2012-11-18, 13:07
Medlem
Vad jag vet så har M-huset i Chalmers ett "diplom" (eller vad de nu vill kalla den) för att dem vann priset som bästa ingenjörsutbildningen i Sverige 2011/2012
Orkade inte googla upp några källor.. men jag vet att jag käkade gratis tårta hos dem när dem firade för några månader sen (Maj tror jag)

Med det menar jag inte att CTH är den bästa skolan.. men att CTH har den bästa M-utbildningen

Edit:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/teknikforetagen/pressrelease/view/chalmers-prisas-med-1-5-miljoner-kronor-755688?utm_source=alert&utm_medium=email&utm_campa ign=Alert&utm_content=
Senast redigerad av redan.upptaget 2012-11-18 kl. 13:13.
Citera
2012-11-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Du har absolut större utbud i Stockholm jämfört med Linköping, men jag har aldrig hört att en KTH:are skulle vara prioriterad framför en CTH:are i Stockholm eller vice versa.

Det som skulle kunna tala för det är väl att en KTH:are kanske har bättre möjlighet att knyta kontakter med företag i Stockholm på arbetsmarknadsdagar och liknande än en CTH:are (eller någon annan utanför Stockholm). Men om en KTH:are och en CTH:are söker samma jobb och ingen av dem har några kontakter på företaget, så är förmodligen lärosätet av mindre vikt, ja.
Citera
2012-11-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redan.upptaget
Vad jag vet så har M-huset i Chalmers ett "diplom" (eller vad de nu vill kalla den) för att dem vann priset som bästa ingenjörsutbildningen i Sverige 2011/2012
Orkade inte googla upp några källor.. men jag vet att jag käkade gratis tårta hos dem när dem firade för några månader sen (Maj tror jag)

Med det menar jag inte att CTH är den bästa skolan.. men att CTH har den bästa M-utbildningen

Edit:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/teknikforetagen/pressrelease/view/chalmers-prisas-med-1-5-miljoner-kronor-755688?utm_source=alert&utm_medium=email&utm_campa ign=Alert&utm_content=

Andra vinnare är Högskolan i Halmstad (Maskinteknik, 2011), Högskolan Väst (Elkraft, 2010) samt Tekniska Högskolan i Jönköping (2009).

http://www.teknikforetagen.se/hem/Vi-arbetar-med/Utbildning/Arets-Teknikutbildning/Vinnare-2012/
Citera
2012-11-18, 14:40
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
M i Gbg har väl ändå bra rykte, SKF, autoliv, volvo etc. KTH samma där med scania etc. Lund har jag förvisso inte hört något om men om jag skulle läsa M så skulle jag nog som förstaval välja CTH, KTH eller LTH. Om jag valde indek så skulle jag nog ev även sätta in Lkpg som förstaval.

Vad är det som gör LiTH så bra på indek?
Citera
2012-11-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2

Var de inte först i Sverige med indek?
Citera
2012-11-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Var de inte först i Sverige med indek?

Jo, men vad spelar det för roll, såhär 45 år senare eller vad det nu kan vara? Folk har så sjuk bild av vad som gör en utbildning bäst och det är när folk kläcker sådana här saker man inser vilken okunskap det är som sprids här. Som en jävla löpeld.
Citera
2012-11-18, 15:12
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Det är egentligen endast saker så som att de har störst alumninätverk, bäst upplägg av kurser osv. Det som kommer med att ha haft utbildningen en så lång tid helt enkelt. Sen så är också Indek i linköping väldigt stort, nästan tre hundra pers per årskull om man räknar med de internationella vilket gör så att sektionen är väletablerad, rik och har mycket att erbjuda.

Ingen extrem skillnad men alltid någonting.
Citera
2012-11-18, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Jo, men vad spelar det för roll, såhär 45 år senare eller vad det nu kan vara? Folk har så sjuk bild av vad som gör en utbildning bäst och det är när folk kläcker sådana här saker man inser vilken okunskap det är som sprids här. Som en jävla löpeld.

Inte vet jag..

Jag trodde iofs att I var en ganska ung utbildning och att Linköping därför skulle kunna vara bättre men så kanske det inte är. Jag går varken I eller i Linköping så jag har ingen aning egentligen, nu tror jag iofs inte att så många i tråden har gått flera olika program på flera olika skolor heller och egentligen har någon större koll.
Citera
2012-11-18, 17:00
Medlem
anonpeds avatar
Citat:

Han har läst det på flashback..
Citera
2012-11-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redan.upptaget

Edit:

Det var imponerande! Såg även på samma länk att Teknisk Design på Chalmers fick samma utmärkelse för något år sedan, och vad jag har hört är TD en utväxt från M

Citera
2012-11-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungAAphilip
Det var imponerande! Såg även på samma länk att Teknisk Design på Chalmers fick samma utmärkelse för något år sedan, och vad jag har hört är TD en utväxt från M

Jätteimponerande! Längst ner på denna sida finns beviset för att M på Chalmers fått priset: http://www.teknikforetagen.se/hem/Vi-arbetar-med/Utbildning/Arets-Teknikutbildning/Vinnare-2012/

Tidigare vinnare, enligt sidan:

2011: Högskolan Halmstad
2010:Högskolan Väst
2009: Tekniska högskolan i Jönköping

Grattis Chalmers, ni har fått något att skryta med! Måste kännas skönt att vara på samma nivå som de tre ovan nämnda skolorna.
Citera
2012-11-18, 22:25
Medlem
Citat:
Bra fråga, men känns som alla pratar om just indek ska vara så bra i Lkpg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in