Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Jag kan inte resonenera eller svara på alla frågor.
Billig undanmanöver, du ger dig själv in i debatten sedan när jag väl efterfrågar konkreta svar halkar du vidare bara på ett bananskal till andra tankar och ideér, den ene vansinnigare än den andre. Märklig retorik.
Citat:
Du skriver verkligenheten men människan måste anta det finns en verklighet för att leta efter sanningen om den.
Jaa! Det är ju precis vad det finns, en verklighet alltså. Ser ingen motsättning i detta?
Citat:
Men, om inte människan är skapad som finns ingen objektiv moral, då skulle det sannolikt att inget är rätt eller fel.
Felaktig slutsats på falsk premiss. Människan är INTE skapad och det finns ingen objektiv moral, däremot en subjektiv. Hur denne speglas beror på många olika faktorer, miljö, samhälle, normer & regler mm. Moralen är naturligtvis inte beroende av en gud.
Citat:
Nu finns en Skapare och inte så svårt att se.
Det är därför folk spränger varandra i bitar menar du och bråkar om vem eller vad guden är och vad han vill med mänskligheten? Det är därför religiösa människor inte kan enas, och det råder enorma motsättningar och meningsskiljaktigheter angående guden?
Citat:
Därför finns det moral i hela världen men sedan finns vissa delar där man har syndat eller syndar mycket och då rubbas moralkompassen.
"Synd" betecknar handlingar som inte är acceptabla utifrån ett visst normsystem. I kristendomen utgörs normsystemet av Guds vilja. Det varierar dessutom mellan olika delar/religioner i världen vad som anses vara "synd". I grunden ligger en tolkning av guds vilja, och som vi bevisligen vet så är denna högst subjektiv.
Citat:
Anser du att människor ska dödas, våldtas, misshadlad, mobbas, vara fattiga...ur ett evolutiskt synssätt skulle det bara vara: de starka överlever om man utlämnar moralen. Vad anser du?
Nej, det anser jag verkligen inte. Men jag är likväl ateist/evolutionist. Jag behöver ingen gud för att behandla andra som jag själv vil bli behandlad. Och vet du vad? Det fungerar alldeles utmärkt!

Din slutsast är helt vansinnig eftersom du sammanflätar ett samvete och ansvar med en andlig varelse. Du målar upp en falsk bild av att människan är en viljelös, mekanisk robot, som enda alternativet inom evolution. Vi har fri vilja och samvete och ansvarar för våra handlingar.