Jag är förvånad över hur många som kan så lite om IRM.
Jag delar med mig det som jag känner till om IRM. All info kommer från deras egna poddar där de själva berättat om deras egna organisation:
- IRM startades via Alliansfritt Sverige, kan man säga. Ni vet, Alliansfritt Sverige var/är Sosse-sajten som granskade och angrep den förra regeringen. Men iom att Sossarna inte bara hade Alliansen som fiende, utan även SD efter deras intåg i Riksdagen 2010, så behövdes det en ny sajt då AS endast attackerade Alliansen. IRM:s primära uppgift är alltså inte att granska rasism, utan endast SD.
- Då uppstår IRM. Och dess naturliga ledare blev Henko. LO-mannen från Dalarna, som länge hade slagits mot rasisterna på twitter. (Han finns fortfarande med på LO:s och Sossarnas hemsida i Dalarna som en del av organisationen. Ifall han fortfarande är avlönad av dem är oklart).
- Henko tillsammans med den mentalt labile Oskar Schau (då aktiv folkpartist) valde att starta IRM år 2012. I början blev det en samling av gammalt skåpmat om SD som de förmodligen fått från EXPO. Men så småningom blev det dagsaktuella händelser om SD som skulle upp.
- Intressant med både Henko och Schau är att de båda varit på "EXPO-läger" (någon slags träningsläger för antirasister. Kandidaterna skickas till ett läger långt uppe i Norrland där de blir drillade av EXPO). Detta har Henko och Schau själva berättat om i IRM:s podd. Något jag tyckte var mycket intressant.
- Tidigt användes Schaus medlemskap i folkpartiet som en alibi, för att visa att IRM inte bara var en Sosse-sajt, detta trots att den började som ett initiativ av samma gäng bakom AS. Trots detta är IRM:s band till LO, Sossarna och EXPO tydliga om man bara sätter sig in i frågan lite grann.
- Så småningom skulle Schaus oortodoxa (och ibland rent av idiotiska form av "granskning") leda till att han blir utesluten ur FP och så småningom får han även lämna IRM.
- IRM lanserade en podd 2013. Där har vi Magnus Esser Bengtsson och Christoffer Gummesson som leder programmet. Men trots det är det uppenbart att det är Henko som styr även där. Bengtsson och Gummesson var i tidiga poddar sugna på att debattera RLM. Och när de fick ett invit från RLM, blev det ett nej. Med tanke på hur sugna Gummesson och Bengtsson var på debatten, så är sannolikheten mer att Henko hindrade dem från den, än att de själva valde att baka ur.
- IRM-podden sänds från källaren i Ekonomikumparken i Uppsala. Byggnaden där alla studenter som är ekonomer pluggar vid Uppsala Universitet. Det är Uppsala Studentradio som har hand om källaren. Det är oklart om Uppsala Studentradio får pengar för att släppa in IRM till deras studio. Mer sannolikt är nog att de stödjer organisationen fullt ut (det är trots allt studenter vi talar om här).
- Bland de senare rekryteringar finns Christoffer Svanströmer som är satirtecknare. Simon Andersson som verkar granska svensk nationalism i dess ideologi, mer än bara SD alltså. Linnea Berghäll, förre detta Moderat, ytterligare en alibi från Alliansen alltså, trots det är det tydligt att IRM är en vänsterorganisation.
- Bilan Osman, ska vi också nämna som en tidigare skribent hos IRM. Men hon verkar ha uppgraderats högre upp och in i Bonnierkomplexet. Även annat folk från EXPO och RG har också figurerat som skribenter och gäster hos IRM.
- Ja, IRM har haft problem med vänsterextremister bland kommentarerna på deras FaceBook-sida. Och de har också erkänt att det har varit ett problem för dem. Och de verkar även rensa upp ganska friskt bland kommentarerna.
- IRM:s Facebooksida har ~200 000 följare. Betydligt mer än vad EXPO har. Så IRM är lite av EXPO:s förlängda arm in i sociala medier, då de har fler följare och är mer aktiva i sajter som Twitter, FaceBook, Instagram ect.
- IRM verkar ha alla sorters följare. Inte bara vänsterextremister som påstås i denna tråd. Känner själv många aktiva Moderater som gillar och följer IRM. Mest för att de ser SD som en politisk motståndare. De verkar dock helt omedvetna om att IRM i praktiken är en Sosse-sajt.
Finns säkert fler punkter som man skulle kunna ta upp. Men det är detta jag kunde komma på på rak arm.
