2015-10-07, 15:08
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljuget
Utländska medborgare som tigger tråd 2. Lite humor att du inte vet vilken tråd eftersom det finns så många. Hade det gällt något anti-SD-tråd så hade ni slängt den i papperskorgen och sagt att det finns redan en liknande tråd och dessutom gett varning. Även detta är rasistiskt. Det var du som babblade om troll och jag svarade på ditt trolleri. Jag skiter väl i troll. Varför slängdes tråden 4/5 av moderatorerna är SD- tråden i papperskorgen? "Glöm" nu inte att svara på det. Ert selektiva svarande är fan humor det också. Tråden där det ska hyllas moderatorer "Ge ros" den hålls ren från allt negativt men tråden "Ris till moderatorerna" rensas inte från positiva inlägg om moderatorerna. Hur kommer det sig? "Glöm" inte att svara på detta också är du snäll Najas. Om jag är jobbig för er rasister tar jag det som en komplimang. Tack så mycket.

Hur svårt är det att länka till just den tråd som du avser? Här har du några Tiggeritrådar att välja mellan:

https://www.flashback.org/sok/Tiggeri
Citera
2015-10-07, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Hur svårt är det att länka till just den tråd som du avser? Här har du några Tiggeritrådar att välja mellan:

https://www.flashback.org/sok/Tiggeri
(FB) Utländska medborgare som tigger (Samlingstråd) nr. 2 Slingra er nu fan inte mer. Svara istället. Fördröj och slinger hela tiden när det passar er förutom när det ska varnas, stängas av eller raderas antirasistiska poster.
Senast redigerad av Ljuget 2015-10-07 kl. 16:16.
Citera
2015-10-07, 16:27
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
(FB) Utländska medborgare som tigger (Samlingstråd) nr. 2 Slingra er nu fan inte mer. Svara istället. Fördröj och slinger hela tiden när det passar er förutom när det ska varnas, stängas av eller raderas antirasistiska poster.

Tack, nu är det lite lättare att kunna undersøka om det ligger något i det du førsøker säga. Så:

Om det är det användare - "troll" - som du tror är samma (flashbackterminologi før användare som postar också via andra konton) i tråden, det är så jag läser jag din frågeställning åtminstone, så kan du ju rapportera dem? Posta inte øppet bara, det är brott mot regel 1.06.

Eller vad är det du menar? Konkretisera så godt du kan før att gøra din frågeställning begriplig.

Edit: Eller menar du att det är provokatører i tråden, som kanske inte helt spelar med øppna kort och trollar lite på det sättet? Det är, faktiskt, ok på forumet Ljuget.
Senast redigerad av Gromgutten 2015-10-07 kl. 16:29.
Citera
2015-10-07, 16:44
Bannlyst
Citat:
Tack, nu är det lite lättare att kunna undersøka om det ligger något i det du førsøker säga. Så:

Om det är det användare - "troll" - som du tror är samma (flashbackterminologi før användare som postar också via andra konton) i tråden, det är så jag läser jag din frågeställning åtminstone, så kan du ju rapportera dem? Posta inte øppet bara, det är brott mot regel 1.06.

Eller vad är det du menar? Konkretisera så godt du kan før att gøra din frågeställning begriplig.

Edit: Eller menar du att det är provokatører i tråden, som kanske inte helt spelar med øppna kort och trollar lite på det sättet? Det är, faktiskt, ok på forumet Ljuget.
Igen för jag inte vet vilken gång i ordningen. Snälla låtsas inte att du fattar. Jag orkar fortsätta så du kan lika bra svara nu. Massor av inlägg i den tråden har raderats eftersom dessa inläggen har bedömts som icke-observationer. Samtidigt har inte massor av inlägg raderats som borde ha raderats. De borde blivit raderade pga att moderatorn har skrivit i ingressen att "Löst tyckande" inte är ok. Dessutom är väldigt många off topic. Inget om troll utan bara om er rasistmoderering. Nu måste tom du förstå väl. Förväntar mig dock vidare förhalning & undvikande svar som vanligt.
Citera
2015-10-07, 17:07
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Igen för jag inte vet vilken gång i ordningen. Snälla låtsas inte att du fattar. Jag orkar fortsätta så du kan lika bra svara nu. Massor av inlägg i den tråden har raderats eftersom dessa inläggen har bedömts som icke-observationer. Samtidigt har inte massor av inlägg raderats som borde ha raderats. De borde blivit raderade pga att moderatorn har skrivit i ingressen att "Löst tyckande" inte är ok. Dessutom är väldigt många off topic. Inget om troll utan bara om er rasistmoderering. Nu måste tom du förstå väl. Förväntar mig dock vidare förhalning & undvikande svar som vanligt.

