2013-01-27, 19:56
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/en-riktig-fascist-ar-ung-valdsam--och-man

Nja, det står ju inte "i SD". Men tanken på Björn Söder och Jimmie Åkesson som i hemlighet tumlar om i sänghalmen är onekligen både söt och roande.
Vad gäller frågan kring SDs eventuella fascism tar jag liksom tidigare inte ställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Texten är ju helt okontroversiell och bygger på tidigare forskning. I stort sett kan man läsa samma saker i Klaus Theweleits Mansfantasier.

Kände inte till din författare sen tidigare. Tycker dock Arnstad formulerar det hela ganska bra.

edit: skummande snabbt lite information om Mansfantasier. Verkar vara ett intressant verk. Bra att någon populariserar de 888 sidorna.
Senast redigerad av hundensår 2013-01-27 kl. 20:02.
Citera
2013-01-27, 19:58
Medlem
Citat:
Om SD är fasicter som Arnstad påstår så villigt, var ser han då dyrkan av manskroppen idagens sverigedemokrater? Speciellt med hänsende att det "är centralt i alla tiders fascism"...
Jimmie Åkesson har ju som bekant viktpendlat en del. Kring 2007/2008 var han litet smårund. Nu ser han rent ut sagt fascistiskt smärt och vältränad ut.
Citera
2013-01-27, 21:56
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Citat:
Till och med det kvinnliga moderskapet kunde tolkas maskulint, eftersom dess syfte var att producera maskulina soldater och kadrer av nya, unga och framför allt manliga fascister. Det gällde nu, det gällde i morgon – och det fortsätter att gälla inför framtiden.
Vad menar han här egentligen? Kan det ha något med SD:s förespråkande av vårdnadsbidrag att göra? Fortsättning lär följa ...
Det verkar som att du behöver gå en grundläggande kurs i "Kritiska maskulinitetsstudier" vid Södertörns högskola.
Har man läst lite av vad sådana som David Tjeder och Yvonne Hirdman kommer fram till, så förstår man att det är där man lär sig se precis det man önskar se i varje samhällsföreteelse, nämligen en patriarkal struktur eller t o m konspiration. Man kan nog helt seriöst utveckla en patologisk paranoia efter att ha gått en sådan kurs om man är en lättpåverkad liten flicka.

Arnstad kan nog för SD:s del koka ihop en soppa på den mytiska spiken om att bara lågutbildade unga män på landsbygden röstar på partiet. Har man sedan lärt sig att rabbla lite om intersektionalitet och strukturer, så går det alldeles utmärkt att få SD tillräckligt "maskulint" för att det ska kunna klassas som fascistiskt homoerotiskt.
Att man kan koka samma tunna soppa på sossarnas fackpampars frotterande med varandra och deras väljarbas, eller varför inte Fredrik Federleys klädval, har förstås ingen betydelse.
Citera
2013-01-27, 23:06
Medlem
Och den ende partiledare i Sverige som poserat med naken överkropp är mig veterligen .... Alf Svensson.
Citera
2013-01-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Det verkar som att du behöver gå en grundläggande kurs i "Kritiska maskulinitetsstudier" vid Södertörns högskola. ... Man kan nog helt seriöst utveckla en patologisk paranoia efter att ha gått en sådan kurs om man är en lättpåverkad liten flicka.

Arnstad kan nog för SD:s del koka ihop en soppa på den mytiska spiken om att bara lågutbildade unga män på landsbygden röstar på partiet. Har man sedan lärt sig att rabbla lite om intersektionalitet och strukturer, så går det alldeles utmärkt att få SD tillräckligt "maskulint" för att det ska kunna klassas som fascistiskt homoerotiskt.
Sån tur att jag är en trotsig liten flicka då, för även om jag genomlidit ganska många kurser av det slaget så biter de av någon anledning inte riktigt på mig.

Men någonting skulle jag väl kunna koka ihop i alla fall. Kanske med hjälp av följande ingredienser?

