2013-03-19, 11:37
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Anstad har förstås svar på allt och bluddrar på om fascismens fantastiska kameleontiska förmåga att anpassa sig till tidsandan.

Fantastiskt tanke. Det är inte betraktaren som ger en felaktig etikett på ett fenomen utan fenomenet som visar en kameleontiska förmåga att anpassa sig så att det passar etiketten.
Citera
2013-03-19, 11:48
Bannlyst
jobbar lögnaren kvar på dn?

orkar inte läsa igenom 203 sidor...
Citera
2013-03-19, 11:48
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
En kvacksalvare vet ofta en hel del om sjukdomar, men du väljer förmodligen inte att konsultera denne om du blir sjuk. Att vara "kunnig" betyder inte alltid att man är lämplig, eller värd att ta på allvar.

Därför har man legitimation inom vissa yrken. Står också i tråden.
Vad säger du om att tex.Daniel Ek uttalar sig om IT?
Citera
2013-03-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
... Med detta som utgångspunkt vore det intressant om HA utvecklade sin ståndpunkt om stalinismen och trotskism samt nationalism. Stalinismen beskylls ofta just av renläriga marxister utifrån denna utgångspunkt för att vara en irrlära. Detta med tanke på att HA oreserverat stöder Stalin och är en utpräglad stalinist.
Nu är väl Henrik Arnstad knappast troende stalinist (får vi hoppas i alla fall ) utan kanske snarare syndikalist eller någon sorts frihetlig vänster. Men det är ändå intressant att han så okritiskt köper den stalinistiska historieskrivningen och hänvisar till en knasig vänsterextremist som Johan Bäckman, vars arbetsgivare (Helsingfors universitet) offentligt har tagit avstånd från hans politiska åsikter. Universitetet har också stängt av hans e-postkonto och håller på att utreda om det är möjligt att dra in hans docentur.

http://hbl.fi/nyheter/2012-11-08/universitet-begar-utredning-av-backman
http://hbl.fi/nyheter/2012-11-09/ss-universitet-omevaluerar-backmans-docentur
http://en.wikipedia.org/wiki/Johan_B%C3%A4ckman

Typiskt för Arnstad att hamna i ett sådant sällskap. Över huvud taget verkar han vara väldigt omdömeslös och kollar sällan upp saker ordentligt. Det är genomgående vad han än behandlar, oavsett om det gäller Finlands historia, fascismen som ideologi, Raoul Wallenberg, kungahuset eller Herbert Tingsten.

Det finns ett sensationalistiskt drag hos honom som inte klär en seriös forskare. Det verkar som om det är viktigare för honom att komma med nya spännande uppgifter av typen *Wow! Harry Martinson arbetade för CIA!!!* än att diskutera på ett nyanserat sätt.

Vore han inte så republikanskt lagd skulle han kanske passa på Se & Hör eller Svensk Damtidning.
Citera
2013-03-19, 11:58
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen

Om Daniel Ek hade hävdat att de som inte använder Spotify är fascister hade din jämförelse varit relevant.
Citera
2013-03-19, 12:00
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Om Daniel Ek hade hävdat att de som inte använder Spotify är fascister hade din jämförelse varit relevant.

Aha, jag visste inte att det handlade om åsikter. Men det är klart att det gör.
Citera
2013-03-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Borde det inte dyka upp någon recension av Arnstads bok? Tar det extra tid för recensenterna, med tanke på Arnstads fifflande med såväl egna meriter som samarbete med en troligen fuskande forskare gällande dokumentären om Tingsten som kommit fram senaste tiden, kräver extra faktakontroll av vad han för fram? Ingen kan rimligen lita på Arnstad idag.
Recensionsdag för Älskade fascism är den 3 april.

http://www.presskontakt.se/pressreleaser/visa/pressrelease/581640/norstedts-publicerar/759F4945-937A-2EB5-1818-C656231127B3

Tips till den som vill lyssna på Arnstad och kanske ställa frågor till honom:

