2012-11-22, 21:21
Medlem
Finans.killens avatar
29 November kommer rapporten, spnnande
Citera
2012-11-27, 12:24
Medlem
Jadu, nu r det inte lngt kvar!
Kursen har pressats upp mot 26,5-27kr och om man ser till orderdjupen s ser det vldigt bra ut!

Kommer bli en otroligt spnnande morgon p torsdag och min frhoppning r sjlvklart att dom krossar allas frvntningar, vilket skert inte r omjligt, men allt kan hnda

Skl!
Citera
2012-11-28, 23:40
Medlem
Dags att f lite smn nu och ladda infr morgondagen. Jag hoppas p att jag nu fr rtt om det jag predikat!

Rapporten br slppas innan ppning, drefter fr vi se vart det br av!

Godnatt
Citera
2012-11-29, 16:48
Medlem
Finans.killens avatar
Det r ju en imponerande jvla skuld de har samlat p sig.

Soliditet p 23 %, ja herregud. Kanske inte s farligt just nu, men nr ekonomin hmtar sig och nr fretagsobligationer inte r lika "hett" lngre s kan det ju bli svrt att finansiera sin verksamhet.

Personligen rr jag inte fretag som har under 30 % soliditet, lite FR mycket hvstng fr mig.
Citera
2012-11-29, 17:04
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Det r ju en imponerande jvla skuld de har samlat p sig.

Soliditet p 23 %, ja herregud. Kanske inte s farligt just nu, men nr ekonomin hmtar sig och nr fretagsobligationer inte r lika "hett" lngre s kan det ju bli svrt att finansiera sin verksamhet.

Personligen rr jag inte fretag som har under 30 % soliditet, lite FR mycket hvstng fr mig.

Du kan ven notera att de fifflat med soliditetsmttet. De har rknat minoritetsintressena som eget kapital, vilket r korrekt ur hela koncernens perspektiv. Ur aktiegarnas perspektiv r det dock andelar av andra bolag som tillhr andra gare. (Frmst bolaget i UK som till hlften gs av andra n Kopparbergs) Rknar man minoritetsintressena som skulder blir soliditeten drygt 18 %. S lnge hvstngen r positiv r det ju hyggligt, men man verkar tappat fart samtidigt som capex-investeringarna alltjmt ligger p hga niver.

Det jag tycker r mrkligt r att det r entreprenrer i ett slags familjefretag som samlat p sig ett sdant skuldberg. Hade en Gordon Gekko-runkande PE-firma gjort det hade jag funnit det lika frvnande som att pven r oskuld. Familjefretag brukar dock generellt sett vara frsiktiga med leverage.
Citera
2012-11-29, 17:13
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Du kan ven notera att de fifflat med soliditetsmttet. De har rknat minoritetsintressena som eget kapital, vilket r korrekt ur hela koncernens perspektiv. Ur aktiegarnas perspektiv r det dock andelar av andra bolag som tillhr andra gare. (Frmst bolaget i UK som till hlften gs av andra n Kopparbergs) Rknar man minoritetsintressena som skulder blir soliditeten drygt 18 %. S lnge hvstngen r positiv r det ju hyggligt, men man verkar tappat fart samtidigt som capex-investeringarna alltjmt ligger p hga niver.

Det jag tycker r mrkligt r att det r entreprenrer i ett slags familjefretag som samlat p sig ett sdant skuldberg. Hade en Gordon Gekko-runkande PE-firma gjort det hade jag funnit det lika frvnande som att pven r oskuld. Familjefretag brukar dock generellt sett vara frsiktiga med leverage.

Haha, tack det missade jag helt.
Fan man kanske skulle stta ut lite optioner p dessa jvlar, kommer ju braka t helvete fr eller senare.
Citera
2012-11-29, 22:35
Medlem
Jaha, kursen reagerade inte direkt som jag hade tnkt mig idag, trots en omsttningskning p ca 140 miljoner och resultatet efter finansiella poster p 81,5 Mkr (74,3 Mkr) blev den fr svag. Det blev uppenbart att marknaden hade frvntat sig mer....Men, fortfarande stabila siffror och absolut inget som avskrcker mig.
Det som framfrallt drog ner resultatet den hr gngen var kningen av rvarukostnader, dryckesskatt samt personalkostnader.

Rapporten:

* Resultatet efter finansiella poster 81,5 Mkr (74,3 Mkr)

* Nettoomsttning exklusive dryckesskatt 1 145,1 Mkr (1 004,9 Mkr)

* Sofiero Original alltjmt etta p Systembolaget

VD:s kommentar

Under rets nio frsta mnader uppgick koncernens nettoomsttning till 1 145
Mkr (1 004,9 Mkr).

