• 4
  • 5
2012-11-26, 00:14
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det strsta avstnd man hittat en exoplanet p r ca 25 000 ljusr. De nrmaste galaxerna (de oregelbundna sm magellanska molnen) r ca 6 och 8 gnger lngre bort n s. S det str nog inte p agendan i nrtid, ven om det kanske kan bli mjligt under gynnsamma frutsttningar. Inte fr att det finns anledning att tro att exoplaneter r annorlunda dr n "hr".
Precis, plus att det r viktigt att veta att det r ingen skillnad p galaxerna mer n storlek och form.
Drfr finns det ingen som helst orsak att brja leta i andra galaxer fre man har gtt igenom hela vran.

och det kommer vl ta en s sdr tv, tv och en halv miljoner r att gra, Lagom fr Andromeda att sluka upp oss och d r det ju bara att fortstta
Citera
2012-11-26, 00:20
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Vintergatan r en normal stor galax.
Bland s.k. stora galaxer ja. Men de flesta galaxer r dvrgar och betydligt mindre. Men bland klassiska spiralgalaxer s verkar Vintergatan vara mellan medel och lite ver medelstorlek. Vintergatan har dock vxt frn ca 100 till 300 miljarder stjrnor p bara ett par rtionden, nnu med stor oskerhet. Det r inte s ltt att observera den, den skymmer ju sig sjlv hrifrn sett.
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Precis, plus att det r viktigt att veta att det r ingen skillnad p galaxerna mer n storlek och form.
Drfr finns det ingen som helst orsak att brja leta i andra galaxer fre man har gtt igenom hela vran.

och det kommer vl ta en s sdr tv, tv och en halv miljoner r att gra, Lagom fr Andromeda att sluka upp oss och d r det ju bara att fortstta
Tar vl mycket lngre tid n s fr Andromeda att n oss. Och d kommer vl "vi" bara att bli en nnu strre, men kanske oregelbunden, galax. Den lokala galaxen rcker till, det rcker till.
Senast redigerad av Fri 2012-11-26 kl. 00:24.
Citera
2012-11-26, 00:27
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Bland s.k. stora galaxer ja. Men de flesta galaxer r dvrgar och betydligt mindre. Men bland klassiska spiralgalaxer s verkar Vintergatan vara mellan medel och lite ver medelstorlek. Vintergatan har dock vxt frn ca 100 till 300 miljarder stjrnor p bara ett par rtionden, nnu med stor oskerhet. Det r inte s ltt att observera den, den skymmer ju sig sjlv hrifrn sett.
Vissa forskare estimerar 200 till 400 miljarder. men jdet r svrt att ta serist s jag anvnder mig av den siffra som kosmologer anvnder sig av 200, 250 miljarder.

som spiral galax s r vi normal stor
Citera
2012-11-26, 00:29
Medlem
awestbys avatar
Citat:

Tar vl mycket lngre tid n s fr Andromeda att n oss. Och d kommer vl "vi" bara att bli en nnu strre, men kanske oregelbunden, galax. Den lokala galaxen rcker till, det rcker till.
Ja jag var lite snabb dr, det r s lngt det tar fr ljuset att n oss. sorry brjar nog bli trtt.
tack fr att du pongterade ut det. Det skall vara 4 miljarder r s blir det kollision

frlt
Citera
2012-11-26, 00:33
Medlem
Fris avatar
Jklars vad man hittar nrbelgna dvrggalaxer nr man sker! (I Google...)
"Canis Major Dwarf Galaxy" ligger bara 25 000 ljusr frn Jorden. Det avstnd p vilket den mest avlgsna exoplaneten redan hittats. S det kanske inte drjer s lnge innan nn planetjgare stter den fjdern i hatten att han hittat den frsta intergalaktiska exoplaneten! (Avstndet r dock inte strre n till Vintergatans centrum).
Citera
2012-11-26, 00:48
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Jklars vad man hittar nrbelgna dvrggalaxer nr man sker! (I Google...)
"Canis Major Dwarf Galaxy" ligger bara 25 000 ljusr frn Jorden. Det avstnd p vilket den mest avlgsna exoplaneten redan hittats. S det kanske inte drjer s lnge innan nn planetjgare stter den fjdern i hatten att han hittat den frsta intergalaktiska exoplaneten! (Avstndet r dock inte strre n till Vintergatans centrum).
Om det sker, skulle det fasen i mig inte frvna mig om det fanns spr av liv just dr, ocks.
Citera
2012-11-26, 01:04
Medlem
Fris avatar
Angende den nrmaste dvrggalaxen s har man bara hrom ret upptckt sjlva galaxen (nnu inte bekrftad verkar det som). Men ssom astronomin avancerar s kommer man skert snart att hitta den frsta planeten dr. Ungefr som att man upptcker Sahara, och sen ett guldkorn i dess sanddynor.

Heee, vad sgs om det hr, en potentiell exoplanet ca 2 000 gnger lngre bort n Andromedagalaxen, 4 miljarder ljusr bort:
"30 years of observation ...

