2016-08-14, 07:34
  #709
Avstängd
OliverCromwells avatar
Jag är förvånad över hur många som kan så lite om IRM.

Jag delar med mig det som jag känner till om IRM. All info kommer från deras egna poddar där de själva berättat om deras egna organisation:

- IRM startades via Alliansfritt Sverige, kan man säga. Ni vet, Alliansfritt Sverige var/är Sosse-sajten som granskade och angrep den förra regeringen. Men iom att Sossarna inte bara hade Alliansen som fiende, utan även SD efter deras intåg i Riksdagen 2010, så behövdes det en ny sajt då AS endast attackerade Alliansen. IRM:s primära uppgift är alltså inte att granska rasism, utan endast SD.

- Då uppstår IRM. Och dess naturliga ledare blev Henko. LO-mannen från Dalarna, som länge hade slagits mot rasisterna på twitter. (Han finns fortfarande med på LO:s och Sossarnas hemsida i Dalarna som en del av organisationen. Ifall han fortfarande är avlönad av dem är oklart).

- Henko tillsammans med den mentalt labile Oskar Schau (då aktiv folkpartist) valde att starta IRM år 2012. I början blev det en samling av gammalt skåpmat om SD som de förmodligen fått från EXPO. Men så småningom blev det dagsaktuella händelser om SD som skulle upp.

- Intressant med både Henko och Schau är att de båda varit på "EXPO-läger" (någon slags träningsläger för antirasister. Kandidaterna skickas till ett läger långt uppe i Norrland där de blir drillade av EXPO). Detta har Henko och Schau själva berättat om i IRM:s podd. Något jag tyckte var mycket intressant.

- Tidigt användes Schaus medlemskap i folkpartiet som en alibi, för att visa att IRM inte bara var en Sosse-sajt, detta trots att den började som ett initiativ av samma gäng bakom AS. Trots detta är IRM:s band till LO, Sossarna och EXPO tydliga om man bara sätter sig in i frågan lite grann.

- Så småningom skulle Schaus oortodoxa (och ibland rent av idiotiska form av "granskning") leda till att han blir utesluten ur FP och så småningom får han även lämna IRM.

- IRM lanserade en podd 2013. Där har vi Magnus Esser Bengtsson och Christoffer Gummesson som leder programmet. Men trots det är det uppenbart att det är Henko som styr även där. Bengtsson och Gummesson var i tidiga poddar sugna på att debattera RLM. Och när de fick ett invit från RLM, blev det ett nej. Med tanke på hur sugna Gummesson och Bengtsson var på debatten, så är sannolikheten mer att Henko hindrade dem från den, än att de själva valde att baka ur.

- IRM-podden sänds från källaren i Ekonomikumparken i Uppsala. Byggnaden där alla studenter som är ekonomer pluggar vid Uppsala Universitet. Det är Uppsala Studentradio som har hand om källaren. Det är oklart om Uppsala Studentradio får pengar för att släppa in IRM till deras studio. Mer sannolikt är nog att de stödjer organisationen fullt ut (det är trots allt studenter vi talar om här).

- Bland de senare rekryteringar finns Christoffer Svanströmer som är satirtecknare. Simon Andersson som verkar granska svensk nationalism i dess ideologi, mer än bara SD alltså. Linnea Berghäll, förre detta Moderat, ytterligare en alibi från Alliansen alltså, trots det är det tydligt att IRM är en vänsterorganisation.

- Bilan Osman, ska vi också nämna som en tidigare skribent hos IRM. Men hon verkar ha uppgraderats högre upp och in i Bonnierkomplexet. Även annat folk från EXPO och RG har också figurerat som skribenter och gäster hos IRM.

- Ja, IRM har haft problem med vänsterextremister bland kommentarerna på deras FaceBook-sida. Och de har också erkänt att det har varit ett problem för dem. Och de verkar även rensa upp ganska friskt bland kommentarerna.

