Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Att indoktrinera någon till att bli ateist bör föregås av premissen att barn föds troende alternativt att barns andliga sökande undermineras.
Det finns flertalet studier, varav vissa är korskulturella som påvisar att barns syn på gud är oberoende av dess omgivning. Att barn tolkar tro, intentioner, begär, kunskap olika om det handlar om mänskliga agenter eller en gudom.
T.ex. Children’s attributions of beliefs to humans and God: cross-cultural evidence
Nicola Knight a,b,∗, Paulo Sousa b, Justin L. Barrett c, Scott Atran c,d
Utifrån det perspektivet så kanske det föreligger om man hårdrar det ett visst berättigande i att det kan förekomma en medveten- eller omedveten ateistisk indoktrinering.
Jag håller faktiskt inte det för helt otroligt att det ligger någonting i detta. Naturligtvis inte som gudsbevis eller att bebisar har en 'gudstro'. Däremot kan det ligga något i att barn föds med en uppfattning om att omvärlden är skapad för dem. Som far kan jag intuitivt relatera...

Jag vill minnas att Dawkins har skrivit eller intervjuats om detta som en aspekt på varför barn är så känsliga för religiös indoktrinering. Kan finnas kopplingar till den hypotetiska gudsgenen, vilken iofs är massivt kritiserad trots att inte den hellerr är ett gudsbevis. Känner att jag måste lämna en feg liten brasklapp i frågan då jag inte har ståndpunkt som riktigt är färdigformulerad.
EDIT: jag skulle vilja tillägga att det säger mer att bebisar födda i olika samhällen i världen så småningom växer upp och blir religiösa i en uppsjö av olika trosuppfattningar säger mer om tanken på en personlig omnipotent, allvetande gud än att bebisar skulle ha en medfödd böjelse att tro på en PappaMamma med stort P och M.