De som du menar borde åtgärdas klickar du rapportera på vid inlägget før till exempel brott mot regel 0.03 så får detta värderas av moderatorerna. Jag har gått igenom en drøs sidor och sett på de som raderats och de har varit OT, närmast uteslutande genom att någon førsøkt vara "rolig" eller postat ovidkommande. Det är många av dessa raderade inlägg den sista tiden som är rapporterade av ... dig. Så det är faktiskt lite svårt att førstå din upprørdhet.

Sedan kan det vara så at du inte tycker att man skall kunna diskutera detta ur ett till synes nedvärderande eller rasistiskt perspektiv och det är något helt annat, att ha fel åsikt är inget regelbrott hur fel man än personligen tycker att den är.
Citera
2015-10-07, 17:29
Bannlyst
Citat:
De som du menar borde åtgärdas klickar du rapportera på vid inlägget før till exempel brott mot regel 0.03 så får detta värderas av moderatorerna. Jag har gått igenom en drøs sidor och sett på de som raderats och de har varit OT, närmast uteslutande genom att någon førsøkt vara "rolig" eller postat ovidkommande. Det är många av dessa raderade inlägg den sista tiden som är rapporterade av ... dig. Så det är faktiskt lite svårt att førstå din upprørdhet.

Sedan kan det vara så at du inte tycker att man skall kunna diskutera detta ur ett till synes nedvärderande eller rasistiskt perspektiv och det är något helt annat, att ha fel åsikt är inget regelbrott hur fel man än personligen tycker att den är.
Dessa har jag rapporterat idag. Nej jag klagar inte på att ni är rasistiska eller skriver rasistiska inlägg. Jag vet att det är Flashbacks affärside. Det jag och många med mig klagar på är att våra inlägg blir raderade utan att någon behöver rapportera de men däremot dessa inläggen som blivit raderade idag har blivit det för att jag har påpekat det här och rapporterat de. Det är den typen av rasistmoderering som är tradig. Var rasistisk men låt då mina inlägg få vara kvar trots att de är jobbiga & irriterande för alla rasister i tråden. Gråzonen som många har försökt att förklara för er här är alltid i rasisternas favör. Det är den regeln (Off topic & trams) som förstör mest & gör att vi fortsätter att gnälla så ni borde göra något åt den om ni vill vara för yttrandefrihet.
Citera
2015-10-07, 17:44
Bannlyst
Citat:
Nej det gør jag inte. Du postade ju under din avstängning av babr med det här kontot och det är ju självklart inte tillåtet. Avstängningen gäller ju dig som skribent och inte det enskilda nicket. joghd postade 20. juli under avstängningen och du åkte då på tredje avstängningen, den som ger A6. Detta utlystes inte - ngt som är det vanligaste.

Du kan inte starta om med ett nytt nick som skriver på samma sätt och førvänta dels att dina sammanlagda regelbrott inte ses som ett oavsett hur många konton du har och dels att inte bli upptäckt när du postar under avstängning.

Du försöker medvetet snurra till detta så ingen ser censuren. Du vill skydda dina judevänner.