- IRM:s Facebooksida har ~200 000 följare. Betydligt mer än vad EXPO har. Så IRM är lite av EXPO:s förlängda arm in i sociala medier, då de har fler följare och är mer aktiva i sajter som Twitter, FaceBook, Instagram ect.

- IRM verkar ha alla sorters följare. Inte bara vänsterextremister som påstås i denna tråd. Känner själv många aktiva Moderater som gillar och följer IRM. Mest för att de ser SD som en politisk motståndare. De verkar dock helt omedvetna om att IRM i praktiken är en Sosse-sajt.

Finns säkert fler punkter som man skulle kunna ta upp. Men det är detta jag kunde komma på på rak arm.
Citera
2016-08-14, 08:36
  #710
Medlem
Under perioden augusti 2013 till december 2014 var Henrik anställd som facklig-politisk ombudsman i en gemensam satsning mot främlingsfientlighet av bland annat sossarna och en bunt olika LO-förbund i Dalarna. Under denna perioden så publicerade han omkring 60% av sina inlägg under ordinarie arbetstid, där i alla fall en del var av sådant slag att de var uppföljningar på det som nyhetsredaktioner publicerat tidigare samma dag. Så under denna period är det alldeles glasklart att han var avlönad av LO/(S) för att arbeta med IRM.

Om man tittar på publiceringstiderna för de inlägg han skrivit själv efter denna period, när han varit anställd på annat håll, så ligger andelen fortfarande på omkring eller till och med dryga 60% inom ordinarie arbetstid.
Citera
2016-08-15, 23:15
  #711
Medlem
systemkollapss avatar
Clownerna på IRM delade nyss aftonbladets Cantwells debattartikel om hur nätdrev från pöbeln (oss dödliga) är ett hot mot demokratin. För några dagar sedan drevade IRM hårt mot Sahlström
Citera
2016-08-15, 23:28
  #712
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag är förvånad över hur många som kan så lite om IRM.

Jag delar med mig det som jag känner till om IRM. All info kommer från deras egna poddar där de själva berättat om deras egna organisation:

- IRM startades via Alliansfritt Sverige, kan man säga. Ni vet, Alliansfritt Sverige var/är Sosse-sajten som granskade och angrep den förra regeringen. Men iom att Sossarna inte bara hade Alliansen som fiende, utan även SD efter deras intåg i Riksdagen 2010, så behövdes det en ny sajt då AS endast attackerade Alliansen. IRM:s primära uppgift är alltså inte att granska rasism, utan endast SD.

- Då uppstår IRM. Och dess naturliga ledare blev Henko. LO-mannen från Dalarna, som länge hade slagits mot rasisterna på twitter. (Han finns fortfarande med på LO:s och Sossarnas hemsida i Dalarna som en del av organisationen. Ifall han fortfarande är avlönad av dem är oklart).

- Henko tillsammans med den mentalt labile Oskar Schau (då aktiv folkpartist) valde att starta IRM år 2012. I början blev det en samling av gammalt skåpmat om SD som de förmodligen fått från EXPO. Men så småningom blev det dagsaktuella händelser om SD som skulle upp.

- Intressant med både Henko och Schau är att de båda varit på "EXPO-läger" (någon slags träningsläger för antirasister. Kandidaterna skickas till ett läger långt uppe i Norrland där de blir drillade av EXPO). Detta har Henko och Schau själva berättat om i IRM:s podd. Något jag tyckte var mycket intressant.

- Tidigt användes Schaus medlemskap i folkpartiet som en alibi, för att visa att IRM inte bara var en Sosse-sajt, detta trots att den började som ett initiativ av samma gäng bakom AS. Trots detta är IRM:s band till LO, Sossarna och EXPO tydliga om man bara sätter sig in i frågan lite grann.

- Så småningom skulle Schaus oortodoxa (och ibland rent av idiotiska form av "granskning") leda till att han blir utesluten ur FP och så småningom får han även lämna IRM.

