2012-12-10, 22:57
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Du är skapad och söker verkligheten och sanningen om denna... Det gör vi alla.

Och om du levde under vikingatiden, vilken eller vilka gudar skulle du applicera detta på?
Citera
2012-12-10, 23:57
Medlem
forren1s avatar
Dom drivs inte enbart av rädsla, skulle mer säga att det ligger i att dom inte ifrågasätter sin religion. Är inte alls kritiska om det verkligen är sant det som sägs och står...
Citera
2012-12-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Med små variationer och stort tolkningsutrymme så klart.

Jo tack, vi vet....

Guds ord är djupt vilket betyder att man kan läsa ett Guds ord och man kan få djupare förståelse av detta ord. Ex: du kanske läser ord som nyfrälst men efter har vandrat med Jesus Kristus får du en djupare förståelse av ordet. Guds Ord berör både samhället som stort och som individ.
Citera
2012-12-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag KAN, men vill inte. Eftersom det är en av dina dumfrågar, du själv kan söka svaret på annanstans.

Svart/vitt kan det sammfattas i ditt religions-fascistiska förespråkande vs. sekularism, som redan är omhandlat en zillion gånger, och där din doktrinalism inte tillför något nytt.

Må Gud välsigna dig.
Citera
2012-12-11, 16:43
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Guds ord är djupt vilket betyder att man kan läsa ett Guds ord och man kan få djupare förståelse av detta ord. Ex: du kanske läser ord som nyfrälst men efter har vandrat med Jesus Kristus får du en djupare förståelse av ordet. Guds Ord berör både samhället som stort och som individ.

Skriv människa. Skriv på dessa internetforum så mycket du bara hinner.
Ingen kan avskräcka människor från religion så som du.
Citera
2012-12-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ställ dig frågan....var kommer svenska kyrkans pengar ifrån? Avlidna som testamenterat sina tillgångar genom åren...andra exempel pingströrelsen, Jv, ja alla sekter som går ut på att några ska leva gott på att skrämma andra människor med sina påhittade gudar!

Organiserad religion kräver stora summor för att hålla ledarskojarna med pengar! Det kan vem som helst räkna ut med röven och en bit krita! Utom du verkar det som..

Pengar är inget ont men om du gör dig beroende av det, så kommer du må väldigt dåligt om du inte får pengar. Kyrkan står för att bli mer beroende av Gud än förgänliga ting. Pengar kan användas till bra saker, bland annat hjälper kyrkan de fattiga. Kyrkans ledarna ska inte arbeta för pengar utan för Gud.
Det finns bara en levande och evig Gud och sedan finns avgudar som inte är riktiga gudar (där kan man säga påhittade gudar).

Den kristna tron har hjälpt många människor genom alla tider. Och Jesus Kristus hjälper de människor vill ha hans hjälp idag också.
Citera
2012-12-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Som sagt. Inte en ända gnutta av självtänkade utan att rådfråga med din masa innan du ska säga eller göra något. Hatar din ägare demokratiska rättigheter så mycket?

Hur kan jag plocka fram en bibelbers utan att tänka. Har du tänkt på det?
Citera
2012-12-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Billig undanmanöver, du ger dig själv in i debatten sedan när jag väl efterfrågar konkreta svar halkar du vidare bara på ett bananskal till andra tankar och ideér, den ene vansinnigare än den andre. Märklig retorik.

Jaa! Det är ju precis vad det finns, en verklighet alltså. Ser ingen motsättning i detta?

Felaktig slutsats på falsk premiss. Människan är INTE skapad och det finns ingen objektiv moral, däremot en subjektiv. Hur denne speglas beror på många olika faktorer, miljö, samhälle, normer & regler mm. Moralen är naturligtvis inte beroende av en gud.

Det är därför folk spränger varandra i bitar menar du och bråkar om vem eller vad guden är och vad han vill med mänskligheten? Det är därför religiösa människor inte kan enas, och det råder enorma motsättningar och meningsskiljaktigheter angående guden?

"Synd" betecknar handlingar som inte är acceptabla utifrån ett visst normsystem. I kristendomen utgörs normsystemet av Guds vilja. Det varierar dessutom mellan olika delar/religioner i världen vad som anses vara "synd". I grunden ligger en tolkning av guds vilja, och som vi bevisligen vet så är denna högst subjektiv.

Nej, det anser jag verkligen inte. Men jag är likväl ateist/evolutionist. Jag behöver ingen gud för att behandla andra som jag själv vil bli behandlad. Och vet du vad? Det fungerar alldeles utmärkt!
Din slutsast är helt vansinnig eftersom du sammanflätar ett samvete och ansvar med en andlig varelse. Du målar upp en falsk bild av att människan är en viljelös, mekanisk robot, som enda alternativet inom evolution. Vi har fri vilja och samvete och ansvarar för våra handlingar.

