egentligen? I ett långt och mot Arnstad oerhört kritiskt blogginlägg (läs gärna hela!) skriver Johan Westerholm så här:

http://ledarsidorna.se/2014/12/valets-viktigaste-fraga/

Arnstad framträder dessutom ofta på olika ABF-arrangemang.

Har Arnstad möjligen en inofficiell ställning som historieguru hos sossarna? Indoktrineras partiarbetare runt om i landet i hans irrläror? Någon som vet?

Denna text från en lokal S-avdelning i Kristianstad ger faktiskt ett rätt hjärntvättat intryck:

http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Arbetarekommuner/Kristianstad/Var-politikny/Kommunpolitik/Debattarkiv/Om-detta-bor-vi-veta/

Är detta med "fascismen" den nya partilinjen, så att säga? Något som S har tänkt gå till val på? Gud hjälpe Partiet i så fall ...

Helle Kleins twittrande kan peka mot att man bland sossarna hade bestämt sig för att satsa på Arnstads tokteorier, men att MP kanske inte var informerade om "genidraget".

Tydligen ifrågasattes Löfvens och sossetoppens fasciststämplande, av Alice Bah Kuhnke i ett tidigt skede. Något som fick Klein att utbrista:

Citat:
Helle Klein
‏@HelleKlein
Och varför varför sitter kulturministern i TV och ifrågasätter statsministerns o finansministerns användning av begreppet nyfascism??! Suck.

Enligt Klein finns det bara en linje, alla i regeringen ska ansluta till fasciststämplingen;

Citat:
Helle Klein ‏@HelleKlein 8 dec
@owenil möjligen borde hon vara varsam om regeringsmakten o inse att regeringen talar som EN regering. Dessutom har hon fel i sak.

Klein refererar till internationell forskning som skulle stödja stollen Arnstad - men den forskningen saknas som bekant:

Citat:
Helle Klein ‏@HelleKlein 8 dec
@stefandubois @owenil nu är det ju alls inte bara Arnstad som talar i dessa termer utan en helndrl internat. forskare.
https://twitter.com/HelleKlein/status/542057975612207104

Att Arnstad är insyltad i att åsiktsutbilda SSU, borde räcka för att stänga av honom från SVT som sk expert innan valet. Men, man har nu förhoppningsvis insett att det inte står rätt till med Arnstad, han bör rimligen kopplas bort av andra skäl.
Citera
2014-12-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Helle Kleins twittrande kan peka mot att man bland sossarna hade bestämt sig för att satsa på Arnstads tokteorier, men att MP kanske inte var informerade om "genidraget".

Tydligen ifrågasattes Löfvens och sossetoppens fasciststämplande, av Alice Bah Kuhnke i ett tidigt skede. Något som fick Klein att utbrista:

Enligt Klein finns det bara en linje, alla i regeringen ska ansluta till fasciststämplingen;

Klein refererar till internationell forskning som skulle stödja stollen Arnstad - men den forskningen saknas som bekant:

https://twitter.com/HelleKlein/status/542057975612207104

Att Arnstad är insyltad i att åsiktsutbilda SSU, borde räcka för att stänga av honom från SVT som sk expert innan valet. Men, man har nu förhoppningsvis insett att det inte står rätt till med Arnstad, han bör rimligen kopplas bort av andra skäl.
Intressant att Alice Bah inte går i Arnstad-fällan. Hon verkar vara en person med en hel del integritet (tänker på presstödsdebatten t.ex.). Kanske är det bara sossarna i regeringen som vurmar för Arnstad? Hur som helst uttrycker sig Klein på ett sätt som gör att det verkar som att detta är något man "kommit överens om", åtminstone bland sossarna.
Senast redigerad av Nebeltag 2014-12-11 kl. 00:30.
Citera
2014-12-11, 02:07
Medlem
Paula Bieler säger till på skarpen om Löfvens och Arnstads fascismanklagelser i SD-kuriren. Utmärkt! Sådana elakheter ska SD självklart inte acceptera.

Citat:
Man skulle kunna tro att personer på så tunga poster ser till att ha på fötterna innan de använder uttryck som ”neofascistiskt” om sina meningsmotståndare, men uppenbart är att så inte är fallet. Deras uttalanden har nu, självklart och med rätta, sågats från höger till vänster.

Det som oroar mig mest är dock inte att Socialdemokratins högsta ledning tycks ha hoppat över hemläxan. Det som oroar är att de visar alla tecken på att högst medvetet ha valt denna strategi, trots bristande underlag och trots vetskapen om hur allvarliga anklagelserna är.

För att försvara sitt ordval har statsministern hänvisat till författaren Henrik Arnstad. Enligt egen utsago har Arnstad under tio års tid fördjupat sig i fascismens idéhistoria, men nedlagd tid är ingen garant för uppnådd kunskap. I det här fallet blir det smärtsamt tydligt när en enig forskarkår i tidskriften Forskning och Framsteg kort och gott meddelar att Arnstad och S har fel. Att det förhåller sig på detta sätt är ingen nyhet, Arnstad har minst sagt mött kritik tidigare. Ändå valde statsministern att löpa linan ut med falska påhopp.
http://sdkuriren.se/smit-inte-stefan-lofven/

Bieler för också fram tanken att fascistutspelet handlar om att flytta fokus i nyhetsrapporteringen från Löfvens misslyckande som regeringschef. Det ligger säkert mycket i det. Men Arnstad verkar ha varit omhuldad av S ganska länge. Till exempel höll han kurser för SSU på Bommersvik i somras. Om det visar sig vara en sedan länge planerad S-strategi att försöka kleta ned SD med hjälp av Arnstads bluffteorier är det ju faktiskt ännu allvarligare.
Citera
2014-12-11, 08:46
Medlem
Nu har han börjat twittra på engelska. Vill han nå en större publik?
https://twitter.com/arnstad/status/542947876759175168
https://twitter.com/arnstad/status/542947958686482432
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in