- IRM lanserade en podd 2013. Där har vi Magnus Esser Bengtsson och Christoffer Gummesson som leder programmet. Men trots det är det uppenbart att det är Henko som styr även där. Bengtsson och Gummesson var i tidiga poddar sugna på att debattera RLM. Och när de fick ett invit från RLM, blev det ett nej. Med tanke på hur sugna Gummesson och Bengtsson var på debatten, så är sannolikheten mer att Henko hindrade dem från den, än att de själva valde att baka ur.

- IRM-podden sänds från källaren i Ekonomikumparken i Uppsala. Byggnaden där alla studenter som är ekonomer pluggar vid Uppsala Universitet. Det är Uppsala Studentradio som har hand om källaren. Det är oklart om Uppsala Studentradio får pengar för att släppa in IRM till deras studio. Mer sannolikt är nog att de stödjer organisationen fullt ut (det är trots allt studenter vi talar om här).

- Bland de senare rekryteringar finns Christoffer Svanströmer som är satirtecknare. Simon Andersson som verkar granska svensk nationalism i dess ideologi, mer än bara SD alltså. Linnea Berghäll, förre detta Moderat, ytterligare en alibi från Alliansen alltså, trots det är det tydligt att IRM är en vänsterorganisation.

- Bilan Osman, ska vi också nämna som en tidigare skribent hos IRM. Men hon verkar ha uppgraderats högre upp och in i Bonnierkomplexet. Även annat folk från EXPO och RG har också figurerat som skribenter och gäster hos IRM.

- Ja, IRM har haft problem med vänsterextremister bland kommentarerna på deras FaceBook-sida. Och de har också erkänt att det har varit ett problem för dem. Och de verkar även rensa upp ganska friskt bland kommentarerna.

- IRM:s Facebooksida har ~200 000 följare. Betydligt mer än vad EXPO har. Så IRM är lite av EXPO:s förlängda arm in i sociala medier, då de har fler följare och är mer aktiva i sajter som Twitter, FaceBook, Instagram ect.

- IRM verkar ha alla sorters följare. Inte bara vänsterextremister som påstås i denna tråd. Känner själv många aktiva Moderater som gillar och följer IRM. Mest för att de ser SD som en politisk motståndare. De verkar dock helt omedvetna om att IRM i praktiken är en Sosse-sajt.

Finns säkert fler punkter som man skulle kunna ta upp. Men det är detta jag kunde komma på på rak arm.

Riktigt fin information. Expo har tappat förtroende i debatter och tas inte längre som en seriös källa om man diskuterar på Facebook bland annat. IRM blir då ett sätt att infiltrera debatten och når in i klassrummen bland barn och ungdomar som inte bemästrar källkritik än. Nu börjar även IRM tappa mer och mer mark (kolla engagemanget bland delningar). Antagligen får vi se ett nytt antirasistiskt projekt innan valet.

IRM:s följare gör det lätt att genomskåda intelligensnivån. Tror på allt IRM publicerar. Like kan även köpas så jag skulle inte ta likes som någon form av legimitet

Undra förresten om IRM fick ta del av Soros bidrag.
Citera
2016-08-16, 22:57
  #713
Medlem
systemkollapss avatar
IRM som har hackat upp sig på följare verkar leva i en annan verklighet. Många så kallade följare är falska. På twitter har IRM enbart 21 944 följare

https://www.twitteraudit.com/

Det kanske inte är intelligent att hänga upp sig på följare när det är lätt att köpa till sig. Något SD själva kritiserades för runt valet, även FI har kritiserats för köpta följare. Känns som ett fjortisbeteende. Har man runt 200000 följare när det är relativt få kommentarer och engagemang bland kommentarerna kan man ifrågasätta antalet följare.

140 har delat IRMs storslam och 23 kommentarer. Borde det inte vara många delningar och grattis när man har 200000 följare?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=818129724954470&substory_inde x=0&id=210114715755977

http://www.ehandel.se/facebook-blundar-for-falska-foljare-och-likes,3633.html

SAP och LO är vana vid att fuska och spela oärligt.
__________________
Senast redigerad av systemkollaps 2016-08-16 kl. 23:05.
Citera
2016-08-16, 23:45
  #714
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Det är värt att begrunda. Ni har fler likes än det där vidriga regeringspartiet.

