2012-11-27, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, feministerna kämpar väl snarare för alla som tröttnat på den ordningen och som vill ha tillgång till val och annat i livet.

För de familjer som vill går det fortfarande utmärkt att låta den ena arbeta extra i förvärvslivet och den andra gå hemma och stryka kalsonger.

Att den ena skulle glida på en 40 timmarsmacka och sen hem till ett lagom medelsvenssons liv med hemmafru, alla prylar, semesterar och lyx som ingår där har aldrig existerat...

Hej micro=jag lever inte i verkligheten, jag vill bara jävlas lite på internet och FB i synnerhet.

Nej, det är riktig att man inte hade samma krav på tillvaron förr som nu.
Men det gick faktiskt utmärkt att leva på en lön (om man ville) förr, och uppfostra sina egna barn.

Du snackar ytterligheter. Rika V/s fattiga. Förr.

Men jag vet att du inte är purung, och jag antar att din mor eller dina mor och/eller farföräldrar hade den situationen där mannen arbetade och kvinnan gick hemma och tog hand om barnen.

Vissa led nog av det. Och jag håller med om att det ska vara valfritt.
MEN det är ju INTE det idag. Det har ju slått runt på andra hållet.

Du går ju själv hemma hela dagarna.
Är det för att det inte finns jobb, eller för att det är självvalt?
Senast redigerad av Pripps3.5 2012-11-27 kl. 19:30.
Citera
2012-11-27, 20:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hej micro=jag lever inte i verkligheten, jag vill bara jävlas lite på internet och FB i synnerhet.

Nej, det är riktig att man inte hade samma krav på tillvaron förr som nu.
Men det gick faktiskt utmärkt att leva på en lön (om man ville) förr, och uppfostra sina egna barn.

Du snackar ytterligheter. Rika V/s fattiga. Förr.

Men jag vet att du inte är purung, och jag antar att din mor eller dina mor och/eller farföräldrar hade den situationen där mannen arbetade och kvinnan gick hemma och tog hand om barnen.

Vissa led nog av det. Och jag håller med om att det ska vara valfritt.
MEN det är ju INTE det idag. Det har ju slått runt på andra hållet.

Du går ju själv hemma hela dagarna.
Är det för att det inte finns jobb, eller för att det är självvalt?

Det går fortfarande att leva på en lön och försörja familjen det beror helt på vilka krav man har. Ingen skillnad mot förr med andra ord. Eller jo - bättre standard och villkor nu jämfört med förr förstås.
Citera
2012-11-27, 20:56
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnact
+1

Feminism bottnar i en obefogad avundsjuka jag kanner igen fran barndomen. Minns en sitaution som skulle kunna anvandas som exempel. Jag och mitt aldre syskon skulle hjalpa vara foraldrar i tradgarden och vi fick sysslor tilldelade. Varje gang blev jag irriterad eftersom jag ansag mitt aldre syskons sysslor mycket mer intressanta. Efter ett tag bubblade min irritation over och jag lyckades overtala min mor att byta vara sysslor. Till min stora forvaning var detta mycket mer anstrangande och trakigt. Kanske helt enkelt for att sysslorna var menade for nagon annan med andra egenskapar? Graset ar inte alltid gronare pa andra sidan.

Varfor kan inte kvinnor acceptera att barnpassande, matlagning och skvallrande faktiskt inte ar sa dumt i jamforelse med att arbeta...

OnTop:

Haller med dig, tycker mig ocksa marka stora luckor i dessa amnen hos feminister.

Därför att vissa inte tycker att det är särskilt kul att bara gå hemma.
Citera
2012-11-27, 20:58
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Men nu är det ju så att den "fålla" som kvinnorna förr förpassades till inte längre finns.
Iallafall inte för de mindre bemedlade.
Och därför är det alltså inte valfritt längre hur man vill göra eller vill vara.

Det är ju också en "fälla" för både kvinnor och män.
Nu måste båda arbeta för att skaffa mat på bordet för sina barn som tas om hand på dagis av andra när vi gör "karriär" och förverkligar oss själva, samtidigt som barnen saknar och skriker efter sina föräldrar och äktenskap går i kras när ingen orkar med den andra.

