2012-12-23, 10:47
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleHarvey
Skriver fortfarande i sitt CV:

"
Historiska inst., Sthlms univ. (master, pågående utbildning), 2010-
Historiska inst., Sthlms univ. (kandidat), 2010.
"

Lätt missvisande?

Antingen har man en kandidatexamen eller så har man det inte. Det är därför han skriver "kandidat", och ja: det är missvisande eftersom han saknar examen. En uppsats i historia för journalister ger inte en kandidatexamen eftersom den motsv en eller en halv termins studier. Hur det funkar i den akademiska världen kan vara krångligt att förstå för en del studenter.
Citera
2012-12-23, 11:39
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Har vår gode fil.arn publicerat något på sistonde?
Idag 23/12 publicerar Göteborgs Posten en drapa om Norge och nazismen av Arnstad över ett uppslag i kulturdelen i papperstidningen.

Har Peter Hjörne (chefred) och Gabriel Byström (kulturchef) missat Arnstads fejkade meriter och tokiga skriverier - eller ger de Arnstad utrymme för att ytterligare pissa på kunskap, sunt förnuft och göteborgarna?

Själv ser jag det som en uppenbar Chutzpah från de förhudslösa hebréerna i ledande ställning på GP.
Citera
2012-12-23, 13:58
Medlem
På hans wikipediasida så står just nu inget om "historiker" eller "kandidatexamen". Det står också att vissa av hans teorier är ifrågasatta. Men det står

Citat:
Sedan 2010 bedriver Arnstad studier på avancerad nivå i historia vid Stockholms universitet.

vilket inte riktigt är sant eftersom han fortfarande studerar för att i framtiden eventuellt ta en kandidatexamen. Och texten "avancerad nivå" är är en länk till wikipediasidan för "Masterexamen", så ingen tvekan om att han vill påskina att han läser på master-nivå just nu. Om nu han som skrivit det, jag vet inte hur det fungerar med wikipedia riktigt.
Citera
2012-12-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Idag 23/12 publicerar Göteborgs Posten en drapa om Norge och nazismen av Arnstad över ett uppslag i kulturdelen i papperstidningen.

Varför blir man inte förvånad?

Det är som TransitGloria var inne på tidigare i tråden: Det handlar inte om en historieskrivning eller journalistik som söker efter sanningen, utan om vem som skall ha tolkningsföreträde och makt att definiera kunskap. Därför tar man hellre in artiklar från en skojare som Arnstad, som säger de "önskvärda" ideologiskt-propagandistiska sakerna, än av en seriös historiker eller statsvetare som erkänner det förflutnas komplexitet och som inte har som huvudsyfte att moralisera över historien och göra billiga politiska poänger.

(Nu avser jag inte den specifika artikeln i dagens GP, som jag inte har läst, utan det faktum att man låter Arnstad hållas som historisk "expert", trots att man rimligtvis måste vara väl medveten om vad han är för en filur vid det här laget.)

Vad skriver han i artikeln förresten? Är / var norrmännen också nazist-fascister nu eller?

Jag hade nog ändå trott att de litet mer seriösa tidningarna (DN, SvD, GP m.fl.) skulle dra öronen åt sig gällande Arnstad (t.ex. verkade Wolodarski litet trött på hans fria förhållningssätt till sanningen när han skrev om Raoul Wallenberg tidigare i höstas), men det verkar som om jag hade fel. Arnstad kommer nog att få hållas med sina skriverier och vara en ständig gäst i morronsofforna när fascism-boken kommer ut i vår.
Citera
2012-12-23, 14:53
Medlem
zorzes avatar
Ja man måste låta Arnstad få fortsatt "förtroende" eftersom det annars skulle spilla över på dem som låtit sig förföras och luras,ja kanske inte luras men föra fram sin syn på nu och dåtida historia.

Precis som TransitGloria påpekat,man vill visa vem som har företräde till att sätta agendan.

Det här har pågått länge,speciellt om jag tänker på DN där Herbert Tingsten satte efterkrigstidens tankesätt som spred sig in mot politikens gårdar.

Egentligen inget konstigt,förr stod striden mest bland dem som hade möjlighet att sprida sitt tankegods i tidningar ,TV och radio.

Skillnaden mot nu är att DN har kort sagt samtliga svenskar som befinner sig på nätet och själva diskuterar.Drar egna slutsatser utefter den information som finns tillgänglig.
Citera
2012-12-23, 15:18
Medlem
Just det. Prestigeförlusten skulle vara alldeles för stor om man tvingades backa vad gäller Arnstad.

Därför väljer man att ge honom fortsatt förtroende, och legitimerar därigenom även hans tidigare skriverier.
Citera
2012-12-23, 16:43
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul

Har Peter Hjörne (chefred) och Gabriel Byström (kulturchef) missat Arnstads fejkade meriter och tokiga skriverier - eller ger de Arnstad utrymme för att ytterligare pissa på kunskap, sunt förnuft och göteborgarna?

