2015-08-09, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det verkar som att du inte riktigt greppar vad "trams" innebär i regel 0.03. Om jag argumenterar för moderaternas politik är det alltså inte lönt att du som socialdemokrat rp:ar detta för trams även om du tycker socialdemokraternas politik bara är trams och min argumentation trams.

Det är inte så det funkar.

Du måste försöka se trams i ett vidare perspektiv än din egen åsikts-zon.

Ett exempel:

En tråd där folk diskuterar artbestämning av en viss fågel.Inlägget kommer att raderas för trams (och har så gjorts då det är ett verkligt exempel).

Det är alltså inte OT eftersom det diskuterar artbetsämningen. Däremot är det typiskt trams.

Trams är alltså inte så himla diffust som du och några till verkar tro. Visst, det finns alltid en gråzon, men poängen är alltså att trams inte kan definieras utifrån moderatorernas eller dina personliga preferenser.
Det verkar ju som att ni inte greppar att just i den gråzonen du hänvisar till är just där er styrda moderering sker. Vad är det som ni inte fattar?
Citera
2015-08-09, 17:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Det verkar ju som att ni inte greppar att just i den gråzonen du hänvisar till är just där er styrda moderering sker. Vad är det som ni inte fattar?
Det är du som inte fattat än att du inte kan ha dina egna antidemokratiska regler och att du inte har något större värde än alla andra användare, hur mycket du än kallar moderatorer och forumet för "rasistiskt" i din strävan att få makt över debatten i din odemokratiska stil för att kväsa yttrandefriheten.
Citera
2015-08-09, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är du som inte fattat än att du inte kan ha dina egna antidemokratiska regler och att du inte har något större värde än alla andra användare, hur mycket du än kallar moderatorer och forumet för "rasistiskt" i din strävan att få makt över debatten i din odemokratiska stil för att kväsa yttrandefriheten.
Hur ska ni nu krångla er ut ur detta när en moderator precis erkänt att det finns en gråzon? Kanske genom att hen raderar sitt eget inlägg med hänvisning till någon regel. Du borde anmäla hens inlägg & på så vis rädda situationen för er. Ett snällt tips bara.
Citera
2015-08-09, 17:57
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Hur ska ni nu krångla er ut ur detta när en moderator precis erkänt att det finns en gråzon? Kanske genom att hen raderar sitt eget inlägg med hänvisning till någon regel. Du borde anmäla hens inlägg & på så vis rädda situationen för er. Ett snällt tips bara.
Man ska inte anmäla inlägg som inte bryter mot någon regel. Du har noll koll ser vi, är det någon sorts förståndshandikapp du har?
Citera
2015-08-09, 18:04
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det verkar som att du inte riktigt greppar vad "trams" innebär i regel 0.03. Om jag arumenterar för moderaternas politik är det alltså inte lönt att du som socialdemokrat rp:ar detta för trams även om du tycker socialdemokraternas politik bara är trams och min argumentation trams.

Det är inte så det funkar.

Du måste försöka se trams i ett vidare perspektiv än din egen åsikts-zon.

Ett exempel:

En tråd där folk diskuterar artbestämning av en viss fågel.Inlägget kommer att raderas för trams (och har så gjorts då det är ett verkligt exempel).

Det är alltså inte OT eftersom det diskuterar artbetsämningen. Däremot är det typiskt trams.

Trams är alltså inte så himla diffust som du och några till verkar tro. Visst, det finns alltid en gråzon, men poängen är alltså att trams inte kan definieras utifrån moderatorernas eller dina personliga preferenser.
Försöker förstå poängen men ditt inlägg säger mig inget annat än att du inte berättar vad "typiskt" trams kan vara.
Trams hade det enligt mig varit om någon skrev Kalle Anka.
Citera
2015-08-09, 18:09
Medlem
SweTechs avatar
Citat:

Äpplen och päron igen..

Det har aldrig varit en hemlighet att det finns tolkningsutrymme i regelverket för moderatorerna.
Det har aldrig påståtts att regelverket är svart eller vitt.

Däremot är det en stor skillnad på att ha tolkningsutrymme och att kunna gömma undan handlingar utifrån en egen agenda. Ifall en användare skall stängas av så gås denna användares regelbrott igenom enligt tydliga instruktioner där varningarna ifall vi talar om 0.03 gås igenom. Ifall då t.ex den polisälskande knarkrasistmoderatorn har utdelat varningar och påverkat diskussionerna på annat sätt än regelverket säger så kommer det bli en rejäl diskussion kring orsaken och vad som ska hända.

Ifall vi släpper varningarna och går på raderade inlägg så gäller samma sak. Det går när som helst att skicka ett PM till en moderator och be denne/dessa kolla varför ett inlägg blivit raderat. Skulle någon felaktighet begåtts vid raderingen av inlägget så kommer detta att lyftas internt var så säker.
Citera
2015-08-09, 18:14
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Försöker förstå poängen men ditt inlägg säger mig inget annat än att du inte berättar vad "typiskt" trams kan vara.
För att
Citat:
sädesskvättan (Sädus skvättus)
naturligtvis inte finns utan bara är ett försök att vara lustig.
Om någon postar svaret bajs och ett glas urin på frågan om vad man ska bjuda på första dejten kan du räkna med att inlägget raderas som trams.
OT är det ju inte då det går alldeles utmärkt att servera detta, men trams är det.
Citera
2015-08-09, 18:16
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal

Ok för att du ska förstå (Il)literal det finns inget latinskt namn som heter sädus skvättus utan det är ett försök att tramsa!
Citera
2015-08-09, 18:45
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Och just därför kan man enligt FAQ ska kontakta moderatorn, hjälper inte det kontaktas admin och tycker man det inte hjälper startar man en tråd här. Admins kunde bestämt att de skiter i det men de ger de som är missnöjda ytterligare en chans.