Brain trust
__________________
Senast redigerad av systemkollaps 2016-08-16 kl. 23:51.
Citera
2016-08-17, 00:00
  #715
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
IRM:s följare gör det lätt att genomskåda intelligensnivån. Tror på allt IRM publicerar. Like kan även köpas så jag skulle inte ta likes som någon form av legimitet

När det gäller detta, så tror jag att IRM klarar sig undan till skillnad från FI som åkte dit ganska ordentligt.

Om något liknande vore fallet skulle Avpixlat eller Exponerat redan ha avslöjat dem.

IRM:s likes och följare ser jag som äkta, jag känner dessvärre flera av dem.
Citera
2016-08-19, 02:52
  #716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag är förvånad över hur många som kan så lite om IRM.

Jag delar med mig det som jag känner till om IRM. All info kommer från deras egna poddar där de själva berättat om deras egna organisation:

- IRM startades via Alliansfritt Sverige, kan man säga. Ni vet, Alliansfritt Sverige var/är Sosse-sajten som granskade och angrep den förra regeringen. Men iom att Sossarna inte bara hade Alliansen som fiende, utan även SD efter deras intåg i Riksdagen 2010, så behövdes det en ny sajt då AS endast attackerade Alliansen. IRM:s primära uppgift är alltså inte att granska rasism, utan endast SD.

- Då uppstår IRM. Och dess naturliga ledare blev Henko. LO-mannen från Dalarna, som länge hade slagits mot rasisterna på twitter. (Han finns fortfarande med på LO:s och Sossarnas hemsida i Dalarna som en del av organisationen. Ifall han fortfarande är avlönad av dem är oklart).

- Henko tillsammans med den mentalt labile Oskar Schau (då aktiv folkpartist) valde att starta IRM år 2012. I början blev det en samling av gammalt skåpmat om SD som de förmodligen fått från EXPO. Men så småningom blev det dagsaktuella händelser om SD som skulle upp.

- Intressant med både Henko och Schau är att de båda varit på "EXPO-läger" (någon slags träningsläger för antirasister. Kandidaterna skickas till ett läger långt uppe i Norrland där de blir drillade av EXPO). Detta har Henko och Schau själva berättat om i IRM:s podd. Något jag tyckte var mycket intressant.

- Tidigt användes Schaus medlemskap i folkpartiet som en alibi, för att visa att IRM inte bara var en Sosse-sajt, detta trots att den började som ett initiativ av samma gäng bakom AS. Trots detta är IRM:s band till LO, Sossarna och EXPO tydliga om man bara sätter sig in i frågan lite grann.

- Så småningom skulle Schaus oortodoxa (och ibland rent av idiotiska form av "granskning") leda till att han blir utesluten ur FP och så småningom får han även lämna IRM.

- IRM lanserade en podd 2013. Där har vi Magnus Esser Bengtsson och Christoffer Gummesson som leder programmet. Men trots det är det uppenbart att det är Henko som styr även där. Bengtsson och Gummesson var i tidiga poddar sugna på att debattera RLM. Och när de fick ett invit från RLM, blev det ett nej. Med tanke på hur sugna Gummesson och Bengtsson var på debatten, så är sannolikheten mer att Henko hindrade dem från den, än att de själva valde att baka ur.

- IRM-podden sänds från källaren i Ekonomikumparken i Uppsala. Byggnaden där alla studenter som är ekonomer pluggar vid Uppsala Universitet. Det är Uppsala Studentradio som har hand om källaren. Det är oklart om Uppsala Studentradio får pengar för att släppa in IRM till deras studio. Mer sannolikt är nog att de stödjer organisationen fullt ut (det är trots allt studenter vi talar om här).

- Bland de senare rekryteringar finns Christoffer Svanströmer som är satirtecknare. Simon Andersson som verkar granska svensk nationalism i dess ideologi, mer än bara SD alltså. Linnea Berghäll, förre detta Moderat, ytterligare en alibi från Alliansen alltså, trots det är det tydligt att IRM är en vänsterorganisation.

