Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Billig undanmanöver, du ger dig själv in i debatten sedan när jag väl efterfrågar konkreta svar halkar du vidare bara på ett bananskal till andra tankar och ideér, den ene vansinnigare än den andre. Märklig retorik.
Jaa! Det är ju precis vad det finns, en verklighet alltså. Ser ingen motsättning i detta?
Felaktig slutsats på falsk premiss. Människan är INTE skapad och det finns ingen objektiv moral, däremot en subjektiv. Hur denne speglas beror på många olika faktorer, miljö, samhälle, normer & regler mm. Moralen är naturligtvis inte beroende av en gud.
Det är därför folk spränger varandra i bitar menar du och bråkar om vem eller vad guden är och vad han vill med mänskligheten? Det är därför religiösa människor inte kan enas, och det råder enorma motsättningar och meningsskiljaktigheter angående guden?
"Synd" betecknar handlingar som inte är acceptabla utifrån ett visst normsystem. I kristendomen utgörs normsystemet av Guds vilja. Det varierar dessutom mellan olika delar/religioner i världen vad som anses vara "synd". I grunden ligger en tolkning av guds vilja, och som vi bevisligen vet så är denna högst subjektiv.
Nej, det anser jag verkligen inte. Men jag är likväl ateist/evolutionist. Jag behöver ingen gud för att behandla andra som jag själv vil bli behandlad. Och vet du vad? Det fungerar alldeles utmärkt!

Din slutsast är helt vansinnig eftersom du sammanflätar ett samvete och ansvar med en andlig varelse. Du målar upp en falsk bild av att människan är en viljelös, mekanisk robot, som enda alternativet inom evolution. Vi har fri vilja och samvete och ansvarar för våra handlingar.
Varför antar du att det finns en verklighet? Vem har tolkningsföreträdet för denna verklighet? Är hela verkligheten en subjektiv verklighet? Finns det någon sanning i denna verklighet och hur vet man att detta är sanning?
Hur VET du att denna moral inte kommer från Gud? Hur vet du att moralen kommer dessa områden? Har du undersökt detta?
Angående att människor spränger varandra är därför ett syndafall har varit. I detta syndafall kom synden och döden in i mänsklighetens liv som påverkar oss. Människan vill inte lyda Gud. Det är därför vi anser att vår värld inte är fullkomlig. Vi bär denna längtan efter en bättre värld. Du verkar också ha denna längtan.
Jesus Kristus bad om enhet, dels för sina lärjungar då han vandrade på jorden, dels människor som blir troende. Det står i Johannesevangeliet 17:20-21 "Men inte bara för dem ber jag utan också för alla som genom deras ord tror på mig. Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig."
Gud har en identitet och han uppenbarar denna på de människor som har ett rätt hjärta. Det finns människor som känner Gud mer än andra människor.
Guds löften är dock: 1 Johannesbrevet 3:2-3 "Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi. Världen känner oss inte, därför att den aldrig har lärt känna honom. Mina kära, nu är vi Guds barn, men det har ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer att bli. Vi vet dock att när han uppenbarar sig kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är. Var och en som har detta hopp till honom renar sig själv liksom han är ren."
Varför anser du inte att människor ska dödas, våldtas, misshadlad, mobbas, vara fattiga?
Var kommer den fria vilja i ett rent evolutionsikt tänk? Människan ur detta perspektiv har inget mål...
Till vem eller vilka är vi ansvarig med våra handlingar och varför...
Jag anser att människan består av ande, själ och kropp och vi behöver mat till helheten.