2012-11-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Är det så tyst om den? Hur som haver behöver du inte vara orolig, det går ingen nöd på M-alumnerna från LiTH.

Stora arbetsgivare i Linköpingstrakten för M:are innefattar SAAB, Autoliv, BT (Toyota) och Siemens, men det finns fler. Dessutom är det ju inget som säger att någon som tar examen från LiTH stannar i Linköping.
Det är min uppfattning men man lär sig något nytt då ev.

Alltid trott Autoliv var starkt kopplat till Gbg. Toyota och Siemens etc har väl sin huvudverksamhet i Sthlm/Gbg eller har jag fel? Tänker att det viktiga är väl inte hur man är lokalt, om Siemens anställer många fler M:are i Sthlm så är det väl rimligen bättre att studera vid KTH?

Att man måste inte stanna kan jag hålla med om men vad jag hört så ökar ju chansen till jobb via just exjobb som ändå är lokala?

EDIT:
För att ingen ska missförstå, jag försöker inte trash-talka M vid LiTH utan bollar bara mina fördomar/tankar med folk som verkar kunna bättre.
Citera
2012-11-17, 18:04
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Alltid trott Autoliv var starkt kopplat till Gbg.
Finns ens Autoliv i götet? De har sin forskningsavdelning i Vårgårda, men det är ju ändå 7 mil till götet därifrån.

Citat:
Toyota och Siemens etc har väl sin huvudverksamhet i Sthlm/Gbg eller har jag fel?
Toyota huvudkontor ligger väl ändå i Japan och Siemens i Tyskland? Nä förlåt, huvudkontoret för Sverigeavdelningen sitter nog i Stockholm tror jag. BT är ju dock en fristående part och sköter nog sig själva i stor utsträckning.

Citat:
Att man måste inte stanna kan jag hålla med om men vad jag hört så ökar ju chansen till jobb via just exjobb som ändå är lokala?
Det är ganska vanligt att man gör exjobbet på annan ort, Scania sväljer en stor mängd studenter från M, I och Y. Arbetsmarknaden är ganska kass för tillfället, men det är ändå inte svårt att få jobb så även om det är klart att det är bra att få in en fot på ett företag man är intresserad av så är inte möjligheterna för fortsatt anställning jätteviktigt.
Citera
2012-11-17, 18:05
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Var väl inte i åtanke att nämna sponsorer utan mer vad mina fördomar är; att M vid KTH etc ska vara en väldigt bra utbildning med många företag involverade.

Inga företag som står där utom möjligtvis delar av SAAB skulle jag direkt förknippa med maskinteknik vid Lkpg och därför jag är fortfarande skeptisk. Om någon bad mig name-droppa företag som en maskinare från chalmers ev skulle jobba vid så skulle jag utan problem greja det. Lkpg, betydligt osäkrare.

För det är olika utbildningar. Köper inte riktigt att bara för vissa masters på I och M är lika så innebär det att hela I och hela M håller samma kvalitet.

Inget ont om M i Lkpg. Bara det att jag inte hört mkt lovord vilket jag tkr är konstigt.

Det känns lite som att du har fastnat i din verklighet och hur man än gör så kommer du alltid att se det som du vill, sen så förstår jag inte riktigt dina argument. Om man sponsrar en utbildning är det väll ganska självklart att man har ett intresse av studenterna därifrån, så om du ska namedroppa företag där M-are från LiTH jobbar så kan du ju börja med företag från den listan. Vad spelar ens fördomar för roll btw?

Det är ju mastern som spelar roll, de första tre åren är väldigt lika för alla civing då det mestadels handlar om matte och obligatoriska grundkurser för att bli behörig till civing examen och alla masters på programmet. Om man vill jämföra utbildningar så är det masters man kollar på, jag kan lova dig att det inte spelar så stor roll var du läste din linjär algebra eller mekanik grundkurs.