Varför antar du att det finns en verklighet? Vem har tolkningsföreträdet för denna verklighet? Är hela verkligheten en subjektiv verklighet? Finns det någon sanning i denna verklighet och hur vet man att detta är sanning?

Hur VET du att denna moral inte kommer från Gud? Hur vet du att moralen kommer dessa områden? Har du undersökt detta?

Angående att människor spränger varandra är därför ett syndafall har varit. I detta syndafall kom synden och döden in i mänsklighetens liv som påverkar oss. Människan vill inte lyda Gud. Det är därför vi anser att vår värld inte är fullkomlig. Vi bär denna längtan efter en bättre värld. Du verkar också ha denna längtan.
Jesus Kristus bad om enhet, dels för sina lärjungar då han vandrade på jorden, dels människor som blir troende. Det står i Johannesevangeliet 17:20-21 "Men inte bara för dem ber jag utan också för alla som genom deras ord tror på mig. Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig."
Gud har en identitet och han uppenbarar denna på de människor som har ett rätt hjärta. Det finns människor som känner Gud mer än andra människor.
Guds löften är dock: 1 Johannesbrevet 3:2-3 "Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi. Världen känner oss inte, därför att den aldrig har lärt känna honom. Mina kära, nu är vi Guds barn, men det har ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer att bli. Vi vet dock att när han uppenbarar sig kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är. Var och en som har detta hopp till honom renar sig själv liksom han är ren."

Varför anser du inte att människor ska dödas, våldtas, misshadlad, mobbas, vara fattiga?
Var kommer den fria vilja i ett rent evolutionsikt tänk? Människan ur detta perspektiv har inget mål...

Till vem eller vilka är vi ansvarig med våra handlingar och varför...
Jag anser att människan består av ande, själ och kropp och vi behöver mat till helheten.
Citera
2012-12-11, 17:18
Medlem
Citat:
Falskt. ”Teori” i det här sammanhanget betyder inte gissning, utan en vetenskaplig modell. Det är så nära sanning man kommer i vetenskapliga sammanhang. Gravitationsteorin är inte heller en gissning. Evolutionsteorin byggs inte upp på gissningar, det finns en oerhörd mängd bevis i form av fossil och genom betraktande av variationen inom en grupp djur. Dessutom har den nya gentekniken vidareutvecklat vår bild av organismvärldens evolution, det är nu t ex möjligt att titta direkt på arvsmassan och genom det avgöra vilka organismer som är släkt med varandra och vilken väg evolutionen tagit. Var har du din vetenskapliga modell som styrker din gud? Och då menar jag ju naturligtvis inte att du kastar något bibelcitat i skallen på mig

Ex: Jag har prövat att be och fått bönesvar. Man måste utgå från Guds Ord som information.
Gud säger aldrig NÄR vi får bönesvar, så att mäta detta blir svårt. Men, det finns kriterier för bönesvar. Eftersom människan kan tro att man ska få bönesvar direkt med det säger inte Guds Ord. Man måste utgå från rätt information.
Vad jag har fattat har arkelogin hittat olika platser i bibeln.
Alla människor behöver inte exakt samma så det blir också svårt att mäta. En människa kan man ta emot om han eller hon är öppen att ta emot Guds Ord, och då är frågan: hur mäter man detta? Hur vet man hur en människa är öppen eller inte? Men, om du gör en undersökning bland annat inom Lp-stifelsen (en kristen behandlingsform där missbrukare får gå), så kan du se en skillnad i människors liv innan de kom dit och under tiden och efter.
Citera
2012-12-11, 17:20
Medlem
Citat:
Således kan vi härmed falsifisera tron på den kristna guden, eftersom oerhört många redan testat detta och inte ett skit har hänt för dem. Så enkelt med din egen måttstock!
En sak till: eftersom du är väldigt bra på att anse saker hit och dit, så undrar jag vad du anser om alla kristna (både barn och vuxna), som omkommer i diverse olyckor, är det också "vila och frid för själen" som Jesus Kristus skänker, er barmhärtige gud???

Jag har kommit till Jesus Kristus för detta ibland och det har hjälpt. Gud är underbar.
Guds Ord säger inte När vi får bönesvar. Så Hur kan du avgöra om de har fått bönesvar eller inte...
Det finns olika kriterier för att få bönesvar.
Citera
2012-12-11, 17:21
Medlem
Citat:
Och om du levde under vikingatiden, vilken eller vilka gudar skulle du applicera detta på?

Nu lever jag här och nu...
Citera
2012-12-11, 19:13
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Hur kan jag plocka fram en bibelbers utan att tänka. Har du tänkt på det?

Bibeln är väll en slags manual för dig hur du ska tycka och tänka.
Senast redigerad av senhackaren 2012-12-11 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in