Själv ser jag det som en uppenbar Chutzpah från de förhudslösa hebréerna i ledande ställning på GP.
G-Ps kultursida är en lätt sinnessjuk plats som är en nivå knäppare än resten
av tidningen, inklusive ledarsidan. Skribenter på G-Ps kultursida kan vara Jan Myrdal -
fanatisk kommunist, Astrid Flemberg/Alcala - hustru till den kriminelle Jesus Alcala
och så förstås Arnstad som är en bluffmakare och troligen vrickad.

Det är dock fel att påstå att judar leder G-P trots tidningens nästan komiska kärlek
till Israel under Hjörnarnas tid som redaktörer. Hjörne är inte judisk.
Citera
2012-12-23, 17:20
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
På hans wikipediasida så står just nu inget om "historiker" eller "kandidatexamen". Det står också att vissa av hans teorier är ifrågasatta. Men det står

Citat: Sedan 2010 bedriver Arnstad studier på avancerad nivå i historia vid Stockholms universitet.

vilket inte riktigt är sant eftersom han fortfarande studerar för att i framtiden eventuellt ta en kandidatexamen. Och texten "avancerad nivå" är är en länk till wikipediasidan för "Masterexamen", så ingen tvekan om att han vill påskina att han läser på master-nivå just nu. Om nu han som skrivit det, jag vet inte hur det fungerar med wikipedia riktigt.

Försök gärna att lägga till text på Wikipedia som säger att Arnstad saknar akademisk examen, att han inte har någon fil. kand., att han är en student, eller något liknande. Jag har gjort denna typ av ändringar vilket har resulterat i att jag nu är avstängd från möjligheten att skriva någonting någonstans på Wikipedia. Se inlägg #1883 i denna tråd.

"Wikipedia: Ett projekt för att skapa en encyklopedi med öppet innehåll. Alla kan vara med och förbättra den."

Tillåt mig att skratta!

ps. klicka gärna på "Visa historik" på Arnstads wikipediasida - det ger en viss inblick i hur makten agerar. ds.
Senast redigerad av Verkisto 2012-12-23 kl. 17:24.
Citera
2012-12-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
G-Ps kultursida är en lätt sinnessjuk plats som är en nivå knäppare än resten
av tidningen, inklusive ledarsidan. Skribenter på G-Ps kultursida kan vara Jan Myrdal -
fanatisk kommunist, Astrid Flemberg/Alcala - hustru till den kriminelle Jesus Alcala
och så förstås Arnstad som är en bluffmakare och troligen vrickad.

Hur kommer det sig egentligen att kultursidorna är så hysteriskt vänstervridna även på annars liberala eller borgerliga tidningar? (Jag slutade själv att prenumerera på DN när den vidriga "Idé & kritik" lanserades, där Stefan Jonsson, Andreas Malm och liknande personer fick obegränsat med spaltutrymme en gång i veckan.)

SvD:s kulturdel var ju vettig så länge Peter Luthersson satt vid rodret, men nu är den nästan lika hemsk som de andra.
Citera
2012-12-28, 12:45
Medlem
Baisers avatar
Användaren "Arnstad" skriver i diskusionen på wikipedia sidan Henrik Arnstad:

Citat:
"VARNING: Framställningen nedan är partisk och högerextremistisk. Forskningen kring Finlands allians med Nazityskland 1941-1944 har de senaste tio åren varit mycket intensiv och nedanstående text gör på inget sätt rättvisa åt komplexiteten inom ämnet. Nedanstående text är istället att ses som ett personangrepp på Arnstad, inte ett försök att sammanfatta en historievetenskaplig debatt."

Efter min artikel i Historisk tidskrift (HT 130:3 2010) (http://skyldig.wordpress.com/2010/09/25/775/) har diskussionen upphört. Det är måhända för mycket begärt att den högerextrema bias som råder här på wikipedia skulle möjliggöra ett opartiskt referat av debatten kring Finland 1941-1944, men återinför åtminstone markeringen om att faktainnehållet är "omstritt".
Citera
2012-12-28, 13:01
Medlem
zorzes avatar
Det jag undrar lite över är varför Arnstad har en "hang up" kring just vad finland gjorde under ww2.

Har han tittat på hur Sverige agerade?

kan påminna om att Arnstad glider med sanningen på tre saker hittills i sin CV.
Utbildningsnivå
Vilka år han satt i Publicistklubbens styrelse, se inlägg 1853
Att han är upphov till ordet pyttedator-vilket han inte är,se inlägg 1862
Senast redigerad av zorze 2012-12-28 kl. 13:07.
Citera
2012-12-28, 13:03
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Användaren "Arnstad" skriver i diskusionen på wikipedia sidan Henrik Arnstad:
Som vanligt är alla som avslöjar eller kritiserar Henrik Arnstad "fascister", "högerextremister" och "nazister"....hur vore det om fjanten Henrik Arnstad faktiskt besvarade avslöjanden och kritik istället för att bara komma med invektiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in