2012-11-29, 01:31
Medlem
twaxxables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Så, givet att arkitektur är politisk är det förhoppningsvis också rimligt att anta att arkitektur har politisk konsekvens. Om inte kan vi ta följande exempel för att ta oss vidare:
The case in point involves some bridges on the Long Island expressway built decades ago by the powerful New York planner, Robert Moses. My claim is that Moses deliberately built the overpasses on the expressway fairly low to the ground so that buses would not be able to pass under them. I see this as an expression of Moses' desire to separate different social class and racial groups in New York City. Blacks and poor tended not to have cars and would have to take buses if they wanted to get to places like Jones Beach on Long Island. Thus the height of the bridge was a political statement-inequality in built form that became an enduring part of both the physical infrastructure and social landscape of New York (Winner 1986).
Vi behöver givetvis inte köpa tolkningen som sådan. Men det blir svårt att ignorera beslutets politiska konsekvens.
Woolgar is certainly justified in asking, '"What is it that makes one reading of the text (technology) more persuasive than another?" However, he is wrong to suggest that the issue is simply not decidable. I agree that all structures, including Moses' bridges, can be interpreted in a variety of different ways; in fact, my analysis presupposes exactly that. What makes the conclusion that Moses' bridges are inegalitarian political artifacts a strongly defensible proposition is not difficult to grasp. It can be seen in the role that the bridges play in the social and political history of a particular community at a particular time, as well as in the personal history of a power broker notorious in his willingness to use all possible means, including public works projects, to shape social patterns to match with his vision of what was desirable. To avoid this conclusion through the use of postmodernist interpretive irony is, in my view, politically naive.
Om vi nu medger att arkitektur har politisk konsekvens, så är det givetvis intressant att förstå hur denna konsekvens slår - och om olikheter finns, ur ett egalitetsperspektiv söka förändra arkitekturen som sådan. Alltså, att bygga annorlunda.

Inser vi därtill att arkitektur - som praktik - har vissa inneboende värden och principer och att dessa värden och principer ligger till grund för hur vi bygger blir det följdaktligen också intressant att kritiskt granska dessa värden och principer i jakt på andra sätt att göra arkitektur, sätt som bättre tillvaratar samtligas intressen (eller, en specifik, för studien utvald, underrepresenterad eller på annat sätt missgynnad grupp).

Du förstår, även om män och kvinnor vore lika av naturen så är de inte nödvändigtvis lika i naturen (alltså, i praktiken). Alltså kan deras behov, mål, önskningar, ideal, problem etc., variera. Precis som de kan variera mellan samhällsgrupper av alla slag, vare sig de baseras på religion, klass, sexualitet eller något annat.

Feministisk arkitektur, som jag förstår det, är ett svar på detta. Ser faktiskt inte vad det är att uppröras över.

Okej, gonatt.
Citera
2012-11-29, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twaxxable
Okej, gonatt.
Uttömmande, men jag får väl anta att det betyder att du är tom på svar.
Citera
2012-11-29, 02:01
Medlem
twaxxables avatar
Citat:

Du förstår, även om män och kvinnor vore lika av naturen så är de inte nödvändigtvis lika i naturen (alltså, i praktiken). Alltså kan deras behov, mål, önskningar, ideal, problem etc., variera.

Skillnaderna mellan könen är för små för att stadsplanering ska komma in i bilden är allt jag har att säga, och eftersom jag tog upp exemplen med cykelbanor, kollektivtrafik och bättre belysta gator på nätterna så borde du fattat att hela ditt inlägg var i onödan eftersom jag tydligen är påläst om vad feministisk arkitektur går ut på.

Liten intressefråga: Hur feministiskt känns det att säga att skillnaderna mellan könen är så stora att de borde ha en självklar del i stadsplaneringen för att män och kvinnor har så totalt olika, behov, mål, önskningar, ideal och problem?

Yeah thats fucken right i'm up! Ska va vaken tills AHS släpps ve 5.
Citera
2012-11-29, 02:56
Medlem
Citat:
Skillnaderna mellan könen är för små för att stadsplanering ska komma in i bilden är allt jag har att säga, och eftersom jag tog upp exemplen med cykelbanor, kollektivtrafik och bättre belysta gator på nätterna så borde du fattat att hela ditt inlägg var i onödan eftersom jag tydligen är påläst om vad feministisk arkitektur går ut på.

