2012-12-11, 19:17
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Hur kan jag plocka fram en bibelbers utan att tänka. Har du tänkt på det?

Som sagt, inte ens den enkla frågan kunde du svara på. Du vill gärna att andra ska svara på dina frågor, men när du själv får en fråga, då orkar du inte bemöta den.
Citera
2012-12-11, 22:02
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Nu lever jag här och nu...

Du glider förbi min fråga, jag ger dig ett nytt försök:
Och om du levde under vikingatiden, vilken eller vilka gudar skulle du applicera detta på?
Ärligt talat hur kan du säga att Jesus Kristus är den sanne guden när det i själva verket handlar om var i världen man är född och tidpunkten i historien som avgör vad man tillber för gud???
För hindun är den sanne guden/gudarna inte den du tillber, vad ger dig rätten att underkänna hans tro?? Vore du född i Afghanistan skulle du med största sannolikhet vara muslim, inser du inte detta själv??
Citera
2012-12-11, 22:51
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Varför antar du att det finns en verklighet? Vem har tolkningsföreträdet för denna verklighet? Är hela verkligheten en subjektiv verklighet? Finns det någon sanning i denna verklighet och hur vet man att detta är sanning?

Oj, många filosofiska funderingar ser jag.
Verklighet (reality) betecknar ju egenskapen att vara verklig och allt som är verkligt runtomkring.
Saker runt om oss överallt, kan vi förnimma. Eller menar du allt är en illusion?
Vad vill du bevisa? Din gud kan inte bevisas, ändå påstår du att det är verklighet.
Det rosa spagehettimonstret kan med dem premisser ni religiösa har isåfall också vara likamycket verklighet. Kan du motbevisa det? Den värld vi lever i och planeten jorden är i högsta grad verklig, och hela naturens och allt dess liv som evolverar här på den. Din andliga verklighet kan inte bevisas, den är lika subjektiv som buddistens eller vikingens som levde i en annan tidsepok.
Du snackar om sanning, vart vill du komma? Om jag säger att jorden är rund så vet alla normalt funtade mäniskor idag att det är sanning. Det har nämligen kunnat påvisas tack vare just vetenskapen. Då spelar det ingen roll att det ändå finns figurer som hävdar att den är platt.
Kastar jag en boll mot väggen, vet jag att den kommer tillbaks, det spelar ingen roll om Kajsa som lever med vanföreställningar hävdar att den försvinner mystiskt genom väggen upp till en annan planet. Hajar du? Verklighet finns alltså i allra högsta grad, och både du och jag lever i den vare sig vi vill eller inte. Att ni gudstroende inte av någon outgrundlig anledning kan acceptera den är en helt annan sak.

Citat:
Hur VET du att denna moral inte kommer från Gud? Hur vet du att moralen kommer dessa områden? Har du undersökt detta?

Inte jag, vetenskapen. Vilken gud pratar du om? Hur kan moralen komma från den kristne guden (Jesus) när den bevisligen redan funnits långt tidigare? Hur förklarar du med din gud att alla har olika moral & värderingar beroende var på jorden man lever? Håller du med om att moralen förändras dvs är inte statisk och värderingar återspeglas av det samhälle man lever i? Hur kan det stämma om det bara finns en verklig, sann gud (Jesus)?

Citat:
Angående att människor spränger varandra är därför ett syndafall har varit. I detta syndafall kom synden och döden in i mänsklighetens liv som påverkar oss. Människan vill inte lyda Gud. Det är därför vi anser att vår värld inte är fullkomlig. Vi bär denna längtan efter en bättre värld. Du verkar också ha denna längtan.

De spränger varandra av religiösa skäl, de kan inte enas om vilken som är rätt gud att lyssna till och vad guden egentligen vill med människorna. Döden kom in efter syndafallet? Du menar alltså att ormen använde sina huggtänder med gift til fredliga syften tidigare? Hade den huggtänder eller den var en fridsam vegan? Lejonen åt växter och gräs? Skapade gud om alla djur efter syndafallet igen då till rovdjur? Det fanns inga djur som åt varandra menar du? Förklara gärna hur detta skett!

Citat:
Jesus Kristus bad om enhet, dels för sina lärjungar då han vandrade på jorden, dels människor som blir troende. Det står i Johannesevangeliet 17:20-21 "Men inte bara för dem ber jag utan också för alla som genom deras ord tror på mig. Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig."