(FB) babr avstängd för 1.07

Avstängd 17 juni i en månad

20 juli är mer än en månad efter. Ingen är så dum, du är en dålig lögnare.
Citera
2015-10-07, 17:53
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Dessa har jag rapporterat idag. Nej jag klagar inte på att ni är rasistiska eller skriver rasistiska inlägg. Jag vet att det är Flashbacks affärside. Det jag och många med mig klagar på är att våra inlägg blir raderade utan att någon behöver rapportera de men däremot dessa inläggen som blivit raderade idag har blivit det för att jag har påpekat det här och rapporterat de. Det är den typen av rasistmoderering som är tradig. Var rasistisk men låt då mina inlägg få vara kvar trots att de är jobbiga & irriterande för alla rasister i tråden. Gråzonen som många har försökt att förklara för er här är alltid i rasisternas favör. Det är den regeln (Off topic & trams) som förstör mest & gör att vi fortsätter att gnälla så ni borde göra något åt den om ni vill vara för yttrandefrihet.

Jag tror att min pedagogiska uppgift med dig är fullførd här Ljuget. Kanske tar någon annan øver, vi får se.

Du får utnyttja din yttrandefrihet som du vill, inom regelverkets ramar självklart (i den här tråden har du ju till exempel fått lära dig vad som är ok trollande och inte ok trollande, det kan ju vara nyttigt), du hittar säkert ett diskussionsområde som du gillar, där du kan vara lite konstruktiv eller varfør inte kunskapssøkande. Eller så kan du välja att gnälla lite random och ospecat. Det är ditt val, kør på.

Kanske kommer du fram till att det finns bättre saker att gøra än att vara nyreggad och redan så frustrerad på ett internetforum. Satsa på att omvända din rasistiska mormor? Eller var det farmor? Eller ordna en fest før dina 50 direktbannade icke-rasistiska vänner?

Ha det fint Ljuget.
Citera
2015-10-07, 18:03
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
Du försöker medvetet snurra till detta så ingen ser censuren. Du vill skydda dina judevänner.

(FB) babr avstängd för 1.07

Avstängd 17 juni i en månad

20 juli är mer än en månad efter. Ingen är så dum, du är en dålig lögnare.

Du har faktiskt rätt.

Du skulle nämligen varit A6-ad redan i juni -14, du postade med en smurf redan där under avstängning #2 før ohørsamhet, så du fick en før kort avstängning. Denna fick du påbackning på i juli när det uppdagades att du var tillbaka før tidigt.

Men du slapp samtidigt undan en ny A6 i januari -15 då det i stället blev en månad. Så du har inte blivit mer bestraffad før dina regelbrott, snarare motsatt.

Jag skyddar alla, judar såväl som icke-judar ochsåledes även dig. Bryt inte mot reglerna bara.

---

Har du fler frågor kan vi ta det i PM, ditt case har inte så mycket med tråden att gøra.
Citera
2015-10-07, 18:53
Medlem
AVSYNARENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
Se också att ingen moderator eller admin erkänner misstaget trots att det är helt uppenbart.
De driver ju forumet så vem annars tycker du ska behandla din klagomål? Ja, det är helt uppenbart att moderatorer försvarar varandra.
Kritik finns inbyggd i yttrandefriheten och därför finns en grund för att utöva den i dialog.
Kan du hitta den dialogen mellan moderatorer, admin och användarna?
Citera
2015-10-07, 19:08
Medlem
najass avatar
Citat:
.... Några exempel jag sett på senare tid är i tiggaretråden tex där det står att det är observationer av Romer som gäller. När någon icke-rasist skrev om hens vanliga goda möten med Romer så raderades dessa med hänvisning till att det var icke-observationer. Om inte det är rasistiskt modererande så vet jag inte. I samma tråds ingress står det bla: Undvik löst tyckande & att det är hårdmodererat. Snälla ni rätt många inlägg borde raderas i den tråden om löst tyckande inte är ok. ....

Citat:

OK, om jag förstår dig rätt så anser du att icke-rasisters inlägg raderas i högre utsträckning än rasister, vilket i sin tur skulle vara bevis på rasistisk moderering.

Jag har nu gått igenom samtliga raderade inlägg i den tråden f.o.m. idag och bak till 7 september.

Du och ni andra får härmed bedöma om de raderade inläggen tyder på rasistisk moderering i så motto att det framför allt är icke-rasisters inlägg som raderas:

Citat:
Ursprungligen postat av xxx
Vet att det är en klen tröst, men snart blir det kallare ute.

