2012-11-18, 22:35
Medlem
Skulle vilja tipsa om en aktie som r noterad p NGM och Burgundy.
Dom flesta knner skert till mrket eller har hrt namnet, men har ni ngon gng gtt igenom deras verksamhet?

Kopparbergs har en del olika produkter. Bla ljtten SOFIERO som fr 9:e ret i rad har blivit 1:a slja p systembolaget. Sen sjlvklart deras cider som r Vrldens mest slda cider!
Drefter har det bla Fagerhult(ett lmrke som vxt otroligt p senaste tid), Elk Brew(populrt bland ungdomar), Zeunerts samt lite lskedrycker och annat.

Senaste Q2 rapporten visade Kopparbergs upp dessa rekordsiffror (Igen!):

2012-01-01-2012-06-30:
Resultatet efter finansiella poster 50,2 Mkr (37,3 Mkr)
Nettoomsttning exklusive dryckesskatt 729,6 Mkr (603,9 Mkr)
Vinst per aktie hamnade p 1,34kr/aktie.

Som ni ser vldigt attraktiva siffror men man ska inte glmma bort att det ven har ett litet skuldberg som skulle behva ses ver.. Men om man bibehller dessa resultatkningar varje kvartal/r s r det ingen fara!

Men varfr just Kopparbergs d?
- Vldigt bra produkter p markanden som mnga(!) konsumerar.
- Expanderar stndigt till nya delar av vrlden. Senaste r bla New York och SydAfrika dr produkterna ftt vldigt bra respons. Tillgg att 65% av marknaden finns i Storbritannien som precis haft Sommar-OS, kommer ge snt skjut i Q3 rapporten s det heter duga!
- Bra VD, Peter Bronsman
- Lgt P/E
- Bra direktavkastning
Det finns mycket mer att sga men detta r bara ngra f punkter av det positiva!

Om jag d ska summera detta kort s kan Q3 rapporten den 29:e November bli fantastisk med tanke p de evenemang som varit i Sommar och som d br ge ett rejlt rus i kursen framver!

Jag sjlv har varit med sen kursen stod i 13kr (nu 25kr) och kan garantera att jag kommer behlla dom mnga r framver.. resan har bara brjat!

Skl!
Citera
2012-11-18, 23:08
Medlem
Caparzos avatar
Intressant lsning, men ngra tips. Det r bra att du nmner skuldberget, finns det fler negativa saker? Det ger mer tyngd t analysen om du visar att du verkligen sett ver de negativa faktorerna.
Undvik formuleringar som "Resan har bara brjat", eller "kan Q3 rapporten den 29:e November bli fantastisk med tanke p de evenemang som varit i Sommar och som d br ge ett rejlt rus i kursen framver!" Om det var s skert, mste du vara relativt fulltankad i bolaget? ven om du r ivrig riskerar du genom liknande formuleringar att kopplas ihop med haussare av sm frhoppningsbolag.

Att skriva om deras resultat efter finansiella poster r inte intressant eftersom det nd dras minoritetsandelar, drfr att Kopparbergss inte ger 100 % av sina dotterbolag, utan en viss del r hnfrlig till andra delgare.

Skl!
Citera
2012-11-19, 00:41
Bannlyst
Det jag har emot Kopparbergs r att de r snednoterade.
NGM och Burgundy r inte direkt klass A brser. Med Kopparbergs omsttning och tusenriga historik borde de vara noterade p Small Cap OMX. Ngot knns drmed fiskigt med deras notering och stabilitet.
andra sidan... 1000 r som bolag s jag har nog kttfel.
Andra halvan av gamla Stora Kopparbergs Bergslagsmn r fr vrigt Stora Enzo. S bda kan gra ansprk p att vara vrldens ldsta bolag.
Citera
2012-11-19, 01:09
Medlem
spongebobsquares avatar
Jag har ocks gt Kopparbergs ett tag och det r den av mina aktier som gtt bst. Jag hller med om allt du skrivit, bra direktavkastning och lgt P/e. Bra produkter och stabil bransch.

Det negativa med bolaget r skulderna, jag hade helt klart fredragit att man amorterat p skulderna istllet fr att ka utdelningen.

