Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Universum kan inte bevisas om den är icke-skapad eller skapad. Som vetenskapsmänniska kan man inte utesluta möjligheten att universum är skapad. Men, det finns både vetenskapsmänniskor som tror och inte tror på en Skapare. Eller anser du inte detta...?
Det spelar ingen roll vad jag anser, eller vad du anser. Den vetenskapliga modellen är giltig, det är oerhört tragiskt att ni kreationister är så vetenskapsfientliga och så har det varit i alla tider.
Naturvetenskapens fader Galileo Galilei visade genom forskning och experiment olika upptäckter som stod i konflikt med kyrkans lära. År 1633 ställdes han inför inkvisitionens domstol, där han blev tvungen att avsvärja sig allt rörande den så kallade "felaktiga läran". (Som trots allt var korrekt!). Den katolska kyrkan lärde att det var jorden, som var världsalltets centrum. Allting upprepar sig, än idag vägrar kyrkorna ta till sig modern vetenskap, de har visserligen hänt en hel del på 400 år men grunden är densamma, man kan inte acceptera de upptäckter/forskning som står i konflikt med skapelseläran. Tragiskt är bara förnamnet.
Citat:
Människan är ofullkomlig på grund av Adams fall. Både synden och döden kom in i människans liv. Detta har och påverkar människor. Detta betyder att dödande kan ske.
Gud visar sin kärlek i hela bibeln. Gud ser helheten men detta gör inte människan. Gud har ofta valt de svaga eller yngsta i familjerna.
För att det står så? Ge mig utombibliska bevis på detta! Nej just det, det fanns ju inga

Jag har i tidigare inlägg behandlat det absurda med denna tankegång.
Att påstå att Gud visar sin kärlek i hela bibeln äcklar mig, det är snarare tvärtom, har du inte läst den ordentligt eller väljer du att utelämna obehagliga delar? Det är inkosekvent och rent av ohederligt att påstå att gud är kärlek.
Du menar att lidandet inte är guds avsikt? Förklara då för mig logiken i att människorna som väljer att själva bestämma vad som är gott och ont, orsakar omfattande genetiska förändringar på miljarder djur? Vad hade djuren gjort?
Menar du också att det förfaller rimligt att tro att en orm med huggtänder och nervgift använde giftet till fredliga syften innan syndafallet? Resonera kring detta, så har vi något att utgå från. Vem vet, kanske du trots allt inser att du blivit förd bakom ljuset precis som alla andra troende.
Citat:
Hur avgör du en vilseledning?
Är alla i vetenskapen överens att 4,6 miljarder år sedan? Har någon skrivits ned från denna tid eller hur avgör man detta? Låter som man har dragit en slutsats av någon information av något.
Inte jag som avgör det, vetenskapen. All lära/religion som förnekar naturlagarna är inte sann så enkelt är det faktiskt! Man måste vara bra dum att hävda annat. Inom vetenskap finns avikelser precis som allt annat, men grunderna är fastställda. Om inte alla är överens om att det är 4,6 eller 4,5 miljarder år har inte så stor betydelse. Hur man avgör åldrar har redogjorts här tidigare, du kan själv googla annars.
Citat:
Anser du att samhället ska ha värderingar, lagar, fri vilja, samveten? Jag anser att Gud har lagt ned saker inom oss som vi kan märka av. Ex: vårt samvete som blir utvecklat. Men, synden skadar också samvetet.
Ja, och det är precis vad de har! Eller menar du att olika samhällen inte har olika lagar och värderingar? Ser hela jordens system likadana ut menar du? Jag skrev om moralen innan och förklarade hur den vuxit fram, helt oberoende av gud. Vad förstod du inte?