Liten intressefråga: Hur feministiskt känns det att säga att skillnaderna mellan könen är så stora att de borde ha en självklar del i stadsplaneringen för att män och kvinnor har så totalt olika, behov, mål, önskningar, ideal och problem?

Yeah thats fucken right i'm up! Ska va vaken tills AHS släpps ve 5.

1) Din kritik riktas alltså inte mot feministisk arkitektur per se (som alltså handlar mer om arkitektur-som-praktik än arkitektur-som-artefakt), utan du ifrågasätter snarare behovet av den i svensk kontext?* Förstår jag dig rätt då?

2) Blir du gladare då om jag säger att feministisk arkitektur (feministisk whatever) - som jag förstår det - inte nödvändigtvis handlar om kvinnor, utan snarare om att höra på socialt utsatta/underrepresenterade grupper (även om kvinnor, traditionellt varit gruppen man fokuserat på), och låta dem vara med och definiera sina egna problem utifrån sina egna livserfarenheter (snarare än att vi - alltså, den i sammanhanget privilegierade - definierar problemet åt dem). Och att därtill definiera problem på ett sätt som positionerar problemet utanför individen (typ, det är inte X som inte passar i miljön, det är miljön som inte passar X; jämför bro-exemplet tidigare - frågan är då inte "varför har inte svarta bil" (det är dom svarta som ska åtgärdas), utan "varför bygger vi staden på ett sätt som exkluderar de som åker buss" (det är staden det är fel på)).

---

* Här håller jag i sak inte med, åtminstone inte spontant. Inte för att jag nödvändigtvis ser behovet av att särskilja just kvinnan (annat än en viss kvinna), utan för att jag inte hyser några tvivel kring att det inom arkitektur, likt de flesta praktiker, finns privilegierade perspektiv, och att dessa perspektivs legitimitet ur ett demokratisk-egalitärt perspektiv bör ifrågasättas - vilket feministisk teori låter oss göra (oavsett om den icke-privilegierade är kvinna eller ej).

Tveksamt att jag själv skulle vilja bedriva den typen av forskning, men visst ser jag ett behov.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-11-29 kl. 02:59.
Citera
2012-11-29, 03:21
Medlem
twaxxables avatar
Citat:
1) Din kritik riktas alltså inte mot feministisk arkitektur per se (som alltså handlar mer om arkitektur-som-praktik än arkitektur-som-artefakt), utan du ifrågasätter snarare behovet av den i svensk kontext?* Förstår jag dig rätt då?
Japp, det är den svenska feminismen jag diskuterar. Vårt samhälle har för små klyftor mellan könen för att städer ska planeras om, men för övrigt hade det inte löst något 'kvinnoproblem' om man gjorde det i något annat land heller.

Citat:
2) Blir du gladare då om jag säger att feministisk arkitektur (feministisk whatever) - som jag förstår det - inte nödvändigtvis handlar om kvinnor, utan snarare om att höra på socialt utsatta/underrepresenterade grupper (även om kvinnor, traditionellt varit gruppen man fokuserat på), och låta dem vara med och definiera sina egna problem utifrån sina egna livserfarenheter (snarare än att vi - alltså, den i sammanhanget privilegierade - definierar problemet åt dem). Och att därtill definiera problem på ett sätt som positionerar problemet utanför individen (typ, det är inte X som inte passar i miljön, det är miljön som inte passar X; jämför bro-exemplet tidigare - frågan är då inte "varför har inte svarta bil" (det är dom svarta som ska åtgärdas), utan "varför bygger vi staden på ett sätt som exkluderar de som åker buss" (det är staden det är fel på)).
Nu handlar det inte om nån annan grupp än kvinnor när man snackar feministisk arkitektur, men du har rätt i sak där du säger att i ett samhälle med stora klyftor där fattiga som inte har råd med bil missgynnas ännu mer ifall de inte kan tillgå kollektiv trafik och cykelbanor inte finns. Men då är man inne på något helt annat. Något helt annat.
Men om vi mot förmodan tar ett samhälle där kvinnor har betydligt lägre lön och därför tvingas använda kollektivtrafik för att ta sig till jobbet löser man inte det med att göra kollektivtrafiken bättre, man jobbar för att samma jobb ska ge lika lön för både kvinnor och män. Helt ärligt vem av oss tror du majoriteten feminister håller med nu?

