Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Var väl inte i åtanke att nämna sponsorer utan mer vad mina fördomar är; att M vid KTH etc ska vara en väldigt bra utbildning med många företag involverade.
Inga företag som står där utom möjligtvis delar av SAAB skulle jag direkt förknippa med maskinteknik vid Lkpg och därför jag är fortfarande skeptisk. Om någon bad mig name-droppa företag som en maskinare från chalmers ev skulle jobba vid så skulle jag utan problem greja det. Lkpg, betydligt osäkrare.
För det är olika utbildningar. Köper inte riktigt att bara för vissa masters på I och M är lika så innebär det att hela I och hela M håller samma kvalitet.
Inget ont om M i Lkpg. Bara det att jag inte hört mkt lovord vilket jag tkr är konstigt.
Det känns lite som att du har fastnat i din verklighet och hur man än gör så kommer du alltid att se det som du vill, sen så förstår jag inte riktigt dina argument. Om man sponsrar en utbildning är det väll ganska självklart att man har ett intresse av studenterna därifrån, så om du ska namedroppa företag där M-are från LiTH jobbar så kan du ju börja med företag från den listan. Vad spelar ens fördomar för roll btw?
Det är ju mastern som spelar roll, de första tre åren är väldigt lika för alla civing då det mestadels handlar om matte och obligatoriska grundkurser för att bli behörig till civing examen och alla masters på programmet. Om man vill jämföra utbildningar så är det masters man kollar på, jag kan lova dig att det inte spelar så stor roll var du läste din linjär algebra eller mekanik grundkurs.
Maskinteknik på Lith har sju masters:
maskinteknik:
Energisystem och miljöteknik
Flygteknik
Produktutveckling
Teknisk mekanik
Industriell ekonomi:
Industriell produktion
Logistik
Elektroteknik:
Reglerteknik
Vi har kommit fram till att de två indek profilerna och elektroprofilen håller hög nivå då indek(särskilt logistik faktiskt) och teknisk fysik(särskilt reglerteknik) på LiTH håller hög nivå. De fyra som är kvar kan jag inte yttra mig så mycket om men jag tycker fortfarande att detta bevisar att LiTH håller minst lika hög nivå som resten av de fyra stora. Om man toppar i tre av sina sju inriktningar så är man knappast på låg nivå, det finns ingen teknisk högskola i Sverige som är bäst på allt utan alla har sina styrkeområden.