P Systembolaget fortstter Sofiero Original 5,2 % att vara det mest slda
starklet och storebror Sofiero Guld 7,5 % ligger nu p en hedrande ttonde
plats. ven Fagerhult visar en klar kning i frsljningen. Inom
cidersegmentet fortstter Kopparbergs Proncider att vara Systembolagets mest
slda cider.

P den svenska restaurangmarknaden fortstter vra satsningar och allt fler
restauranger och krogar vljer att bli vra kunder.

P vra exportmarknader fortstter vr expansion och hr fokuserar vi p vr
cider, dr vr Kopparberg Proncider r vrldens mest slda proncider.

Resultatet under perioden uppgick till 81,5 Mkr (74,3 Mkr).
Resultatfrbttringen hnfr sig till volym- och omsttningskning.

Peter Bronsman
-------------------------------------------------------------------------------

Sammanfattningsvis hoppas jag detta bara blir en tillfllig dipp och om inte annat s r det ett enormt bra kplge!

Fullstndig rapport hittar ni hr:
http://www.kopparbergs.se/wp-content...port_12_Q3.pdf
Citera
2012-11-30, 00:34
Medlem
Kopparbergs - KOBR MTF B

http://www.smallcap.se/company/29/comment/284/

Kommentar frn Smallcap nedan:

Stort fokus har under tredje kvartalet legat p finansiering och genomfrandet av nyemissionen. Efter periodens utgng slutfrdes nyemissionen p 18,7 MSEK.

Ett av de viktigaste motiven var att finansiera fortsatt prospektering och utveckling av fyndigheten i Hkansbodaomrdet. Under sommaren utfrdes ytnra kaxborrningar i nrheten av den tidigare modellerade mineraliseringen och bolaget uppger att dessa ska fljas upp med krnborrningar. Vi gissar att en anledning, frutom att utka mineraltillgngarna, r att Kopparberg nrmare vill underska frutsttningarna fr att en framtida gruva delvis ska kunna brytas i dagbrott. Norra delen av Hkansbodafltet kring den s.k. Norrgruvan uppges ocks vara mycket intressant och krnborrning planeras dr i nrtid. Vad gller projektomrdet i vidare bemrkelse ska borrningar ven genomfras kring Eriksgruvan ca 2 km sder om sjlva Hkansbodafltet. Mlet r att definiera mineraltillgngar p 5 miljoner ton enbart i Hkansbodafltet.

Vsmanbesked inom kort
Intressebolaget Nordic Iron Ore (NIO) genomfrde under kvartalet lejonparten av rets planerade krnborrningsprogram i Vsman. Som bekant har NIO tidigare p basis av magnetiska mtningar hr identifierat ett exploration target i form av en jrnmalmsmineralisering p 600-650 miljoner ton, med stor potential drutver. I rapporten skriver Kopparberg Mineral att resultat vntas kunna publiceras redan under innevarande kvartal, vilket tydligt hjer temperaturen. En annan positiv nyhet var att regeringen i september annonserade satsningar p gruvrelaterad infrastruktur vilka ven frsls omfatta kapacitetshjande tgrder fr malmtrafiken p jrnvg frn Ludvika. Detta understryker en av projektets frdelar, nmligen tillgngen p infrastruktur, och strker ytterligare frutsttningarna. Vidare vad gller NIO har Kopparberg efter perioden dels deltagit i konvertering av tidigare ln, dels tecknat nya aktier fr 3,8 MSEK. Drmed har garandelen i jrnmalmsprojektet till stor del frsvarats och uppgr till 20,2 %. Fr knappt 40 % av detta innehav finns utstllda kpoptioner med lsenpris 25 SEK som i sin tur delades ut till de aktiegare som deltog i Kopparbergs nyemission. Hr finns en mjlig finansieringsklla och mjlighet till delvis terbetalning p NIO-investeringen som dock givetvis r avhngig utvecklingen i NIO.

