2012-12-05, 00:04
Medlem
BlackJewels avatar
Det har slagit mig flera gånger varför just vetenskap och gärna då högtflyende vetenskap, t.o.m spetsvetenskap så ofta berörs i trådar som dessa.
I religion, världens minst tillförlitliga ämne, så runt och flyktigt att helium ter sig som rent bly i jämförelse, det är nog alla maktgalna sjuka fanskap genomn tiderna som lurat till sig sådan status och ger religion ständiga overstatements som ämne.
Ändå kretsar man runt det, runt runt.. utan att ett vettigt ord blir sagt om ett ämne som inte ens är ett ämne.. bara trolleri allting.
Citera
2012-12-05, 10:39
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Universum kan inte bevisas om den är icke-skapad eller skapad. Som vetenskapsmänniska kan man inte utesluta möjligheten att universum är skapad. Men, det finns både vetenskapsmänniskor som tror och inte tror på en Skapare. Eller anser du inte detta...?

Det spelar ingen roll vad jag anser, eller vad du anser. Den vetenskapliga modellen är giltig, det är oerhört tragiskt att ni kreationister är så vetenskapsfientliga och så har det varit i alla tider.
Naturvetenskapens fader Galileo Galilei visade genom forskning och experiment olika upptäckter som stod i konflikt med kyrkans lära. År 1633 ställdes han inför inkvisitionens domstol, där han blev tvungen att avsvärja sig allt rörande den så kallade "felaktiga läran". (Som trots allt var korrekt!). Den katolska kyrkan lärde att det var jorden, som var världsalltets centrum. Allting upprepar sig, än idag vägrar kyrkorna ta till sig modern vetenskap, de har visserligen hänt en hel del på 400 år men grunden är densamma, man kan inte acceptera de upptäckter/forskning som står i konflikt med skapelseläran. Tragiskt är bara förnamnet.

Citat:
Människan är ofullkomlig på grund av Adams fall. Både synden och döden kom in i människans liv. Detta har och påverkar människor. Detta betyder att dödande kan ske.
Gud visar sin kärlek i hela bibeln. Gud ser helheten men detta gör inte människan. Gud har ofta valt de svaga eller yngsta i familjerna.

För att det står så? Ge mig utombibliska bevis på detta! Nej just det, det fanns ju inga
Jag har i tidigare inlägg behandlat det absurda med denna tankegång.
Att påstå att Gud visar sin kärlek i hela bibeln äcklar mig, det är snarare tvärtom, har du inte läst den ordentligt eller väljer du att utelämna obehagliga delar? Det är inkosekvent och rent av ohederligt att påstå att gud är kärlek.
Du menar att lidandet inte är guds avsikt? Förklara då för mig logiken i att människorna som väljer att själva bestämma vad som är gott och ont, orsakar omfattande genetiska förändringar på miljarder djur? Vad hade djuren gjort?
Menar du också att det förfaller rimligt att tro att en orm med huggtänder och nervgift använde giftet till fredliga syften innan syndafallet? Resonera kring detta, så har vi något att utgå från. Vem vet, kanske du trots allt inser att du blivit förd bakom ljuset precis som alla andra troende.

Citat:
Hur avgör du en vilseledning?
Är alla i vetenskapen överens att 4,6 miljarder år sedan? Har någon skrivits ned från denna tid eller hur avgör man detta? Låter som man har dragit en slutsats av någon information av något.

Inte jag som avgör det, vetenskapen. All lära/religion som förnekar naturlagarna är inte sann så enkelt är det faktiskt! Man måste vara bra dum att hävda annat. Inom vetenskap finns avikelser precis som allt annat, men grunderna är fastställda. Om inte alla är överens om att det är 4,6 eller 4,5 miljarder år har inte så stor betydelse. Hur man avgör åldrar har redogjorts här tidigare, du kan själv googla annars.

Citat:
Anser du att samhället ska ha värderingar, lagar, fri vilja, samveten? Jag anser att Gud har lagt ned saker inom oss som vi kan märka av. Ex: vårt samvete som blir utvecklat. Men, synden skadar också samvetet.

