2024-05-28, 22:04
Medlem
Kanastras avatar
John Scott tar över tgif lokal. Extremt hög hyra.
Jag har bara varit på John Scott's på avenyn men är lite orolig, finns det vinstmarginaler för att klara detta? Är i regel ganska små marginaler inom restaurang.

https://www.placera.se/placera/telegram/2024/05/24/kopparbergs-bryggeri-kopparbergs-bryggeri-pub-blir-ny-hyresgast-vid-sju-sekel-i-kungstradgarden.html
Citera
2024-11-28, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Är det inte bättre att köpa enorma Carlsberg som har en lägre värdering och är mer diversifierade gällande produkter och marknader.
Båda har samma problem, det sups för lite. En fördel med Koppar jämfört med Carl är att Koppar inte är beroende av försäljning i Kina.

Fast pubdöden i England är väl inte så mycket positivare för Koppar.

Slutsats: Undvik båda.
Citera
2025-01-17, 17:40
Medlem
https://www.borskollen.se/nyheter/27/eu-strid-om-cider-kan-hota-svensk-exportframgang
"EU diskuterar nya regler för vad som får kallas cider, vilket kan påverka den svenska marknaden. Förslaget möter motstånd från nordiska länder, medan Frankrike och Spanien vill ha striktare regler. Den svenska cidern, som Kopparbergs, kan påverkas av de nya reglerna."

"I Sverige krävs det att minst 15 procent av en ciderprodukt består av jäst fruktjuice av äpple och/eller päron. Detta står i kontrast till länder som Frankrike och Spanien, där 100 procent juiceinnehåll är normen.

EU-kommissionens nya förslag föreslår ett minimuminnehåll av 50 procent juice. Detta förslag har mötts med skepsis i de nordiska länderna där sötad cider är populär."

"Kopparbergs Bryggeri, en ledande svensk producent av cider, står inför potentiella förändringar om EU:s nya regler införs. Företaget, som är känt för sina sötade ciderprodukter, har varit framgångsrikt på både den svenska och internationella marknaden.

Med dessa potentiella regler kan den svenska ciderns framtida export påverkas."

Hur kommer detta att påverka försäljningen och blir det ökade produktionskostnader för Kopparbergs?
Citera
2025-01-17, 18:24
Medlem
Det är en kul aktie att äga ändå. Jag räknar inte med någon större vinst och kan även ta en förlust. Det är ett mindre innehav i min portfölj men gillar konceptet och produkterna. Om folk börjar dricka mindre så är väl även det något positivt? De har en del alkoholfria alternativ som de nog skulle kunna utveckla mer. Att de har egna krogar är bra och där kan de utveckla konceptet och utbudet naturligtvis. 👍
Citera
2025-02-18, 17:18
Medlem
Kanastras avatar
Årsrapport imorgon.
Citera
2025-08-23, 11:38
Medlem
DenverAirports avatar
Nio års ökenvandring.
Citera
2025-08-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Nio års ökenvandring.
Det är därför man inte ska satsa på enbart en aktie.
Men jag beklagar verkligen!
Citera
2025-08-24, 13:17
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är därför man inte ska satsa på enbart en aktie.
Men jag beklagar verkligen!

Jag har aldrig ägt den men spanade. Det som är sjukt är att VDn alltid är så nöjd varje kvartal. Målar upp en fantastisk framtidsbild men levererar aldrig.
Citera
2025-08-24, 19:15
Medlem
younggun50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Nio års ökenvandring.

Har varit en ganska generös utdelning en gång per år så de som haft aktien länge har kunnat åtnjuta de årliga pengarna
Citera
2026-02-18, 04:01
Medlem
Kanastras avatar
Årsrapport idag.
Förväntar mig ingenting direkt, det är mitt minsta innehav men ändå ett innehav jag gillar att ha.
Hoppas så klart på ökad utdelning.
Har att dom finns i Buds "katalog" förändrat nåt tro?
Har den dealen ens skridit i verket?
Har dom ökat på några marknader i världen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in