2012-12-05, 21:38
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jo, för Historisk tidskrift är ju en publikation som nagelfars av den större massan och som citeras flitigt av de stora drakarna. Inte sällan ger HT upphov till ramaskrin med sina scoop. Särskilt gäller detta rättelseinförandena som regelmässigt ges en framskjuten plats och uttrycks med fetstilta versaler och utropstecken.

Det är faktiskt lite underligt att finsk media inte rapporterar om detta. Arnstad orsakade mycket rabalder när han släppte sin böcker och skrev debattartiklar i finsk press. Att han bluffat om sin examen har såklart nyhetsvärde där. Att svensk media skulle hålla käft visste vi ju dock redan.
Citera
2012-12-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Som jag redan har skrivit i en annan tråd har jag arbetat ihop med Henrik Arnstads supertrevliga pappa Lennart. Vid något tillfälle nämnde Lennart att en av hans förfäder, bör då ha varit på fädernet, kom från Norge och hette Ranstad. Han gillade inte namnet utan svängde på bokstäverna.

Jag vet inte om denna historia är sann. Jag vet inte om det finns några Ranstäder i Norge. Nån som är Arnstad-fixerad kan ju börja släktforska.

Lennart var väl född i slutet av 30-talet och jag har ingen aning om vilken familj han kom ifrån. Tror inte familjebakgrunden kan ha påverkat unge Henrik på något sätt. Jag fick inget intryck av att det skulle ha varit någon konstig familj alls. Lennart började jobba tidigt, som 16-åring tror jag, och han berättade att han var det allra första fallet i den då helt nya Arbetsdomstolen.
Kan namnändringen ha skett så sent som tidigt 70-tal? Ranstad var ju namnet på ett omstritt industriprojekt (uranbrytning) och kanske inte det för tiden populäraste namnet för en man i karriären?
Citera
2012-12-05, 21:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag tycker inte analytiker passar ihop med fysik.

Nå, det finns ju radiologiska analytiker.

Citat:
Idag har Arnstad twittrat lite:

Henrik Arnstad ‏@arnstad

Svårt! Framgångar för #fascism handlar mer om tillgängligt politiskt utrymme. Och sådant finns det gott om nu! #SD
View conversation
8h Henrik Arnstad Henrik Arnstad ‏@arnstad

Jag tror #SD kommer att hamna på ca 25 procent till slut. Där brukar fascistiska rörelser plana ut. #fascism
View conversation
9h Henrik Arnstad Henrik Arnstad ‏@arnstad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut. D´e är en nåd att stilla bedja om att få bli så jävla bra som dom.

Arnstad menar alltså att tillväxtfasen för SD inte är över än. Fascismen avtar först när var fjärde väljare stödjer dem. Det är ju bra att veta. Ett försök till lyrik har också presenterats idag. Ny framtida sysselsättning tro?

Lyrisk hittepålitteratur har han ju visat sig ha betydande fallenhet, dvs i besittande av god fabuleringskonst.
Citera
2012-12-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
Kan namnändringen ha skett så sent som tidigt 70-tal? Ranstad var ju namnet på ett omstritt industriprojekt (uranbrytning) och kanske inte det för tiden populäraste namnet för en man i karriären?

Nej, det tror jag inte alls.

Tycker det hela börjar flumma ut i konspirationsteorier där släkten Arnstad ska smutsas ner till varje pris. Liknar tyvärr på ett betänkligt sätt Henrik Arnstads sätt att resonera....
Citera
2012-12-05, 22:15
Medlem
Baisers avatar
Ska man tro de som skrivits så råder det total samstämighet om att Lennart Arnstad var en hederskyffe, och vem vet det kanske inte var han personligen, utan hans goda renume som öppnade dörrarna för sonen in i tidningsvärlden.

Men det här är viktigt, pamfletten "Skyldig till skuld" grundtes baserade sig Lars Westerlunds avhandling "Överdödlighet bland krigsfångarna" -fritt översatt. Som är en statistisk redogörelse för när krigsfångarna dog och vilken etnicitet de hade.

http://www.narc.fi/Arkistolaitos/a/tiedostot/PDF/POW%20deaths_web.pdf
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/a/tiedostot/PDF/sotavangit%20ja%20internoidut_web.pdf"]
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/a/tiedostot/PDF/sotavangit%20ja%20internoidut_web.pdf[/url]

De här två avhandlingarna använder Arnstad för att lansera teorin att "Finland smitas av nazimen 1940 efter vinterkriget och använder dess tankegods att tillsammans med Tyskland skapa Lebensraum i öst.