Att det fanns en man som hette Jesus för ca 2000 år sedan anser jag vara fullt möjligt. Däremot betvivlas starkt att Jesus som beskrivs i bibeln någonsin har funnits. Mer troligt är att han är en person som konstruerats av t.ex. Paulus för att hans liv skulle stämma med de gamla profetiorna, som Paulus var väl förtrogen med. Det är fullt möjligt att det helt enkelt inte är Jesus som ligger bakom alla de uttalanden som han sägs ha gjort enligt bibeln. Personligen tror jag att en bättre kandidat är Paulus, dvs att det är Paulus som ligger bakom mer än man i allmänhet tror. Jag har läst bibeln mycket under mina år som kristen, och min slutsats efter att ha läst böcker som Daniels profetior, Johannes Uppenbarelser mfl, är att tillgången på hallucinatoriska droger måste ha varit stor redan på profeternas tid!

Citat:
Gud har en identitet och han uppenbarar denna på de människor som har ett rätt hjärta. Det finns människor som känner Gud mer än andra människor.
Guds löften är dock: 1 Johannesbrevet 3:2-3 "Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi. Världen känner oss inte, därför att den aldrig har lärt känna honom. Mina kära, nu är vi Guds barn, men det har ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer att bli. Vi vet dock att när han uppenbarar sig kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är. Var och en som har detta hopp till honom renar sig själv liksom han är ren."

Uppenbarar för utvalda människor, dvs de med "rätt" hjärta? Kära nån. Guden är en fruktansvärt usel kommunikatör, han har på några tusen år bara lyckats övertyga en liten klick av hela jordens befolkning om att han existerar, den största delen tror på helt andra gudar.
Varför inte bara klart och tydligt tala om vem han är och vad han vill med människan, kanske på telepatisk väg eller varför inte arrangera om stjärnornas positioner till hans namn: "JAHVE" så folk klart och tydligt kunde fatta hans existens??
Istället väljer han att kommunicera genom en gammal svårtydd bok, öppen för olika tolkningar och med samma uppbyggnad och struktur som ett kedjebrev med hot om straff och utlovade belöningar. Detta förfarande är inte bara suspet, det undergräver hans egen trovärdighet fullständigt.

Citat:
Varför anser du inte att människor ska dödas, våldtas, misshadlad, mobbas, vara fattiga?
Var kommer den fria vilja i ett rent evolutionsikt tänk? Människan ur detta perspektiv har inget mål...

Personligen behandlar jag andra som jag själv vill bli behandlad och jag vill inte bli dödad eller misshandlad . Självbevarelsedrift har vi alla inom oss på ett eller annat sätt.
Den fria viljan är ju baserad på det val man själv väljer som individ, och den varierar oerhört mellan olika människor. Kristna ska egentligen inte snacka om någon fri vilja, då enda alternativet om man inte tar emot Jesus är evigt lidande i ett brinnande helvete. Detta har ju diskuterats så många gånger. Med erat skeva resonemang kan vilken diktator som helst erbjuda en "fri vilja".

Citat:
Till vem eller vilka är vi ansvarig med våra handlingar och varför...
Jag anser att människan består av ande, själ och kropp och vi behöver mat till helheten.

Ansvariga är vi inför det samhälle vi lever i och byggt upp med normer, regler och allehanda lagar , vanligtvis stat, regering.
Människan består av en kropp med ett medvetande. Kalla det sen själ, ande eller vad du vill. Den kräver att hjärnan fungerar dock, när den dör en dag så upphör medvetandet kort och gott och vi kommer då befinna oss i samma tillstånd som innann vi föddes, dvs "icke vara", inte längre existera. Naturens ständiga kretslopp tar aldrig slut (så länge där finns förutsättningar för liv), man dör ut, nytt liv föds osv. Helt naturligt och inget konstigt, förutom för alla med snuttefilten som inte kan acceptera och se döden i vitögat.
Citera
2012-12-11, 23:02
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ex: Jag har prövat att be och fått bönesvar. Man måste utgå från Guds Ord som information.
Gud säger aldrig NÄR vi får bönesvar, så att mäta detta blir svårt. Men, det finns kriterier för bönesvar. Eftersom människan kan tro att man ska få bönesvar direkt med det säger inte Guds Ord. Man måste utgå från rätt information.
Vad jag har fattat har arkelogin hittat olika platser i bibeln.
Alla människor behöver inte exakt samma så det blir också svårt att mäta. En människa kan man ta emot om han eller hon är öppen att ta emot Guds Ord, och då är frågan: hur mäter man detta? Hur vet man hur en människa är öppen eller inte? Men, om du gör en undersökning bland annat inom Lp-stifelsen (en kristen behandlingsform där missbrukare får gå), så kan du se en skillnad i människors liv innan de kom dit och under tiden och efter.