Svrfrklarlig kursrrelse
Kassan r allts efter nyemissionen relativt vlfylld och projekten rullar p i huvudsak enligt plan. Drfr r det frvnade att se krftgngen i aktiekursen den senaste tiden. Det har visserligen varit lite stiltje i nyhetsfldet under hsten och det r inte heller omjligt att ven de utdragna problemen kring uppstarten av vissa nordiska gruvor har inverkat negativt p sentimentet. Kursfallet har sammanfallit med en stor omsttning i aktien vilket frbryllar och vi kan s klart inte utesluta att ngot ofrutsett intrffat som vi nnu inte har vetskap om. Med den brasklappen ser vi en intressant period framver dr nyemissionen har nu gett resurser att ka takten. Dessutom finns en tydlig kursdrivare i nrtid i form av borrningsresultat frn Vsman. Vi berknar ett rimligt riskjusterat vrde p omkring 10 SEK per aktie fr Kopparberg Mineral och ser en mycket stor utvxling vid positiva nyheter.
Citera
2012-11-30, 01:29
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieoraklet
Jaha, kursen reagerade inte direkt som jag hade tnkt mig idag, trots en omsttningskning p ca 140 miljoner och resultatet efter finansiella poster p 81,5 Mkr (74,3 Mkr) blev den fr svag. Det blev uppenbart att marknaden hade frvntat sig mer....Men, fortfarande stabila siffror och absolut inget som avskrcker mig.
Det som framfrallt drog ner resultatet den hr gngen var kningen av rvarukostnader, dryckesskatt samt personalkostnader.

Rapporten:

* Resultatet efter finansiella poster 81,5 Mkr (74,3 Mkr)

* Nettoomsttning exklusive dryckesskatt 1 145,1 Mkr (1 004,9 Mkr)

* Sofiero Original alltjmt etta p Systembolaget

VD:s kommentar

Under rets nio frsta mnader uppgick koncernens nettoomsttning till 1 145
Mkr (1 004,9 Mkr).

P Systembolaget fortstter Sofiero Original 5,2 % att vara det mest slda
starklet och storebror Sofiero Guld 7,5 % ligger nu p en hedrande ttonde
plats. ven Fagerhult visar en klar kning i frsljningen. Inom
cidersegmentet fortstter Kopparbergs Proncider att vara Systembolagets mest
slda cider.

P den svenska restaurangmarknaden fortstter vra satsningar och allt fler
restauranger och krogar vljer att bli vra kunder.

P vra exportmarknader fortstter vr expansion och hr fokuserar vi p vr
cider, dr vr Kopparberg Proncider r vrldens mest slda proncider.

Resultatet under perioden uppgick till 81,5 Mkr (74,3 Mkr).
Resultatfrbttringen hnfr sig till volym- och omsttningskning.

Peter Bronsman
-------------------------------------------------------------------------------

Sammanfattningsvis hoppas jag detta bara blir en tillfllig dipp och om inte annat s r det ett enormt bra kplge!

Fullstndig rapport hittar ni hr:
http://www.kopparbergs.se/wp-content...port_12_Q3.pdf

Hur stller du dig till skuldsttningen?
Citera
2012-11-30, 08:03
Medlem
Kurs idag r 2,70. Smallcaps riktkurs r 10,00. - Skattefrsljningar som spkar?
Citera
2012-12-02, 01:03
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Jag ser inte s mycket negativa saker med bolaget frutom just skulderna, att bolaget r litet och har ganska mycket skulder kar risken. Men just vilken lista bolaget r listat p spelar ingen roll fr mig s lnge det r enkelt att handla aktien. Jag tycker nstan det r frdel att aktien inte handlas p stockholmsbrsen, chansen r strre d att den blir lgt vrderad.
Jo, det kan jag hlla med om.
Frutom att man slipper konkurrensen frn institutionella placerare, slipper bolaget de kostnader en brsnotering innebr.

En nackdel r frsts att de inte omfattas av samma redovisningsregler vilket gr att det blir svrare att f insyn.

Ett annat avsevrt problem r att aktien ofta r s illikvid.
Jag kpte mitt nuvarande innehav i intervallet 12-15 kr men lyckades bara skrapa ihop en femtedel mot vad jag hade velat. Spreaden mellan kpare och sljare r konstant stor och oftast finns det inte ens tillrckligt utbud fr att det ska g att skrapa ihop ngra meningsfulla poster.

Citat:
Ursprungligen postat av Aktieoraklet
Jaha, kursen reagerade inte direkt som jag hade tnkt mig idag, trots en omsttningskning p ca 140 miljoner och resultatet efter finansiella poster p 81,5 Mkr (74,3 Mkr) blev den fr svag. Det blev uppenbart att marknaden hade frvntat sig mer....
Tja, de siffrorna r ju huvudsakligen hnfrliga till frsta halvret.

Fr tredje kvartalet sjnk resultatet efter finansiella poster frn 37 Mkr till 31.3.
Senast redigerad av ksv 2012-12-02 kl. 01:08.
Citera
2012-12-02, 01:24
Medlem
Vad ligger P/E p i dagslget? Vilka hr har aktien i sin portflj?
Hur har skulderna utvecklat sig? Har de varit hga lnge och man bara gett fan i att amortera eller r skulderna relativt "nya"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in