Citat:
* Här håller jag i sak inte med, åtminstone inte spontant. Inte för att jag nödvändigtvis ser behovet av att särskilja just kvinnan (annat än en viss kvinna), utan för att jag inte hyser några tvivel kring att det inom arkitektur, likt de flesta praktiker, finns privilegierade perspektiv, och att dessa perspektivs legitimitet ur ett demokratisk-egalitärt perspektiv bör ifrågasättas - vilket feministisk teori låter oss göra (oavsett om den icke-privilegierade är kvinna eller ej).

Tveksamt att jag själv skulle vilja bedriva den typen av forskning, men visst ser jag ett behov.

Jag kan vara helt med dig på att det finns privilegierade grupper i ett samhälle dock inte män-kvinnor (ja, i sverige alltså), du måste ändå se hur löjligt det blir att en stad ska planeras för att passa kvinnor bättre? Så olika är vi inte i smak, estetiskt ideal. PUNKT!. Något som kan skilja är lön och vilka som har råd att använda vilket transportmedel till jobbet, men då ska fokus hamna på att båda könen ska behandlas lika, lönemässigt, allt annat är trams. Annat än sånt som transport och bättre belysning har ej tagits upp vad jag vet så är det något annat radikalt den feministiska arkitekturen kan förändra får du gärna upplysa mig om vad.
Senast redigerad av twaxxable 2012-11-29 kl. 03:52.
Citera
2012-11-29, 03:29
Medlem
twaxxables avatar
RockInRhino...

Stadsplanering och arkitektur för att förbättra för de som inte har råd att ta bil utan måste åka kollektivt är i min mening något helt annat än syftet med den feministiska arkitekturen, de två texter du hade citerat tar ju upp något helt annat, rika - fattiga. Man kan inte jämföra män och kvinnor på samma sätt.

Gör man däremot det, anser att män och kvinnor per definition är lika olika som de rika/fattiga i ett samhälle så är man ju ''värre'' än de biologiska deterministerna.
Senast redigerad av twaxxable 2012-11-29 kl. 03:32.
Citera
2012-11-29, 04:37
Medlem
twaxxables avatar
Citat:
''Hellre ett bra högerparti än ett dåligt vänster parti att leda Sverige och vice versa. Håller du med?'' Kommer svara 'Nej, kan inte bli bra med ett högerparti, vänstern är vägen' eller varianter av detta. Fråga dig själv varför? Svaret är att ni är inte demokrater och underordnar er, tänker inte fritt, hjärntvättade. Att vänstern blir vald är det viktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Grejen är väl just det att rent ideologiskt så kan inte en högerregering leda landet på ett bra sätt enligt mig. Om de nu fortfarande tänker vara höger.

Citat:
Japp och där svarade du precis som jag skrev och förutspådde.

Aa jag tänker räkna det här som en win iaf.
Citera
2012-11-29, 07:25
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coldasice88
Lol hade älskat sett en debatt IRL mellan Dawkins och Skotittare

Skotittare är typ mer extrem och hjärntvättad än en djupt kristen präst i amerika

Vad är det som är så extremt med att hävda att det handlar om en blandning av arv och miljö?

Men att jag tror att sociala konstruktioner har en stor roll i hur vi blir.

Detta är långt ifrån kontroversiellt.
Citera
2012-11-29, 08:23
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ok. Men vad är då problemet med att undersöka saken från två håll?
Att genusforskningen tenderar att vara alltför partisk.
Citera
2012-11-29, 09:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Löses icket av förändring av arkitektur utan i brottsbekämpning.
Där arkitektur/stadsplanering är en del av problemhanteringen/lösningen - vilket du skulle veta om du till exempel läst lite kriminologi.
Citera
2012-11-29, 09:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
RockInRhino...

Stadsplanering och arkitektur för att förbättra för de som inte har råd att ta bil utan måste åka kollektivt är i min mening något helt annat än syftet med den feministiska arkitekturen, de två texter du hade citerat tar ju upp något helt annat, rika - fattiga. Man kan inte jämföra män och kvinnor på samma sätt.

Gör man däremot det, anser att män och kvinnor per definition är lika olika som de rika/fattiga i ett samhälle så är man ju ''värre'' än de biologiska deterministerna.

På vilket sätt kan man inte jämföra män och kvinnor? Kan man inte säga att dessa har olika förutsättningar när de rör sig i olika miljöer?
Citera
2012-11-29, 12:53
Medlem
Ardeants avatar
Då det är vetenskapligt vedertaget att könen besitter inneboende mentala olikheter orsakade av könshormonernas inverkan på hjärnans utveckling från fosterstadiet till uppnådd vuxendom torde svaret vara ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in