Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Men hur resonerar denne Ahonen då? Anser han i likhet med Arnstad att Finland var ett fascistiskt land under mellankrigstiden? Det låter i så fall som en stalinistiskt influerad historieskrivning.
Eller är det Arnstad som är framme och drar ogrundade slutsatser ur andras forskning (i detta fall Ahonens) igen?
Ja vete tusan vad Arnstad har fått sin historiebeskrivning ifrån.I nedanstående länk diskuteras Finlands ställning under åren innan WW2.
http://www.alternatehistory.com/discussion/archive/index.php/t-185434.html
Vad jag förstår, efter att ha läst lite,var att Finland, till skillnad från andra länder, som klämdes mellan tyskland å ena sidan och Sovjetunionen den andra var att stå oberoende och fria,kriga intill döden
Om de angrips.....de förde en aggressiv försvarspolitik då de sattes under press från Sovjetiskt håll att de skulle lämna landområden till Sovjet,vid detta hot ökade försvarsanslagen upp emot 30%.
Jag kan tänka mig att Arnstad någonstans vantolkat de engelska källorna han läst,om jag är snäll,annars tar han stora intryck från vänsterrörelsernas historiebeskrivning.
Någon kanske orkar ta sig igenom hela textmassan och kan referera därefter.
Alltså Finland ville stå oberoende och neutrala,de ökade
Försvarsanslagen ,alltså försvar,inte angrepp,som Arnstad tycks få det till.
Lite känns igen från hur Sverige har resonerat under kalla kriget,stå fria och oberoende.(iaf officiellt,vi vet bättre nu) och ha stora militära försvarsutgifter.