2012-12-22, 19:10
Medlem
Aleizohiets avatar
Att Chalmers inte har en professur i genusvetenskap (kth) eller professur inom telepati. Lämnar ju bara en seriös skola kvar.
Citera
2012-12-22, 20:53
Medlem
Givetvis så spelar skolvalet ingen större roll så länge du går på någon av de större universiteten. Du få en möjlighet att lära dig det du behöver kunna på alla dessa skolor. Att du sedan lär dig det är ditt ansvar. Ingen utbildning leder till toppjobb direkt.

Chalmers vann för övrigt som första nordiska universitet Student Formula. Världens största tävling för studenter. Deras bil kommer tävla med startnummer ett i nästa års tävling vilket förmodligen ger en hel del positiv publicitet.

http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Vann-Formula-student-pa-Silverstone.aspx
Citera
2012-12-23, 20:49
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Jo det håller jag med om, och jag ifrågasätter inte en sekund att LiTHs indek håller hög kvalitet. Men att den skulle vara bättre än KTH/CTH/LTH/LTU har jag svårt att se några bra motiveringar till. Att den funnits längst tid där är inte ett hållbart argument då man jämför dessa skolor om du frågar mig.
En stor fördel är att det finns ett stort och aktivt alumninätverk. Hur stor nytta man drar av det är givetvis individuellt, men det bör inte nonchaleras. Däremot har du rätt i att skillnaderna mellan skolorna är rätt små i flera avseenden.

Det som kan vara värt att tänka på är som tidigare nämnts vilka inriktningar på masternivå som är av hög kvalitet. Exempelvis är logistik/SCM ett område som LiTH (och i viss mån Lund) har konkurrensfördelar inom. Betydelsen kommer i viss mån minska när rörligheten mellan skolorna ökar i och med Bologna-reformen.
Citat:
Särskilt då jag har för mig att alla dom fem skolorna har något slags samarbete på just indek där man samarbetar mellan universiteten på det programmet för att utveckla och säkra kvaliteten på utbildningen.
I-konferensen handlar i hög grad om andra saker.

OffT;
Min erfarenhet av Lund är att det duggar tätt med pojkar klädda i skjortor med monogram. Huruvida det är ett problem eller inte är upp till var och en. Det är även något man skyltar med på sektionens hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av I-studenten
Lund är, enligt mig, den enda svenska studieorten som kan stoltsera med att erbjuda ett förstklassigt studentliv tillsammans med en riktigt bra utbildning.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in