2012-12-07, 17:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Angående rationellt perspektiv eller rationell analys är bara ord.
Det är ändå människor som drar slutsatser utifrån den information de studera. Sedan kan man använda en metod för att studera.

Gud är bara ett ord med.
Citera
2012-12-07, 17:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Angående rationellt perspektiv eller rationell analys är bara ord.

Endast för dig. För alla som seriöst användar dessa 'verktyg' är det högst påtagliga såna, som dagligen bevisar sitt värde.

Citat:
Det är ändå människor som drar slutsatser utifrån den information de studera. Sedan kan man använda en metod för att studera.

Tyckar du inte du skulle försöka få lite ordning på dumfråga-taktiken och anti-logiken FÖRE du ger dig in på epistemologi.
Citera
2012-12-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Endast för dig. För alla som seriöst användar dessa 'verktyg' är det högst påtagliga såna, som dagligen bevisar sitt värde.

Tyckar du inte du skulle försöka få lite ordning på dumfråga-taktiken och anti-logiken FÖRE du ger dig in på epistemologi.

Kan du visa mer exakt när du använde detta "verktyg"?
Citera
2012-12-07, 17:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan du visa mer exakt när du använde detta "verktyg"?

Ja, när jag sist skulle felsöka ett elektrisk apparatur med en multimätare (jag har en 'begränsat behörighet' som elinstallatör i min utbildnings-freak samling).
Citera
2012-12-07, 18:46
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jag anser att de flesta är sökare efter Guds identitet och hans skapelses identitet. Man börjar redan som liten. Som liten söker jag information om mig själv och min omginving. Detta är också en sorts vetenskap.
Jag är inte emot vetenskap utan bra att människor vill veta sanningen om verkligheten. Då måste man anta det finns en sanning om verkligheten. Alltså, en teori eller tro. Gud bygger både på tro och olika sorts bevis på denna tro.

Gud skapade allt gott enligt första moseboken. Sedan valde Adam och Eva att synda genom attt äta av det förbjudna frukten. Gud hade sagt om de äter det så kommer de att dö. Synden och döden kom in i världen alla som kunde synda har syndat. Det är därför vi lever i en ofullkomlig värld och längta effter en bättre värld. Vi syndar genom att lyda vårt kött eller falla i frestelse av Satan.

Du verkar anta att jag har blivit förd bakom ljuset som alla troende. Detta måste innebära att du vet hela sanningen, eller utgå du ifrån din tro? Vet du hela sanningen?

I vetenskapen finns människor och dessa människor är de som drar slutsatser utifrån den information de studera.

Varför finns lagar, värderingar, moral?

Du undviker att resonera eller svara på mina frågor jag skrev, varför?
Moralen har jag dessutom redan förklarat, var det jobbigt att ta till sig verkligheten?
Citera
2012-12-07, 18:53
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Då måste man utgå från en teori? Alltså, en tro...

Gravitationsteorin, anser du den med vara en tro?
Det måste du göra om du ska vara konsekvent i ditt resonemang nämligen...
Citera
2012-12-08, 06:15
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Stefan.338089]
Citat:
En relation med Gud som säger att han älskar mig
Det är inte en pr definition relation, i och med gud är en imagination.. du för inre dialoger med fiktiv verklighetsuppfattning och upprättar i ditt eget intellekt en imaginär värld och skapar själv bilder av gud - skilj på sanning/realitet och fiktion/skapade imaginationer.

M.a.o. : relationer kräver konkret feedback, medan din påstådda relation, saknar relevant feedback, däremot involverar du ditt känsloliv med dina tankar..
Vad du gör är att dela upp ditt sinne och tillskriva det gud, i själva verket består du som alla andra av en uppsättning nerver, som du bara inte tycks förstå dig på.. då du förnekar perception och hur de omvandlas i nervsystemet i dig.

Låter enbart löjligt när du kallar det "relation" i försök att tillskriva det en slags intellektuell nivå, det är enbart infantilt.

Citat:
och visar detta genom Jesus Kristus som fick lida och dö och tog alla mina synder på sig underlätta olika livsområden.

Den där Kristus har du aldrig haft relation till, enbart genom mytomspunna fragment av berättelser, sammanförda i en bok, hämtar du inspiration för vidare fabulering och drar iväg med otroligt patetiska försök till suggestion, du vill bara ha det så för att det av auktoriteter har sagts vara så vad gäller "synder" men tar du och skärper dig om så en smula, så förstår du (om nu ditt förstånd är där inuti) att du aldrig kan lämpa över ansvar över ditt liv på andra, även om det kan kännas förbaskat skönt att slippa ansvara för t.ex de fördomar du tidigare yppat.. du intalar dig enbart att slippa tänka till..
Mycket omoget.. och i stark avsaknad av äkta empati eller ork att ta till sig verkligheter, du liksom många kristna lever i en slags förnekelse.

