2012-11-27, 18:45
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafkaisme
Det intressanta är att alla "flicksaker" är rosa. Kunde de inte ha färgat dem i några andra färger än de typiska flickfärgerna?
Föräldrarna som köper tramset lär ju ha en aning om vilka färger som associeras till vad.

För övrigt anser jag att de flesta sådanahär leksaker är otroligt tråkiga, varför inte köpa lite lego eller något annat som faktiskt är utvecklande och roligt?

Varför det?
Citera
2012-11-27, 18:46
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeOf
Vad har plåtningen med saken att göra? Jag säger att barn i den åldern leker med vad de tycker är kul.

Så du tror att rollerna i katalogen "var en tillfällighet" under plåtningen?
Citera
2012-11-27, 18:47
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Jag tror inget, jag vet att Sveriges rykte runt om i världen kommer att påverkas enormt av dessa skandaler. Att vi dessutom framstår som värsta fjollorna med bred marginal skapar inte direkt något förtroendekapital.

Du är inte särskilt övertygande. Kom med något konkret istället för übersubjektiva antaganden.

Jag vet att Gud existerar, förresten. Då vet du det.
Citera
2012-11-27, 18:47
Medlem
Citat:
Så du tror att rollerna i katalogen "var en tillfällighet" under plåtningen?
Nej, jag tror däremot att det är vanligt att pojkar leker med "tjejleksaker" och tvärtom.
Citera
2012-11-27, 18:49
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Alla som inte är sinnesjuka skrattar åt svensk jämställdhet.
Citera
2012-11-27, 18:52
Medlem
BeyondAtlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Att britterna skrattar sätter jag föga värde vid. Poängen är väl ändå att det man har mellan benen inte avgör vad man tycker om att leka med för typ av leksaker, medan samhället försöker få det att verka så genom att marknadsföra olika leksaker till olika grupper av barn. Det sjuka är att man inte låter ungarna leka med det de känner för, istället för att sträva efter könssegregering. Låt britterna skratta tills tänderna ramlar ur.

Är du korkad eller? Pojkar väljer ju alltid krigsleksaker före dockor och dockhem! Allt annat är ju sjukt. Hela min barndom präglades av vapen, militär, cowboys, flyplan, krig, mord och död. Jag växte upp till en normal man kan jag säga.
Citera
2012-11-27, 18:53
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekonstrueramig
Du är inte särskilt övertygande. Kom med något konkret istället för übersubjektiva antaganden.

Jag vet att Gud existerar, förresten. Då vet du det.

Svenskt rättväsende kommer att reformeras från grunden då det är en tidsfråga innan korthuset rasar samman. Du anser kanske att det är bra med rättsosäkerhet?

Att Sverige inte har ett säkert rättssystem kommer garanterat drabba framtida affärsrelationer, speciellt av utländsk karaktär.

EU-samarbetet kommer att bli lidande.
Citera
2012-11-27, 18:54
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dikon
Dock kan du inte träna bort ett kön. Ta exempelvis barn där könet inte kan avgöras. Förut ansåg man att det inte spelade någon roll vilket kön barnet egentligen hade; så länge barnet blev opererat och "fick" ett kön inom två år skulle det bli fullständigt normalt, oavsett vad man valde.
Många av barnen som blev uppfostrade mot sitt egentliga kön blev senare deprimerade, och vissa tog t.o.m livet av sig.

Gällande barns benägenhet att välja leksaker har man gjort studier där också, där det visar sig att ex pojkar redan från tidig ålder söker sig till det tekniska.
Visst är det så att en del av det som utgör vår könsidentitet kommer från kulturen, men de allra mest grundläggande dragen är antagligen biologiska. Snarare är det så att vår kultur kan förstärka eller försvaga dessa drag.

Norska dokumentärserien Hjernevask (NRK) tar upp detta (ca 15 min in och framåt beskrivs fallet med en pojke från Ecuador vars liv blev ett könsexperiment): http://vimeo.com/19889788
20 minuter in får man se den teckning den då 6-åriga "flickan" ritade: http://puu.sh/1uVQC
samt får höra hur "flickan" beskrev sig själv.
Leksaksstudien tas också upp, men kommer ej ihåg vilket avsnitt.

Längesen jag såg hjernevask, tyckte den visade rätt bra på att det finns riktigt otrevliga attityder inom genus- och sociologiforskningen gentemot biologiska förklaringar. De kallas "tvärvetenskapliga" men avvisar det biologiska vilket rimmar illa.

Däremot var "dokumentären" väldigt tendentiös och okritisk mot de andra forskarna. Därför blir det svårt att använda den som källa.

Vad gäller barn med otydliga kön så visar det ju bara att pojkar attraheras av det andra pojkar attraheras av och tvärtom. Om pojkarna hade sprungit runt i rosa kjolar och lekt med dockor så kanske den som med "omopererad" till tjej skulle gjort likadant. Att man har en könsidentitet är jag tämligen säker på, däremot hur denna identitet tar i uttryck varierar nog till stor del av miljön.

Vad gäller det du citerade mig så var ju frågan ytterst relevant till en snubbe som hävdade att könen (med beteende inräknat) var naturliga och dikotomin manligt/kvinnligt var naturligt samtidigt som han hävdade att man kunde (och har!) göra män kvinnliga - logiken spricker där nånstans
Citera
2012-11-27, 18:54
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeOf
Nej, jag tror däremot att det är vanligt att pojkar leker med "tjejleksaker" och tvärtom.

Nej, det är inte alls vanligt. Det kan finnas undantag i Fjollträsk.
Citera
2012-11-27, 18:58
Medlem
Citat:
Nej, det är inte alls vanligt. Det kan finnas undantag i Fjollträsk.

Du har uppenbarligen inte barn och jag hoppas att du aldrig skaffar heller - för deras skull.
Citera
2012-11-27, 18:59
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDestroy
Oisolerade rörledningar på utsidan av fasaden, heltäckningsmatta på toaletten och en tandhygien som består av att man en gång i veckan gnuggar in tandstumparna med sockrat bajs. Klart vi ska lyssna på britterna, de verkar ju ha koll på det allra mesta, faktiskt ett av de minst fattiga U-länderna i världen...

Fantastiskt inlägg. Helvete vad jag garvade.
Citera
2012-11-27, 19:01
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Svenskt rättväsende kommer att reformeras från grunden då det är en tidsfråga innan korthuset rasar samman. Du anser kanske att det är bra med rättsosäkerhet?

Att Sverige inte har ett säkert rättssystem kommer garanterat drabba framtida affärsrelationer, speciellt av utländsk karaktär.

EU-samarbetet kommer att bli lidande.

Du är endast en demagog. Tyvärr är du ingen retoriker så det lär nog endast vara svaga individer utan kritiskt sinne samt redan frälsta som lockas av dina småaktiga analyser (som saknar tillräckligt med substans för att räknas som analys utan är mer bara pladder).

Exemplifiera hur EU-samarbetet blir lidande och hur tyska affärsmän säger "ledsen, men vi tänker inte göra affärer med feministslavar - visst, vi skulle tjäna hundratals miljoner på vår handel och utbyte men nej, principer är principer. Hejdå!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in