Det kan ju vara intressant att höra Peter Englunds definition av vem som är historiker:
"Hur blir man historiker?
Formellt är det hela enkelt: man läser historia på universitetet, och doktorerar i ämnet. Efter det kan man kalla sig historiker. I verkligheten är det knepigare. För det första talar vi om en utbildning som tar lång tid, i bästa fall kanske en sju år (för mig to det nio år, men jag hann med en del annat under tiden, bl.a. det där jobbet i underrättelsetjänsten, samt skriva min första bok, "Poltava"). Man måste nämligen först läsa in en grundexamen innan man alls kan söka in vid någon forskarutbildning som ändar i doktorsexamen. Och det är i regel svårt att komma in på en forskarutbildning. Konkurrensen är hård.
Men sen är det klart, eller?
Nja, att skriva en doktorsavhandling är inte heller någon seglats på en räkmacka. Det finns kolossala fördelar med det där livet, inte minst den stora friheten och privilegiet att utveckla sina intellektuella intressen och färdigheter på heltid. Och göra det tillsammans med likasinnade. (Man måste trivas på universitetet. Det gjorde jag.) Dock får man inte vara för jagsvag, tror jag. En akademisk forskarutbildning är nämligen också ett slags disciplineringsprocess, det vill säga att det handlar om att lära sig vissa mer outtalade koder och normer som reglerar vad, hur och varför man får säga och göra saker etc. En hel del får sin skaparkraft snöpt under den där processen, och förlorar kanske kontakten med det som ursprungligen fick honom eller henne att söka sig till ämnet till att börja med. Och då är det lätt att man inte släpper i från sig så mycket mer än den där doktorsavhandlingen, och istället ger sig hän åt undervisandet eller förlorar sig i något slags byråkratexistens.
Så man får i alla fall jobb?
Tja, det är nog få doktorer som försvinner in i arbetslöshet. Jag har i alla fall ingen i min bekantskapskrets. Det är en högt kvalificerad utbildning. Dock är det givetvis ett riv och slit om tjänster och forskningspengar, när man väl är klar, och kanske ändar man på ett annat arbete än det man ursprungligen tänkt. Och det är bara en mycket liten minoritet som, liksom undertecknad, lever på att skriva böcker för en större publik. Många skulle nog vilja det, men om man vill göra en karriär INOM den akademiska världen kan det vara svårt att finna tid - eller mod - till sådant.
Oj, det var många om och men det där: det verkar som om du vill avskräcka för att doktorera i historia?
Nej, nej, det är inte min mening. Dock skall man vara medveten om att det är en lång och bitvis svår bana man väljer. Och att man skall välja den av rätt skäl."
http://www.peterenglund.com/ommig_virtuell.htm