2024-06-03, 11:26
Medlem
Arnstad har verkligen stora problem när han även blir ifrågasatt av vänstern .
Citera
2024-07-15, 14:02
Medlem
orrtupps avatar
Tyvärr verkar vår hjälte av någon outgrundlig anledning hamnat i skymundan men nu när Trump utsatts för ett mordförsök så skulle jag vilja veta om Arnstad jämför gärningsmannen och attentatet med Maurice Bavaud som inte kom nära nog för att skjuta Adolf och som senare greps och halshöggs eller om pansargeneralen anser att det mera liknar Georg Elsers tidsinställda bomb som tragiskt nog dödade åtta personer utan att målet ens befann sig på plats?

Eller har USA fått sitt eget 20-Juli attentat?
Kommer vår skateboardåkande bågskytt få credd och ära för den historiska händelsen i framtidens historieböcker och filmer?

Han har ju trots allt skrivit många inspirerande texter som rimligen har nått den framlidne unge mannen på taket där borta i Amerika.
Citera
2024-07-30, 06:14
Medlem
urverksapelsins avatar
Ja, tystnaden är märkligt. Lika illavarslande är skotten i Biskopsgården och Pansargeneralen har inte åkt dit. Varför? För några år sedan var det skottlossning och mord av invandrare i Biskopsgården och general Arnstad var där och höll föredrag just i stadsdelen för att visa hur ofarligt det var
- trots mordhot från Sverigedemokrater som sagt "Välkommen till det skjutglada Göteborg"
- - som alltså inte skall tolkas som "Det skjuts i Göteborg pga invandringen svarthåriga" utan är mer eller mindre en uppmarning till mord och kannibalism mot herr Arnstad.
Vi vill se Arnstad på Biskopsgårdens bibliotek igen!
Citera
2024-07-30, 12:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Arnstad gav ut en bok 2023 och jobbar på Södertörn (surprise) samt verkar hålla en del föredrag.

Han ser med andra ord ut att ha en del jobb, även om man ska vara alltid ska vara försiktig med hans uppgifter. Dock är glansdagarna när han var mediernas fascistexpert nummer 1 och rådgivare åt statsministern förbi.
Citera
2024-07-30, 16:49
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Arnstad gav ut en bok 2023 och jobbar på Södertörn (surprise) samt verkar hålla en del föredrag.

Han ser med andra ord ut att ha en del jobb, även om man ska vara alltid ska vara försiktig med hans uppgifter. Dock är glansdagarna när han var mediernas fascistexpert nummer 1 och rådgivare åt statsministern förbi.
Han är definitivt akterseglad av samhällsutvecklingen. Finns helt enkelt inte mycket marknad för en "expert" som pålitligt kallar SD för fascister närhelst man kallar till intervju eller debattprogram. Dessutom blev det ju lite konstigt när han befanns ha ljugit om såväl militärtjänsten (pansargeneralen) som sin utbildning. Lägg därtill att han har en minst sagt lite kufisk framtoning med sin pipiga röst, ukelelevisorna och lite annat sånt. Lite för knäpp, lite för extrem för 2024 helt enkelt.

Helt borta är han dock inte. Han och Ola Larsmo sliter vidare med sin podd om svensk historia. Har inte lyssnat själv men givet vilka som är inblandade och det första avsnittet så kan man med rimlig träffsäkerhet gissa vad de gaggar om.

Swede Hollow: När svensken blev vit
43:47| onsdag 6 augusti 2014
Ola berättar om Swede Hollow, en svensk slum i emigranternas USA kring sekelskiftet 1900. Om hur svenskar inte ansågs vara vita människor, utan sågs som ett stinkande och rasbiologiskt underlägset patrask. Men hur går det till när en utsatt minoritet blir "vit"? Henrik och Ola diskuterar detta
Citera
2024-07-30, 20:09
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Arnstad gav ut en bok 2023 och jobbar på Södertörn
Ja, som adjungerad lärare i medieteknik, på institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik. Med sin fil. mag. i historia och sin specialitet på att analysera ideologier skulle han nog snarare vilja vara på Institutionen för historia och samtidsstudier.

https://www.sh.se/kontakt/forskare/henrik-arnstad
Citera
2024-08-17, 15:45
Medlem
urverksapelsins avatar
Kantonesiska Fair wiev house är som alla vet paserfaust Arnstad favoritkineskrog. Hade för avsikt att besöka den nu, men den är permanent stängd.
Stackars man. undrar var han ska äta nu?

