2013-02-18, 17:57
Medlem
Kinman.s avatar
Brukar koka dom med lite soja och buljong(olika beroende på smak). När dom kokat så häller jag av lite mer än halva vattnet och blandar sen i kryddorna. Mumma!
Citera
2013-02-19, 18:41
Medlem
Jag kokar nudlarna utan att ha i kryddblandningen, den åker istället ner i koppen och jag häller över nudlarna och en del av vätskan när nudlarna börjar bli klara. Sen blandar jag samman allt och har på lite soja och en eller två pressade vitlöksklyftor, detta gör under för smaken som annars ofta kan vara lite fadd. Vissa nudelmärken behöver inga ytterligare kryddor men om man köper standardsorter såsom samyang så krävs det nästan att man tillsätter kryddor själv. Soja och vitlök är väl den kombination som jag tycker ger bäst resultat, det smakar dessutom någorlunda orientaliskt till skillnad från att ha i en massa grillkrydda eller liknande.
Citera
2013-02-20, 21:09
Medlem
KillarBees avatar
Kokar upp vattnet med kryddorna, en skvätt soya och lite buljong!
När vattnet kokar lägger jag i nudlarna för att låta den ligga där och gotta sig, efter 3-5 minuter tar jag upp dem och häller av 70% vatten, resten ner i en djup skål. Sen är det bara att gluffsa i sig med en gaffel och surpla upp såsen efter!

Citera
2013-02-20, 21:28
Medlem
undervattenfisks avatar
i med nudlarna, koka upp vattnet häller av det mesta av vattnet behåller kanske 25% sen på med kryddorna och sen på med vattnet och röra runt i tallriken.

Fan vad sugen jag blev på nudlar då, tur man har biff och räksmak i skafferiet.
Citera
2013-02-20, 22:22
Medlem
Elementarts avatar
Någon som har testat den här metoden där man kläcker ett ägg samtidigt som vattnet kokar? Jag har försökt det några gånger men känner att jag misslyckas med det då det känns som att resultat alltid blir geggigt typ.
Citera
2013-02-20, 22:32
Medlem
Autokinetisks avatar
Då jag gör nudlar blir det oftast två paket.
Jag kokar upp vattnet och lägger ner 2 pkt, låter dom bli " klara ", vilken är en smaksak, efter det häller jag dom i den skål med 1/3 av vattnet jag kokade i, sen tillför jag ännu en 1/3 kallt vatten, så att vattnet på så vis blir "lagom" varmt för att både sippa i sig, och för att hålla nudlarna varma.

Alternativt kan jag lägga i kött/grönsaksbuljong då jag kokar upp dom, för att få den lite extra mustigheten.
Vet att när jag var liten så gillade jag att koka upp nudlarna till dom var klara, för att sedan sila bort allt vatten och sedan tillsätta mjölk ( grön ), låter knäppt? testa!
Citera
2013-02-21, 03:57
Medlem
christerys avatar
Hmm, khaw mee borde ju fungera med vanliga blötlagda nudlar åxå. Har bara käkat det från gatukök, http://www.asiadish.com/recipes/laotian-stir-fried-noodles/

Borde finnas på youtube... japp, http://www.youtube.com/watch?v=QN_6wKoWkSY

Fan nu blev jag hungrig...
Citera
2013-02-22, 16:23
Medlem
road-to-ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Någon som har testat den här metoden där man kläcker ett ägg samtidigt som vattnet kokar? Jag har försökt det några gånger men känner att jag misslyckas med det då det känns som att resultat alltid blir geggigt typ.

jag brukar göra det. tricket är att inte kocka på så hög värme och bara röra runt lite grann.
Citera
2013-02-22, 17:48
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av road-to-ruin
jag brukar göra det. tricket är att inte kocka på så hög värme och bara röra runt lite grann.

Okej tackar för tipset, ska testa det nästa gång jag tillagar nudlar
Citera
2013-02-23, 13:11
Medlem
Jag kör alltid starka nudlar. Till exempel Little Cooks Hot and spicy (tror jag dom heter). Men iallafall så gör jag såhär att jag kokar nudlarna, häller av vattnet med grytan och sparar kanske en dl vatten. I med allt i en djup skål. På med medföljande krydda och sen öser jag på endra chili pulver eller cayenne peppar. Och då menar jag verkligen öser på. Vattnet som är i skålen är nästan svart. Orkar jag lyxa till det slänger jag även i soya.
Citera
2013-02-23, 13:15
Medlem
Tiwazs avatar
Krossar oftast nudlarna i påsen, kokar dem sedan i 2 minuter och har i kryddorna direkt. Sen äter jag det som nudelsoppa med allt spad kvar.
Citera
2013-02-23, 15:25
Medlem
oregistrerads avatar
Senast jag åt nudlar så kokade jag två paket, hällde av allt vatten, olja och kryddor i stekpannan, stekte nudlarna lite lätt, åt med strimlad kyckling och lite creme fraiche.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in