Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Min tro hjälper mig att hålla mig ifrån vissa tråkigheter. Eftersom jag vill hålla mig ifrån vissa saker så underlättare det för mig att ha en tro.
Skönt att höra hur just din tro hjälper dig. Var och en får självfallet ha sin tro, så länge det enbart är just "tro" så är det helt i sin ordning. Men då man går över tröskeln och plötsligt säger att det är sanning, säger sig ha bevis för det, tillgriper pseudo-vetenskap som tyvärr många kreationister gör och tolkar bibeln bokstavligen då är man inne på fundamentalism och väldigt mycket ute på hal is. Problemet är att fundamentalisterna vet att de har rätt bara för de läst sanningen i en helig bok, och de vet på förhand att ingenting kommer rubba dem ur deras tro. Den heliga boken är sann och om det verkar finnas bevis för motsatsen, är det beviset som måste förkastas inte boken. Skillnaden är att det vi evolutionister tror på, grundas på all evidens som framkommer. Forskarna studerar nämligen bevismaterialen, och detta är något helt annat, något som har verklighetsanknytning. När en vetenskaplig bok har fel, upptäcker någon till sist misstaget och det korrigeras i senare böcker

.
Något sådant händer aldrig med religiösa böcker.