Jag delar med mig det som jag känner till om IRM. All info kommer från deras egna poddar där de själva berättat om deras egna organisation:
- IRM startades via Alliansfritt Sverige, kan man säga. Ni vet, Alliansfritt Sverige var/är Sosse-sajten som granskade och angrep den förra regeringen. Men iom att Sossarna inte bara hade Alliansen som fiende, utan även SD efter deras intåg i Riksdagen 2010, så behövdes det en ny sajt då AS endast attackerade Alliansen. IRM:s primära uppgift är alltså inte att granska rasism, utan endast SD.
- Då uppstår IRM. Och dess naturliga ledare blev Henko. LO-mannen från Dalarna, som länge hade slagits mot rasisterna på twitter. (Han finns fortfarande med på LO:s och Sossarnas hemsida i Dalarna som en del av organisationen. Ifall han fortfarande är avlönad av dem är oklart).
- Henko tillsammans med den mentalt labile Oskar Schau (då aktiv folkpartist) valde att starta IRM år 2012. I början blev det en samling av gammalt skåpmat om SD som de förmodligen fått från EXPO. Men så småningom blev det dagsaktuella händelser om SD som skulle upp.
- Intressant med både Henko och Schau är att de båda varit på "EXPO-läger" (någon slags träningsläger för antirasister. Kandidaterna skickas till ett läger långt uppe i Norrland där de blir drillade av EXPO). Detta har Henko och Schau själva berättat om i IRM:s podd. Något jag tyckte var mycket intressant.
- Tidigt användes Schaus medlemskap i folkpartiet som en alibi, för att visa att IRM inte bara var en Sosse-sajt, detta trots att den började som ett initiativ av samma gäng bakom AS. Trots detta är IRM:s band till LO, Sossarna och EXPO tydliga om man bara sätter sig in i frågan lite grann.
- Så småningom skulle Schaus oortodoxa (och ibland rent av idiotiska form av "granskning") leda till att han blir utesluten ur FP och så småningom får han även lämna IRM.
- IRM lanserade en podd 2013. Där har vi Magnus Esser Bengtsson och Christoffer Gummesson som leder programmet. Men trots det är det uppenbart att det är Henko som styr även där. Bengtsson och Gummesson var i tidiga poddar sugna på att debattera RLM. Och när de fick ett invit från RLM, blev det ett nej. Med tanke på hur sugna Gummesson och Bengtsson var på debatten, så är sannolikheten mer att Henko hindrade dem från den, än att de själva valde att baka ur.
- IRM-podden sänds från källaren i Ekonomikumparken i Uppsala. Byggnaden där alla studenter som är ekonomer pluggar vid Uppsala Universitet. Det är Uppsala Studentradio som har hand om källaren. Det är oklart om Uppsala Studentradio får pengar för att släppa in IRM till deras studio. Mer sannolikt är nog att de stödjer organisationen fullt ut (det är trots allt studenter vi talar om här).
- Bland de senare rekryteringar finns Christoffer Svanströmer som är satirtecknare. Simon Andersson som verkar granska svensk nationalism i dess ideologi, mer än bara SD alltså. Linnea Berghäll, förre detta Moderat, ytterligare en alibi från Alliansen alltså, trots det är det tydligt att IRM är en vänsterorganisation.
- Bilan Osman, ska vi också nämna som en tidigare skribent hos IRM. Men hon verkar ha uppgraderats högre upp och in i Bonnierkomplexet. Även annat folk från EXPO och RG har också figurerat som skribenter och gäster hos IRM.
- Ja, IRM har haft problem med vänsterextremister bland kommentarerna på deras FaceBook-sida. Och de har också erkänt att det har varit ett problem för dem. Och de verkar även rensa upp ganska friskt bland kommentarerna.
- IRM:s Facebooksida har ~200 000 följare. Betydligt mer än vad EXPO har. Så IRM är lite av EXPO:s förlängda arm in i sociala medier, då de har fler följare och är mer aktiva i sajter som Twitter, FaceBook, Instagram ect.
- IRM verkar ha alla sorters följare. Inte bara vänsterextremister som påstås i denna tråd. Känner själv många aktiva Moderater som gillar och följer IRM. Mest för att de ser SD som en politisk motståndare. De verkar dock helt omedvetna om att IRM i praktiken är en Sosse-sajt.
Finns säkert fler punkter som man skulle kunna ta upp. Men det är detta jag kunde komma på på rak arm.