Tidigare var det en "kvinnofälla" nu skulle jag kalla det en samhällsfälla, där vi endast är till för att tjäna samhället och betala skatt.
Ser du inte det?

Stressa du sönder dig själv och dina ungar för att tjäna pengar, göra karriär, ha aktiviteter var för sig, resa och förstöra miljön men köpa utsläppsrättigheter för att lätta på samvetet. Samtidigt som du slåss för feminism och klappar din man på huvudet för att han är så duktig.

Heja dig!

Det finns inget förbud mot hemmafruar. Vill man leva så får man göra det om man vill.
Citera
2012-11-27, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Därför att vissa inte tycker att det är särskilt kul att bara gå hemma.

Men de som fortfarande tycker det kan ju inte det.

Är det ok, att tvinga familjer att lämna bort sina barn när man inte vill?
Citera
2012-11-27, 21:14
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Men de som fortfarande tycker det kan ju inte det.

Är det ok, att tvinga familjer att lämna bort sina barn när man inte vill?

Det är ingen som tvingar någon att lämna bort barnen. Jag vet familjer som har löst det även om den som arbetar har en normalinkomst. En del "hemmafruar" tjänar också lite på att extraarbeta.
De kanske inte har haft råd att åka på semester varje år eller att klä sina barn i märkeskläder osv osv, men allt det där är prioriteringar och val man själv får ta ansvar för.
Citera
2012-11-27, 21:25
Avslutad
Citat:
Det går fortfarande att leva på en lön och försörja familjen det beror helt på vilka krav man har. Ingen skillnad mot förr med andra ord. Eller jo - bättre standard och villkor nu jämfört med förr förstås.

Hur tänker du då? Du har ju fem barn!
Så vad har din man för arbete som kan försörja 7 personer?
Fixar ni det utan bidrag?
Citera
2012-11-27, 21:28
Avslutad
Citat:
Det är ingen som tvingar någon att lämna bort barnen. Jag vet familjer som har löst det även om den som arbetar har en normalinkomst. En del "hemmafruar" tjänar också lite på att extraarbeta.
De kanske inte har haft råd att åka på semester varje år eller att klä sina barn i märkeskläder osv osv, men allt det där är prioriteringar och val man själv får ta ansvar för.

Man har inte råd att vara ensamstående arbetande kvinna idag, och kunna resa eller göra något.
Varför skulle man kunna vara hemma med en arbetande man?
Citera
2012-11-27, 21:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Ja, precis. Jag vet flera som går hemma med barnen i dagsläget - männen arbetar på vanliga arbeten med normalinkomst.

Precis som du skriver - det handlar om att prioritera helt enkelt.
Citera
2012-11-27, 21:39
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Man har inte råd att vara ensamstående arbetande kvinna idag, och kunna resa eller göra något.

Jag har haft råd (med nöd och näppe) att vara ensamstående studerande kvinna med barn och jämfört med det var det en dans på rosor att vara ensamstående arbetande kvinna med barn (gift var jag och är jag visserligen, men maken har arbetat utomlands i många år och det var jag som stod för försörjningen för mig och vår son). Och som sagt det finns familjer som har löst det hela med att prioritera på ett annat sätt.
Citera
2012-11-27, 21:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Har de inte?

Det är inte vad jag har sett.

Däremot har jag sett låginkomstagare (par som ensamstående) som dragit på sig lite skulder kan ha svårt att få ekonomin att gå ihop.

Edit- Det gäller för övrigt folk med högre inkomstläge och taskig prioritering också.
Citera
2012-11-27, 21:42
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ja, precis. Jag vet flera som går hemma med barnen i dagsläget - männen arbetar på vanliga arbeten med normalinkomst.

Precis som du skriver - det handlar om att prioritera helt enkelt.

Ja, helt ovanligt är det inte att man gör så. Vissa under några år och andra under en längre period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in