2012-11-27, 19:01
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekonstrueramig
Längesen jag såg hjernevask, tyckte den visade rätt bra på att det finns riktigt otrevliga attityder inom genus- och sociologiforskningen gentemot biologiska förklaringar. De kallas "tvärvetenskapliga" men avvisar det biologiska vilket rimmar illa.

Däremot var "dokumentären" väldigt tendentiös och okritisk mot de andra forskarna. Därför blir det svårt att använda den som källa.

Vad gäller barn med otydliga kön så visar det ju bara att pojkar attraheras av det andra pojkar attraheras av och tvärtom. Om pojkarna hade sprungit runt i rosa kjolar och lekt med dockor så kanske den som med "omopererad" till tjej skulle gjort likadant. Att man har en könsidentitet är jag tämligen säker på, däremot hur denna identitet tar i uttryck varierar nog till stor del av miljön.

Vad gäller det du citerade mig så var ju frågan ytterst relevant till en snubbe som hävdade att könen (med beteende inräknat) var naturliga och dikotomin manligt/kvinnligt var naturligt samtidigt som han hävdade att man kunde (och har!) göra män kvinnliga - logiken spricker där nånstans

Redan under graviditeten får barnet sin könsidentitet. Anledningen stavas "könshormoner". Det har forskats inom området och man har inte ens lyckats få pojkar att föredra tjejleksaker framför pojkleksaker eftersom pojkarna/flickorna föredrar könsstereotypiska leksaker.

Läs vad som hände David Reimer vars läkare bestämde att han skulle växa upp som flicka trots att han föddes som pojke.
Citera
2012-11-27, 19:03
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeOf
Du har uppenbarligen inte barn och jag hoppas att du aldrig skaffar heller - för deras skull.

Nej, det kanske är bäst så. Misshandel är inte min melodi.
Citera
2012-11-27, 19:04
Medlem
botsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Precis som IKEA bestämde hur deras katalog skulle se ut i Saudiarabien.
Vad är det för jämförelse? Du får gärna utveckla din jämförelse mellan svenskt och saudiarabiskt styrelseskick, för jag antar att du försökte vara sarkastisk.
Citera
2012-11-27, 19:05
Medlem
playmates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Nej, det är inte alls vanligt. Det kan finnas undantag i Fjollträsk.

Allt beror på hur barnet styrs. Det är lätt att uppmuntra barnet till att leka med alla möjliga leksaker när hen fortfarande är hemma, men när barnet börjar på förskola så är det väääldigt lätt att hen får en tidig bild om vad som är okej och inte att leka med. Det sker inte i handlingar som att pojkar blir ifråntagna dockor och flickor blir ifråntagna bilar, det är kommentarer från vuxna i barnens närhet som påverkar dem. "Åh Pelle, vilken cool bil du har!" och "Vilken söt liten bebis du har, Lisa!" medan barn som leker med leksaker som inte är stereotypa för deras kön inte får samma uppmärksamhet och bekräftelse.
Citera
2012-11-27, 19:06
Medlem
botsmans avatar
Citat:
Redan under graviditeten får barnet sin könsidentitet. Anledningen stavas "könshormoner". Det har forskats inom området och man har inte ens lyckats få pojkar att föredra tjejleksaker framför pojkleksaker eftersom pojkarna/flickorna föredrar könsstereotypiska leksaker.

Läs vad som hände David Reimer vars läkare bestämde att han skulle växa upp som flicka trots att han föddes som pojke.

Och du menar då att könshormoner gör att pojkar föredrar att leka med bilar? Som om det skulle stå skrivet i DNA att pojkar skola leka med bilar och vapen? Hur fånigt låter inte det?

Och för den skull är det inte sagt att män och kvinnor kan ha genetiskt betingade tendenser att beté sig på ett viss sätt, men varför skulle detta ha med en viss typ av leksak att göra? En kniv kan användas både för att skiva tomater och lekkamrater som bekant.
Senast redigerad av botsman 2012-11-27 kl. 19:09.
Citera
2012-11-27, 19:07
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Du är endast en demagog. Tyvärr är du ingen retoriker så det lär nog endast vara svaga individer utan kritiskt sinne samt redan frälsta som lockas av dina småaktiga analyser (som saknar tillräckligt med substans för att räknas som analys utan är mer bara pladder).