Citat:
Vilken sötnos!

Citat:
Politier slösar med skattepengarna utan ansvar.. Dra in partistödet för alla partier under 10%.

Citat:
Borde vara kriminellt att ge bort skatten från våra löner till folk som inte är medborgare. Lika lagligt som att regeringen skulle ge skattepengar till sina kompisar.

Citat:
Nej varannan tiggarslusk heter väl Vasile och efternamnet är inte heller ovanligt.
Haha, det fanns en moldavisk vojvod på 1600-talet med den namnkombinationen. Är nog inte helt enkelt att urskilja zigenare från etniska rumäner på bara namnet. Tiggarna byter väl också gärna namn då och då - tar efternamn från pappa ibland och från mamma ibland. Många namn verkar också kunna förekomma både som förnamn och efternamn. Och så verkar de dessutom ibland köra den ungerska stilen med att skriva efternamnet före förnamnet. Maxa förvirringen.

Men jag hade nog fel i att varannan tiggarslusk heter Vasile. Mera som var åttonde eller var tionde
Hittade namnfrekvenser för Rumänien och Ion är nästan dubbelt så vanligt. Honom känner vi igen. Gheorghe är också vanligare än Vasile, den ser man ju också då och då i tiggarsnyftartiklarna. Ioan, som också är vanligare, vet jag däremot inte om jag har sett som tiggare.

Citat:
Se ovan
Det är verkligen svårt att sätta sig in i hur bakvänt dessa goda människor resonerar, man tror inte sina ögon.

Citat:
Mer poliser..? Jaha, så dags att komma med det nu... Kyrkan har ju uppmuntrat till och krattat manegen för laglösheten.

Sveriges poliskår är anpassad för ett förtroendesamhälle. Inte för chockinförsel av antisociala och samvetslösa brottsnätverk.

Citat:
Jag hade levererat en rejäl loska i ansiktet på Zigenaren.

Citat:
Inte heller jag har zigenarna högst upp på min favoritlista, men jag har dom betydligt högre upp än dessa coola småbarnsföräldrar som går runt med sina barnvagnar och tror att de äger den mark de går på.

Citat:
Kan absolut tänka mig att fota nästa gång. Visserligen är jag nästan aldrig i Jakobsberg, men nästa gång jag är där så

Citat:
Klart det inte synd om dem, det är här brottslingar som sko sej på att begå olika typer av brott. Synd att vi ha en sån liberal attityd emot Romer i Sverige.

Citat:
De spelar på det. Jag tycker inte synd om dessa. De kan dra åt helvete.

Citat:
Ser fram mot den dagen då Tomas Hammarberg blir utsatt för "vattentricket" eller "tappade sedeln"

Citat:
Hoppas det blir livat när Polisen ska tömma lägret i Malmö nästa vecka.

Citat:
Jag har gjort samma resa & även i mitt fall var det Westerberg-effekten som fällde avgörandet.

Citat:
Röda Korset är helt förlorade till postmarxismen & arbetar nu medvetet & uppsåtligt för att förstöra Sverige. Skänk aldrig en krona dit.

Citat:
Kanske det är meningen man ska tycka synd om den tondöva musikern? Ofta verkar råmerna spela på just medkänsla något de själva inte har mycket av då de rånar pensionärer.

Citat:
vill man lyssna på musik på tunnelbana så finns spotify och då får man lyssna på musik som man själv väljer. Sedan förstår jag inte värdet av tiggarmusiken, dom vill att man ge dem pengar för musiken, det låter bedrövligt.

Men om jag lyssnar på Spotify kostar de inte en krona och den låter bra. Tiggaren vill alltså att jag skall betala för något som är värdelöst, lukta bedrägeri.

Citat:
Kan väl stoppa henne i tunnan när de ändå håller på att elda kabel!

Citat:
Någon som har VK plus och kan ta fram om denna artikeln?
http://www.vk.se/plus/1529749/maria-caldarar-alla-ar-radda

Tydligen har någon gått in med slagträn i romernas camping i Umeå (Baggböle om jag kan tyda bilden rätt)

Citat:
Är det ok att diskutera hur vi svenskar blir trakasserade, pinade och ofredade av sagda människor?