Citat:
Hur människan bygger avgör också hur han eller hon håller i vissa livsområden. Om en människa bara bygger på att ha pengar och arbete: vad händer då om han eller hon förlorar pengarna och arbetet? Men,om du vet att du är älskad av Gud i alla livsomsråden i ditt liv så kommer också det förgängliga inte betyda så mycket. Man sätter inte sitt hopp till förgängliga saker. Det är därför många bli kristna när de har förlorat förgängliga saker eftersom de inser att det inte går bygga på detta.

No true scotsman, det där om att kristna skulle ha nått en särskild insikt om förgänglighet, det har ofta visat sig tvärtom att kristna organisationer tvärtom tenderar att samla mycket mer än det erkänns och ofta tillämpar både mutor och hot om vad som kan komma att hända om medlemmar inte uppoffrar sig för "en större sak"

Sedan vad gäller arbete och pengar så målar du upp det som om det vore något fult.. det är inte så jävla bara! att sträva.. att sätta sig in i saker med intresse för att nå kunskap.. att fördjupa sig, att samarbeta.. att utveckla sig för att förstå mer, att världen behöver struktur och att förstå bakomliggande motivation för strukturerna och att människan mår bra av att ha uppgifter, att det nästintill är syninymt med välbefinnande, att klara av att gå för egen maskin, det är ju livskvalitet.. och ger glädje, ger också frihet att själv komponera sitt liv, skulle alla vara samariter och förlita sig på nyckfullhet och hur känslor behagar agera dag för dag.. skulle allt vara kaotiskt.

Nej du Stefan, du är så motsägelsefull i det klena försvaret och har inte vidare underbyggnad av det lilla fragment av samhällsanalys.. framstår tydligt att du känner dig utanför världen för den är så stor så stoor, och som stora stygga vargen vill samhället bara äta dupp dig va.. huu..

Bättre då att ordna en liten fristad i skallen din, och där möblera med valda citat... kom bara inte och snacka om att du är förankrad någonstans - du är bara så strandad man kan bli.
Och hyser ganska fula tankar om "medmänniskorna"

Citat:

Anser du att det finns en verklighet? Varför eller varför inte.
Anser du att det finns sanning? Varför eller varför inte.
Anser du att vara rationell?[/
som sagt, försök inte leka psykolog här.. dessa patetiska frågor maler du som en duracellkan i tron att du om inte psykologiskt, är vad.. filosofisk?

Du är bara så fjättrad i din fixering vid den gamla bibeln, som är så totalt UR LED, och DU med den.
Citera
2012-12-08, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Moralen har jag dessutom redan förklarat, var det jobbigt att ta till sig verkligheten?
Jag har missat att du förklarat moral, hur förklarar du den?
Citera
2012-12-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ja, när jag sist skulle felsöka ett elektrisk apparatur med en multimätare (jag har en 'begränsat behörighet' som elinstallatör i min utbildnings-freak samling).

Kan du visa var på facebook? Så kan vi använda det som studieunderlag...
Citera
2012-12-08, 11:44
Medlem
Citat:

Jag kan inte resonenera eller svara på alla frågor.
Du skriver verkligenheten men människan måste anta det finns en verklighet för att leta efter sanningen om den.
Men, om inte människan är skapad som finns ingen objektiv moral, då skulle det sannolikt att inget är rätt eller fel. Nu finns en Skapare och inte så svårt att se. Därför finns det moral i hela världen men sedan finns vissa delar där man har syndat eller syndar mycket och då rubbas moralkompassen. Alltså, moralkomnpassen blir obalanserad och man vet inte vad rätt eller fel är. Anser du att människor ska dödas, våldtas, misshadlad, mobbas, vara fattiga...ur ett evolutiskt synssätt skulle det bara vara: de starka överlever om man utlämnar moralen. Vad anser du?
Citera
2012-12-08, 11:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Kan du visa var på facebook? Så kan vi använda det som studieunderlag...

Vid Noodlis; du börjar bli riktig rolig nu, Stefan.

Men dels har jag inget behov för att leva ett pseudo-socialt liv, typ facebook. Så jag är inte med där.

Och dels, även om jag voro deltagare där, då skulle jag inte dokumentera hur jag felsökar på ett gammalt kylskåp. En process som även den mest teknisk okunniga person åtminstone måste ha hört talas om, och som den händiga person är bekant med i praxis.

Är ditt liv och din 'verklighet' så begränsade, att detta aspekt av den rationella verklighetens praxis och metodologi är främmande för dig?

Men försök nu inte på egen hand att bli forskande tekniker genom att stoppa fingrerna i ett vägg-uttag för att se om du hittar 'gud' där.
Citera
2012-12-08, 11:54
Medlem
Citat:
Gravitationsteorin, anser du den med vara en tro?
Det måste du göra om du ska vara konsekvent i ditt resonemang nämligen...

Teori, antagande, tro är ungefär samma. Man bygger upp en information om någon eller något och sedan kan man visa om denna information stämmer eller inte...
Jesus Kristus säger: följ mig och se...man kan pröva och se...

Under historien har man byggt upp information om gravitationskraften och sett om den stämmer eller inte. Sedan finns det olika människor som har mer fördjupad informtation om detta. Även om denna lag säger gravitationskraften är som en magnet som drar olika saker till jorden, så finns andra lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in