2023-07-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bevis? Menar du din "förklaring"?

Förklara hur elektricitet och kemi skapar en medveten upplevelse.
Jag skulle fortfarande vilja se en vetenskapligt bevisad eller åtminstone baserad modell för det du påstår. Det räcker liksom inte med att du säger att det är så.
Vad innebär en upplevelse? Jo, att man noterar information om vad som händer i ens omgivning. Information insamlad av ens sinnesorgan och utsorterad som relevant av hjärnan, utefter ett helt och hållet automatiskt och förprogrammerat system. Information vars syfte är att aktivera en kroppslig handling.

Tvivlar du verkligen på att någonting av det här stämmer? Om inte så förstår du att en dator är kapabel till att reagera efter samma princip, och därmed har funktioner som motsvarar människans upplevelser.
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Om det inte finns något extra lager av medvetande bortom tankar och känslor, varför är man då fortfarande medveten när man mediterar utan tankar?
Du kan aldrig upphöra att tänka i medvetet tillstånd. Det enda du kan göra är att sluta tänka på att du tänker.

https://www.livescience.com/can-you-...-thinking.html
Citat:
Här förutsätter du det som skulle förklaras. Att det överhuvudtaget kan finnas en upplevelse. Som sagt, så kan det mycket väl vara så att hjärnan skapar upplevelsen men det är fel att hävda att vi idag vet hur.
Vi vet helt säkert att hjärnan skapar upplevelser genom att hjärnans celler skickar elektriska signaler mellan varandra som ett informationsflöde. Hur dessa signaler sedan avkodas för att framställa det kommando som upplevelsen utgör har vi ännu ingen ritning på.

Vilket inte så konstigt. Det är ett ofattbart avancerat system. Hjärnan är en dator som har utvecklats under en halv miljard år.
Citera
2023-07-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Vad innebär en upplevelse? Jo, att man noterar information om vad som händer i ens omgivning. Information insamlad av ens sinnesorgan och utsorterad som relevant av hjärnan, utefter ett helt och hållet automatiskt och förprogrammerat system. Information vars syfte är att aktivera en kroppslig handling.

Tvivlar du verkligen på att någonting av det här stämmer? Om inte så förstår du att en dator är kapabel till att reagera efter samma princip, och därmed har funktioner som motsvarar människans upplevelser.

Du kan aldrig upphöra att tänka i medvetet tillstånd. Det enda du kan göra är att sluta tänka på att du tänker.

https://www.livescience.com/can-you-...-thinking.html

Vi vet helt säkert att hjärnan skapar upplevelser genom att hjärnans celler skickar elektriska signaler mellan varandra som ett informationsflöde. Hur dessa signaler sedan avkodas för att framställa det kommando som upplevelsen utgör har vi ännu ingen ritning på.

Vilket inte så konstigt. Det är ett ofattbart avancerat system. Hjärnan är en dator som har utvecklats under en halv miljard år.

Enligt en högst spekulerande artikel utan gjorda tester på hjärnan för att backa upp, vad det verkar. Jag skummade bara igenom dock. Jo jag kan helt upphöra ha tankar men bara relativt korta perioder i sträck.

Du kan inte samtidigt hävda att vi vet helt säkert att det är hjärnan som gör det utan att presentera hur det går till.
Citera
2023-07-24, 20:24
Medlem
Citat:

Och den informationen ger oss upplysningar om hur vi bör reagera på den för överlevnad. Ett grönt väldoftande äpple ger oss information om att det är ätbart, ett brunt illaluktande att det inte är ätbart. Upplevelser ger oss bara minsta möjliga information som gynnar vår överlevnad.

Citat:

Och vi kan interagera med ikonerna, men vi kan varken se höra eller ta på operativsystemet och programmen.

Upplevelserna kan vi vara helt säkra på. Resten är en utformning för att gynna överlevnad och behöver inte ha något med verklighetens struktur att göra.
Citera
2023-07-24, 21:07
Medlem
Citat:
Enligt en högst spekulerande artikel utan gjorda tester på hjärnan för att backa upp, vad det verkar. Jag skummade bara igenom dock. Jo jag kan helt upphöra ha tankar men bara relativt korta perioder i sträck.

Du kan inte samtidigt hävda att vi vet helt säkert att det är hjärnan som gör det utan att presentera hur det går till.
Hur vet du att du inte har några tankar?
Citera
2023-07-24, 21:23
Medlem
Citat:
Hur vet du att du inte har några tankar?

Man märker att man inte tänker något, svårt att förklara, man är bara medveten om ett slags tomrum. Man avbryter tankar så fort dom börjar för att åstadkomma tillståndet. Efter en längre stund börjar dock det undermedvetna komma upp till ytan.
Citera
2023-07-24, 21:35
Medlem
Citat:
Man märker att man inte tänker något, svårt att förklara, man är bara medveten om ett slags tomrum. Man avbryter tankar så fort dom börjar för att åstadkomma tillståndet. Efter en längre stund börjar dock det undermedvetna komma upp till ytan.
Man märker att man inte tänker något genom att tänka att man inte tänker något.
Man avbryter sina tankar genom att tänka att man inte ska tänka på det där.

Face it. Det enda du åstadkommer under dessa tillstånd är att inte tänka på att du fortfarande tänker.
Citera
2023-07-24, 21:45
Medlem
Citat:
Man märker att man inte tänker något genom att tänka att man inte tänker något.
Man avbryter sina tankar genom att tänka att man inte ska tänka på det där.

Face it. Det enda du åstadkommer under dessa tillstånd är att inte tänka på att du fortfarande tänker.

