2015-07-30, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det spelar ingen roll om moderatorn är vänsterpartist eller folkpartist.
De modererar efter reglerna, inte ämnet, och de 'försvinner' ingenting, borttagningar sparas och kan kontrolleras av om inte alla moderatorer så åtminstone admin om man klagar på rätt sätt.
Vill du prata antirasism gör du det i trådar där antirasism i någon form hör till ämnet, annars blir det mot reglerna hur rätt du än har. Svårare är det inte, regellistan är kort.
Fast om min tes stämmer så kanske en moderator inte klagar på en annan moderator som nästan tycker samma alternativt samma som en själv. Adm? Vem sitter bakom den ratten?

Jag är nog ute efter ett konstaterande bara, inte mer än så. Vill bara förstå varför vi är några som upplever moderatorerna som partiska. Kan tänka mig att det är samma känsla för en SD-anhängare när han ser på politisk debatt på SVT. Den är ju styrd & aldrig till SD's fördel. Det finns ju ingen objektivitet där heller.
Citera
2015-07-30, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Fast om min tes stämmer så kanske en moderator inte klagar på en annan moderator som nästan tycker samma alternativt samma som en själv. Adm? Vem sitter bakom den ratten?

Jag är nog ute efter ett konstaterande bara, inte mer än så. Vill bara förstå varför vi är några som upplever moderatorerna som partiska. Kan tänka mig att det är samma känsla för en SD-anhängare när han ser på politisk debatt på SVT. Den är ju styrd & aldrig till SD's fördel. Det finns ju ingen objektivitet där heller.

Litar du inte på någon kontrollmekanism finns det förstås inte mycket att göra åt saken, moderatorerna varken bör eller måste deklarera sin politiska lutning på någon ledsen användares begäran.

Prova att följa reglerna och se om det inte blir bättre.
Citera
2015-07-30, 01:41
Medlem
Ett seriöst svar: nej
Citera
2015-07-30, 02:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kan man tänka att det blir mest liberaler som vill bli moderatorer, dvs Centerpartister, Folkpartister & i viss mån Moderater? Och sedan kan jag tänka mig att Sverigedemokrater får/tar ett utrymme som de inte får/har i mainstream-media.

Ehh, näe. Hur skulle admin kunna verifiera detta innan tillsättandet?

Det har för övrigt relativt noga förklarats av admin i detta inlägg:

(FB) Hur tillsätts Flashbacks moderatorer?
Citera
2015-07-30, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ehh, näe. Hur skulle admin kunna verifiera detta innan tillsättandet?

Det har för övrigt relativt noga förklarats av admin i detta inlägg:

(FB) Hur tillsätts Flashbacks moderatorer?
Menar inte att Adm eller nuvarande moderatorer skulle välja ut nya moderatorer efter politiska åsikter utan mer att de som vill bli moderatorer har åsikter högerut. Bara ett konstaterande & inte mycket att göra så mycket åt. Mer en reflektion som att Aftonbladet är vänster & Expressen är höger osv. Att man som användare/läsare har den förförståelsen med sig.
Senast redigerad av Lasso-Lena 2015-07-30 kl. 02:16.
Citera
2015-07-30, 02:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Menar inte att Adm eller nuvarande moderatorer skulle välja ut nya moderatorer efter politiska åsikter utan mer att de som vill bli moderatorer har åsikter högerut. Bara ett konstaterande & inte mycket att göra så mycket åt. Mer en reflektion som att Aftonbladet är vänster & Expressen är höger osv. Att man som användare/läsare har den förförståelsen med sig.
Men du...

Jag är en helt vanlig användare här på Flashback och har så varit i över tio år och uttrycker mina åsikter i vilket forum jag vill.

Om jag nu hade önskan att bli moderator eller om det nu varit så att de som väljer moderatorer skulle välja med den åsikten att en ny moderator skulle ha en åsikt högerut, skulle du då kunna hävda att jag hade det eller inte? Det ser jag som totalt osannolikt. Bevisa din tes i så fall.

Kolla igenom mina inlägg och se om de är vinklade åt det minsta politiska håll.

Återkom.
Citera
2015-07-30, 06:15
Bannlyst
Citat:
Men du...

Jag är en helt vanlig användare här på Flashback och har så varit i över tio år och uttrycker mina åsikter i vilket forum jag vill.

Om jag nu hade önskan att bli moderator eller om det nu varit så att de som väljer moderatorer skulle välja med den åsikten att en ny moderator skulle ha en åsikt högerut, skulle du då kunna hävda att jag hade det eller inte? Det ser jag som totalt osannolikt. Bevisa din tes i så fall.

Återkom.
Efter en snabbkoll bakåt bland några av dina inlägg så skulle jag gissa att du åtminstone på sistone röstar på eller har röstat på Folkpartiet. Eftersom du uttryckt dig i okontroversiella ämnen så har det inte spelat någon roll men om du nu helt plötsligt skulle bli moderator & moderera i någon politisk debatt så finns väl chansen att du medvetet eller omedvetet skulle moderera i ditt partis favör. Du velar mellan Centern & Folkpartiet.
Senast redigerad av Lasso-Lena 2015-07-30 kl. 07:09.
Citera
2015-07-30, 06:45
Bannlyst
Citat:
Men du...