- Bilan Osman, ska vi också nämna som en tidigare skribent hos IRM. Men hon verkar ha uppgraderats högre upp och in i Bonnierkomplexet. Även annat folk från EXPO och RG har också figurerat som skribenter och gäster hos IRM.

- Ja, IRM har haft problem med vänsterextremister bland kommentarerna på deras FaceBook-sida. Och de har också erkänt att det har varit ett problem för dem. Och de verkar även rensa upp ganska friskt bland kommentarerna.

- IRM:s Facebooksida har ~200 000 följare. Betydligt mer än vad EXPO har. Så IRM är lite av EXPO:s förlängda arm in i sociala medier, då de har fler följare och är mer aktiva i sajter som Twitter, FaceBook, Instagram ect.

- IRM verkar ha alla sorters följare. Inte bara vänsterextremister som påstås i denna tråd. Känner själv många aktiva Moderater som gillar och följer IRM. Mest för att de ser SD som en politisk motståndare. De verkar dock helt omedvetna om att IRM i praktiken är en Sosse-sajt.

Finns säkert fler punkter som man skulle kunna ta upp. Men det är detta jag kunde komma på på rak arm.
Bra!!👏👏 Har du någon mer info om vad Schau gjorde som fick honom att gå? Det enda som kan tilläggas är väl att lägrena iallafall var finansierade av Soros med 25.000 dollar till expo. Irm är listade som guldvän på expos hemsida (en av enbart fyra som har den utmärkelsen), men om de också får pengar från Soros eller bara från LO är egentligen inte så väsentligt för mig.
__________________
Senast redigerad av Landsflykting 2016-08-19 kl. 02:57.
Citera
2016-08-19, 12:05
  #717
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsflykting
Bra!!👏👏 Har du någon mer info om vad Schau gjorde som fick honom att gå? Det enda som kan tilläggas är väl att lägrena iallafall var finansierade av Soros med 25.000 dollar till expo. Irm är listade som guldvän på expos hemsida (en av enbart fyra som har den utmärkelsen), men om de också får pengar från Soros eller bara från LO är egentligen inte så väsentligt för mig.

Nej, alltså Soros ger ju pengar till EXPO så att de kan finansiera olika "antirasistiska" aktiviteter. Det där "EXPO-lägret" verkar vara en av dessa aktiviteter som Soros finansierat.

Så nej, Soros finansierar inte IRM direkt. Men hans finansiering av EXPO har i praktiken gjort IRM:s verksamhet möjligt.
Citera
2016-08-19, 12:24
  #718
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Jag läste i en kommentarstråd på IRM:s facebooksida häromdagen. Första gången jag gjort det och slogs av hur primitivt rå tonen var mot SD. Epiteten var grövre och "humorn" av låg och dålig kvalitet. Tonen är bättre, smartare och ffa mänskligare i vilket SD-anstruket kommentarsfält som helst.

Jag kände att många av kommentatorerna lever verkligen i en såpbubbla, som när det spricker kommer ge dem mycket obehagliga ahaupplevelser.
Citera
2016-08-19, 22:36
  #719
Medlem
systemkollapss avatar
Kritiserar man Israel och sionism är man per definition antisemit enligt IRM. IRM har raderat en artikel på grund av att följarna hävt ur sig antisemitiska kommentarer.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=819992144768228&id=2101147157 55977

Det är däremot acceptabelt att jämföra nutid med 30-talets Tyskland, dra en parallell mellan Jimmie Åkesson och Hitler och hävda att SD driver samma politik som NSDAP. Det är inte att förringa judarnas förföljelse, förintelsen och den tyska nazistiska politiken som lede fram till holocaust Die dummen LO/Expo spån Redaktionen kan gå och onanera till en bild av Soros.
Citera
2016-08-20, 22:49
  #720
Medlem
JustZlatans avatar
Henrik Johansson näthatar Joakim Lamotte på facebook.

https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/p.1096277947133462/1096277947133462/?type=3&theater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in