2020-07-15, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Som vi alla vet gör sig nudlar sig alltid bäst i det asiatiska köket .. nudlar kommer väl typ från kina, taiwan nåt sånt.. Hade nog vart bättre att starta en tråd om "Era bästa kinesiska eller asiatiska nudel- rätt recept"

Så då gör jag det eller jag struntar i det men tråden finns ej...

Här är en 100 topplista och enligt dom är dessa de godaste asiatiska nudelrecepten,... nån som har testat en eller flera av dessa och kan starkt rekommenderar det ? :

1-100

https://www.tasteatlas.com/100-most-popular-noodles-in-asia

Såklart har jag lagat olika kina (asia) nudel rätter men långt ifrån alla

Blir många rätter att gå igenom, men jag har garanterat testat flera av dom.
Problemet med sidan du länkade till är att inga recept och råvaror finns listade.
Citera
2020-07-15, 13:29
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Blir många rätter att gå igenom, men jag har garanterat testat flera av dom.
Problemet med sidan du länkade till är att inga recept och råvaror finns listade.

Jo jag förstår.. ursäktar detta, glöm länken.. Men är nog jävla svårt att få till dessa rätter ochså, rent tillagningsmässigt samt med varor som inte ens existerar i sverige, special betsällas osv

Men en tråd men godaste asiastisk eller det räcker ju med era "godaste kinesiska nudelrätt vore på sin plats" länkat till recept .. gärna med varor som man kan få tag på nån kina affär utan att dräpa sig på köpet...

Sen får väl den växa i sin takt efter flashback inlägg
Citera
2020-07-15, 13:42
Medlem
maxorrs avatar
I detta fall äter jag mina nudlar som denna rätt tex, den här är lättlagad och riktigt god:

PAD THAI
https://www.jennysmatblogg.nu/2014/01/11/pad-thai/
Citera
2020-07-16, 09:49
Medlem
Skruppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilken typ av nudlar använder du?
Oftast Samyang Ramen snabbnudlar med olika kryddblandningar. Gilar Mama´s också. Mer sting i dom. Duger som snabb lunch lite då och då.
Citera
2020-07-16, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skruppe
Oftast Samyang Ramen snabbnudlar med olika kryddblandningar. Gilar Mama´s också. Mer sting i dom. Duger som snabb lunch lite då och då.

Ok.
Är det en ekonomisk fråga, eller är det så att du inte har någonstans att köpa snabbnudlar av bra kvalitet?
Citera
2020-07-18, 15:08
Medlem
Mekkys avatar
Kokar upp en buljong och gäller upp i en skål/tallrik
lägger i nudlarna och lägger över en lock.
Steker upp ett ägg och lite hackad lök, vitlök, chili som jag toppar nudelsoppan med.
Citera
2020-07-21, 00:17
Medlem
carminaburanas avatar
Nissin ramen, kokar upp med 500 ml vatten, dricker buljongen med sked, sen äter jag Nudlarna, de ska vara så torra som möjligt.
Citera
2020-07-23, 14:56
Medlem
Orkar aldrig göra något avancerat så snabbnudlar med extra buljong och mycket Sriracha och det som finns hemma. Tex edamamebönor, make, spenat, morot. Men skulle säga att det viktigaste är rå pressar vitlök.
Citera
2020-08-03, 22:57
Medlem
DigglerNicks avatar
Brukar göra en tolkning utav: "YakiSoba sås"
2msk ketchup
1msk Teryakisås
½msk Japansk Soya
1tsk sesamolja

Blanda samman alla ingredienser, öka för mera sås helt enkelt. Denna står sig lätt 3-5 dagar i kylskåp. Man kan även ha i hackad vitlök, ingefära eller sesmfrön också. Det är bara att laborera! Såsen ringlas rikligt över nudlarna.

Kokar nudlarna, gärna med en liten dütt olja för att förenkla så de inte klibbar ihop. När det är färdigkokat, så hälls nästan allt vatten av. Sparar kanske 1dl i botten som hölls i skålen tillsammans med nudlarna, sedan åker övriga ingredienser tex kött/fisk etc i. Ovanpå ringlas det som ovan skrivet YakiSoba sås!

Smaklig spis
Citera
2020-08-10, 16:09
Medlem
Jag har oftast samma kryddning oavsett smak på nudlarna. Såhär gör jag:

Övriga ingredienser
1. 1/4-1/2 buljongtärning. Oftast kött eller svamp
2. Cayenne & Chili flakes
3. Fisksås & Japansk soya. Eventuellt sesamolja om det finns hemma. Var försiktig med mängd då det är väldigt potent.
4. Några skivor torkad svamp
5. MSG
6. Några droppar olivolja och äppelcidervinäger
7. Mirin

Vid tillagning kokar jag upp ~0.4 liter vatten och tillsätter i alla ingredienser, inklusive kryddan från nudelförpackningen. När ingredienserna har kokat ett litet tag lägger jag i nudlarna. Vid 90 sekunder från önskad konsistens på nudlarna kläcker jag två ägg rakt i vattnet, täcker försiktigt äggen med nudlar och sätter på ett lock.

Vidare häller jag ner allt i en vacker blåmönstrad nudelskål från Åhlens och äter med pinnar av sämsta kvalitet. Doppar man pinnarna i buljongen (dashi) och sätter dem på paletten så smakar det blött trä. Kan varken rekommnedera eller avråda då jag inte vet vart pinnarna är köpta.

Bon appetit!
Citera
2020-08-19, 23:48
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
Jag kokar upp nudlar i en kastrull med vatten, använder vatten så att de täcker nudlarna och lite till, låter nudlarna koka tills dom ser och smakar färdigt sen tar jag ett durkslag och silar bort vattnet.
Lägger nudlarna i en djup skål, häller på kryddpåsen och rör om med en gaffel
Använder inga extra kryddor, men ska nog prova det nästa gång
Pratar vi sådan färdighistoria med nudlar och kryddpåse-allt-i -ett (Samyang är godast! ), eller var hittar du kryddpåsarna annars?
Citera
2020-08-20, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Pratar vi sådan färdighistoria med nudlar och kryddpåse-allt-i -ett (Samyang är godast! ), eller var hittar du kryddpåsarna annars?

Trodde först du var allvarlig med att Samyang är godast, sen såg jag skrattgubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in