Återkom.
Några exempel: Du är mot feminism & för hårdare straff. Inte en chans i världen att du inte skulle tillhöra ett parti högerut. Sedan ovanpå det har du ett regel-patos & ovanpå det ditt försvar av moderatorer så fort någon antyder att de missbrukar sin makt & är rasistiska. Du blir nog snart moderator om du vill ska du se. Inte pga du är politiskt åt höger utan pga du vill & gillar ordning & reda.
Citera
2015-07-30, 07:25
Bannlyst
Citat:
Men du...

Återkom.
Tror inte att du är SD eller KD eftersom du inte har så tydliga åsikter. Tror även om utifall du hade varit det haft svårare att hålla dig ifrån att tycka mer i politiska trådar. Tror inte heller att du är Moderat. Du tycker att de har blivit lite väl mjäkiga på sistone. Nä tror nog som min 1:a tanke var dvs Folkpartist. Fast eftersom de vill vara feminister så kanske du byter i nästa val till SD eller KD.
Citera
2015-07-30, 09:34
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Nej jag visste inte när jag började skriva att man inte fick kommentera moderatorernas styrning. Men visst efter att jag fått några saker raderade & fått varning så fattade jag & visst sedan testade jag om moderatorerna hade humor men de hade ju ingen ironi så då blev ytterligare inlägg raderade såklart.
Jag upprepar mig igen. Det handlar inte om vad moderatorerna, bland annat jag, tycker. Det handlar om regelverket vi har att följa. Om ett inlägg innehåller humor, rasism eller bandyresultat är oväsentligt om det bryter mot någon regel i övrigt. Vad jag personligen tycker är också oväsentligt. Vad jag röstar på är också oväsentligt. Det är inte så att jag står för samma sak som det som skrivs i de inlägg som inte raderas och har något emot de inlägg som raderas. Så fungerar det inte.

Här är reglerna, och det är helt enkelt de som gäller:
https://www.flashback.org/regler

Det är också så att samtliga moderatorer kan se de raderade inläggen och övriga moderatoråtgärder och det är en bit över hundra stycken i dagsläget. Det går alltså inte för en enskild moderator att driva igenom någon form av personlig agenda - rasistisk eller ej.
Citera
2015-07-30, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag upprepar mig igen. Det handlar inte om vad moderatorerna, bland annat jag, tycker. Det handlar om regelverket vi har att följa. Om ett inlägg innehåller humor, rasism eller bandyresultat är oväsentligt om det bryter mot någon regel i övrigt. Vad jag personligen tycker är också oväsentligt. Vad jag röstar på är också oväsentligt. Det är inte så att jag står för samma sak som det som skrivs i de inlägg som inte raderas och har något emot de inlägg som raderas. Så fungerar det inte.

Här är reglerna, och det är helt enkelt de som gäller:
https://www.flashback.org/regler

Det är också så att samtliga moderatorer kan se de raderade inläggen och övriga moderatoråtgärder och det är en bit över hundra stycken i dagsläget. Det går alltså inte för en enskild moderator att driva igenom någon form av personlig agenda - rasistisk eller ej.
Jag förtydligade mina tankar i ett annat inlägg. Jag menar att om majoriteten av moderatorer röstar på högerpartier så kanske det därför upplevs av vänstersympatisörer att trådarna modereras lite partiskt, de kanske faktiskt görs så omedvetet eller inte. Jag säger inte att det borde förbjudas eller att det är något fel med det. Det är bara ett konstaterande som den vanlige läsaren bör ha med sig i tanken här.
Citera
2015-07-30, 10:30
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Jag förtydligade mina tankar i ett annat inlägg. Jag menar att om majoriteten av moderatorer röstar på högerpartier så kanske det därför upplevs av vänstersympatisörer att trådarna modereras lite partiskt, de kanske faktiskt görs så omedvetet eller inte. Jag säger inte att det borde förbjudas eller att det är något fel med det. Det är bara ett konstaterande som den vanlige läsaren bör ha med sig i tanken här.
Vad vi röstar på är ju inte en parameter när man blir moderator. Det är ju dessutom tämligen omöjligt att kontrollera. Om jag får gissa så skulle jag tro att det är en viss övervikt åt det borgerliga eller liberala hållet. De på vänsterkanten är ju sällan helt förtjusta i yttrandefrihet och att andras åsikter ska få yttras oavsett vilka de är. Så det ligger ju lite i sakens natur att forumets användare uppskattar sådant och vi moderatorer är ju rekryterade bland forumets vanliga användare och agerar ju som sådana när inget annat framgår. Själv är jag tämligen liberal och det sättet som det påverkar mig på är ju att jag anser att alla ska få framföra sin åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in