Maskinteknik på Lith har sju masters:

maskinteknik:

Energisystem och miljöteknik
Flygteknik
Produktutveckling
Teknisk mekanik

Industriell ekonomi:

Industriell produktion
Logistik

Elektroteknik:

Reglerteknik

Vi har kommit fram till att de två indek profilerna och elektroprofilen håller hög nivå då indek(särskilt logistik faktiskt) och teknisk fysik(särskilt reglerteknik) på LiTH håller hög nivå. De fyra som är kvar kan jag inte yttra mig så mycket om men jag tycker fortfarande att detta bevisar att LiTH håller minst lika hög nivå som resten av de fyra stora. Om man toppar i tre av sina sju inriktningar så är man knappast på låg nivå, det finns ingen teknisk högskola i Sverige som är bäst på allt utan alla har sina styrkeområden.
Citera
2012-11-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil001
Det känns lite som att du har fastnat i din verklighet och hur man än gör så kommer du alltid att se det som du vill, sen så förstår jag inte riktigt dina argument. Om man sponsrar en utbildning är det väll ganska självklart att man har ett intresse av studenterna därifrån, så om du ska namedroppa företag där M-are från LiTH jobbar så kan du ju börja med företag från den listan. Vad spelar ens fördomar för roll btw?

Det är ju mastern som spelar roll, de första tre åren är väldigt lika för alla civing då det mestadels handlar om matte och obligatoriska grundkurser för att bli behörig till civing examen och alla masters på programmet. Om man vill jämföra utbildningar så är det masters man kollar på, jag kan lova dig att det inte spelar så stor roll var du läste din linjär algebra eller mekanik grundkurs.

Maskinteknik på Lith har sju masters:

maskinteknik:

Energisystem och miljöteknik
Flygteknik
Produktutveckling
Teknisk mekanik

Industriell ekonomi:

Industriell produktion
Logistik

Elektroteknik:

Reglerteknik

Vi har kommit fram till att de två indek profilerna och elektroprofilen håller hög nivå då indek(särskilt logistik faktiskt) och teknisk fysik(särskilt reglerteknik) på LiTH håller hög nivå. De fyra som är kvar kan jag inte yttra mig så mycket om men jag tycker fortfarande att detta bevisar att LiTH håller minst lika hög nivå som resten av de fyra stora. Om man toppar i tre av sina sju inriktningar så är man knappast på låg nivå, det finns ingen teknisk högskola i Sverige som är bäst på allt utan alla har sina styrkeområden.
Intresse absolut, Lkpg är alltifrån en dålig skola men om behovet är stort så sponsrar väl företag mer än en skola även om dom uppfattar ena skolan som lite lite bättre?

Så du menar att om Exempelvis Karlstad har samma masterprofil på M som Lkpg så är det en lika bra utbildning? Återigen så är det för mig lite krystat. Jag köper att jag delvis har fel av tråden att döma men just det argumentet att M har lika masterutbildningar som I, alltså måste dom ha samma kvalitet känns ansträngt.
Citera
2012-11-17, 18:17
Medlem
Citat:
Finns ens Autoliv i götet? De har sin forskningsavdelning i Vårgårda, men det är ju ändå 7 mil till götet därifrån.

Toyota huvudkontor ligger väl ändå i Japan och Siemens i Tyskland? Nä förlåt, huvudkontoret för Sverigeavdelningen sitter nog i Stockholm tror jag. BT är ju dock en fristående part och sköter nog sig själva i stor utsträckning.

Det är ganska vanligt att man gör exjobbet på annan ort, Scania sväljer en stor mängd studenter från M, I och Y. Arbetsmarknaden är ganska kass för tillfället, men det är ändå inte svårt att få jobb så även om det är klart att det är bra att få in en fot på ett företag man är intresserad av så är inte möjligheterna för fortsatt anställning jätteviktigt.
Där hade jag bevisligen fel. Vet inte var jag fått det ifrån men gissningsvis har det att göra med hur resten av Sveriges bilindustri (eller det som återstår) är placerad.

Skrev väl inte huvudkontor men jag fattar. Känns ändå som att Sthlm erbjuder fler ingengjörsjobb hos Siemens i Sthlm etc.

Hm, arbetsmarknaden är kass men det är inga problem att få jobb?
Citera
2012-11-17, 18:23
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Skrev väl inte huvudkontor men jag fattar. Känns ändå som att Sthlm erbjuder fler ingengjörsjobb hos Siemens i Sthlm etc.
Ingenjörsjobb vettifan, det är säkert några fler, men staden är större. Det handlar väl mest om administrativa sysslor som finns i hufvudstaden, typ lönefolk, support m.m.

