2013-01-28, 00:47
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Fegt av honom att bolla tillbaka frågan sådär. Rent ut sagt omanligt.

LOL

Shit Nebeltag, den kommantaren gjorde min natt...
Citera
2013-01-28, 07:20
Medlem
Citat:
Henrik Arnstad ‏@arnstad

Imorgon måndag kl 10-11 chattar jag på @dagensnyheter dn.se om fascismens ideologi och historia. Välkommen med dina frågor och kommentarer!

hade man haft tid att chatta kanske man kunde fråga ungefär:

Hej Henrik,
Mycket intressant text i gårdagens DN!
Undrar vad du tycker om att ökande hårdare normerande krav även på extra-kroppsliga manliga bekräftelsemarkörer, kanske för att rasifiera eller utestänga demokratiska röster ur samhället, också är något som utmärker sverigedemokraternas frammarsch och den nya fascismen.

t.ex. Jan Björklunds "Ordnung muss sein"-skola, att en ingenjör med irakisk bakgrund inte anses vara "riktig ingenjör" ifall hen inte kan visa en examen "på papperet" o.s.v.

fler idéer?
Senast redigerad av HermanLundborg 2013-01-28 kl. 07:33.
Citera
2013-01-28, 10:39
Medlem
Ankdammsmans avatar
Som populärhistoria är det inget fel på Arnstads senaste alster. Han håller god Herman Lindqvist-nivå, kanske till och med lite högre.

Som historia däremot är det inte alls lika bra. Han tar i alldeles för mycket och undviker att problematisera. Det hade t ex behövts en diskussion om andra politiska åskådningars syn på saker som moderskap och maskulinitet på 30-talet. Arnstad jämför istället (implicit) med dagens diskurs vilket är helt knas. Ergo, ingen historiker.
Citera
2013-01-28, 11:09
Medlem
Tänka sig att i norska Stortinget sitter världens största fascistiska parti...
Citat:
Gabriel: Hur många partier i Europaparlamentet anser du vara fascisitiska?

Henrik Arnstad: Många! Men jag har inte räknat. Den europeiska neofascismen står betydligt starkare ön vad den mellankrigstida fascismen gjorde. Aldrig tidigare har vi sett fascistiska partier av dagens magnitud i exempelvis Norden. Kanske är norska FRP världens största neofascistiska parti, exempelvis (de har varit upp i knappa 25 procent). Fascismen ser ut att kunna bli 2000-talets ideologi!
http://www.dn.se/chattar/chattrum1
Citat:
Partiet grundades 1973 av Anders Lange under namnet Anders Langes parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep som en protest mot statliga ingrepp i människors privatliv och höga skatter och avgifter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fremskrittspartiet
Citera
2013-01-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Som populärhistoria är det inget fel på Arnstads senaste alster. Han håller god Herman Lindqvist-nivå, kanske till och med lite högre.

Som historia däremot är det inte alls lika bra. Han tar i alldeles för mycket och undviker att problematisera. Det hade t ex behövts en diskussion om andra politiska åskådningars syn på saker som moderskap och maskulinitet på 30-talet. Arnstad jämför istället (implicit) med dagens diskurs vilket är helt knas. Ergo, ingen historiker.
Bra poäng.

Antagligen är det idén om "generisk fascism" som spökar. Ett slags evig storhet. Då är det svårt att historisera.
Citera
2013-01-28, 11:18
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Antagligen är det idén om "generisk fascism" som spökar. Ett slags evig storhet. Då är det svårt att historisera.

Instämmer helt. Hela den teorin är extremt svag. Dels kräver den närmast metafysiska storheter för att hålla ihop, och dels undviker den (eller snarare dess företrädare) helt frågan om man i så fall även ska diskutera exempelvis generisk kommunism ("när Jonas Sjöstedt vill höja barnbidraget är det skriken från Gulag som ekar").

Vad man istället bör göra är givetvis att historisera fascismen. Då ser man dels att den är extremt knuten till de olika ländernas politiska historia, och dels att beröringspunkterna mellan nu och 30-talet är rätt små. Men Arnstad och andra har sin egen agenda (och, bör tilläggas, ekonomiska intressen) som går i motsatt riktning.
Citera
2013-01-28, 12:29
Medlem
Moffegrevs avatar
Herregud, vad är det här för (h)en jävla tomte?

Läste precis chatten med henom, och hen verkar ju helt fran vettet. Man skulle kunna kalla det för en karriär inom kulturmarxism antar jag.

http://www.dn.se/chattar/chattrum1
Citera
2013-01-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Twitter:

Nån kan väl slänga iväg en fråga om hans påståda examen...

Det var någon som gjorde det också..här är den lilla pausen i chatten

Citat:
paul nordh: Det finns nog inget tema som blivit så genomlyst som fascismen och de svartbruna rörelserna. Det man kan sakna är berättelsen om de islamiska inslagen, det deltog ju under kriget muslimska frivilliga från kroatien i waffen SS. Berätta gärna om det! I övrigt, berätta gärna om din egen bakgrund som historiker, du har ju blivit kraftigt ifrågasatt med avseende på din akademiska utbildning! Mvh Paul Nordh

Arnstads svar :Vad syftar du på då?
Senast redigerad av HDCase 2013-01-28 kl. 14:40.
Citera
2013-01-28, 14:19
Medlem
Waldschrats avatar
För 183 riksdalar kan den bli din:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113034103
Citera
2013-01-28, 14:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Godag yxskaft.

Citat:
Mats: Går det att diskutera problemen med Invandring? Då tillmötesgår man ju SD enl din definition av fascism? Jag tänker främst på att en del kommuner har fått nog och att det saknas bostäder.

Henrik Arnstad: Man kan säga så här, att om man vill bemöta fascism så är det ingen bra att köpa fascismens problemformulering. Till exempel hade inte kampen mot Hitler 1930-1932 tjänat på att godkänna hans tanke om att judarna var ett stort samhällsproblem.

Citat:
Elvert: Är man fascism eller nazist om man har utplånat, den före 2011 i Svensk grundlag befintliga, etniska Svenska folkgruppen? Eller är man fascist om man vill skydda denna etniska Svenska folkgrupp, på samma sätt som övriga etniska folkgrupper boende i Sverige? Får man kalla sig Svensk?

Henrik Arnstad: Jag skulle hävda att om man har denna politisk-existentiella världssyn så har man anknutit sig till fascistisk ideologi, ja.
Citera
2013-01-28, 14:33
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Jag har inte tagit snacket om Arnstads psykiska välbefinnande på så stort allvar. Dylika spekulationer och anklagelser dyker ofta upp i sådana här trådar. Men den motbjudande blandningen av tvärsäkerhet och arrogans i chatten gör att jag reviderar min uppfattning. Karln lider av megalomani, varken mer eller mindre. Än mer motbjudande är att DN, den enda svenska dagstidning som sporadiskt levererar något som kan beskrivas som kvalitetsjournalistik, ger Arnstad utrymme och förlänar honom en titel som de vet att han inte har förtjänat.
Citera
2013-01-28, 14:34
Medlem
Waldschrats avatar
Det är för mig helt obegripligt att Sveriges största dagstidning agerar propagandamaskin för en självutnämnd fascismexpert utan några akademiska meriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in