Citat:
Öppen föreläsning med Henrik Arnstad på Stockholms universitet den 27 mars
För första gången någonsin på svenska, en modern redogörelse för 1900-talets viktigaste och mest inflytelserika ideologiska innovation: fascismen. Henrik Arnstads bok Älskade fascism: De svartbruna rörelsernas ideologi och historia är ett verk med potential att i grunden förändra det svenska politiska landskapet.
http://www.norstedts.se/forfattare/Alfabetiskt/A/Henrik-Arnstad/

Intervju med Arnstad i TCO-tidningen om Älskade fascism:

http://www.tcotidningen.se/sverigedemokraterna-ar-fascisteroch-de-kan-ha-framtiden-for-sig

En eloge till tidningen för att de har ett öppet kommentarsfält och låter kritiska kommentarer stå kvar.
Senast redigerad av Nebeltag 2013-03-19 kl. 12:13.
Citera
2013-03-19, 13:57
Medlem
Förtjänar inte Arnstads praktikant Betty Edvall en smula uppmärksamhet? Hon verkar inte vara något stilistiskt geni, men har de rätta åsikterna och en äkta fil. kand. som kronan på verket.

Citat:
Hej!

Jag heter Betty Edvall, jag är praktikant hos Henrik Arnstad och kommer skriva i samband med boken Älskade Fascism.

Min bakgrund är:

90 poäng etnologi, 60 poäng Mellanöstern och Nordafrika och 30 poäng sociologi. Jag har rest mycket, längsta resan var sex månader i Indien. Senast var jag i Egypten och Irland.

Specialområden är Islam och vardagsrasism. Min C-uppsats handlade om förställningen av kvinnor i hijab.

Efter praktiken planerar jag att praktisera i MENA-området och i vår gå på masterprogrammet i etnologi.
http://alskade.wordpress.com/2013/02/28/betty-edvall/

Citat:
Den rätta kvinnan hyllas under fascismens Europa, det ska dock inte blandas ihop med att fascismen stod för jämnlikhet. Kvinnan dyrkades eftersom hon var livmodern i samhället, det var hon som skulle föda mannen. Låt kvinnor vara kvinnor var ett slagord mot den moderna och arbetande ”pojk-flickan” som kom i mellankrigstiden.
http://alskade.wordpress.com/2013/03/08/lat-kvinnor-vara-kvinnor-2/

Ja, en sådan kvinnosyn finns dessvärre på många håll i världen, men inte i det underbara MENA-området väl?

Betty drar sig inte för nazistjämförelser:

Citat:
Nazismen var kanske inte en isolerad epok av ondska, kanske var det helt enkelt en effekt av ett fascistiskt parti som sitter vid makten. I Älskade Fascism får vi läsa om det neofascistiska partiet Sverigedemokraterna, det är ett parti som verkar inom de demokratiska ramarna, men Hitlers massavrättning har byts ut till massutvisning.
http://alskade.wordpress.com/2013/02/28/det-nya-och-det-gamla-i-ett-alskat-land/

Betty Edvall hatar verkligen Sverigedemokraterna:

Citat:
Innan jag började praktisera hos Henrik Arnstad läste och skrev jag aktivt på olika forum för att motverka Sverigedemokraternas inflytande. Jag kände en hopplöshet över de faktafel och lögner som cirkulerade.

En vanlig lögn som ofta går att läsa är att det står i Koranen att man ska döda sina döttrar om de gifter sig med fel personer eller att muslimer missionerar runt om i landet för att hjärntvätta ”svenskar”. En annan vanlig lögn är att det ligger i romers kultur att stjäla och att invandrare tar våra svenska traditioner så som julafton, lucia och sommaravslutningar. Sen som pricken över i:et kommer det alltid någon snubbe som skriver ”men det får man väl inte säga får då blir man väl kallad rasist”. Då vill jag skrika rakt ut ”JA FÖR DET ÄR RASISTISKT ATT SÄGA SÅ!!!”

För jag har läst (översättningen av) Koranen. Det står inte att du får döda din dotter, tvärtom, och det är förbjudet i Islam att missionera. Det är rasistiskt att påstå att kriminallitet är en fråga om etnicitet och folkslag (istället för klass). Invandrare (som, återigen, inte är en homogen och enhetlig grupp/etnicitet/folkslag) ”tar” inga svenska traditioner eftersom traditioner inte går att ta.