Önskar det fanns en moderator IRL så att man slapp sånt i sitt dagliga liv.

Citat:
Bjuda på surströmming är inget brott.

Citat:
Det skulle nog räknas som ofredande. Mitt tips till dig om du verkligen tänker genomföra denna illegala välgärning är följande:

Gå in på en välsorterad leksaksbutik med kontanter i fickan så det inte går att spåra ett kortköp om du skulle bli misstänkt för brott. Köp en Nerf Super Soaker Freeze Fire vattenpistol. Det är fina grejer, som gjorda för att skjuta surströmmingsspad på zigenare med. Måla mynningen svart eller i annan diskret färg. Ta en påse av valfri diskret färg och gör en öppning i botten. Ladda ditt vapen med surströmmingsspad och stoppa försiktigt in det i påsen så mynningen kommer ut genom hålet. Var försiktig så du inte gungar runt för mycket för det finns ett hål i laddningslocket. Gå en sväng förbi zigenarna. Du kan skjuta strax under 10 meter med surströmmingsspad i den. Med rent vatten går det nästan 15 meter, men det blir inte riktigt samma sprutt med spadet. Övningsskjut före med rent vatten. Detta är en väl beprövad teknik och den är mycket effektivare än att slänga en öppnad burk. Spridningen blir oerhört mycket bättre både i bredd och i längd. Du kommer helt enkelt täcka en mycket större yta.

Självklart uppmanar jag dig inte till att genomföra brott. Du skulle kunna råka illa ut. Själva handlingen däremot vore högst moraliskt försvarbar. Glöm inte länka till artiklarna i Aftonbladet och Expressen här efteråt.
Citera
2015-10-07, 19:09
Medlem
najass avatar
Fortsättning:

Citat:
Om bilarna brinner och blir vrak då kommer de att tas bort efter ett kort tag. Annars kan du inte vara säker på det. Kommunen vill nog inte betala för att ta reda på skrotbilar rent generellt.

Citat:
Jag har funderat lite på att kasta in en surströmmingsburk där dom bor. Typ slänga in en öppnad burk där dom bor under bron eller luftintaget på deras bil. Man blir ju inte av med lukten så lätt. Dom skulle ju lukta så illa så dom skulle inte kunna tigga sen. Är det ens brottsligt? Det är ju mat liksom.

Citat:
21.5? .. Vi är faktiskt 26,5% "rasister" i det här landet - Din äckliga kommunistjävel!

Citat:
Tack. Du har blivit utsedd till dagens rasist i konkurrens med 21.5 % av Svenska befolkningen.

Citat:
Grattis, du har blivit utsedd till "Dagens Troll"

Citat:
-Så går det när man skiter i skolan och skickar ungarna till bordeller i Tyskland för att pappa vill ha en BMW.

Citat:
Råttor är ju oförargliga i jämförelse.
"Dom stör ju ingen där dom sitter."

Det satt en i ett hörn på min bakgård. Den var söt men såg ut att vilja vara ifred, annars hade jag tagit in den.

Citat:
Man skulle ha en egen skylt: jagt hade inga pengen till lort svin som sittat utför butiken.

Citat:
Inte jättemycket sämre svenska än i många inlägg här. Hoppas att du gav henne pengar till SFI iallafall din snåla jävla rasist.

Citat:
Råttor och zigenare överlever allt. SKA in till din malm nu och frottera mig med tjyvpacket. Hej hej!

Citat:
Haha dagens bästa kommentar

Citat:
Jag hoppas du trollar.

Citat:
Det roligaste vad jag har läs idag, om svenska tiggare

Snart åker Magdalena Andersson till Bryssel och sätter sig framför EU:s
högkvarter med en pappmugg i handen och ropar:

Hej, Hej! Sverige fattigt land, ladorna tomma, Please,Please!!!

Citat:
Zigenare kallar sig oftast själva för zigenare.

