2012-11-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardeant
Jo, likartsfeminism innebär just att man ignorerar biologi:

I den mån likartsfeminism innebär att man ignorerar biologi tror jag faktiskt inte majoriteten faller inom den kategorin. Även de mest rabiata av feminister jag stött på har varit öppna för att det finns biologiska skillnader - dom ser dock inte biologin som central, vilket är något annat än att ignorera biologi (missförstå eller vara oinsatt i, möjligtvis).
Citera
2012-11-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
...och ändå attackerar du just det.

Nej. Jag attackerade ett specifikt påstående. Läs om, läs rätt.
Citera
2012-11-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Socialt blir väl biologiskt med tiden. Vi har ingen historia av grupper med kvinnor som tar sig an manliga roller, förrän i hyffsad närtid. Jag tror inte vi kommer se att normen ändras i en nära tid direkt.

Kanske det. Ser dock inte att det i sig är skäl nog för att avfärda idén. Särskilt när bevisligen andra klarar av det. Andra som i övrigt ter sig vara väldigt mycket människa.
Citera
2012-11-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Då kan vi ju lika gärna forska helt utifrån ett biologiskt perspektiv? Om det ändå inte gör något om det är partiskt.

Halmdocka; att påstå att vi alltid är partiska är inte detsamma som att säga att det saknar betydelse. Givetvis har det betydelse, vilket är anledningen till att det är viktigt att förstå det förra; i.e., att det i traditionell mening inte finns någon objektiv, ointresserad vetenskap.

Citat:
Jag är nog mer insatt i hur vetenskapsmän jobbar än vad du är, men hej, det här är ju Flashback, här har alla masterexamen i partikelfysik och tjänar 150 000 efter skatt.

Helt uppenbart inte, då skulle du inte skriva som du gör. Som sagt, det finns ett helt fält tillägnat studiet av vetenskapsmän och vetenskaplig praktik. De säger något annat än du.

Jag har en Ph.D. i A och en M.Sc. i B. Varken A eller B är partikelfysik. 150000 efter skatt ligger närmare årslön än månadslön. Intresseklubben har förhoppningsvis antecknat.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-11-30 kl. 15:54.
Citera
2012-11-30, 15:54
Medlem
Nej, det handlar om att du inte begriper att man kan betrakta människan ur flera perspektiv samtidigt.

Din typ av "kunskap" innebär att du jagar länkar på nätet som enbart bekräftar dina teorier. All annan kunskap som riskerar att rubba dina cirklar ens det allra minsta får dig att brista ut i chockerade "Herregud! " och diverse personangrepp eftersom du är totalt oförmögen att ta till dig något annat än det du redan har bestämt dig för är det enda rätta.

Och det är ungefär så långt ifrån ett vetenskapligt sätt att se på saker och ting som man kan komma.
Citera
2012-11-30, 15:55
Medlem
Ardeants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
I den mån likartsfeminism innebär att man ignorerar biologi tror jag faktiskt inte majoriteten faller inom den kategorin. Även de mest rabiata av feminister jag stött på har varit öppna för att det finns biologiska skillnader - dom ser dock inte biologin som central, vilket är något annat än att ignorera biologi (missförstå eller vara oinsatt i, möjligtvis).

Somliga likartsfeminister inser visserligen att det finns medfödda skillnader mellan könens sexuella preferenser och beteenden då detta är något varje normalt funtad människa borde ha lärt sig genom personliga erfarenheter, men många förnekar likväl även dessa.
Citera
2012-11-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardeant
Somliga likartsfeminister inser visserligen att det finns medfödda skillnader mellan könens sexuella preferenser och beteenden då detta är något varje normalt funtad människa borde ha lärt sig genom personliga erfarenheter, men många förnekar likväl även dessa.