Ja, och det är precis vad de har! Eller menar du att olika samhällen inte har olika lagar och värderingar? Ser hela jordens system likadana ut menar du? Jag skrev om moralen innan och förklarade hur den vuxit fram, helt oberoende av gud. Vad förstod du inte?
Citera
2012-12-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför försökar du då konstant att pseudo-bevisa det i alla fall?

Vad vetenskapspersoner 'tror' ..... parallelt med sin vetenskap, är irrelevant.

Postulat.

GT 'guden' är en avskyvärd sociopat.

Postulat.

Det är bra att börja med verkligheten som utgångspunkt.

Vetenskapen drar slutsatser; dock inte på samma virriga sätt som du gör.

Ja.

Anse så mycket du vill. Ingen vill ta den rätten ifrån dig.

Postulat.

Bevisa utifrån ett vetensakpligt perspektiv.

Du skrev: "GT 'guden' är en avskyvärd sociopat. Är detta ett postulat eller inte? Varför eller varför inte?"

Du skrev: "Det är bra att börja med verkligheten som utgångspunkt." Är detta ett postulat? Varför eller varför inte.

Du skrev: "Vetenskapen drar slutsatser; dock inte på samma virriga sätt som du gör." Jag antar att du menar att människor drar slutsatser liksom som du och jag drar olika slutsatser.
Citera
2012-12-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Jo du förstår lille Stef att de visar detta genom handlingar, reella handlingar som får mig att dra den slutsatsen. Jag inser att det är svårt att relatera till när man som dig bara har en imaginär aktör som genom en löjlig bok påstår att du är älskad!

I ditt fall skulle jag köpa en hund tex, det är en bra början för känslomässigt handikappade.

Du skriver i handling: på vilket sätt?
Citera
2012-12-07, 16:32
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Du skriver i handling: på vilket sätt?
Tal, fysisk kontakt och kroppsspråk!
Är du bekant med någon av dessa?
Citera
2012-12-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Du vet väl mycket väl vad motsatsen till rationalitet är, det är ju ett idealistiskt förhållningssätt mot livet, att betrakta skeenden och händelser ur idealiserad religion där andar änglar innehar huvudrollerna och du själv försätter dig i en underposition, där utgången ständigt kretsar kring ödesmättad "det är bara så det är" och "aldrig gå till botten" och "ansvarslöshet med handlingsförlamning".

Du glorifierar ju otroligt framgmentariskt luddigt till en önskan om gudomlighet att matcha vad du läser dig till i den gamla bibeln.. som bygger på total imagination.

Det oformliga icke-rumsliga, flyktiga men dramatiska förtätade, utan början eller slut och tolkningsbart precis hur du vill.. det ger dig stämning... men... så länge du kan förstå att det är en flyktväg att ha som förtröstan för dig själv när världen går dig emot eller förbi, okej.. men det är inte hållbart i de konkreta sammanhangen, iför vuxet ansvarsfullt och seriöst deltagande i en reell värld av reella människor.

Ha det som din drömvärld i en parallell-fantasy-värld-mys-pys, det är allt.. längre än så kommer aldrig religion hur som helst.

En relation med Gud som säger att han älskar mig och visar detta genom Jesus Kristus som fick lida och dö och tog alla mina synder på sig underlätta olika livsområden. Hur människan bygger avgör också hur han eller hon håller i vissa livsområden. Om en människa bara bygger på att ha pengar och arbete: vad händer då om han eller hon förlorar pengarna och arbetet? Men,om du vet att du är älskad av Gud i alla livsomsråden i ditt liv så kommer också det förgängliga inte betyda så mycket. Man sätter inte sitt hopp till förgängliga saker. Det är därför många bli kristna när de har förlorat förgängliga saker eftersom de inser att det inte går bygga på detta.

Anser du att det finns en verklighet? Varför eller varför inte.
Anser du att det finns sanning? Varför eller varför inte.
Anser du att vara rationell?
Citera
2012-12-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Skulle tro man använt två metoder, radioaktivt sönderfall och beräkningar på de processer som sker i solen. Radioaktivt sönderfall ger isotoper som gör att man med i sammanhanget stor säkerhet kan bestämma ålder på en mineral.

