2012-12-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Been there, done that". Och min konklusion är, liksom du är en förespråkare för religions-fascism, då är jag en förespråkare för live-and-let-live liberalt demokrati.

Det vet jag; DFSM och jag kommer mycket bra överens, och det finns ingen rädsla inbakad i vår relation. Han försökar nämligen inte att ålägga mig ansvaret för hans egna misstag.

Låt oss undersöka vad du menar med begreppet live-and-let-live liberalt demokrati. Kan du utveckla mera vad detta betyder?
Citera
2012-12-10, 17:04
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Här är lite bibelord på vägen.

Jesaja 53:1-12 "Vem av oss trodde på det vi hörde, för vem var Herrens makt uppenbar?
Som en späd planta växte han upp inför oss, som ett rotskott ur torr mark. Han hade inget ståtligt yttre som drog våra blickar till sig, inget utseende som tilltalade oss. Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man, van vid sjukdom, en som man vänder sig bort ifrån.
Han var föraktad, utan värde i våra ögon. Men det var våra sjukdomar han bar, våra plågor han led,
när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud, förnedrad. Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder,han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot. Vi gick alla vilse som får,
var och en tog sin egen väg, men Herren lät vår skuld drabba honom. Han fann sig i lidandet,
han öppnade inte sin mun.Han var som lammet som leds till slakt eller tackan som är tyst när hon klipps,han öppnade inte sin mun. Han blev fängslad och dömd och fördes bort, men vem ägnade hans öde en tanke? Han blev utestängd från de levandes land, straffad för sitt folks brott.
Han fick sin grav bland de gudlösa, fick vila bland ogärningsmän, fastän han aldrig hade gjort något orätt, aldrig tagit en lögn i sin mun. Men Herren tog sig an den han sargat, botade den som gjort sig till ett skuldoffer. Han skall få ättlingar och ett långt liv, och Herrens vilja skall förverkligas genom honom. När hans elände är över skall han se ljuset och bli mättad av insikt. Min tjänare, den rättfärdige, ger rättfärdighet åt många och bär deras skuld. Jag skall ge honom hans andel bland de stora, låta honom dela byte med de mäktiga, för att han var beredd att dö och blev räknad som syndare, när han bar de mångas skuld och bad för syndarna."

Ps 16:10 "ty du lämnar mig inte åt dödsriket, du låter inte din trogne se graven."
Jona 2:10-11 "Men jag skall offra åt dig under lovsång och infria mina löften. Räddningen kommer från Herren. På Herrens befallning spydde fisken upp Jona på land."
Matteusevangeliet 12:38-40 "Sedan sade några skriftlärda och fariseer till honom: ”Mästare, vi vill se dig göra ett tecken.” Han svarade: ”Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet. Ty liksom profeten Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter."

Psaltaren 2:7-8 "Jag vill berätta vad Herren bestämt. Han sade till mig: ”Du är min son, jag har fött dig i dag. Be mig, så ger jag dig folken som arv och hela jorden som egendom."

Psaltaren 68:19 "Du drog upp mot höjderna, du tog fångar,du fick gåvor från människor, också från upprorsmännen -du, Herre Gud, skulle bo där."

Messias: Psaltaren 110:4 "Herren har svurit en ed som han inte skall bryta: Du är präst för evigt i Melkisedeks efterföljd."

Så Jesus Kristus var inte en bra grund när det blåser: Vi ska pröva detta...Vad sa och gjorde Jesus Kristus om olika lidande i livet...vilka löften gav han om detta?

Ännu ett bevis på att du inte kan tänka själv, utan måste ha gud och jesus som dina personliga assistenter.
Citera
2012-12-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Ännu ett bevis på att du inte kan tänka själv, utan måste ha gud och jesus som dina personliga assistenter.

Guds Ord består för alltid.
Citera
2012-12-10, 17:21
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Med små variationer och stort tolkningsutrymme så klart.

Jo tack, vi vet....
Citera
2012-12-10, 18:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Låt oss undersöka vad du menar med begreppet live-and-let-live liberalt demokrati. Kan du utveckla mera vad detta betyder?

Jag KAN, men vill inte. Eftersom det är en av dina dumfrågar, du själv kan söka svaret på annanstans.

Svart/vitt kan det sammfattas i ditt religions-fascistiska förespråkande vs. sekularism, som redan är omhandlat en zillion gånger, och där din doktrinalism inte tillför något nytt.
Citera
2012-12-10, 18:12
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Självfallet så krävs det ekonomiska förutsättningar för att kunna bedriva olika former av verksamhet som är knutet till samfund.

Det jag ställer mig mest frågande till är hur utbrett det monetära tvånget är.

Ställ dig frågan....var kommer svenska kyrkans pengar ifrån? Avlidna som testamenterat sina tillgångar genom åren...andra exempel pingströrelsen, Jv, ja alla sekter som går ut på att några ska leva gott på att skrämma andra människor med sina påhittade gudar!

Organiserad religion kräver stora summor för att hålla ledarskojarna med pengar! Det kan vem som helst räkna ut med röven och en bit krita! Utom du verkar det som..
Citera
2012-12-10, 19:13
Medlem
senhackarens avatar
Citat:

Som sagt. Inte en ända gnutta av självtänkade utan att rådfråga med din masa innan du ska säga eller göra något. Hatar din ägare demokratiska rättigheter så mycket?
Citera
2012-12-10, 21:55
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Jag har missat att du förklarat moral, hur förklarar du den?