Men muslimen säger ju samma sak, trots han ber till en helt annan gud. Kan du förklarar det för mig? Har du fått bönesvar och han hallucinerar menar du?
Så behändigt att gud aldrig lovar när bönesvaren skall uppenbara sig, då kan de med andra ord komma efter döden? Alla de kristna som ber som idioter men aldrig får några bönesvar? Alla de sjuka som ber om at bli friska som då bara blir ännu sjukare för att slutligen avlida? Vad har du att säga till dem?
Självklart att missbrukare kan känna sig hörda i bönerna då de kommit bort från droger och fått hjälp. Men det är skenbart en illusion, bara för att livssituationen (vilket i detta fall är jättebra!) ändras til det bättre betyder det inte att en gudom är inblandad. Det kan du aldrig bevisa. Jag känner faktiskt människor som har varit starkt kristna, men lämnat tron bakom sig då de insett att de tillbett ett fanatsifoster, mycket beroendes på gemenskapen och glädjen och att de befunnit sig i en utsatt position under en tid i livet. Förnuftet har dock hittat tillbaka till dem under tidens resa.
Citera
2012-12-11, 23:04
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jag har kommit till Jesus Kristus för detta ibland och det har hjälpt. Gud är underbar.

Vore väldigt intressant att höra om vad exakt du fått hjälp med när du bett till gud
Citera
2012-12-12, 07:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför antar du att det finns en verklighet? Vem har tolkningsföreträdet för denna verklighet? Är hela verkligheten en subjektiv verklighet? Finns det någon sanning i denna verklighet och hur vet man att detta är sanning?

Solipsist-pladdret, när religions-fascismens pseudoargument blir för transparenta.

Det finns ingen substans i ditt predikande, endast luftslott av ordkonstruktioner; uppenbarligen det enda som står mellan dig och den öppna existentiella ångesten du inte klarar av göra något åt på ett vettigt sätt.
Citera
2012-12-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Bibeln är väll en slags manual för dig hur du ska tycka och tänka.

Man äter Guds Ord och försöker förstå det.
Ex: det står älska din nästa som dig själv: Då kan frågor komma: hur vet jag att jag är älskad? Hur kan jag visa min kärlek? Varför ska jag älska?
Gud kan både svara på frågor och ställa frågor.
Citera
2012-12-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Du glider förbi min fråga, jag ger dig ett nytt försök:
Och om du levde under vikingatiden, vilken eller vilka gudar skulle du applicera detta på?
Ärligt talat hur kan du säga att Jesus Kristus är den sanne guden när det i själva verket handlar om var i världen man är född och tidpunkten i historien som avgör vad man tillber för gud???
För hindun är den sanne guden/gudarna inte den du tillber, vad ger dig rätten att underkänna hans tro?? Vore du född i Afghanistan skulle du med största sannolikhet vara muslim, inser du inte detta själv??

Jag förstår vad du menar. Men jag lever här och nu.
Det finns många som blir frälsta (blir kristna) i mulimska och hinduiska världen. Det är den Heliga Anden som förhärligar Jesus Kristus.
Citera
2012-12-12, 19:41
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Man äter Guds Ord och försöker förstå det.
Ex: det står älska din nästa som dig själv: Då kan frågor komma: hur vet jag att jag är älskad? Hur kan jag visa min kärlek? Varför ska jag älska?
Gud kan både svara på frågor och ställa frågor.

Hur vet du att din gud har sagt allt detta? Hur vet du att Jesus har sagt allt detta? Där du skrev visade människan långt innan kristendomen, vilket vissa av er kristna inte tycks veta om.
Citera
2012-12-13, 08:02
Medlem
dysterqvists avatar
religion works through ignorance . the less you know ,the more you belive.
Citera
2012-12-13, 10:32
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar. Men jag lever här och nu.
Det finns många som blir frälsta (blir kristna) i mulimska och hinduiska världen. Det är den Heliga Anden som förhärligar Jesus Kristus.

"Jag lever här och nu" är inget bra svar, då detta kan appliceras under alla tider och på alla gudar.
Mina frågor hopar sig här nu, jag vill ha svar på följande:

1. Men muslimen säger ju samma sak, trots han ber till en helt annan gud. Kan du förklarar det för mig? Har du fått bönesvar och han hallucinerar menar du?
2. Alla de kristna som ber som idioter men aldrig får några bönesvar? Alla de sjuka som ber om at bli friska som då bara blir ännu sjukare för att slutligen avlida? Vad har du att säga till dem?
3. Vad exakt har du fått hjälp med när du bett till gud?
4. Hur förklarar du guds sätt att kommunicera genom till människorna? Tycker du det är ett bra sätt i ljuset av ovan nämnda faktorer?
5. Håller du med om att moralen förändras dvs är inte statisk och värderingar återspeglas av det samhälle man lever i?
6. Använde ormen sina huggtänder med gift till fredliga syften tidigare? Hade den huggtänder eller den var en fridsam vegan? Lejonen åt växter och gräs? Skapade gud om alla djur efter syndafallet igen då till rovdjur?
Citera
2012-12-13, 17:47
Medlem
Jag tror på en verklighet och tror också det finns en sanning om denna verklighet. Sedan kan man fråga sig Hur vi får reda på sanningen om verkligheten. Detta kan jag förstå utifrån perspektiv där det finns en Skapare. Blir svårare att förstå utan en Skapare.
Jag anser att Gud kan "bevisas" men då får man utgå från Guds Ord. Vad säger Guds Ord och prövar detta...Ex: jag har fått ett x antal bönesvar av olika slag. Eller: vad händer när jag bestämmer att älska istället för att hata? Man får Jesus Kristus och se.