(Lite osäker på denna. Och för lat just nu att googla fram infon, ta det som du vill)
Reaktionerna i solen och processerna när det gäller vilka grundämnen som produceras känner man väl vad jag förstått, du kan se genom ett spektra vilka ämnen som finns, och sedan räkna tillbaka vilken ålder vår sol har.

Då måste man utgå från en teori? Alltså, en tro...
Man har inte rest tillbaka i tiden för att hämta denna information. Det har ju inte skrivits böcker då...
Citera
2012-12-07, 16:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bevisa utifrån ett vetensakpligt perspektiv.

Bevisa vad? Lite specifikation, tack.

Citat:
Du skrev: "GT 'guden' är en avskyvärd sociopat. Är detta ett postulat eller inte? Varför eller varför inte?"

Det är en analys från ett rationellt perspektiv, som förkastar blind lydnad inom religions-fascismen. Personer/entiteter/karaktärer med ett behov för andras underkastelse är sociopater.

Citat:
Du skrev: "Det är bra att börja med verkligheten som utgångspunkt." Är detta ett postulat? Varför eller varför inte.

Återigen en rationell analys.

Citat:
Du skrev: "Vetenskapen drar slutsatser; dock inte på samma virriga sätt som du gör." Jag antar att du menar att människor drar slutsatser liksom som du och jag drar olika slutsatser.

Nej, jag relaterar till vetenskapens/logikens/(allmän filosofis) sätt att dra slutsatser. Dock inte exklusivt, men tv har ingen funktionell alternativ metodologi för 'slutsatser' manifesterat sig (jag räknar inte din anti-logik som valid), så det är vad jag kan benytta mig av för tillfället.
Citera
2012-12-07, 16:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då måste man utgå från en teori? Alltså, en tro...

Det är verkligen sorgligt, att du ännu inte förstår skillnaden mellan teori och tro, men fortfarande kör på en sån sliten teist-dumklyscha.
Citera
2012-12-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Det spelar ingen roll vad jag anser, eller vad du anser. Den vetenskapliga modellen är giltig, det är oerhört tragiskt att ni kreationister är så vetenskapsfientliga och så har det varit i alla tider.
Naturvetenskapens fader Galileo Galilei visade genom forskning och experiment olika upptäckter som stod i konflikt med kyrkans lära. År 1633 ställdes han inför inkvisitionens domstol, där han blev tvungen att avsvärja sig allt rörande den så kallade "felaktiga läran". (Som trots allt var korrekt!). Den katolska kyrkan lärde att det var jorden, som var världsalltets centrum. Allting upprepar sig, än idag vägrar kyrkorna ta till sig modern vetenskap, de har visserligen hänt en hel del på 400 år men grunden är densamma, man kan inte acceptera de upptäckter/forskning som står i konflikt med skapelseläran. Tragiskt är bara förnamnet.

För att det står så? Ge mig utombibliska bevis på detta! Nej just det, det fanns ju inga
Jag har i tidigare inlägg behandlat det absurda med denna tankegång.
Att påstå att Gud visar sin kärlek i hela bibeln äcklar mig, det är snarare tvärtom, har du inte läst den ordentligt eller väljer du att utelämna obehagliga delar? Det är inkosekvent och rent av ohederligt att påstå att gud är kärlek.
Du menar att lidandet inte är guds avsikt? Förklara då för mig logiken i att människorna som väljer att själva bestämma vad som är gott och ont, orsakar omfattande genetiska förändringar på miljarder djur? Vad hade djuren gjort?
Menar du också att det förfaller rimligt att tro att en orm med huggtänder och nervgift använde giftet till fredliga syften innan syndafallet? Resonera kring detta, så har vi något att utgå från. Vem vet, kanske du trots allt inser att du blivit förd bakom ljuset precis som alla andra troende.