Inlägg #185 sen har du mer info om just moral och etik på wikipedia.
Det primära är just att religion INTE är en förutsättning för moral och ett rättfärdigt leverne, och ja moralen ÄR just subjektiv och den är långt äldre än monoteismerna.
Vad är det du inte fattar?
Citera
2012-12-10, 21:59
Medlem
ElTacoLocos avatar
nix.

Edit: vi drivs av samma kärlek som en son har för sin far. ( man gör det man kan för att inte såra honom )

Sen misstag begår vi alltid, och vi har alltid fria viljan att avvika om vi vill, men det skulle nog inte få mig att må vidare bra ..vaa.. nu säger ni säkert, ahaaa så det är själviska motiv. Nix inte det heller. För alla strävar efter ett välmående visst? isf är vi alla själviska.
Senast redigerad av ElTacoLoco 2012-12-10 kl. 22:04.
Citera
2012-12-10, 22:33
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jag kan inte resonenera eller svara på alla frågor.

Billig undanmanöver, du ger dig själv in i debatten sedan när jag väl efterfrågar konkreta svar halkar du vidare bara på ett bananskal till andra tankar och ideér, den ene vansinnigare än den andre. Märklig retorik.

Citat:
Du skriver verkligenheten men människan måste anta det finns en verklighet för att leta efter sanningen om den.

Jaa! Det är ju precis vad det finns, en verklighet alltså. Ser ingen motsättning i detta?

Citat:
Men, om inte människan är skapad som finns ingen objektiv moral, då skulle det sannolikt att inget är rätt eller fel.

Felaktig slutsats på falsk premiss. Människan är INTE skapad och det finns ingen objektiv moral, däremot en subjektiv. Hur denne speglas beror på många olika faktorer, miljö, samhälle, normer & regler mm. Moralen är naturligtvis inte beroende av en gud.

Citat:
Nu finns en Skapare och inte så svårt att se.

Det är därför folk spränger varandra i bitar menar du och bråkar om vem eller vad guden är och vad han vill med mänskligheten? Det är därför religiösa människor inte kan enas, och det råder enorma motsättningar och meningsskiljaktigheter angående guden?

Citat:
Därför finns det moral i hela världen men sedan finns vissa delar där man har syndat eller syndar mycket och då rubbas moralkompassen.

"Synd" betecknar handlingar som inte är acceptabla utifrån ett visst normsystem. I kristendomen utgörs normsystemet av Guds vilja. Det varierar dessutom mellan olika delar/religioner i världen vad som anses vara "synd". I grunden ligger en tolkning av guds vilja, och som vi bevisligen vet så är denna högst subjektiv.

Citat:
Anser du att människor ska dödas, våldtas, misshadlad, mobbas, vara fattiga...ur ett evolutiskt synssätt skulle det bara vara: de starka överlever om man utlämnar moralen. Vad anser du?

Nej, det anser jag verkligen inte. Men jag är likväl ateist/evolutionist. Jag behöver ingen gud för att behandla andra som jag själv vil bli behandlad. Och vet du vad? Det fungerar alldeles utmärkt!
Din slutsast är helt vansinnig eftersom du sammanflätar ett samvete och ansvar med en andlig varelse. Du målar upp en falsk bild av att människan är en viljelös, mekanisk robot, som enda alternativet inom evolution. Vi har fri vilja och samvete och ansvarar för våra handlingar.
Citera
2012-12-10, 22:43
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Teori, antagande, tro är ungefär samma.

Falskt. ”Teori” i det här sammanhanget betyder inte gissning, utan en vetenskaplig modell. Det är så nära sanning man kommer i vetenskapliga sammanhang. Gravitationsteorin är inte heller en gissning. Evolutionsteorin byggs inte upp på gissningar, det finns en oerhörd mängd bevis i form av fossil och genom betraktande av variationen inom en grupp djur. Dessutom har den nya gentekniken vidareutvecklat vår bild av organismvärldens evolution, det är nu t ex möjligt att titta direkt på arvsmassan och genom det avgöra vilka organismer som är släkt med varandra och vilken väg evolutionen tagit. Var har du din vetenskapliga modell som styrker din gud? Och då menar jag ju naturligtvis inte att du kastar något bibelcitat i skallen på mig
Citera
2012-12-10, 22:49
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
För att falsifiera eller bekräfta så måste du ha information om någon eller något. Ex: det står i Guds ord: Jesus Kristus säger i Matteusvenageliet 11:28-30 "Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.” Man kan pröva detta... får man vila eller frid när man kommer till Jesus Kristus? Jag anser så...

Således kan vi härmed falsifisera tron på den kristna guden, eftersom oerhört många redan testat detta och inte ett skit har hänt för dem. Så enkelt med din egen måttstock!
En sak till: eftersom du är väldigt bra på att anse saker hit och dit, så undrar jag vad du anser om alla kristna (både barn och vuxna), som omkommer i diverse olyckor, är det också "vila och frid för själen" som Jesus Kristus skänker, er barmhärtige gud???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in