Att jorden är rund: hur menar du då? Bitvis är den platt, det finns höga berg och dalar och kan väl då inte vara helt rund (beror säkert hur man mäter)...
Om du kastar en boll på en vägg så stutsar den tillbaka: det beror väl på vilken typ av vägg eller boll.

Vetenskapen består av människor som tolkar information.
Angående kristne Guden och moralen och funnits innan: Det står i bibeln:
Johannesevangeliet 8:56-58 "Er fader Abraham jublade över att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig.” Judarna sade då till Jesus: ”Du är inte femtio år, och ändå har du sett Abraham.” Han svarade: ”Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.”
Jesus Kristus är äldre än Abraham som levde på Gamla Testamentens tid.
Johannesevangeliet 1:1-2 "I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud...14-15 Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. Johannes vittnar om honom och ropar: ”Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig.”

Paulus i Apostlagärningar 17:26-31 "Av en enda människa har han skapat alla folk. Han har låtit dem bo över hela jordens yta, och han har fastställt bestämda tider för dem och de gränser inom vilka de skall bo. Det har han gjort för att de skulle söka Gud och kanske kunna treva sig fram till honom – han är ju inte långt borta från någon enda av oss. Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till, som också några av era egna skalder har sagt: Vi har vårt ursprung i honom. När vi nu har vårt ursprung i Gud, då får vi inte föreställa oss det gudomliga som något av guld eller silver eller sten, som något en människa har format efter sina idéer och med sin konstfärdighet. En lång tid har Gud haft överseende med okunnigheten, men nu ålägger han människorna, alla och överallt, att omvända sig. Ty han har fastställt en dag då han skall döma världen med rättfärdighet genom en man som han i förväg har bestämt därtill. Det har han bekräftat för alla människor genom att låta honom uppstå från de döda.”

Hebreebrevet 13:8 "Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet."
Det finns olika moral och väderingar på grund av vem man följer. Följer man synden och Satan eller följer man Jesus Kristus? Vem man följer avger vilka konsekvenser som händer i samhället.
Sedan kan man vara ett barn som ska växa. Ett barn och en vuxen i tron på Jesus Kristus blir inte samma. Man måste låta sig formas. Speciellt om man har syndat mycket vilket har förstört mycket i den personens liv. I Jesus Kristus förnyas tankarna vilket gör att man får ett nytt sinneslag. Tanken är att älska med sina tankar, ord och handlingar.
Hela verkligheten vet bara Skaparen men han kan uppenbara sanningen om sin verklighet. Detta väljer han själv. Men, det är viktigt för en människa vad han eller hon bygger på.

Hur vet du med 100 procent säkerhet att de spränger varandra av religiösa skäl? Är det några kristna som gör detta?
Ormen är en bild av Satan som kan ändra form. Ormen ville lura Eva och lyckades.
Angående djuren så har vi Noas ark, där två av olika sorter var representerade. Detta gjorde det möjligt att föröka sig.

Det fanns säkert olika droger under bibelns tid, men det betyder inte att dessa profeter tog det. Att berusa sig på den Heliga Anden kan ge olika visoner.

Angående om Gud är usel kommunikatör, jag tror att Gud talar men människan lyssnar inte alltid. Jag anser inte det vara svårt att tro på en Skapare men lära känna honom är mer svårare. Men, då får se vad Guds Ord säger och prövar detta.

Så om du ville bli dödad eller misshandlad så skulle det vara okej att döda och misshandla??? Det Jesus Kristus säger är att vi ska älska efftersom att älska vår nästa vållar inget ont.
De som inte är uppskriva i livets bok ska brinna i den eld som aldrig slockna står det i bibeln. Detta är av den fri vilja eftersom Guds Son Jesus Kristus är kärleken och ljuset och friden mm, och väljer man bort honom så väljer man bort kärleken och ljuset och friden mm, och får det man önskar.

Jag anser det slutgiltiga ansvaret för sina tankar, ord och handlingar är inför Gud. Gud säger till oss att göra goda gäningar.
Den kristne vet att fysiska döden kommer men döden är inte slutet av livet. Det finns ett x antal människor som som har dött och har varit i himlen och i helvetet och kommit tillbaka och vittnat om detta. Tron på Jesus Kristus som är uppståndelsen och livet ger hopp om en bättre värld. Han har vunnit över döden och gjort Satan maktlös. Han kan förvandla varje situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in