Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Finns det några kristna förbud som du har i åtanke?
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag tänkte mest på generella regler kring strikt leverne, även om det i många fall till större del uppenbarligen handlar om kulturellt betingade regler så används ofta religiösa verser för att understöda. Jag ska försöka komma med lite exempel ikväll när jag har bättre med tid.
Angående skillmässa, Mark 10:5-9
Citat:
Då sade Jesus till dem: "För edra hjärtans hårdhets skull skrev han åt eder detta bud. Men redan vid världens begynnelse 'gjorde Gud dem till man och kvinna'. 'Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder. Och de tu skola varda ett kött.' Så äro de icke mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan icke åtskilja."
Personligen anser jag varken att man ska gifta sig eller skilja sig hux som flux, men det finns gott om exempel på relationer där människor mer eller mindre förstör varandra i sitt äktenskap. Ingen ska behöva leva med någon man inte står ut med, framförallt inte om det är den andra parten som uppenbart har felat.
Jag är inte heller jätteförtjust i tanken att man inte får gifta sig med en icke-kristen som kristen, vilket såklart sänker urvalet av potentiella partners. Jag hade haft förståelse för denna regel ifall det inte var förbjudet att ha utomäktenskapligt sex.
Kor 6:14-16
Citat:
"Gån icke i ok tillsammans med dem som icke tro; det bleve omaka par. Vad har väl rättfärdighet att skaffa med orättfärdighet, eller vilken gemenskap har ljus med mörker?Huru förlika sig Kristus och Beliar, eller vad delaktighet har den som tror med den som icke tror? Eller huru låter ett Guds tempel förena sig med avgudar? Vi äro ju ett den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: »Jag skall bo i dem och vandra ibland dem; jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk."