2012-11-26, 14:55
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag skulle snarare säga att religion till stor del håller människor borta från roligheter, det finns så många saker som förbjuds som egentligen inte skadar en.
Andra saker som uppenbarligen skadar en själv och andra borde man rimligtvis kunna hålla sig borta från utan att man tror på evigt straff eller belöning. Annars är man ju ganska dysfunktionell.
Finns det några kristna förbud som du har i åtanke?
Citera
2012-11-26, 15:27
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Min tro hjälper mig att hålla mig ifrån vissa tråkigheter. Eftersom jag vill hålla mig ifrån vissa saker så underlättare det för mig att ha en tro.

Skönt att höra hur just din tro hjälper dig. Var och en får självfallet ha sin tro, så länge det enbart är just "tro" så är det helt i sin ordning. Men då man går över tröskeln och plötsligt säger att det är sanning, säger sig ha bevis för det, tillgriper pseudo-vetenskap som tyvärr många kreationister gör och tolkar bibeln bokstavligen då är man inne på fundamentalism och väldigt mycket ute på hal is. Problemet är att fundamentalisterna vet att de har rätt bara för de läst sanningen i en helig bok, och de vet på förhand att ingenting kommer rubba dem ur deras tro. Den heliga boken är sann och om det verkar finnas bevis för motsatsen, är det beviset som måste förkastas inte boken. Skillnaden är att det vi evolutionister tror på, grundas på all evidens som framkommer. Forskarna studerar nämligen bevismaterialen, och detta är något helt annat, något som har verklighetsanknytning. När en vetenskaplig bok har fel, upptäcker någon till sist misstaget och det korrigeras i senare böcker .
Något sådant händer aldrig med religiösa böcker.
Citera
2012-11-26, 15:48
Bannlyst
Fundamentalism är nog inte bra, då kan man ju tvingas göra något som strider mot sitt samvete. Jag tycker du skriver lite konstigt, Kroesmann. Jag tror många som utsätts för frestelser har svårt att stå emot, och då hjälper en tro.
Citera
2012-11-26, 15:51
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Finns det några kristna förbud som du har i åtanke?

Jag tänkte mest på generella regler kring strikt leverne, även om det i många fall till större del uppenbarligen handlar om kulturellt betingade regler så används ofta religiösa verser för att understöda. Jag ska försöka komma med lite exempel ikväll när jag har bättre med tid.
Citera
2012-11-26, 15:56
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Fundamentalism är nog inte bra, då kan man ju tvingas göra något som strider mot sitt samvete. Jag tycker du skriver lite konstigt, Kroesmann. Jag tror många som utsätts för frestelser har svårt att stå emot, och då hjälper en tro.

Jag har lite svårt att förstå det tankesättet då jag tycker att samvetet borde säga till även utan ett religiöst regelverk. Vi har utöver det lagar i Sverige som ger konsekvenser för beteende som skadar andra människor. Får man fråga vad du menar med frestelser?
Citera
2012-11-26, 15:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag har lite svårt att förstå det tankesättet då jag tycker att samvetet borde säga till även utan ett religiöst regelverk. Vi har utöver det lagar i Sverige som ger konsekvenser för beteende som skadar andra människor. Får man fråga vad du menar med frestelser?
lagarna kräver han dlingskraft, ord på paper är ord. just saying.. for your up-to-date-remembering - och så vet vi att lagarna inte gäller alla btw - annars bra argument.
Citera
2012-11-26, 15:58
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Men vad är dessa "frestelser" då?

Vill jag göra något så gör jag det. Om inte, så gör jag det inte.
Sen så kan mitt "vill" såklart ändras beroende på omständigheter som även inte rör mig direkt.

Man gör en intellektuell analys av situationen och handlar utefter det ens moral och fysiska kapacitet tillåter.

Ingenstans behöver jag en tro. Tror jag.
Citera
2012-11-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Tvärtom, du drar floskler för att du inte vill att det ska fokuseras.

Va? Förtydliga gärna...
Citera
2012-11-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Skönt att höra hur just din tro hjälper dig. Var och en får självfallet ha sin tro, så länge det enbart är just "tro" så är det helt i sin ordning. Men då man går över tröskeln och plötsligt säger att det är sanning, säger sig ha bevis för det, tillgriper pseudo-vetenskap som tyvärr många kreationister gör och tolkar bibeln bokstavligen då är man inne på fundamentalism och väldigt mycket ute på hal is. Problemet är att fundamentalisterna vet att de har rätt bara för de läst sanningen i en helig bok, och de vet på förhand att ingenting kommer rubba dem ur deras tro. Den heliga boken är sann och om det verkar finnas bevis för motsatsen, är det beviset som måste förkastas inte boken. Skillnaden är att det vi evolutionister tror på, grundas på all evidens som framkommer. Forskarna studerar nämligen bevismaterialen, och detta är något helt annat, något som har verklighetsanknytning. När en vetenskaplig bok har fel, upptäcker någon till sist misstaget och det korrigeras i senare böcker .
Något sådant händer aldrig med religiösa böcker.

Men, när det upptäckts i vetenskapen så säger man väl att detta är sanning, hur kan detta då ändras om det är sanning? Och, hur kan sanning finnas om man inte är skapad?
Senast redigerad av Stefan.338089 2012-11-26 kl. 16:06.
Citera
2012-11-26, 16:04
Bannlyst
En frestelse kan vara att vara otrogen. Om man hela tiden har möljighet att vara otrogen med många så kan det vara svårt att stå emot, och jag vill verkligen inte vara otrogen. Där hjälper min tro mig.
Citera
2012-11-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har tidigare svaret dig direkt på samma fråga. Det är beklagansvärd att ditt minne inte räckar till, så du är tvungen till att upprepa dig själv i det oändliga.

Men nej, det finns mindre farliga, och modifierade, 'experiment' av denna typ, som jag skulle rekommendera.

Jag avvarar gärna insinuerande strawmen.

Menar du att hoppa från ett höghus är en mindre farligt experiment? Vill se vad du menar konkret med mindre farliga. Vill du att jag ska hoppa från ett höghus eller inte?
Citera
2012-11-26, 16:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Va? Förtydliga gärna...
vad för ngt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto