2012-11-18, 22:35
Medlem
Skulle vilja tipsa om en aktie som är noterad på NGM och Burgundy.
Dom flesta känner säkert till märket eller har hört namnet, men har ni någon gång gått igenom deras verksamhet?

Kopparbergs har en del olika produkter. Bla Öljätten SOFIERO som för 9:e året i rad har blivit 1:a sälja på systembolaget. Sen självklart deras cider som är Världens mest sålda cider!
Därefter har det bla Fagerhult(ett ölmärke som växt otroligt på senaste tid), Elk Brew(populärt bland ungdomar), Zeunerts samt lite läskedrycker och annat.

Senaste Q2 rapporten visade Kopparbergs upp dessa rekordsiffror (Igen!):

2012-01-01-2012-06-30:
• Resultatet efter finansiella poster 50,2 Mkr (37,3 Mkr)
• Nettoomsättning exklusive dryckesskatt 729,6 Mkr (603,9 Mkr)
Vinst per aktie hamnade på 1,34kr/aktie.

Som ni ser väldigt attraktiva siffror men man ska inte glömma bort att det även har ett litet skuldberg som skulle behöva ses över.. Men om man bibehåller dessa resultatökningar varje kvartal/år så är det ingen fara!

Men varför just Kopparbergs då?
- Väldigt bra produkter på markanden som många(!) konsumerar.
- Expanderar ständigt till nya delar av världen. Senaste är bla New York och SydAfrika där produkterna fått väldigt bra respons. Tillägg att 65% av marknaden finns i Storbritannien som precis haft Sommar-OS, kommer ge sånt skjut i Q3 rapporten så det heter duga!
- Bra VD, Peter Bronsman
- Lågt P/E
- Bra direktavkastning
Det finns mycket mer att säga men detta är bara några få punkter av det positiva!

Om jag då ska summera detta kort så kan Q3 rapporten den 29:e November bli fantastisk med tanke på de evenemang som varit i Sommar och som då bör ge ett rejält rus i kursen framöver!

Jag själv har varit med sen kursen stod i 13kr (nu 25kr) och kan garantera att jag kommer behålla dom många år framöver.. resan har bara börjat!

Skål!
Citera
2012-11-18, 23:08
Medlem
Caparzos avatar
Intressant läsning, men några tips. Det är bra att du nämner skuldberget, finns det fler negativa saker? Det ger mer tyngd åt analysen om du visar att du verkligen sett över de negativa faktorerna.
Undvik formuleringar som "Resan har bara börjat", eller "kan Q3 rapporten den 29:e November bli fantastisk med tanke på de evenemang som varit i Sommar och som då bör ge ett rejält rus i kursen framöver!" Om det var så säkert, måste du vara relativt fulltankad i bolaget? Även om du är ivrig riskerar du genom liknande formuleringar att kopplas ihop med haussare av små förhoppningsbolag.

Att skriva om deras resultat efter finansiella poster är inte intressant eftersom det ändå dras minoritetsandelar, därför att Kopparbergss inte äger 100 % av sina dotterbolag, utan en viss del är hänförlig till andra delägare.

Skål!
Citera
2012-11-19, 00:41
Bannlyst
Det jag har emot Kopparbergs är att de är snednoterade.
NGM och Burgundy är inte direkt klass A börser. Med Kopparbergs omsättning och tusenåriga historik borde de vara noterade på Small Cap OMX. Något känns därmed fiskigt med deras notering och stabilitet.
Å andra sidan... 1000 år som bolag så jag har nog köttfel.
Andra halvan av gamla Stora Kopparbergs Bergslagsmän är för övrigt Stora Enzo. Så båda kan göra anspråk på att vara världens äldsta bolag.
Citera
2012-11-19, 01:09
Medlem
spongebobsquares avatar
Jag har också ägt Kopparbergs ett tag och det är den av mina aktier som gått bäst. Jag håller med om allt du skrivit, bra direktavkastning och lågt P/e. Bra produkter och stabil bransch.

Det negativa med bolaget är skulderna, jag hade helt klart föredragit att man amorterat på skulderna istället för att öka utdelningen.

Jag ser inte så mycket negativa saker med bolaget förutom just skulderna, att bolaget är litet och har ganska mycket skulder ökar risken. Men just vilken lista bolaget är listat på spelar ingen roll för mig så länge det är enkelt att handla aktien. Jag tycker nästan det är fördel att aktien inte handlas på stockholmsbörsen, chansen är större då att den blir lågt värderad.
Citera
2012-11-19, 01:11
Medlem
spongebobsquares avatar
Caparzo: Nämn gärna alla negativa saker du ser med bolaget. Självklart finns det negativa saker.
Citera
2012-11-19, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Gillar varken Sofiero eller kopparbergs cider (smakar spya). Nä det är inget jag kommer att köpa då jag inte tror på produkten annat än i sverige.
Citera
2012-11-19, 11:12
Medlem
spongebobsquares avatar
Hur fungerar det med patent på recept, det finns inte va? Skulle man kunna sälja en exakt kopia av coca cola, heineken eller kopparbergs cider med annat varumärke?

Bara en grej jag undrar över, hehe. Man vet ju att Coca cola försökt hålla sitt recept hemligt.
Citera
2012-11-19, 15:35
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Andra halvan av gamla Stora Kopparbergs Bergslagsmän är för övrigt Stora Enzo. Så båda kan göra anspråk på att vara världens äldsta bolag.

Bryggeriet har väl ingenting med Stora att göra? Det sägs iallafall ingenting om det på deras nätsida: http://www.kopparbergs.se/bryggeriet/historia/

Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Hur fungerar det med patent på recept, det finns inte va? Skulle man kunna sälja en exakt kopia av coca cola, heineken eller kopparbergs cider med annat varumärke?

Bara en grej jag undrar över, hehe. Man vet ju att Coca cola försökt hålla sitt recept hemligt.

Coca-cola köper man väl för varumärkets skull? När Coca-cola lanserade sin nya smak på åttiotalet hade man genomfört en massa smaktester där den nya blandningen rankades högre än de tidigare. Trots detta blev den nya smaken ett fiasko på marknaden. Kunderna ville ha "sin" gamla kola, oavsett om den nya blandningen smakade bättre eller ej.

Att de håller sitt recept hemligt bidrar väl endast till mystiken och varumärkesbyggandet. Sedan vet jag inte om detta är relevant för Kopparbergs. Köper man Sofiero för den goda smakens skull eller för att den är billig?
Citera
2012-11-19, 20:36
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Coca-cola köper man väl för varumärkets skull? När Coca-cola lanserade sin nya smak på åttiotalet hade man genomfört en massa smaktester där den nya blandningen rankades högre än de tidigare. Trots detta blev den nya smaken ett fiasko på marknaden. Kunderna ville ha "sin" gamla kola, oavsett om den nya blandningen smakade bättre eller ej.

Att de håller sitt recept hemligt bidrar väl endast till mystiken och varumärkesbyggandet. Sedan vet jag inte om detta är relevant för Kopparbergs. Köper man Sofiero för den goda smakens skull eller för att den är billig?

Ja jag såg en dokumentär där dom berättade om coca colas fiasko när de bytte recept. Själva varumärket är kanske minst lika viktigt som smaken. Skulle man hälla riktig coca cola i en lidl-cola flaska och låta någon smaka, då tror jag att personen skulle säga att det var äckligare än riktig cola (fast det är riktig cola).

Jag tror inte att man köper Sofiero för att det är godaste ölet, men kanske för att den är godast för sitt pris? Det är iof en smaksak. Det finns ju billigare öl än Sofiero som alltså ändå inte säljer mer.

Cidern däremot tror jag inte säljer bra för att den är billig, i Storbritannien verkar cidern vara DYR! Det tycker jag egentligen är dåligt. Beror det på transportkostnaderna? Borde man brygga cidern i Storbritannien istället?
Citera
2012-11-20, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Bryggeriet har väl ingenting med Stora att göra? Det sägs iallafall ingenting om det på deras nätsida: http://www.kopparbergs.se/bryggeriet/historia/

Ett sådant där fall där man biter sig i rumpan. Stora Enzo glider inte heller på det.
Jag satt på en föreläsning från Kopparbergs VD där man nämnde exakt hur man var relaterad till Stora Kopparbergs Bergslagsmän, men jag kommer inte ihåg detaljerna.
Personligen skulle jag ju smacka på en logga med "Kopparbärs sedan 1022" på biran. Borde om inte annat ge Leffe hicka.
Citera
2012-11-21, 17:59
Medlem
Avanza glider in och stortankar idag som resultaterar en uppgång på 7%!
Undra om dom börjar positionera sig inför rapporten?

Satt i varje fall fint i depån!

Skål!
Citera
2012-11-22, 00:23
Medlem
talitos avatar
Antalet följare på Engelska kopparberg facebooksida ökar konstant (om det nu är någon vidare indikation på intresset). Över 140k följare och still going strong, engelsmännen verkar i varje fall fallit för den söta drycken. Skuuuul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in