In 1996 a team at Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics led by Rudy E. Schild discovered an anomalous fluctuation in one image's lightcurve, which led to a controversial and unconfirmable theory that there is a planet approximately three Earth masses in size in the lensing galaxy. The results remain speculative because the chance alignment that led to its discovery will never happen again. If it could be confirmed, however, it would make it the most distant known planet, 4 billion ly away.[9]
"

Om man sker p kvasarer som heter:
QSO 0957+561 A
och dess partner som heter B istllet fr A.
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_Quasar

Om man sger till en astrofysiker: Ni kommer aldrig att kunna hitta en intergalaktisk planet!
Fr man som svar: Hmmm, we'll see about that!

(Knappt 73 r sen man upptckte Pluto hr runt hrnet, fr tusan! Ca 1/1500 ljusr bort, bara.)
Senast redigerad av Fri 2012-11-26 kl. 01:14.
Citera
2012-11-26, 03:15
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Jo, s "garanterat" som ngot kan vara.
Vi har anvnt radio under ungefr 100 r. Civilisationer p andra hll hr i galaxen uppstod frmodligen fr en eller ngra miljard r sedan. Jmfr de tv talen hr:
100 r
1 000 000 000 r

Kan du rkna nollorna? Vad r sannolikheten att en annan civilisation skulle befinna sig p jmfrbar niv som vi gr? Allts nnstans i det extremt tillflliga lilla tidsfntret mellan chimpanser och vemvetvad, det dr extremt korta lilla tillflliga tidsfnstret d vi anvnder extremt primitiv teknologi ssom radio och laser och nanopartiklar. Efter tusen r av fortsatt industrialisering r ju allt sn lika frlegat som flintyxor. Hela SETI-projektet r idiotiskt, de kunde lika grna lyssna efter nglok. Aliens anvnder inte radio mer n vad vi anvnder dragoxar. Det finns kanske ngon civilisation inom tiotusen ljusr, men de r antingen bara mgel, eller s otroligt avancerade att vi inte ens kan detektera att de r hr nu. Drfr att de levt 0.1% strre andel av sin tid sedan sin civilisering (som upptckten av sprk eller jordbruk eller matematik). En civilisation som r 0.1% ldre n en annan, r s totalt verlgsen och vsensskild att det inte lngre frekommer ngra mjligheter till kommunikation dem emellan. Hur skulle vi t.ex. kunna kommunicera med en planet som r ssom Jorden var fr 150 r sedan? Brevduvor som flyger med handstilsskrivna brev ?

Mycket intressant inlgg! Dremot har jag lnge undrat, och frlt fr alla eventuella toner min frgestllning kan ha, men: Hur vet vi att vi inte har ntt s lngt vi kan? Jag menar, ngonstans mste det vl finnas en teknologisk grns?
Vilka vinkar finns det som lter oss ana att astral kommunikation faktiskt r mjlig i framtiden?

Det hela kommer tillbaka till samma problem varje gng jag tnker p och talar om rymden: Avstnden. Vi mste brja tala om att frdas i ljusets hastighet - om inte snabbare - fr att kunna ta reda p de frgor vi stller oss idag. Nu blir det ltt lite sci-fi, tnker "teleportering"...mjlig?
Om vi kanske lyckas "uppfinna" magi? Missfrst mig rtt, frgan r fullt allvarlig.
Citera
2012-11-26, 14:12
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Mycket intressant inlgg! Dremot har jag lnge undrat, och frlt fr alla eventuella toner min frgestllning kan ha, men: Hur vet vi att vi inte har ntt s lngt vi kan? Jag menar, ngonstans mste det vl finnas en teknologisk grns?
Vilka vinkar finns det som lter oss ana att astral kommunikation faktiskt r mjlig i framtiden?

Det hela kommer tillbaka till samma problem varje gng jag tnker p och talar om rymden: Avstnden. Vi mste brja tala om att frdas i ljusets hastighet - om inte snabbare - fr att kunna ta reda p de frgor vi stller oss idag. Nu blir det ltt lite sci-fi, tnker "teleportering"...mjlig?
partikel frbindelse r en av dem.

Men vi tnker inte p att vi skall hitta dem, mer att dom kommer hitta oss fr dom har s mycket bttre teknologi n vad vi har.
Citera
2012-11-26, 16:21
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Hur vet vi att vi inte har ntt s lngt vi kan?
Av allt vi vet, s tyder ingenting p det.

Citat:
Jag menar, ngonstans mste det vl finnas en teknologisk grns?
Varfr mste det finnas det? Tnk dig alla stt p vilka elementarpartiklar kan rekombineras i olika skalor. Ur dagens perspektiv r det fullstndigt overblickbart i termer av mjliga teknologier

Citat:
Jag knner inte till vad det skulle vara fr ngot.

Citat:
Nej. Den vetenskapliga metoden och systematisk rationalitet r helt ndvndiga frutsttningar fr att lyckas rekombinera materian till ny teknologi. Men sen kan ju teknologi uppfattas som "magi" av sdana som inte begriper sig p den och som vxt upp under frestllningar om att magi skulle kunna existera.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in