"Nyheter Idag har talat med den folkkäre predikanten Målle Lindberg som själv kallar sig “zigenare”. Han menar att det är inget fel i att använda det begreppet. – Ordet romer säger mig ingenting när det gäller folkgrupper, förklarar Lindberg i telefon för Nyheter Idag."

http://nyheteridag.se/malle-lindberg-jag-kallar-mig-sjalv-zigenare-inget-fel-i-det-ordet/

Det är alltid vänsterliberala som blir upprörda över ordet - å andras vägnar. Möjligtvis även någon skattefinansierad media-gråterska som t ex Rosita Grönfors.

Citat:
Skulle pissa i stan, gick in på pissoaren, där hade någon bajsat i rännan, gick ut och gick in på den riktiga toaletten, där hade någon bajsat brevid stolen, kunde inte pissa, luktade något förjävligt, mer än utedass.

Fribajsare är ett bra ord.

Är det här framtiden?

Citat:
Jag tycker "Fribajsare" är ett underbart ord.

Citat:
Alltså detta är fruktansvärt roligt. Sittande. Ungefär som det vore ett sjukdomstillstånd, likt narkolepsi.

Romtiggarplågan ger upphov till obetalbar språklig komik.

Min favorit är ändå "stenkastande dövstumma". Skrattade så att tårarna rann första gången jag läste det. Föreställ dig en Monty-Python sketch med stenkastande dövstumma som drar fram genom staden

You can't make this shit up

Citat:
gypsies, zigeuner, zigenare, cigani kallas de av andra folk. Romer kallar de sig själva. Varför inte låta det vara så?

Citat:
Idiotisk kommentar. Till och med Katarina Taikon tycker det ska heta "Zigenare". Skulle hon alltså vara rasist...?

Citat:
Ursprungligen postat av xx
Glöm inte "vildcampare" och "sittande".

(FB) Utländska medborgare som tigger (Samlingstråd) nr. 2

http://www.mvt.se/nyheter/motala/fran-tiggare-till-tolk-med-framtidstro-10539551.aspx

Citat:
- "Rom" är ett uselt begrepp, på grund av sin otydlighet. "Rom" kan även beteckna en italiensk stad, fiskägg och en rusdryck.

Men det kanske är just den otydligheten som zigenarna eftersträvar när dom förespråkar beteckningen "romer". Zigenarna vill inte förknippas med zigenare. Dom vill hellre förknippas, och förväxlas, med Italien.

- Journalistkåren har länge arbetat med att uppfinna ständigt nya begrepp för att beteckna zigenare:
"EU-migranter"
"Bulgariska bärplockare"
"Rumänska tiggare"

Allt för att minska tydligheten när man rapporterar om zigenare.

- På samma sätt som beteckningen "rom" kan ha många sorters innebörd, så är även beteckningen "rasist" otydlig. Med tiden så har innebörden av "rasism" utökats. Idag kan ordet "rasism" ha såpass skiftande innebörd, att ordet är meningslöst för att uttrycka någonting vettigt.

För tydlighetens skull, så kommer jag att fortsätta använda ordet "zigenare", och jag uppmanar andra att göra samma sak.

Citat:
-Jag e rasist så jag kör på med zigenare,Tack

Citat:
En kvinna kallade sej stolt för romsk zigenare. En ny etnicitet?

Citat:
Jag är duktig, och skriver rätt ord. Men du... vad tycker du om romerna som intervjuas i TV-reportage och kallar sig själva z-ordet? Hur ska du lära dem rätt värdegrund, så att de inte nedvärderar sig själva?

Citat:
Ni vill inte bli kallade rasister men så sluta skriva zigienare då. Säg Romer istället om ni inte är rasister.

Citat:
Ursprungligen postat av xx
På min bank får man vara glad om man ens får komma in. De hade förut en apparat i väggen där man kunde sätta in sedlar på sitt konto. Det är nog tiggarnas fel att den är borta. Allt är deras fel.
Jag får väl ha min trägiraff i madrassen så länge.

Citat:
Jo det finns fortfarande banker som har sådana! Problem uppstår ju om man har Ica-banken eller liknande. Snart får vi dock nya mynt i Sverige och då kommer det vara gratis att växla in.
Men skitsamma, av intresse för tråden är vart de tiggande romerna växlar sina pengar.