Jag har skrivit emot rasister här, inga raderingar vad jag kan minnas av mina inlägg.

Har också rp:at inlägg som jag uppfattat i sin beskrivning som rasitiskt men framför allt OT och trams, ibland har de ansett det som OT eller trams ibland inte och då har jag feedback på det där de refererar till reglerna, inte uttryckt varken för eller emot rasimen utan strikt till regelverket.

Sedan tycker jag du borde rikta denna fråga till Admins de tillsätter och om så behövs avsätter moderatorer samt bevakar att modereringen följer forumets regler.
Citera
2015-08-09, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Och just därför kan man enligt FAQ ska kontakta moderatorn, hjälper inte det kontaktas admin och tycker man det inte hjälper startar man en tråd här. Admins kunde bestämt att de skiter i det men de ger de som är missnöjda ytterligare en chans.

Jag har skrivit emot rasister här, inga raderingar vad jag kan minnas av mina inlägg.

Har också rp:at inlägg som jag uppfattat i sin beskrivning som rasitiskt men framför allt OT och trams, ibland har de ansett det som OT eller trams ibland inte och då har jag feedback på det där de refererar till reglerna, inte uttryckt varken för eller emot rasimen utan strikt till regelverket.

Sedan tycker jag du borde rikta denna fråga till Admins de tillsätter och om så behövs avsätter moderatorer samt bevakar att modereringen följer forumets regler.
Det blir så löjligt när din sort kommer in och försvarar moderatorerna & låtsas att ni är neutrala. Ni har ju också en manual. Behövde inte bläddra så långt i din historik för att se att just detta städjobbet verkar ha hamnat i din portfölj. Samtidigt så lyser moderatorerna helt plöstsligt nu med sin frånvaro. Nu när en moderator råkade försäga sig & erkänna att där finns en gråzon. Patetiskt.
Citera
2015-08-09, 19:16
Medlem
najass avatar
Citat:

Det är nog så att du är en av få som inte fattar. Vi är givetvis extremt medvetna om att moderatorer är individer och att så gott som alla regler har en gråzon, likväl som samhällets lagar har. Detta kan väl ändå inte komma som en förvåning för dig? Varför tror du till exempel att det svenska rättsystemet har åklagare, advokater, domare och nämndemän, samt möjlighet att överklaga till högre instans? I din svart-vita värld borde det ju inte behövas, eller hur? Men nu är tyvärr inte världen svart-vit och det är därför inte särskilt smart att till exempel ha en ensam domare som dömer de anklagade utan att någon annan ser vad han gör och hur han motiverar sig.

Är du med så långt?

Då går vi över till Flashback.

På Flashback har vi ett system som är uppbyggt för att ta "rättsäkerheten" så långt det bara är möjligt;

1) vi har 120 moderatorer som alla ser precis vad alla andra moderatorer gör och hur de motiverar sina raderingar och varningar (och alla andra moderatoråtgärder).

2) moderatorerna är vanliga Flashbackare, som alltså också är städgummor, och är tillsatta helt oberoende av religiös, politisk, rasistisk, osv åskådning

3) vi har 3 admins som också kan se vad alla moderatorer har för sig.

4) ingen moderator kan ensam stänga av en FB:are

5) alla regelbrott som leder till avstängning diskuteras och röstas om bland moderatorerna

6) vi har en tydlig väg att gå om man är missnöjd med ett moderatorsbeslut (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

7) vi har ett tydligt regelsystem inlusive regelförklaringar + en FAQ

8) vi har vigt ett helt delforum åt diskussioner och klagomål på Flashback (dvs detta delforum; Om Flashback). Om inget annat hjälper efter att man följt stegen i 6) kan man åtminstone gå ut publikt med sitt missnöje och se vad andra Flashbackare tycker.

9) om man blir avstängd har vi sett till så man fortfarande kan klaga i ytterligare ett delforum (Feedback)

10) slutsligen så har moderatorerna ett helt delforum för omröstningar, regeldiskussion och inte minst kontroll och diskussion av varandras moderatorsåtgärder. Detta är dock dolt för övriga Flashbackare eftersom det rätt ofta är känslig information som hanteras där.

Citat:

Erkänt

Det är skriande uppenbart och bara en blådåre skulle tro något annat. Det har också påtalats och förklarats om och om igen under alla år som Flashback funnits. Det sker hela tiden förfining och utveckling av systemen och kontrollstationer för att dessa gråzoner ska bli så rättsäkra som möjligt.
Citera
2015-08-09, 19:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det blir så löjligt när din sort kommer in och försvarar moderatorerna & låtsas att ni är neutrala. Ni har ju också en manual. Behövde inte bläddra så långt i din historik för att se att just detta städjobbet verkar ha hamnat i din portfölj. Samtidigt så lyser moderatorerna helt plöstsligt nu med sin frånvaro. Nu när en moderator råkade försäga sig & erkänna att där finns en gråzon. Patetiskt.
Det förstår varje tänkande människa att det i vissa fall kan uppstå en gråzon, jag förstår inte varför du gör en så stor sak av det. Men det i sig utgör ingen grund för ditt påstående att modereringen på Flashback är systematiskt partisk för en sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in