Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Hur vet du att den är naturlig? Den kan var gudomlig, eller utesluter den möjligheten? Vet du allt?
Hur jag vet? Hela vetenskapen vet, detta är inget konstigt alls. Levande organismer är självreproducerande, den kumulativa selektionen är sedan länge fastställd.
Det finns inga som helst tvivel angående denna process.
Bevis för medveten design är de kännetecken som normalt INTE finns i naturen, och därför är det omöjligt att bevisa att naturen är designad.
Får en liten känsla av att du ändå på något sätt inser detta, men att en gudomlig kraft startat allting från början och gett upphovet till livet. Men faktum är att utvecklingsläran är helt oförenlig med bibelns gud. Tänk dig en gud som skapat människan genom en årmiljoner lång kedja av dödande, ätande, konkurrens och utslagning av de svagaste. Vi får en blodtörstig gud, en riktig sadist med andra ord.
När sen denna gud sätter sina fötter på jorden (Jesus) och uppmanar till kärlek och omsorg om svaga, då blir guden även schizofren. Varför plötsligt ta hand om den svage, när hela min existens som art beror på att jag tidigare slagit ihjäl honom? Hela skapelsen är grunden som kristendomen vilar på. Har evolutionen ägt rum, fanns döden långt innan människan utvecklades. Isåfall, om döden inte är ett reslutat av Adams synd, finns synden bara i fantasin. Om synden bara är fantasi behöver vi ingen frälsare. Därför pulveriserar evolutionsläran kristendomens kärna och stjärna, Jesus.
Citat:
En och samma boll kan inte vara rund och fyrkantig samtidigt. Så skulle jag definiera.
Precis, samma sak med den liknelsen du om och om nämner. Det faller ju på sin egen orimlighet.
Tycker det är onödigt att vilseleda med sådant här, därav anledningen till mitt exempel med bollen för att ge dig en vink.
Citat:
Hur vet du att jorden inte har skapats?
Nu kommer vi in på planetär geologi inom astronomin. Vetenskapen säger att jorden bildats [notera, INTE skapats av någon gudom] ur en nebulosa för ca 4,6 miljarder år sedan. Skapelsetroende inbillar sig att stjärnor skapas av en gudom, men så är inte fallet. De föds istället i enorma molekylmoln dvs nebulosor som finns utspridda i hela vintergatan. Dessa moln består till absolut största delen (över 95%) av grundämnena väte och helium (gas), men har även en liten del tyngre grundämnen och molekyler. De grundämnen som är tyngre än helium bildas genom fussion (sammanslagning av atomer till större atomer) när stjärnor exploderar. Ju fler stjärnor som har exploderat i anslutning till en nebulosa, desto större andel tunga grundämnen kommer det finnas i nebulosan. Det betyder också att ju längre tid som går, desto större andel tunga grundämnen kommer det samlas i nebulosan, något som är viktigt för att planeter också ska kunna bildas tillsammans med stjärnan (en planet kan inte bestå av enbart väte och helium - på jorden är det tyngsta naturligt förekommande grundämnet uran). Tänk på att vi alla består av resterna av exploderande stjärnor! De flesta teorier om hur planeter bildas bygger på att det i nebulosorna bildas områden med tätare material, som i sin tur genom sin gravitation (dragningskraft) drar till sig ytterligare material. Till en början kommer det interna gastrycket att motstå gravitationen (gas utövar alltid ett tryck på sin omgivning - läs mer om detta i fysiken), men med allt större ansamling av materia kommer systemet till slut kollapsa och bilda en tät "protostjärna", dvs ett förstadium till en stjärna, med ett omgivande moln av gas och damm. I stjärnans ekvatorplan bildas en förtätning av material, samtidigt som stjärnstormar "blåser" bort material på under- och ovansidan av denna skiva. Kvar blir till slut ett skivformat förstadium till planetsystem (även kallat insamlingsskiva eller ackretionsdisk) bestående av gas och stoft. Det är ur denna skiva som planeterna bildas. Ingen oförklarlig, mirakulös gudom inblandad således
Citat:
Hur tänker du angående att (du verkar anta att vi inte är skapta) vi har en fri vilja, samvete och ansvarar för våra handliingar. Kan vi har en fri vilja om vi inte är skapta? Till vem eller vad är vi ansvariga för våra handllingar?
Det stämmer, vi är inte skapta. Det finns ingen skapare bakom livets uppkomst. Samvete och vilja har formats av samhället, värderingar, lagar och regler, vad som anses rätt och fel i den miljö där man befinner sig. Jag ser ingen problematik med detta.
Citat:
För mig finns ingen mening i livet för någon människa om man inte är skapad av en Skapare. Mening ges när man har ett syfte. Gud har skapat oss för ett syfte därmed en mening i livet.
Varken slump-teorin eller evolutionsteorin kan inte ge någon mening i livet eftersom det saknas ett syfte. Syfte kommer från en tänkande aktivitet, en hjärna. Alltså, en Skapare har skapat oss. Inte svårt att förstå.
Förhastat felaktig och oerhört märklig slutsats. Det enda korrekta i dina spekulationer är att, syftet kommer från en hjärna. Men det är vår egen! Vi behöver absolut ingen gud som skapat oss för att ha ett syfte, och göra en slags mening med våra liv. Varför leva överhuvudtaget? Kan det bero på att vi har en självbevarelsedrift inom oss? Varför äta mat? Kan det bero på att vi blir hungriga (kroppens biologiska uppbyggnad). Självbevarelsedriften vi har inom oss kommer helt enkelt från naturen, lika mycket som att vår hjärna håller på att förändras. Meningen med livet kan helt enkelt vara olika saker för olika människor. För många kan den vara att bilda familj och leva väl. För andra tycks meningen vara att skaffa bra karriär och tjäna mycket pengar. Eller så är det kombinationer av saker och ting. Ledsen att göra dig besviken, men meningen med livet är verkligen INTE allmängiltig och universal. Tittar vi sedan vidare på moralen är den naturligtvis inte heller beroende av en gud. I dagens samhälle är normen beroende av folkets vilja (demokrati) och förändras i enlighet med människans utveckling. Personligen tycker jag det är ett ganska bra system!
De lagar vi blivit tvungna att följa, och den samtid vi lever under, alla är högst normgivande.
Visste du ens om att moral är långt äldre än monoteismerna? Därför känns det än mer skumt när kreationister nämner att moral skulle vara sammanflätat med en gud.
Grunden är medfödd; känslan för ditt och mitt, rätt och fel. Miljön utvecklar den. Om brottsstatistik är ett mått på moral ser just det sekulära Nordvästeuropa ut att vara den bästa miljön. Det är i varje fall inte de s k religiösa länderna eller miljöerna.