Citat:
Va? Jag berättade just hur du gör, tror du jag skojar med dig? Din bank ger dig med glädje papprör som mynt levereras i och nästan alla småbutiker ger dig med förtjusning sedlar i utbyte. Jag har gjort det själv rätt många gånger.

Citat:
Förut hade banker mer centralt insättningsmaskiner för mynt. Man hällde ner mynten, maskinen räknade och satte in på ens konto. Borde finnas kvar om inte tiggarna har konto och slitit ut maskinerna.

Citat:
Jag vill också veta. Jag har en stor trägiraff fylld med mynt. Vågar inte fråga i affärerna runt mej för dom vägrar växla åt tiggarna.
Inte gör jag väl nån succe på banken heller med min giraff?
Jag vet inte ens om det går att sätta in sedlar ens på banken numera.
Var kan man gör det isf?

Citat:
Tack.
Ingen verkar vilja ha mina pengar. Det är trots allt 2k, det slänger man ju inte i soporna direkt.

Fattar inte hur tiggarna gör, de har säkert något frispår....
Nåja, hojtas till om ni vet hur jag ska bli av med dem utan att skänka bort dem. Jag behöver dem faktiskt själv, tyvärr.

Citat:
Så kan du få ett svar av mig. Gå in på banken och be om myntrör för respektive sorts slantar. Fyll dom och gå sen in på valfri butik och fråga om dom behöver växel. Sånt tar nämligen bankerna betalt för av företagare så det brukar vara enkelt att hitta en köpare.
Om banken däremot delar ut rör till tiggare vete tusan

Citat:
2015-09-10 13:53, Bedrägeri, Örebro
En 25-årig kvinna är gripen misstänkt för bedrägeri vid Stortorget i Örebro.

Kvinnan har sålt guld till en person som uppger att guldet är kontrollerat och av annan metall än guld.

Citat:
Räkna kan de nog:
https://www.youtube.com/watch?v=DIHoSVGPnVI
(gammal klassiker)

Citat:
Var ju någon som skrev här i tråden om en thaikiosk där tiggarna tvingade thailändarna att växla sina mynt mot sedlar. Så thai-kvinnan bakom disken hade en hel hög med mynt bakom disken. Observationen finns här i tråden någonstans.

Skulle en rom vara beredd att växla i en maskin som tar 7%? Någon som inte har gått i skolan fattar ju inte matte och absolut inte procent. Skulle tippa på att där dom kan så växlar dom in i maskiner.

Citat:
Jag tror dom växlar i småbutiker. Jag har sett dom försöka ett par gånger iallafall.
Det kom in en zigenare i en köttaffär i Lund, med en stor påse mynt som han ville växla, när jag stod & handlade. Den invandrade killen bakom disken såg ut som om han var jävligt trött på detta & muttrade någon förolämpning på ett för mig obegripligt språk & då lommade zigenaren ut igen.
Sen fick jag en lång föreläsning om hur skönt det hade varit att slippa jobba & bara sitta & tigga istället.

Citat:
Jag har en fråga som tiggisarna, och de som observerar dem, kanske kan hjälpa mig med?
Var sjutton växlar man in sina mynt någonstans?

Jag har kanske 2000:- i enkronor som jag vill växla till sedlar. Har Swedbank, som tidigare hade en växlingsautomat, men den är numera borttagen. Ica, tar 7% tror jag, och det är nog både jag och tiggisarna för snåla för.
Har googlat, men hittar inget bra svar. Och tiggisarna måste ju vara experter på området?

Citat:
Jag tror nu inte på gener i detta fall, men det du skriver om flera barn att hålla reda på är intressant. Jag tror att en hög kognitiv belastning gör människor mera mottagliga för manipulationer OCH mindre ordningsamma i det lilla. Det handlar om "cutting corners" i alla mentala avseenden, och när det gäller manipulationsförsök är förstås kortsiktigt det minst ansträngande att ge efter.

Citat:
Trots den besvärliga situationen så är de kåta o vill knulla - är rätta svaret

Citat:
Dom är bra på skuldbelägga och kräva att samhället skall översätt åt dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in