Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det är inte noterandet av omgivningen som utgör en upplevelse, det är varseblivningen av den. Hjärnan tar emot mängder av info vi inte varseblir eftersom vi sorterar bort det. Min hjärna noterar hela tiden signaler från min kropp men inget händer förrän de varseblivs. Tex när jag sitter och skriver nu så kan jag, om jag vänder min uppmärksamhet dit, känna stolens tryck mot mina skinkor. Men utan att lägga uppmärksamhet på dem så känns de inte, den upplevelsen är inte med mig förrän jag väljer det.
Ett annat exempel är att man ibland inte hör ett ljud och inte märker att det finns förrän det tystnar. Som kylskåpet eller en fläkt, tex. Man sorterar bort ovidkommande saker och är inte medvetande om dem. De finns där hela tiden, men det är inte förrän de medvetandegörs, som vi har en upplevelse.
Och nu kan du förklara hur de kemisk-elektriska signalerna i hjärnan skapar min varseblivning.
Medvetandet är ett program bestående av den information som hjärnan bedömer vara användbar. Övrig information ingår inte i detta program.
Hur gör hjärnan detta? Enligt samma princip som en dator sammanställer ett program utifrån utvald information. Den information som det får sig tilldelad varseblir det, övrig information är den ovetandes om.
Och nej, du "väljer" ingenting. Vart du ska rikta din uppmärksamhet är något som hjärnan räknar ut helt automatiskt. Det blir alltid där hjärnan bedömer att det gör störst nytta.
Citat:
Så du tror att en dator har medvetna upplevelser?
Självklart kan den ha det. Men man måste förstå att graden av medvetande avgörs av hur mycket information en dator har tillgänglig och hur effektivt den kan processa denna information.
För några år sedan uppskattades det att våra bästa datorer motsvarade enklare insekter i medvetandegrad, idag lär det vara högre, men fortfarande förstås inte i närheten av människans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tandan
Du hittar på lite saker om sådant du inte har någon erfarenhet av.
Jag resonerar logiskt utifrån vad vi vet.
Många som t.ex. har haft utomkroppsliga upplevelser säger att det upplevdes som alldeles för verkligt för att kunna ha varit en illusion. Men det finns förstås inget sätt för dem att kunna utesluta att hjärnan kan ge upphov till så verklighetstrogna illusioner, och utifrån vad vi vet om hjärnan så är det rimligare att anta att det bara handlar om väldigt verklighetstrogna illusioner.
På samma sätt finns det inget sätt för dig att kunna utesluta att du helt enkelt bara inte tänker på att du tänker under din meditation, och utifrån vad vi vet om medvetandet så är det rimligare att anta att så bara är fallet.