Citat:
Hm, arbetsmarknaden är kass men det är inga problem att få jobb?
Den är rekorddålig, men som ingenjör har man det ganska bra ändå. Det är inte riiktigt samma hetsrekrytering som under det glada 90-talet.
Citera
2012-11-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ingenjörsjobb vettifan, det är säkert några fler, men staden är större. Det handlar väl mest om administrativa sysslor som finns i hufvudstaden, typ lönefolk, support m.m.

Den är rekorddålig, men som ingenjör har man det ganska bra ändå. Det är inte riiktigt samma hetsrekrytering som under det glada 90-talet.
Staden är större och det borde väl rendera fler jobb precis som att du får svårt att hitta ingenjörsjobb i en 300-pers hålla i Småland? Störst chans på näringslivet får du väl ändå av att plugga lokalt eller har jag fel?
Citera
2012-11-17, 18:37
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Intresse absolut, Lkpg är alltifrån en dålig skola men om behovet är stort så sponsrar väl företag mer än en skola även om dom uppfattar ena skolan som lite lite bättre?

Så du menar att om Exempelvis Karlstad har samma masterprofil på M som Lkpg så är det en lika bra utbildning? Återigen så är det för mig lite krystat. Jag köper att jag delvis har fel av tråden att döma men just det argumentet att M har lika masterutbildningar som I, alltså måste dom ha samma kvalitet känns ansträngt.
Ja, så kan det mycket väl vara men då kommer vi åter till frågan: "hur vet man vilken som är bäst?". Skillnaden mellan eleverna på utbildningarna är antagligen mycket större än skillnaden mellan eleverna på skolorna och jag tror inte att det har gjorts någon undersökning där man fastställt vilken skola som har bäst elever. Detta varierar dessutom antagligen från år till år. Onödigt att diskutera med andra ord.

Nu är faktiskt M och I utbildningar på LiTH båda två, om Iarnas logistikmaster är bra så beror det på att LiTH är duktiga på logistik inte på att I är en förträfflig utbildning. Detta ger alltså att Marna också är duktiga på logistik då de får samma utbildning inom området, inte som att universitetet medvetet ger I en bättre logistikutbildning än M. Samma resonemang gäller givetvis reglerteknik och industriell produktion. Det jag sa var att jag tror inte det spelar någon roll om du läser linjär algebra eller mekanik grundkurs på Karlstad jämfört med Linköping, mastern spelar däremot stor roll.

Jag måste faktiskt erkänna att jag börjat tröttna på diskussionen, det är som sagt omöjligt att generellt bestämma vilken skola som är bäst då alla har sina styrkor och svagheter. KTH kanske är mer prestige, det har jag ingen aning om men det finns inget belägg för att anta att utbildningarna där är bättre generellt.
Citera
2012-11-17, 18:58
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Staden är större och det borde väl rendera fler jobb precis som att du får svårt att hitta ingenjörsjobb i en 300-pers hålla i Småland? Störst chans på näringslivet får du väl ändå av att plugga lokalt eller har jag fel?
Du har absolut större utbud i Stockholm jämfört med Linköping, men jag har aldrig hört att en KTH:are skulle vara prioriterad framför en CTH:are i Stockholm eller vice versa.
Citera
2012-11-18, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungAAphilip
Vilket av dessa universitet anses vara bäst i Sverige samt utomlands, gällande civilingenjörsutbildningarna alternativt högskoleingenjörsutbildningarna?

Man bruka säga att dessa ligger i toppen av Sveriges tekniska högskolor, men vilket är i topp?

Även Luleå- och Linköpingstekniska utbildningar är rankade högt.

Med vänlig hälsning

One word, KTH. One förkortning
Citera
2012-11-18, 02:40
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Till och från. Tkr exempelvis maskin är ett stort frågetecken. Inte hört något dåligt men min bild är knappast att folk lovordar maskin i Lkpg.

Luleå är väl säkert okej men problemet är väl att du sett till statistiken inte kommer umgås med toppenelever med allt vad det innebär.

Du har inte hört något positivt om M, därför är det skit?
Citera
2012-11-18, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Du har inte hört något positivt om M, därför är det skit?
Var väl somsagt en ganska rejäl överdrift och lite av en groda från mitt håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in