Det lustiga med detta är att forskaren Lars Westlund när han konfronterades med detta så svarade han i Svts Kulturnytt: -"Man kan inte dra de slutsaterna på basen av mitt arbete"
Citera
2012-12-05, 22:18
Medlem
Citat:

Tycker det hela börjar flumma ut i konspirationsteorier där släkten Arnstad ska smutsas ner till varje pris. Liknar tyvärr på ett betänkligt sätt Henrik Arnstads sätt att resonera....
Var faktiskt inte alls menat att smutsa ner släkten, utan en helt seriös fråga om hurvida en för sin tid ganska stor händelse som gav negativ klang till namnet Ranstad kan ha legat bakom ett namnbyte. Att frågan riktades till dig har självfallet at göra med att du kände hans far om jag förstått dig rätt.
Citera
2012-12-05, 22:22
Medlem
Baisers avatar
Den här är oxå kul:

Arnstad recenserar Filmen Tali-Ihantala 1944 på sin blogg:

Citat:
Nazistpropaganda sågas av kritiker
Hemkommen från solsemester kan jag konstatera att propagandafilmen Slaget om Finland sågas av en enig kritikerkår. Talande är rubriken “Sömnpiller om Vinterkriget” i Metro. Historiekunskaperna är alltså inte de bästa (Finlands allians med nazismen blandas ihop med Vinterkriget), men risken är försumbar att någon låter sig påverkas av skräpet. Länkar till recensionerna hittar du här:

Myterna är många kring detta slag. Men framför allt så räddade inte den tysk-finska defensiven Finlands självständighet. Hade Sovjetunionen velat ockupera Finland hade man kunnat göra det utan några som helst problem 1945
Citera
2012-12-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primigenia
Var faktiskt inte alls menat att smutsa ner släkten, utan en helt seriös fråga om hurvida en för sin tid ganska stor händelse som gav negativ klang till namnet Ranstad kan ha legat bakom ett namnbyte. Att frågan riktades till dig har självfallet at göra med att du kände hans far om jag förstått dig rätt.

Detta om namnändringen nämndes bara i förbigående. Jag fick definitivt intrycket att detta hade hänt långt tillbaka i tiden och att Lennart hade hetat Arnstad i hela sitt liv.
Citera
2012-12-05, 22:52
Medlem
Citat:

Håller med. Att han är färgad av svensk universitetsvänster är en sak, hans släkt en annan.
Citera
2012-12-05, 23:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag tycker inte analytiker passar ihop med fysik.

Idag har Arnstad twittrat lite:

Henrik Arnstad ‏@arnstad

Svårt! Framgångar för #fascism handlar mer om tillgängligt politiskt utrymme. Och sådant finns det gott om nu! #SD
View conversation
8h Henrik Arnstad Henrik Arnstad ‏@arnstad

Jag tror #SD kommer att hamna på ca 25 procent till slut. Där brukar fascistiska rörelser plana ut. #fascism
View conversation
9h Henrik Arnstad Henrik Arnstad ‏@arnstad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut. D´e är en nåd att stilla bedja om att få bli så jävla bra som dom.

Arnstad menar alltså att tillväxtfasen för SD inte är över än. Fascismen avtar först när var fjärde väljare stödjer dem. Det är ju bra att veta. Ett försök till lyrik har också presenterats idag. Ny framtida sysselsättning tro?
Att SD skulle öka till 25% är säkert en önskedröm för filuren. Han knyter sin egen framgång och framtid till att SD och fascism skall stå i centrum för debatten. Då och endast då kan den självutnämnde fascistexperten komma till sin rätt.
Citera
2012-12-05, 23:02
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neguin
År 2005 och 2009 har, så vitt jag vet, Arnstad inte påstått att han har en kandidatexamen - vilket borde betyda att han fått stipendiet på andra grunder än sina akademiska färdigheter. Om hans "kandidatexamen" har bidragit till att han fick stipendiet även 2012 låter jag vara osagt.

Vad är Stiftelsen Olle Engkvists för typ av stiftelse?

edit: Missade din sista mening. Du konstaterade samma sak som jag. Mitt fel.

Stiftelsen ska enligt nedan stödja "vetenskaplig forskning i vid bemärkelse", så där kanske man även kan klämma in s.k. forskning (med stora inslag av moraliserande pekpinnar i samtidsdebatten). Lite spännande att Arnstad har fått pengar vid tre tillfällen dock.

Annars verkar stiftelsen helt OK, t.ex. har man gett stora bidrag till medicinsk forskning.
Citat:

Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare utlyser forskningsanslag

Ansökningar kan inges löpande. Styrelsen behandlar ansökningarna sedan de färdigberetts. Styrelsen sammanträder minst fem gånger per år.

Stiftelsen stöder vetenskaplig forskning i vid bemärkelse. Under 2010 beviljades anslag på sammanlagt SEK55.2 miljoner.

http://www.su.se/medarbetare/service/forskning/finansiering/utlysningar/stiftelsen-olle-engkvist-byggmastare-utlyser-forskningsanslag-1.106654

Vem kan ansöka?
http://www.engkviststiftelserna.se/index.php/ansoekan/vem-kan-ansoeka

Ansökan vetenskap
http://www.engkviststiftelserna.se/index.php/ansoekan/hur-ansoeker-jag-vetenskap
http://www.engkviststiftelserna.se/blankett_vetenskap.pdf
Citera
2012-12-05, 23:12
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad på twitter
Åh! Henrik Arnstad har inte bara en Fil.Arn och är historiker, författare, debattör och journalist! Nu kan han stolt lägga poet och estradör till den redan digra meritlistan!

Några roliga bilder på Henrik Arnstad:
Henrik blir upprörd över avslöjandet
Henriks tankar om hur han ska hantera avslöjandet
Rättelse angående Fil.Kand-examen
Senast redigerad av TommyTurbo 2012-12-05 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in