Idioter finns i alla läger. Finns för övrigt en rätt märklig inkonsekvens där allt vissa gånger är ett val, medan man i andra fall är fast i fel kropp (vare sig det gäller identitet eller sexualitet).
Citera
2012-11-30, 15:58
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Halmdocka; att påstå att vi alltid är partiska är inte detsamma som att säga att det saknar betydelse. Givetvis har det betydelse, vilket är anledningen till att det är viktigt att förstå det förra; i.e., att det i traditionell mening inte finns någon objektiv, ointresserad vetenskap.
Men varför är det ena mer rätt än det andra då? Om sanningen finns i mitten, som du säger?
Citat:
Helt uppenbart inte, då skulle du inte skriva som du gör. Som sagt, det finns ett helt fält tillägnat studiet av vetenskapsmän och vetenskaplig praktik.
Jodå, jag vill starkt hävda att jag är ganska insatt i hur vetenskapsmän arbetar. Märk väl att jag är inriktad på det naturvetenskapliga området. Genusvetenskap är inte naturvetenskap mig veterligen.
Citera
2012-11-30, 15:59
Medlem
Citat:
Nej. Jag attackerade ett specifikt påstående. Läs om, läs rätt.

Ja gärna:

1. coldasice88: Det är en blandning av arv och miljö, med det sagt tenderar feminister att överskatta miljöns påverkan och underskatt arvets.

2. skotittare: Och jag kan säga exakt samma sak om dig och andra biologister.

3. coldasice88: Ja det kan du säga, men rent objektivt så har du fel.

4. RockInRhino: Objektivt enligt dig; alltså, subjektivt.

Den första har vi nu rett ut att du håller med om. Tvåan skiljer enormt i betydelse vilket du tydligen tycker är irrelevant. Trean tar tydligt fram skillnaden i betydelse mellan 1 och 2.

4:an ???

Vad skulle coldasice88 skrivit istället enligt dig?
Senast redigerad av ManManne 2012-11-30 kl. 16:01.
Citera
2012-11-30, 16:05
Medlem
Ardeants avatar
Citat:
Idioter finns i alla läger. Finns för övrigt en rätt märklig inkonsekvens där allt vissa gånger är ett val, medan man i andra fall är fast i fel kropp (vare sig det gäller identitet eller sexualitet).

Det är sannerligen en meningsfull betraktelse, även om det mycket väl må handla om könsidentitetsstörning. Enda sättet att avgöra är väl att undersöka kromosomerna.
Citera
2012-11-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Utbildning och förvärvsarbete ... Ja, jag noterade också det.
Det som är en paradox är att i länder med låg jämställdhet som exempelvis Indien är det vanligare att kvinnor pluggar till ingenjör än i de mest jämställda länderna i världen. Det vill säga alla resurser vi har lagt på att försöka få en mer jämställd fördelning har inte hjälpt ett dugg, kvinnorna vill fortfarande gå och plugga mjuka saker medan män pluggar hårda saker.

Edit: Hoppsan, jag kanske svarade på en gammal post...
Senast redigerad av Klockan3 2012-11-30 kl. 16:18.
Citera
2012-11-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Men varför är det ena mer rätt än det andra då? Om sanningen finns i mitten, som du säger?

Oklart vad du egentligen frågar efter; mig veterligen har jag inte påstått att vi inte ska studera biologi.

Citat:
Jodå, jag vill starkt hävda att jag är ganska insatt i hur vetenskapsmän arbetar. Märk väl att jag är inriktad på det naturvetenskapliga området. Genusvetenskap är inte naturvetenskap mig veterligen.

Vetenskapsstudier är i princip alltid science studies, alltså, studier av hård vetenskap. Pickering behandlar partikelfysik. Latour studerade bl a. forskning vid Salk institutet (ett av världens främsta forskningsinstitut i exempelvis biologi och neuropsykologi). Utan att vara elak tror jag att du har en bra uppfattning om vad man kanske skulle kunna kalla manifest/ostensiv praktik, men sämre uppfattning om vad vi då skulle kalla operativ/performativ praktik. Jag kan givetvis ha fel, men det är min tolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in