Vidare har jag skickat ett ex av min nya bok till herr Arnstad. Hoppas vi får ett omdöme.
Citera
2024-08-17, 15:57
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Swede Hollow: När svensken blev vit
43:47| onsdag 6 augusti 2014
Ola berättar om Swede Hollow, en svensk slum i emigranternas USA kring sekelskiftet 1900. Om hur svenskar inte ansågs vara vita människor, utan sågs som ett stinkande och rasbiologiskt underlägset patrask. Men hur går det till när en utsatt minoritet blir "vit"? Henrik och Ola diskuterar detta
De berättade om detta redan 2018 i boken Det lilla landet som kunde. Inga nyheter här....

Oj, googlade lite och swede hollow var tydligen deras första avsnitt 2014.
Jösses, de behöver nytt material.
Senast redigerad av urverksapelsin 2024-08-17 kl. 16:00. Anledning: Ny info
Citera
2024-08-18, 00:17
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Kantonesiska Fair wiev house är som alla vet paserfaust Arnstad favoritkineskrog. Hade för avsikt att besöka den nu, men den är permanent stängd.
Stackars man. undrar var han ska äta nu?

Vidare har jag skickat ett ex av min nya bok till herr Arnstad. Hoppas vi får ett omdöme.
Det känns inte kul att avslöja att jag nog egentligen inte visste att det var hans favoritkineskrog...men den här tråden känns som ett safe space för oss Arnstadsfans så jag hoppas på att inte bli hånad för min okunskap.

Jag är också ganska avundsjuk på ni som bor i Stockholm, det måste kännas pirrigt att veta att han när som helst kan dyka upp när ni går på stan, tänk att gå på trottoaren och plötsligt se honom glida förbi på en longboard, eller kika in genom ett fönster på en restaurang och se honom sitta där och äta!

Jag gissar att ni är så blasé att ni inte uppskattar den lyxen som ni borde.
Citera
2024-08-18, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det känns inte kul att avslöja att jag nog egentligen inte visste att det var hans favoritkineskrog...men den här tråden känns som ett safe space för oss Arnstadsfans så jag hoppas på att inte bli hånad för min okunskap.

Jag är också ganska avundsjuk på ni som bor i Stockholm, det måste kännas pirrigt att veta att han när som helst kan dyka upp när ni går på stan, tänk att gå på trottoaren och plötsligt se honom glida förbi på en longboard, eller kika in genom ett fönster på en restaurang och se honom sitta där och äta!

Jag gissar att ni är så blasé att ni inte uppskattar den lyxen som ni borde.
Jodå, min bästis fick nästan kväva mig när vi var på Historiska och jag höll på att storkna av hans föredrag. Av skratt alltså.
Citera
2024-09-06, 14:01
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Hur menar du, "självutnämnd"? Han har 277 högskolepoäng och är verksam som lärare vid Södertörn.

https://www.tricorder.se/wp-content/uploads/Universitet-och-hogskola-Antagning.se_.pdf

Har han verkligen tagit de poängen nu? Förut ljög han om att han hade fil. kand. i historia, på samma sätt som han har ljugit om sina andra meriter. Hur som helst är han knappast någon seriös forskare inom historia. Nivån är ungefär som hos denne Cooper. Även jag har läst historia, men det gör mig inte till historiker. Jovisst, titeln är inte skyddad, men Arnstad är knappast i någon bemärkelse en seriös historiker.

Jo, en snabb sökning pekar på att han faktiskt har tagit en examen. Däremot är han inte lärare i historia utan i "medieteknik":

https://www.flashback.org/p89249981#p89249981
Citera
2024-09-06, 14:09
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Har han verkligen tagit de poängen nu? Förut ljög han om att han hade fil. kand. i historia, på samma sätt som han har ljugit om sina andra meriter. Hur som helst är han knappast någon seriös forskare inom historia. Nivån är ungefär som hos denne Cooper. Även jag har läst historia, men det gör mig inte till historiker. Jovisst, titeln är inte skyddad, men Arnstad är knappast i någon bemärkelse en seriös historiker.

Jo, en snabb sökning pekar på att han faktiskt har tagit en examen. Däremot är han inte lärare i historia utan i "medieteknik":

https://www.flashback.org/p89249981#p89249981

Det är som historiker han är publicerad.

https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/08438714231197964

Han har varit verksam som journalist och författare i decennier, det är inte konstigt att han primärt försörjer sig som lärare i medieteknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in