Exemplifiera hur EU-samarbetet blir lidande och hur tyska affärsmän säger "ledsen, men vi tänker inte göra affärer med feministslavar - visst, vi skulle tjäna hundratals miljoner på vår handel och utbyte men nej, principer är principer. Hejdå!".

Nej, det tänker jag inte redogöra för eftersom jag enbart är en "demagog" i dina ögon.

Samtidigt är du inte speciellt övertygande i ditt resonemang eftersom du gärna vill höra mina konsekvensanalyser som du redan avfärdat. Slutsatsen av detta är att du är ett troll som varken kan argumentera tillräckligt övertygande eller dra någon form av intelligent slutsats själv.
Citera
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Femton sidor lång tråd på sex timmar, allt för att grabben hade ett frisörbälte? Det här är ju bara pinsamt. Fattar ni inte att ni framstår exakt som de rabiata feministerna när ni skiter knäck över sådana här oviktiga saker?

Britterna skrattar åt oss? Jaha? Och? Vad har dom i stadsskuld nu igen?
Citera
Medlem
Missingno.s avatar
Håller helt klart med om att Sverige är det mest mans hatande landet i världen. Jag har däremot ingenting emot den könsneutrala katalogen, låt barn leka med vad dom vill.
Citera
2012-11-27, 19:08
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botsman
Och du menar då att könshormoner gör att pojkar föredrar att leka med bilar? Som om det skulle stå skrivet i DNA att pojkar skola leka med bilar och vapen? Hur fånigt låter inte det?

Nej, testosteron gör att man får preferens för hårda saker och östrogen ger preferens för mjuka saker.
Citera
2012-11-27, 19:08
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:

Ska jag skriva om det inlägget du nyss citerade? För svaren, min synpunkt, jag gav finns där i den texten.

Länka till forskningen tack.

I "Hjernevask" nämns bland annat varför barn påverkas mest av andra barn i samma ålder vad gäller attityder, beteende och liknande. T.ex. rökning där barn blir mest lockade till att röka av vänner i samma ålder och grupp. Man identifierar sig och påverkas av sina likar.

Samma sak skulle jag tro gäller kön. Pojkar attraheras av det andra pojkar gör och beter sig efter.

Enligt dig så skulle en slumpmässigt vald pojke alltid välja att leka med tjejerna och tjejernas leksaker om det så vore att tjejerna lekte med bilar och det som vi nu anser är typiskt för pojkarna. Medan varje slumpmässigt vald pojke skulle avvisa att leka med pojkarna som lekte stryka skjorta och laga mat.

(det jag skrev ovan är tänkt som ett experiment där den slumpvalde inte vet om könsroller och där de andra barnen spelar mot sin stereotyp)
Citera
2012-11-27, 19:10
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Inte bara britter, utan i princip hela världen utan Norge som är lika korkat. Själv som boende utomlands så förundras jag hur jag orkade med skiten när jag bodde i Sverige.
Citera
2012-11-27, 19:13
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ska jag skriva om det inlägget du nyss citerade? För svaren, min synpunkt, jag gav finns där i den texten.

Länka till forskningen tack.

I "Hjernevask" nämns bland annat varför barn påverkas mest av andra barn i samma ålder vad gäller attityder, beteende och liknande. T.ex. rökning där barn blir mest lockade till att röka av vänner i samma ålder och grupp. Man identifierar sig och påverkas av sina likar.

Samma sak skulle jag tro gäller kön. Pojkar attraheras av det andra pojkar gör och beter sig efter.

Enligt dig så skulle en slumpmässigt vald pojke alltid välja att leka med tjejerna och tjejernas leksaker om det så vore att tjejerna lekte med bilar och det som vi nu anser är typiskt för pojkarna. Medan varje slumpmässigt vald pojke skulle avvisa att leka med pojkarna som lekte stryka skjorta och laga mat.

(det jag skrev ovan är tänkt som ett experiment där den slumpvalde inte vet om könsroller och där de andra barnen spelar mot sin stereotyp)

Sök själv. Ämnet är sönderdebatterat sedan flera år tillbaka här på flashback.

Nej, som jag redan skrivit i ett annat svar styr könshormoner preferenser för vilka leksaker ett barn helst leker med. Pojkar föredrar hårda leksaker och flickor mjuka.

Ditt exempel är det bara så djävla mycket på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in