• 1
  • 2
2012-11-23, 00:58
Medlem
shootinputins avatar
Ponera att curiosity eller ngon annan framtida expition till mars upptecker tecken p att liv finns eller har funnits dr. Vad skulle detta egentligen innebra? Vad sger det om liv p andra planeter i allmnet?

I nulget vet vi inget annat n att det finns p jorden, och har verkligen noll bevis p att det skulle vara annorlunda. Om vi skulle upptcka liv p mars, skulle vi ju vet att liv p andra planeter n jorden r mjligt, men vad sger det egentligen om sannolikheten att liv finns p andra planeter ocks?

En annan fundering: skulle vi f reda p om en upptckt av att det har funnits liv p Mars har gt rum i och med curiosity? Hade Nasa hllit inne p informationen efter strikt diriktiv frn den amerikanska regeringen?
Senast redigerad av shootinputin 2012-11-23 kl. 01:04.
Citera
2012-11-23, 01:01
Medlem
blomodlarens avatar
Jag svarar verkligen inte p din frgastllning nu, men fan vad jag hoppas att vi kommer hitta spr av liv i rymden inom en snar framtid.

Tnk s fantastiskt det skulle vara att hitta intelligent liv / spr av intelligent liv p en planet!
Citera
2012-11-23, 01:06
Medlem
Nodlezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shootinputin
Ponera att curiosity eller ngon annan framtida expition till mars upptecker tecken p att liv finns eller har funnits dr. Vad skulle detta egentligen innebra? Vad sger det om liv p andra planeter i allmnet?

I nulget vet vi inget annat n att det finns p jorden, och har verkligen noll bevis p att det skulle vara annorlunda. Om vi skulle upptcka liv p mars, skulle vi ju vet att liv p andra planeter n jorden r mjligt, men vad sger det egentligen om sannolikheten att liv finns p andra planeter ocks?

Det beror p lite. Om nu Curiosity skulle hitta bevis p att liv har funnits p Mars s r hoppet att det inte har samma biologiska grund som livet hr p jorden. Om det nu vore fallet s r det vldigt sannolikt att meteorerna frn Mars som slagit ner jorden har haft med sig bakteria drifrn som sedan har startat gnistan fr liv hr hos oss. Om det nu INTE vore fallet, och det skulle ha en helt annan struktur och inte ens baserat p DNA s skulle sannolikheten fr liv p andra planeter i universum vara enorm. Om du nu frgar mig s r sannolikheten fr liv i universum redan enormt stor, baserat p den kemi vi alla bestr av och att dom mnena r verfldiga runtom i hela universum. Det r ju inte bevis men sannolikheten knns ju jvligt stor. Sen finns vll chansen att liv, ven fast det inte r osannolikt, kan vara s utspritt p olika "ar" i vr galax t.ex att vi aldrig kommer ha chansen att ta kontakt med varandra, med tanke p dom enorma avstnden.
Citera
2012-11-23, 01:07
Medlem
shootinputins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Jag svarar verkligen inte p din fittiga frgastllning nu, men fan vad jag hoppas att vi kommer hitta spr av hiv i rymden inom en snar framtid.

Tnk s fantastiskt det skulle vara att hitta intelligent liv / spr av intelligent liv p en planet!

Tack fr svar.

Hoppas aliens kan hjlpa oss fixa problemen i vrlden t oss med deras 5000 IQ och fixa vrldsproblemen med mera med mera
Citera
2012-11-23, 01:13
Att det finns liv i rymden om man bortser frn vr egen planet str vl utom allt rimligt tvivel enbart p basis av hur enormt universum r och hur begrnsad vrt eget synflt r. Vr lilla galax r en ansamling stjrnor i storleksordningen 400 miljarder stjrnor dr vr sol r en enda stjrna och se vad den lilla stjrnan har lyckats skapa fr frutsttningar. Tnk d att det finns 400.000.000.000 andra stjrnor bara i vr galax och att vr galax bara r en enda av kanske hundratals miljarder liknande galaxer. Att liv skulle springa fram p denna enda lilla stenklump i hela detta oerhrda universum faller p sin egen orimlighet. Att vi inte kan se eller stta p ngot annat liv n oss sjlva sger absolut ingenting utom mjligen hur begrnsade vi mnniskor r bde teknologiskt och mentalt.
Citera
2012-11-23, 01:15
Medlem
shootinputins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Att det finns liv i rymden om man bortser frn vr egen planet str vl utom allt rimligt tvivel enbart p basis av hur enormt universum r och hur begrnsad vrt eget synflt r. Vr lilla galax r en ansamling stjrnor i storleksordningen 400 miljarder stjrnor dr vr sol r en enda stjrna och se vad den lilla stjrnan har lyckats skapa fr frutsttningar. Tnk d att det finns 400.000.000.000 andra stjrnor bara i vr galax och att vr galax bara r en enda av kanske hundratals miljarder liknande galaxer. Att liv skulle springa fram p denna enda lilla stenklump i hela detta oerhrda universum faller p sin egen orimlighet. Att vi inte kan se eller stta p ngot annat liv n oss sjlva sger absolut ingenting utom mjligen hur begrnsade vi mnniskor r bde teknologiskt och mentalt.

S det hade inte varit s fett nd?
Citera
2012-11-23, 01:15
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard

*Hundratals biljoner galaxer
Citera
2012-11-23, 01:44
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shootinputin
Tack fr svar.

Hoppas aliens kan hjlpa oss fixa problemen i vrlden t oss med deras 5000 IQ och fixa vrldsproblemen med mera med mera

Fr vi besk av aliens s tror jag inte de kommer med goda avsikter
Citera
2012-11-23, 02:41
Medlem
awestbys avatar
Otroligt svr frga. Man kan ju inte matematiskt ta fram en sannolikhet modell eftersom vi bara har en nmnare. och eftersom vi inte vet hur naturen gjorde steget frn kemi till biologi.

Men vi vet att naturen kan gra steget frn fysik till Kemi och vet vet att naturen har skapat liv. Har naturen kunnat skapa det en gng s ser jag det som omjligt att naturen inte kan eller har gjort det fler gnger.

anledningen till denna vertygelse grundar jag p att naturen styrs av vissa lagar, dessa lagar godknner levande organismer, allts r det ett led i hur naturen hela tiden konverterar som ondlig process.

Det kan mycket vara s att naturen hela tiden letar efter effektivaste sttet att konvertera energi och levande organismer som faktiskt inte r mer n kemi fabriker i rrelse eller p tv ben. detta kanske r den ultimata processen, precis som att jrn r naturens mest stabila grundmne
Citera
2012-11-23, 02:42
Medlem
awestbys avatar
Oh och om det skulle finnas intelligent liv dr ute, s skulle dom garanterat vara mycket smartare n oss med mycket mer avancerad teknologi
Citera
2012-11-23, 02:47
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Morrison
Fr vi besk av aliens s tror jag inte de kommer med goda avsikter
Det tror inte jag heller.
Citera
2012-11-23, 02:54
Medlem
Guitarsmokes avatar
Rcker det att curiosity hittar proteiner fr att det skulle vara en sensation?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in