Inte jag som avgör det, vetenskapen. All lära/religion som förnekar naturlagarna är inte sann så enkelt är det faktiskt! Man måste vara bra dum att hävda annat. Inom vetenskap finns avikelser precis som allt annat, men grunderna är fastställda. Om inte alla är överens om att det är 4,6 eller 4,5 miljarder år har inte så stor betydelse. Hur man avgör åldrar har redogjorts här tidigare, du kan själv googla annars.

Ja, och det är precis vad de har! Eller menar du att olika samhällen inte har olika lagar och värderingar? Ser hela jordens system likadana ut menar du? Jag skrev om moralen innan och förklarade hur den vuxit fram, helt oberoende av gud. Vad förstod du inte?

Jag anser att de flesta är sökare efter Guds identitet och hans skapelses identitet. Man börjar redan som liten. Som liten söker jag information om mig själv och min omginving. Detta är också en sorts vetenskap.
Jag är inte emot vetenskap utan bra att människor vill veta sanningen om verkligheten. Då måste man anta det finns en sanning om verkligheten. Alltså, en teori eller tro. Gud bygger både på tro och olika sorts bevis på denna tro.

Gud skapade allt gott enligt första moseboken. Sedan valde Adam och Eva att synda genom attt äta av det förbjudna frukten. Gud hade sagt om de äter det så kommer de att dö. Synden och döden kom in i världen alla som kunde synda har syndat. Det är därför vi lever i en ofullkomlig värld och längta effter en bättre värld. Vi syndar genom att lyda vårt kött eller falla i frestelse av Satan.

Du verkar anta att jag har blivit förd bakom ljuset som alla troende. Detta måste innebära att du vet hela sanningen, eller utgå du ifrån din tro? Vet du hela sanningen?

I vetenskapen finns människor och dessa människor är de som drar slutsatser utifrån den information de studera.

Varför finns lagar, värderingar, moral?
Citera
2012-12-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bevisa vad? Lite specifikation, tack.

Det är en analys från ett rationellt perspektiv, som förkastar blind lydnad inom religions-fascismen. Personer/entiteter/karaktärer med ett behov för andras underkastelse är sociopater.

Återigen en rationell analys.

Nej, jag relaterar till vetenskapens/logikens/(allmän filosofis) sätt att dra slutsatser. Dock inte exklusivt, men tv har ingen funktionell alternativ metodologi för 'slutsatser' manifesterat sig (jag räknar inte din anti-logik som valid), så det är vad jag kan benytta mig av för tillfället.

Angående rationellt perspektiv eller rationell analys är bara ord.
Det är ändå människor som drar slutsatser utifrån den information de studera. Sedan kan man använda en metod för att studera.
Citera
2012-12-07, 17:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser att de flesta är sökare efter Guds identitet och hans skapelses identitet. Man börjar redan som liten. Som liten söker jag information om mig själv och min omginving. Detta är också en sorts vetenskap.

Som vanligt tror du, att du är alltings mall.

Citat:
Jag är inte emot vetenskap utan bra att människor vill veta sanningen om verkligheten.

Du förvrängar dom bara (~vetenskap, sanning, verklighet).

Citat:
Då måste man anta det finns en sanning om verkligheten.

Som inte behövar vara positivistisk 'absolut'.

Citat:
Alltså, en teori eller tro. Gud bygger både på tro och olika sorts bevis på denna tro.

När kommer dessa bevis?

Citat:
Gud skapade allt gott enligt första moseboken. Sedan valde Adam och Eva att synda genom attt äta av det förbjudna frukten. Gud hade sagt om de äter det så kommer de att dö. Synden och döden kom in i världen alla som kunde synda har syndat. Det är därför vi lever i en ofullkomlig värld och längta effter en bättre värld. Vi syndar genom att lyda vårt kött eller falla i frestelse av Satan.

Det är ingen bevis; det är mytologiska postulat.

Citat:
I vetenskapen finns människor och dessa människor är de som drar slutsatser utifrån den information de studera.

Enligt kriterierna i vetenskapens systematiska metodologi, som du inte förstår ett ord av.

Citat:
Varför finns lagar, värderingar, moral?

Det är funktionellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in