Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Idag 23/12 publicerar Göteborgs Posten en drapa om Norge och nazismen av Arnstad över ett uppslag i kulturdelen i papperstidningen.
Varför blir man inte förvånad?
Det är som
TransitGloria var inne på tidigare i tråden: Det handlar inte om en historieskrivning eller journalistik som söker efter sanningen, utan om vem som skall ha tolkningsföreträde och makt att definiera kunskap. Därför tar man hellre in artiklar från en skojare som Arnstad, som säger de "önskvärda" ideologiskt-propagandistiska sakerna, än av en seriös historiker eller statsvetare som erkänner det förflutnas komplexitet och som inte har som huvudsyfte att moralisera över historien och göra billiga politiska poänger.
(Nu avser jag inte den specifika artikeln i dagens GP, som jag inte har läst, utan det faktum att man låter Arnstad hållas som historisk "expert", trots att man rimligtvis måste vara väl medveten om vad han är för en filur vid det här laget.)
Vad skriver han i artikeln förresten? Är / var norrmännen också nazist-fascister nu eller?
Jag hade nog ändå trott att de litet mer seriösa tidningarna (DN, SvD, GP m.fl.) skulle dra öronen åt sig gällande Arnstad (t.ex. verkade Wolodarski litet trött på hans fria förhållningssätt till sanningen när han skrev om Raoul Wallenberg tidigare i höstas), men det verkar som om jag hade fel. Arnstad kommer nog att få hållas med sina skriverier och vara en ständig gäst i morronsofforna när fascism-boken kommer ut i vår.