Nej det är inga tankar på att inte tänka, det funkar inte så. Men om du hade mediterat mycket hade du förstått vad jag menar. Men det är svårt att förklara för någon som inte upplevt det. Jag fattade inte hur det kunde va möjligt att inte tänka innan jag lärde mig det. Men det tog lång tid och var extremt svårt i början.
Citera
2023-07-24, 22:00
Medlem
Citat:
Nej det är inga tankar på att inte tänka, det funkar inte så. Men om du hade mediterat mycket hade du förstått vad jag menar. Men det är svårt att förklara för någon som inte upplevt det. Jag fattade inte hur det kunde va möjligt att inte tänka innan jag lärde mig det. Men det tog lång tid och var extremt svårt i början.
Att veta att något är på ett visst sätt är att tänka att något är på ett visst sätt. Det går inte att komma runt detta. Att veta är att tänka.

Det enda du lyckas åstadkomma under dina meditationer är att inte tänka på att du tänker. Du är alltså inte medveten om att du tänker.

Vilket förstås innebär att du heller aldrig kan utesluta detta. Om du inte är medveten om att du tänker så upplever du inte att du tänker, men du tänker fortfarande likafullt. Du märker det bara inte.
Citera
2023-07-24, 22:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är inte noterandet av omgivningen som utgör en upplevelse, det är varseblivningen av den. Hjärnan tar emot mängder av info vi inte varseblir eftersom vi sorterar bort det. Min hjärna noterar hela tiden signaler från min kropp men inget händer förrän de varseblivs. Tex när jag sitter och skriver nu så kan jag, om jag vänder min uppmärksamhet dit, känna stolens tryck mot mina skinkor. Men utan att lägga uppmärksamhet på dem så känns de inte, den upplevelsen är inte med mig förrän jag väljer det.
Ett annat exempel är att man ibland inte hör ett ljud och inte märker att det finns förrän det tystnar. Som kylskåpet eller en fläkt, tex. Man sorterar bort ovidkommande saker och är inte medvetande om dem. De finns där hela tiden, men det är inte förrän de medvetandegörs, som vi har en upplevelse.

Och nu kan du förklara hur de kemisk-elektriska signalerna i hjärnan skapar min varseblivning.

Citat:

Så du tror att en dator har medvetna upplevelser?
Citera
2023-07-24, 23:11
Medlem
Citat:
Att veta att något är på ett visst sätt är att tänka att något är på ett visst sätt. Det går inte att komma runt detta. Att veta är att tänka.

Det enda du lyckas åstadkomma under dina meditationer är att inte tänka på att du tänker. Du är alltså inte medveten om att du tänker.

Vilket förstås innebär att du heller aldrig kan utesluta detta. Om du inte är medveten om att du tänker så upplever du inte att du tänker, men du tänker fortfarande likafullt. Du märker det bara inte.

Du hittar på lite saker om sådant du inte har någon erfarenhet av.
Citera
2023-07-24, 23:37
Medlem
fel
Citera
2023-07-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är inte noterandet av omgivningen som utgör en upplevelse, det är varseblivningen av den. Hjärnan tar emot mängder av info vi inte varseblir eftersom vi sorterar bort det. Min hjärna noterar hela tiden signaler från min kropp men inget händer förrän de varseblivs. Tex när jag sitter och skriver nu så kan jag, om jag vänder min uppmärksamhet dit, känna stolens tryck mot mina skinkor. Men utan att lägga uppmärksamhet på dem så känns de inte, den upplevelsen är inte med mig förrän jag väljer det.
Ett annat exempel är att man ibland inte hör ett ljud och inte märker att det finns förrän det tystnar. Som kylskåpet eller en fläkt, tex. Man sorterar bort ovidkommande saker och är inte medvetande om dem. De finns där hela tiden, men det är inte förrän de medvetandegörs, som vi har en upplevelse.

Och nu kan du förklara hur de kemisk-elektriska signalerna i hjärnan skapar min varseblivning.
Medvetandet är ett program bestående av den information som hjärnan bedömer vara användbar. Övrig information ingår inte i detta program.

Hur gör hjärnan detta? Enligt samma princip som en dator sammanställer ett program utifrån utvald information. Den information som det får sig tilldelad varseblir det, övrig information är den ovetandes om.

Och nej, du "väljer" ingenting. Vart du ska rikta din uppmärksamhet är något som hjärnan räknar ut helt automatiskt. Det blir alltid där hjärnan bedömer att det gör störst nytta.
Citat:
Så du tror att en dator har medvetna upplevelser?
Självklart kan den ha det. Men man måste förstå att graden av medvetande avgörs av hur mycket information en dator har tillgänglig och hur effektivt den kan processa denna information.
För några år sedan uppskattades det att våra bästa datorer motsvarade enklare insekter i medvetandegrad, idag lär det vara högre, men fortfarande förstås inte i närheten av människans.
Citat:
Du hittar på lite saker om sådant du inte har någon erfarenhet av.
Jag resonerar logiskt utifrån vad vi vet.

Många som t.ex. har haft utomkroppsliga upplevelser säger att det upplevdes som alldeles för verkligt för att kunna ha varit en illusion. Men det finns förstås inget sätt för dem att kunna utesluta att hjärnan kan ge upphov till så verklighetstrogna illusioner, och utifrån vad vi vet om hjärnan så är det rimligare att anta att det bara handlar om väldigt verklighetstrogna illusioner.

På samma sätt finns det inget sätt för dig att kunna utesluta att du helt enkelt bara inte tänker på att du tänker under din meditation, och utifrån vad vi vet om medvetandet så är det rimligare att anta att så bara är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in