* Vårdnadsbidrag och "Küche, Kirche, Kinder"
* Lågutbildade män på landsbygden
* Jimmies bantning och fascistiska kroppsideal (jfr även norrmännen som hälsofascister!)
* SD som ett försvarsvänligt parti (se Theweleit)
* De fyras gäng (observera att ingen av dem är kvinna, d.v.s. ett klart fall av homosocialitet)
Citera
2013-01-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Det verkar som att du behöver gå en grundläggande kurs i "Kritiska maskulinitetsstudier" vid Södertörns högskola.
Har man läst lite av vad sådana som David Tjeder och Yvonne Hirdman kommer fram till, så förstår man att det är där man lär sig se precis det man önskar se i varje samhällsföreteelse, nämligen en patriarkal struktur eller t o m konspiration. Man kan nog helt seriöst utveckla en patologisk paranoia efter att ha gått en sådan kurs om man är en lättpåverkad liten flicka.

Att man kan koka samma tunna soppa på sossarnas fackpampars frotterande med varandra och deras väljarbas, eller varför inte Fredrik Federleys klädval, har förstås ingen betydelse.

Väl skrivet! Jag log.
Citera
2013-01-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Och den ende partiledare i Sverige som poserat med naken överkropp är mig veterligen .... Alf Svensson.
Han är säkert smygfascist. Typiskt dem att göra så!
Citera
2013-01-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Ajdå..låter nästan som HA träffat en öm tå där?
Kanske lite lågt av honom att så öppet deklarera fascismens drag av smygbögeri; men nog ligger det mycket i det.

Själv är jag mest undrande till vilken faktagranskning artikeln fått gå igenom. Uppenbarligen är Sveriges största dagstidning fortfarande intresserad av att publicera hans texter. Någonting beror det uppenbarligen på.

Tråden verkar för övrigt röra sig bort från hittepå om HAs "psykiska sjukdom" och "personlighetsstöring". Positivt.

Är det här din högsta nivå? Alla inser att SD inte direkt har som centralt intresse att dyrka manskroppen. Vilket fascistiska rörelser tydligen har. Och SD (med flera!) är ju fascister enl Arnstad.

Arnstads olika utsagor hänger inte ihop, vilket en idiot kan se.

Kul också att du själv ännu en gång tar upp Arnstads uppenbara personlighetsstörning till diskussion. Det enda som kunde göra det än mer uppenbart vore om Arnstad satt och (relativt) anonymt hyllade sig själv i en tråd på Flashback, tycker du inte?
Senast redigerad av Dre 2013-01-28 kl. 00:17.
Citera
2013-01-28, 00:01
Medlem
Citat:
Vad gäller frågan kring SDs eventuella fascism tar jag liksom tidigare inte ställning.

Du tar inte ställning? Du tycker att det kan vara ett rimligt påstående från en frisk människa att SD är ett fascistiskt parti? Vänligen förklara vari det "fascistiska" skulle bestå!
Citera
2013-01-28, 00:17
Medlem
Baisers avatar
Twitter:

Citat:
Henrik Arnstad ‏@arnstad

Imorgon måndag kl 10-11 chattar jag på @dagensnyheter dn.se om fascismens ideologi och historia. Välkommen med dina frågor och kommentarer!

Nån kan väl slänga iväg en fråga om hans påståda examen...
Citera
2013-01-28, 00:19
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Nja, det står ju inte "i SD". Men tanken på Björn Söder och Jimmie Åkesson som i hemlighet tumlar om i sänghalmen är onekligen både söt och roande.

Twitter idag:

Susanna Birgersson ‏@susbirgersson

Mycket intressant av @arnstad i dag om fascism och maskulinitet. Men motsäger inte även detta i viss mån tesen om att SD är fascister?

Henrik Arnstad Henrik Arnstad ‏@arnstad

@susbirgersson Tack! Hur tänker du ang SD och maskulinitet? Undrar nyfiken!
Citera
2013-01-28, 00:41
Medlem
Citat:
Twitter idag:

Susanna Birgersson ‏@susbirgersson

Mycket intressant av @arnstad i dag om fascism och maskulinitet. Men motsäger inte även detta i viss mån tesen om att SD är fascister?

Henrik Arnstad Henrik Arnstad ‏@arnstad

@susbirgersson Tack! Hur tänker du ang SD och maskulinitet? Undrar nyfiken!
Fegt av honom att bolla tillbaka frågan sådär. Rent ut sagt omanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in