Många frågar mig varför jag är så arg på Sverigedemokraterna och inte på regeringen, de är ju de som står för utvisningar, för miljonprogram och det är ju de som jagar papperslösa. Och visst, jag är arg på regeringen över utvisningar, fattigdom och den öppna rasismen.

Men det är något speciellt över Sverigedemokraterna som jag inte kan förklara, något som gör mig arg men också rädd. Varför säger plötsligt så många ”nu kan man väl inte säga något för då blir man kallad rasist” precis som att det finns något som heter ”riktig svensk kultur” och riktig ”svenskhet”.

Innan jag läste Henriks bok Älskade Fascism, var fascismen bara något man kallade allt som var dåligt. Inte en ideologi och inte ett politiskt redskap med tydliga nationalistiska tankemönster utan ett tomt skällsord.

Fascismen som ideologi har basen i ultra nationalism. Ultra nationalism är den nationalism som står över allt annat. Det är sant att många ideologier har nationalism som ett inslag men det är bara fascismen har den som en bas. I ideologin fascism så exkluderas människor, det är människor som inte anses tillhöra nationen. Vilka som ska exkluderas följer tidens gång. Exempel är romer, homosexuella, muslimer och judar. Det är en kärlekshandel att ”rädda” nationen från dessa människor. Det finns en stark tro på nationens återfödelse, att nationen ska resa sig på nytt som modern och vacker men med inspiration från delar av nationens historia.

Sverigedemokraterna är ultra nationalistiska och det ligger som bas för deras politik, alla kan inte vara svenskar, vissa blir exkluderade, de som har ”fel kultur”. På 90-talet exkluderade Sverigedemokraterna svarta, romer och judar, idag exkluderas, romer, muslimer, araber och iranier. Sverigedemokraterna tror på en återfödelse av Sverige. Det är en kärlekshandling till Sverige att massutvisa och stänga gränserna. Sverige ska också återfödas till ett nytt modernt land men med inspiration av det gamla folkhemmet.

Därför är jag både arg och rädd för Sverigedemokraterna och anser att de är mycket, mycket farligare än våra andra riksdagspartier. Vi har sett fascismen förut i Europa, jag vill inte se den igen, men öppnar jag ögonen står den rakt framför mig!
http://alskade.wordpress.com/2013/03/14/varfor-just-sverigedemokraterna/

Betty Edvalls C-uppsats från Södertörn finns här:

http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:603827
Citera
2013-03-19, 14:18
Medlem
Baisers avatar
Inte ett dugg förvånad att Arnstad får ljuga Svt morgon, när kompisen och kommunisten Fillip Struw oxå jobbar där nuför tiden.

Nå borde anmälla programmet till gransknings nämnden, för osaklighet eller allternativt att SD inte fick komma i tals mot de här beskyllningar.

PLUS

Han låter som en korrkad brud som sitter på samhälskunskapen och bablar om nått han inte behärskar om bara för att få högsta betyg från sin PK lärare.
Senast redigerad av Baiser 2013-03-19 kl. 14:29.
Citera
2013-03-19, 14:37
Bannlyst
Citat:

Har Daniel Ek ljugit om sina akademiska meriter?
Citera
2013-03-19, 14:45
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Svaret finns i tråden.
Han kan vara Historiker och kunnig i ämnet oavsett akademiska meriter.

I vilket hänsende tycker du Arnstad är kunnig?
Citera
2013-03-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag råkade slå på TV'n mitt i, så jag missade hur han blev presenterad.
Men han hävdade i alla fall att han hade letat i hela världen, men inte hittat en enda forskare som säger att SD inte är fascister.

Givetvis fick han inte en enda kritisk fråga av nickedockorna på SVT.

Vilket dåligt skämt. Akademiker utomlands sitter givetvis inte och grubblar på hur man ska klassificera ett svenskt parti, som dessutom är väldigt litet. Sedan är det ett logiskt krumsprång som heter duga att åberopa frånvaron av uttalanden som går emot hans tes som stöd för hans tes. Ingen med elementära kunskaper om fascismen kan för övrigt få för sig att SD är ett fascistiskt parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in