Jag ser inte s mycket negativa saker med bolaget frutom just skulderna, att bolaget r litet och har ganska mycket skulder kar risken. Men just vilken lista bolaget r listat p spelar ingen roll fr mig s lnge det r enkelt att handla aktien. Jag tycker nstan det r frdel att aktien inte handlas p stockholmsbrsen, chansen r strre d att den blir lgt vrderad.
Citera
2012-11-19, 01:11
Medlem
spongebobsquares avatar
Caparzo: Nmn grna alla negativa saker du ser med bolaget. Sjlvklart finns det negativa saker.
Citera
2012-11-19, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Gillar varken Sofiero eller kopparbergs cider (smakar spya). N det r inget jag kommer att kpa d jag inte tror p produkten annat n i sverige.
Citera
2012-11-19, 11:12
Medlem
spongebobsquares avatar
Hur fungerar det med patent p recept, det finns inte va? Skulle man kunna slja en exakt kopia av coca cola, heineken eller kopparbergs cider med annat varumrke?

Bara en grej jag undrar ver, hehe. Man vet ju att Coca cola frskt hlla sitt recept hemligt.
Citera
2012-11-19, 15:35
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Andra halvan av gamla Stora Kopparbergs Bergslagsmn r fr vrigt Stora Enzo. S bda kan gra ansprk p att vara vrldens ldsta bolag.

Bryggeriet har vl ingenting med Stora att gra? Det sgs iallafall ingenting om det p deras ntsida: http://www.kopparbergs.se/bryggeriet/historia/

Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Hur fungerar det med patent p recept, det finns inte va? Skulle man kunna slja en exakt kopia av coca cola, heineken eller kopparbergs cider med annat varumrke?

Bara en grej jag undrar ver, hehe. Man vet ju att Coca cola frskt hlla sitt recept hemligt.

Coca-cola kper man vl fr varumrkets skull? Nr Coca-cola lanserade sin nya smak p ttiotalet hade man genomfrt en massa smaktester dr den nya blandningen rankades hgre n de tidigare. Trots detta blev den nya smaken ett fiasko p marknaden. Kunderna ville ha "sin" gamla kola, oavsett om den nya blandningen smakade bttre eller ej.

Att de hller sitt recept hemligt bidrar vl endast till mystiken och varumrkesbyggandet. Sedan vet jag inte om detta r relevant fr Kopparbergs. Kper man Sofiero fr den goda smakens skull eller fr att den r billig?
Citera
2012-11-19, 20:36
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Coca-cola kper man vl fr varumrkets skull? Nr Coca-cola lanserade sin nya smak p ttiotalet hade man genomfrt en massa smaktester dr den nya blandningen rankades hgre n de tidigare. Trots detta blev den nya smaken ett fiasko p marknaden. Kunderna ville ha "sin" gamla kola, oavsett om den nya blandningen smakade bttre eller ej.

Att de hller sitt recept hemligt bidrar vl endast till mystiken och varumrkesbyggandet. Sedan vet jag inte om detta r relevant fr Kopparbergs. Kper man Sofiero fr den goda smakens skull eller fr att den r billig?

Ja jag sg en dokumentr dr dom berttade om coca colas fiasko nr de bytte recept. Sjlva varumrket r kanske minst lika viktigt som smaken. Skulle man hlla riktig coca cola i en lidl-cola flaska och lta ngon smaka, d tror jag att personen skulle sga att det var ckligare n riktig cola (fast det r riktig cola).

Jag tror inte att man kper Sofiero fr att det r godaste let, men kanske fr att den r godast fr sitt pris? Det r iof en smaksak. Det finns ju billigare l n Sofiero som allts nd inte sljer mer.

Cidern dremot tror jag inte sljer bra fr att den r billig, i Storbritannien verkar cidern vara DYR! Det tycker jag egentligen r dligt. Beror det p transportkostnaderna? Borde man brygga cidern i Storbritannien istllet?
Citera
2012-11-20, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Bryggeriet har vl ingenting med Stora att gra? Det sgs iallafall ingenting om det p deras ntsida: http://www.kopparbergs.se/bryggeriet/historia/

Ett sdant dr fall dr man biter sig i rumpan. Stora Enzo glider inte heller p det.
Jag satt p en frelsning frn Kopparbergs VD dr man nmnde exakt hur man var relaterad till Stora Kopparbergs Bergslagsmn, men jag kommer inte ihg detaljerna.
Personligen skulle jag ju smacka p en logga med "Kopparbrs sedan 1022" p biran. Borde om inte annat ge Leffe hicka.
Citera
2012-11-21, 17:59
Medlem
Avanza glider in och stortankar idag som resultaterar en uppgng p 7%!
Undra om dom brjar positionera sig infr rapporten?

Satt i varje fall fint i depn!

Skl!
Citera
2012-11-22, 00:23
Medlem
talitos avatar
Antalet fljare p Engelska kopparberg facebooksida kar konstant (om det nu r ngon vidare indikation p intresset). ver 140k fljare och still going strong, engelsmnnen verkar i varje fall fallit fr den sta drycken. Skuuuul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in